Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Verschil tussen 1.6 TDI 102g en 112g uitstoot

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Posts
    91
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Verschil tussen 1.6 TDI 102g en 112g uitstoot

    Hallo,

    Ik dit model heb je twee versies. 102gram uitstoot weegt 1290KG en 112gram uitstoot weegt 1295KG.

    Kan iemand mij het verschil vertellen, behalve dat die van 102 voor minder uitstoot zorgt? Is die van 102G minder krachtiger dan die van 112?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  2. #2

    Standaard Re: Verschil tussen 1.6 TDI 102g en 112g uitstoot

    Er is een 90pk en 105pk versie, verder zullen dergelijke kleine verschillen te maken hebben met de bij aankoop geselecteerde opties.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Posts
    91
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Verschil tussen 1.6 TDI 102g en 112g uitstoot

    Beide hebben 105 PK maar de een heeft 102g uitstoot en de andere heeft 112 g uitstoot


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #4

    Standaard Re: Verschil tussen 1.6 TDI 102g en 112g uitstoot

    Dan zal het te maken hebben met de origineel geselecteerde opties. Denk o.a. aan velggrootte.

  5. #5
    Duckati's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    74
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Verschil tussen 1.6 TDI 102g en 112g uitstoot

    Dat zit 'm in de lease-bijtelling en energielabels uit die jaren.
    Je had toen CO2-grenzen met bepaalde bijtellingspercentages, 0%, 14%, 20% en 25%.
    De Prius en de Civic Hybrid waren toen de lease-toppers met 14% bijtelling, Renault was de eerste die het met een diesel lukte, vandaar dat er op een gegeven moment ook ladingen Meganes rondreden.
    Bij Renault was dit te danken aan de NL-importeur die dat bij Renault voor elkaar had gekregen.
    De meeste merken gingen voor het 20%-tarief, die grens was dus 112 gr/km CO2-uitstoot.
    Verder was er nog een energielabel die niet absoluut was zoals nu maar relatief dus uitstoot in relatie met het formaat, veel bedrijven wilden goede sier maken met een zo laag mogelijk label.
    Het kromme was dat toen bv een Fiat Panda die wel een lage uitstoot had maar dus ook klein was een hoog label kreeg en een grote auto met een klein motortje een laag label.
    Bij een Ford Focus was een spoiler het verschil tussen een A en een B-label, die spoiler maakte de auto iets groter met die zelfde uitstoot, dus in verhouding voor een grotere auto dus zuiniger.....
    Een 2013 A3 van het nieuwere model heeft zelfs een uitstoot van " maar" 99 g/km, een A3 8P uit 2013 heeft 102 g/km en een 2011 8P heeft 112 g/km CO2-uitstoot.
    Allemaal wel Euro 5 maar voor een gunstige bijtelling en energielabels moest de uitstoot dus naar beneden.
    De software werd zo geprogrammeerd dat op de rollenbank tijdens de test de gewenste waarde werd gehaald, daar was men overigens wel heel creatief in, dat is later wel duidelijk geworden....


    Voor 2.0 TDI betaalde je dus wel de volle mep van 25% bijtelling en dat was met een auto van ruim €30.000 een aardige duit verschil.
    Die zucht naar een lagere bijtelling is ook de reden dat er een start-stopsysteem op je auto zit die bij stilstand de motor laat afslaan, zo kon bij de test-cyclus net de gewenste waarde gehaald worden.

    Linkje met de bijteling en de grenswaardes
    https://www.belastingraadgevers.nl/a...auto-2011-2020

    Zelf heb ik het verschil ook wel gemerkt, van een Astra 1.9 CDTI (25%) naar een Civic Hybrid (14%), van €280,- naar €110,- bijtelling per maand... Lage uitstoot scheelde lekker in de portemonnee.
    Laatst gewijzigd door Duckati; 04-11-21 om 10:46.
    A3 1.6 TDI stage I - 140pk


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •