Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Diagnose lager/homokineet schade lastig met DSG, wat is de beste aanpak?

  1. #1

    Standaard Diagnose lager/homokineet schade lastig met DSG, wat is de beste aanpak?

    Goede middag,

    Gisteren is de Blauwe A3 (BlauDrie ofwel Blau3) voorzien van winterwielen en banden. Meteen heeft de garage ook een aantal onderhoud dingen opgepakt. Nieuwe gasveren in de achterklek (voorkomt schade aan de kop), nieuwe onderplaat. kekke LED achterlichten gemonteerd en een bekerhouden in plaats van credit card vakje. Dit laatste heeft nog wat aferking nodig (bekerhouder kan niet inklappen) maar dat is voor nu niet belangrijk, de bekerhouder is bij mij vrijwel altijd uitgeklapt.

    Met de auto op de brug is er meteen gekeken naar schade lagers/homokineet. Dit was echter behoorlijk lastig: de bak draait vrij stroef waardoor het minder makkelijk is om speling/schade te voelen. Toch is er iets aan de hand. Ik hoor vaag een wiellager geluid (wasmachine achtig) met daarboven een terugkeren geluid wat min of meer lijkt op een loszittend flap aan de band.

    Op welke wijze is er beter gevoel te krijgen op de wiel/homokineet?? Draait de uitgaande as lichter als d emotor loopt?? Moet de zaak losgekoppeld worden van de bak om een zuivere diagnose te stellen?? Ik zou het erg prettig vinden om dit snel te kunnen (laten) fixen!!

    Voor nu staat nog cruise-control op het programma en mogelijk laten chippen. Ik woon in Enkhuizen en werk in Utrecht dus ik heb ruime keuze. Ik overweeg Alkmaar, echter in Enkhuizen schijnt ook een capabele tuner te zitten(!!). Ook wil ik mijn carkit netjes inbouwen. Ik heb nog een Cullmann set ingebouwd zitten met afneembaar Nokia 6020/6021 front. Mogelijk ga ik hier een andere adapter ok zetten... Wordt vervolgd.

  2. #2
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Diagnose lager/homokineet schade lastig met DSG, wat is de beste aanpak?

    Het meest typische teken van een defecte homokineet is een geluid bij het sturen en tegelijkertijd gas geven. Dit geluid klinkt meestal als een soort tikken of klikken en wordt veroorzaakt door de kogellagers. Vooral bij het optrekken en tegelijkertijd scherp sturen zal het geluid harder worden.

    Als een wiellager versleten is maakt deze een zingend, brommend en/of fluitend geluid. Waardoor een versleten wiellager al snel tijdens het auto rijden wordt opgemerkt. Zo kan het geluid zich bijvoorbeeld wel bij een linker bocht laten horen en niet bij een rechter bocht of juist anders om.

    Als je banden cuppen maakt dat soms ook een zoemend geluid.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Diagnose lager/homokineet schade lastig met DSG, wat is de beste aanpak?

    Wiellager geluid is vaak ook bij 65-70km/pu het ergst, homokineten op rotondes en parkeren.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4

    Standaard Re: Diagnose lager/homokineet schade lastig met DSG, wat is de beste aanpak?

    Dank voor de heldere beschrijving. Ik heb de afgelopen paar jaar zon 550K km met lupo en A2 3L auto's gereden en meerdere malen wiellager, homokineet en bak-opnemer stuk gehad. Dit geluid kan ik niet thuisbrengen. Ik denk dat het geen homokineet is omdat ik in bochten geen verschil merk. Ik ga daar nog even scherp op letten.

  5. #5

    Standaard Re: Diagnose lager/homokineet schade lastig met DSG, wat is de beste aanpak?

    Uiteindelijk zowel homokineten alsook lagers laten vervangen. De lagers warem behoorlijk gaar. Het lager linksvoor had één plek met veel weerstand, mogelijk dat dat naar binnen doorkwam alsof er iets aanliep. De auto is stil en rijdt super!


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •