Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Hallo, ik heb tijdens koudstart een tikkend geluid voor +\- 40 seconden.

    Tijdens acceleratie in lage toeren in alle versnellingen is er ook een ratelend geluid tot ongeveer 3000t/m hoorbaar. Ratelend geluid gaat toeren mee ook sneller

    Bekijk beschrijving in de youtube link voor het geluid van de koudstart

    https://youtube.com/shorts/-hxWNTlmKKA?feature=share

    Betreft een audi a3 8p 2003 2.0 fsi axw

  2. #2

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Klinkt als een lekkend uitlaatspruitstuk of lekkende pakking. Deze uitlaatspruitstukken kunnen wel eens scheuren. Dit scheurtje dicht zichzelf naarmate de boel warm wordt. Ik heb (soms) exact hetzelfde geluid, maar heb de boel nog niet opengemaakt om te kijken waar het lek exact zit. Bij mij is dat geluid echter altijd verdwenen zodra ik de straat uit ben. Blijft het bij jou aanwezig?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Bedankt voor je reactie, het geluid is er alleen bij de eerste koud start voor 40 seconden, als ik de auto start> uitzet> start dan is het geluid er weer niet.

    Als ik de auto (koud) start en dan op 1200-1500 toeren houd is het geluid er ook niet.

    En weet jij ook ook een richting waar ik aan moet denken bij mijn 2e vraag? Tijdens accelereren? Of zou dit ook van het uitlaatspruitstuk kunnen zijn

  4. #4

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Zodra de motor koud wordt gestart, dan wordt er extra benzine ingespoten om de katalysatoren sneller op te laten warmen. Hierdoor is het koude start toerental ook iets hoger (~1000 ipv 800). Dit duurt meestal een seconde of 30, waarna het toerental netjes terugzakt. Ik heb het vermoeden dat een klein lekje bij het spruitstuk extra hoorbaar in deze koude start modus. Doe je vervolgens een herstart, dan zal de motor gewoon normaal starten en zal het lek minder opvallen. Zoals je zelf ook zegt neemt het geluid ook af als je extra gas geeft, dat is ook mijn bevinding. Denk dat dat te maken heeft met de airflow door het spruitstuk die dan toeneemt, waardoor het lek wellicht ook weer minder hoorbaar is.
    Jouw 2e vraag: tijdens accelereren wordt de druk in het spruitstuk uiteraard hoger (je geeft immers gas), waardoor gassen makkelijker kunnen ontsnappen uit het lek.
    Zoals ik aangaf heb ik de boel nog niet opengemaakt om dit te checken, maar gebaseerd op wat ik observeer en gelezen heb op wat Duitse fora is dit mijn hypothese.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Bedankt voor het meedenken, ik zal eens kijken of ik dit of volgend weekend de auto opnde brug kan krijgen en het hitteschild er eens af kan krijgen om goed zicht op het uitlaatspruitstuk te krijgen. Dit is afhankelijk of een vriend tijd heeft thuis

    Zodra ik meer weet laat ik het je horen. Mocht jij eerder zijn met de bevinding. Laat het mij ook even weten😁


    En het tikkend geluid tijdens accelereren kan kloppen ja, laag in toeren klinkt het harder (en minder snel) en hoger in toeren klinkt het zachter (en sneller) dus dat de flow sneller word en het minder lawaai maakt
    Laatst gewijzigd door Datdachtik; 19-01-22 om 20:02. Reden: Extra toevoeging


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Hallo @afterschock

    Ik hem mijn uitlaatspruitstuk nu los, en inderdaad. Er zit een scheur in het uitlaatspruitstuk. Het is een scheur van omgeveer 2/2.5 cm lang.

    Uitlaatspruitstuk ga ik demonteren en kijken of het te lassen valt.
    Ik ken de mogelijke gevolgen van lassen.. dat het naast de lasnaad gaat scheuren doordat de las harder is dan het staal eromheen. Maar het is wel het proberen waard vind ik.

    Heb tergelijkertijd het inlaatsysteem los, en in het inlaatmanifold zit een vacuumklepje, hiervan is de bovenkant van het armpje afgebroken. Hiervan nog even kijken of dat fatsoenlijk te repareren valt.

  7. #7

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Aha, dan klopt de hypothese dus. Hopelijk is lassen te doen, kan inderdaad lastig zijn als het een gietijzeren spruitstuk is. Helaas zitten de katalysatoren aan het spruitstuk waardoor een nieuw exemplaar duur zal zijn. Hopelijk is het met een las op te lossen.
    Dat armpje in het inlaatspruitstuk is bij mij ook ooit afgebroken. Heb er toen een metalen beugeltje omheen gebogen, dat zit alweer een paar jaar op z’n plek. Was redelijk makkelijk te fixen als je een beetje creatief bent.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Heb jij de uitlaat van het spruitstuk al een keer los gehaald? (Bij de 2 flexibele stukken)

    Kan het kloppen dat dit maat 1/2(engels) is ipv 13 ?
    13 is te groot, en 12 past er niet op

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Lassen van gietijzer is mogelijk met de juiste elektrode, maar de vervolgbehandeling is zeker zo belangrijk. Begin met het spruitstuk op te warmen, las je scheur en als dit gedaan is ga je zojuist gelaste naad "klinken". Je klopt met een hamer op de las. De las wordt "ingedeukt" en zal uitzetten. Dit uitzetten van het materiaal zorgt voor minder krimpspanning in de las en erlangs. Krimpspanning in de las zijn sterker als de uitzetspanning van de las.
    Vroeger was einde las begin breuk. Ken iemand, die laste gescheurde turbo's met een UTP elektrode en daarna klinken. Reden rally's met deze turbo! Dit klinken is dus belangrijk voor de levensduur van jouw spruitstuk.
    Suc6

  11. #10

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Ik heb nog geen tijd gehad om de boel eens los te halen. Volgens Etka zouden dit gewoon M8 moeren moeten zijn, sleutel 13 denk ik dan. Aangezien het tapeind aan het spruitstuk vast zit, lijkt het me sterk dat iemand er een ander type bout ingezet heeft. Wellicht dat door corrosie de doppen niet meer lekker passen.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Het is geen gegoten spruitstuk,

    Hier is een linkje van wat voor soort spruitstuk het is

    https://images.app.goo.gl/wnChgMjP23NnkF2F6

    Valt dit (mits het enkellaags is) met tig of migmag te lassen?

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Ben een beetje op het verkeerde been gezet omdat er over gietijzeren spruitstukken werd gepraat. Mij lijkt het een lasconstruktie, dus tig/migmag zou een optie zijn.
    Laswerkzaamheden leveren spanning in het materiaal op. Spanningen weghalen kan door spanningsvrij gloeien (in oven) voor zowel staal als gietijzer. Klinken kan bij staal ook. Kans op scheuren is bij gietijzer (bros) groter dan bij staal.
    Suc6

  14. #13
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Datdachtik Bekijk Berichten
    Het is geen gegoten spruitstuk,

    Hier is een linkje van wat voor soort spruitstuk het is

    https://images.app.goo.gl/wnChgMjP23NnkF2F6


    Valt dit (mits het enkellaags is) met tig of migmag te lassen?
    Lijkt rvs, of heb ik dit mis?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Redelijk makkelijk te controleren. De meeste RVS onderdelen zijn niet of zwak magnetisch. Magneet blijft wel of niet plakken.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Spruitstuk is magnetisch, dus geen rvs

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Uitlaat is gelast, bleek een scheur van 4cm te zijn. Heb hem door iemand die er verstand van heeft laten lassen. Hij heeft het spruitstuk in 2 geslepen ( cilinder 1-4 en 2-3 zijn per katalysator) en hij was gescheurd onder cil 2, en je kwam er anders niet bij


    dit weekend alles maar weer in elkaar zetten en hopen dat hij dicht is🤞🏼
    Laatst gewijzigd door Datdachtik; 15-02-22 om 19:15.

  18. #17
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Datdachtik Bekijk Berichten
    Uitlaat is gelast, bleek een scheur van 4cm te zijn. Heb hem door iemand die er verstand van heeft laten lassen, dit weekend alles maar weer in elkaar zetten en hopen dat hij dicht is🤞🏼
    Mooi, ik ben benieuwd of hij geheel gasdicht is. Waar is ie nu mee gelast? Co2 ?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Co2 is mig-mag toch?

    Het is iedergeval met een tig lasapparaat gelast

  20. #19
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 FSI tikkend/ratelend geluid koude start

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Datdachtik Bekijk Berichten
    Co2 is mig-mag toch?

    Het is iedergeval met een tig lasapparaat gelast
    https://www.technischwerken.nl/kenni...migmag-lassen/

    Ah tig, ja dat doe ik ook veel maar altijd wel rvs.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •