Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Extreem olieverbruik na volledige revisie 2.0 tfsi cczb

  1. #1

    Standaard Extreem olieverbruik na volledige revisie 2.0 tfsi cczb

    Goeiedag,

    Ik ben ondertussen een beetje radeloos aan het worden en ik hoop dat iemand met mij mee kan denken. Onze a3 kwam 9 maanden geleden op de snelweg stil te staan, bleek dat de distributieketting was gebroken. Dit terwijl deze 60000 kilometer daarvoor preventief was vervangen. Nu ben ik zelf best handig dus ik heb samen met mijn buurman, die 1e monteur is bij de Mercedes dealer, besloten de motor uit elkaar te halen en de defecte onderdelen te vervangen. Oliepomp, cilinderkop gereviseerd, nieuwe kettingset en zo kan ik nog wel even doorgaan. Kosten ongeveer 1500 euro.
    Nadat we alles in elkaar hadden gebouwd leek in het begin alles goed, maar na een paar keer rijden zat er elke keer bij 2000 toeren een flinke tik in de motor. Het leek van boven uit de kop te komen maar na onderzoek bleek er een drijfstanglager de boosdoener.. deze was dusdanig versleten dat er onder in het carter een flinke lading slijpsel lag en de krukas ook behoorlijk aangetast was. Blok dus niet meer te redden😐

    Nu heb ik een volledig nieuw opgebouwd blok kunnen kopen, met nieuwe set drijfstangen, zuigers, en lagers. Kosten nog eens 3100 euro.. Klaar denk je dan toch? Mooi niet.. motor loopt als een raket, maar olieverbruik is 1 liter op 100 kilometer en heel veel roet uit de uitlaat. Ook loopt er een oliespoor links achterop het blok vanaf de koppakking. Ik heb er nu 1000 kilometer mee gereden maar ik durf niet meer, want ik ben panisch dat ook dit blok in elkaar loopt.
    We hebben de carterontluchting vervangen naar de laatste revisie van de dealer, de turbo nagekeken op lekkage dus dit is allemaal in orde. Het probleem is dat de oliedruppels letterlijk uit mijn uitlaat komen als ik gas geef, roken doet hij niet heel erg, koelvloeistof verbruikt hij niet, en ook geen foutmeldingen.
    Blijft imo over de olieschraapveren die niet goed hun werk doen, of een klepzetel die lekt en een koppakking die zweet. Maar of dit ook de cilinders inloopt weet ik niet..

    Nu de vraag, wat is nu wijsheid om te doen? Behalve dat ding de plomp inrijden haha! Wat kan ik nog controleren voordat ook dit blok uit elkaar moet om te onderzoeken waar de olie blijft. Ik zou graag een stappenplan hebben, of iemand met dezelfde ervaring mbt het excessieve olieverbruik.
    Doorrijden vind ik doodeng omdat ik lees dat er bij teveel koolaanslag door verbrande olie onherstelbare schade kan ontstaan..
    Het verhaal is iets langer geworden als gepland maar iemand met me mee wil denken dan graag😊

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Leeftijd
    42
    Posts
    28
    Kudos
    0

    Standaard Re: Extreem olieverbruik na volledige revisie 2.0 tfsi cczb

    ik zou de verkoper van het volledig gereviseerde blok maar eens aanschrijven

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    223
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Extreem olieverbruik na volledige revisie 2.0 tfsi cczb

    Hoe zien de bougies er uit? Er zou er 1 nat kunnen zijn, in die cilinder zit dan de lekkage...
    Als alle bougies droog en grijs zijn dan komt de olie dus achter de verbrandingskamers in de uitlaat terecht. Ik zou dan zeggen: turbo verdacht.
    Zwollywood a/d IJssel...

  4. #4
    Dutchlimits's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    824
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S7

    Standaard Re: Extreem olieverbruik na volledige revisie 2.0 tfsi cczb

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjonsman Bekijk Berichten
    Nu heb ik een volledig nieuw opgebouwd blok kunnen kopen, met nieuwe set drijfstangen, zuigers, en lagers.
    Dit zegt het toch al? Waar heb je dit blok gekocht, een bekend bedrijf of ergens van marktplaats ofzoiets? Als dit het 1e is dan zou ik simpelweg naar de verkoper gaan. Niet zelf mee lopen klooien. Als een blok gereviseerd/opgebouwd is dan verwacht je dat dit als nieuw functioneert.
    Audi S7 4.0 Twin turbo (TFSI) V8 2013

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •