Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 35

Onderwerp: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

  1. #1
    et1961
    Guest

    Standaard Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Hi.

    Ik zou zelf de olie van mijn S3 (2009) willen verversen. Dit omdat ik dit frequenter wil doen dan de voorgeschreven interval van Audi. De reden hiervoor is dat de meeste turbo's stuk gaan doordat de olie gewoonweg niet schoon genoeg is.

    Verder kan ik zeer voordelig aan full synthetische olie (Total Quarz 9000 5W40) komen, waardoor het zelf vervangen van de olie heel intressant is.


    Vraag me alleen af, waar ik het olie filter kan vinden, en of dat makkelijk bereikbaar is. Heb al onder de motorkap gekeken, maar kan het niet lokaliseren

    Tweede vraag is of ik de carterplug eenvoudig aan de onderzijde van mijn autio kan verwijderen, zonder dat ik allerlei beschermplaten aan de onderzijde moet verwijderen. Ik heb namelijk geen brug.

    Groet,

    ETienne

  2. #2
    robinh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    343
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Ik weet natuurlijk niet hoe jou blok eruit ziet. Maar de carterplug is normaal makkelijk te lokaliseren aan de onderkant van de carterpan. Je hebt hooguit een deugdelijke krik nodig om hierbij te kunnen ivm verlaging.

    Het oliefilter kan ook aan de bovenkant van je blok zitten. Hierbij kan het een inzetfilter zijn dat weer in een metalen omhulsel geplaatst is.

  3. #3
    et1961
    Guest

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    De vraag is waar het olie filter zit, het betreft trouwens een inzet filter, dus ik zal wel een stuk speciaal gereedschap nodig hebben om deze te kunnen openen.
    Misschien moet ik de motor afdekplaat aan de bovenzijde wel verwijderen om bij het filter te kunnen. Iemand een idee hoe die kunststof afdekplaat gedemonteerd moet worden?

    De aftapplug zit normaal op het laagste punt van het carter, alleen de vraag is of ik daar direct bij kan zonder beschermplaten weg te moeten halen?
    Ik ben idd van plan om mijn auto even op te krikken met een deugelijke krik zodat ik er goed bij kan.

    Groet,

    Etienne

  4. #4
    nielsdf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    159
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3

    Standaard

    Het oliefilter zit inderdaad onder de beschermkap, aan de voorkant onder een zwart plastic deksel. De beschermkap kunnje er bij de meeste motoren gewoon aftrekken, zit met een paar rubbers geklemd.

    Om de carterplug te bereiken zul je de onderste beschermplaat moeten verwijderen. Dit is wel te doen met een krik maar een brug is een hele grote aanrader. Vergeet ook niet om de carterplug met ring te vervangen, zou zonde zijn als hij gaat lekken door een bezuiniging van €3,-

    Succes ermee!

  5. #5
    et1961
    Guest

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Dank je Niels,

    Zal eens een kijkje nemen van het weekend.

    Groet,

    ETienne


  6. #6
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.968
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nielsdf Bekijk Berichten
    .. Vergeet ook niet om de carterplug met ring te vervangen, zou zonde zijn als hij gaat lekken door een bezuiniging van €3,-...
    Doe nou niet zo flauw man....
    of werk je bij de dealer?

    Die carterplug kun je en paar tientalen keren hergebruiken
    gr.
    Nico
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  7. #7
    nielsdf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    159
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3

    Standaard

    Nico, ik werk inderdaad bij een dealer.

    Ik ben alleen van mening dat je, voor die drie euro die je bespaard, beter het risico niet kan lopen. Wat iemand daar mee doet moet hij/zijn natuurlijk zelf weten! Ik zou het namelijk zuur vinden als hij daarop gaat lekker en je weer je beschermplaat etc er vanonder moet halen.

    Groeten Niels

  8. Ad
  9. #8
    Gluibert's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    556
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattroA3
    Doe nou niet zo flauw man....
    of werk je bij de dealer?

    Die carterplug kun je en paar tientalen keren hergebruiken
    gr.
    Nico
    Dat is idd wel hele bijzonder zuinigheid ! Die ring is bedoeld om iets te vervormen om af te dichten, kan eigenlijk maar 1 keer goed. Mijn ervaring als dealermedewerker is hetzelfde als van Niels, altijd vervangen.
    Huibert

    '03 A4 Avant 1.8T
    '05 A3 Sportback Tdi

  10. #9
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.968
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gluibert Bekijk Berichten
    Dat is idd wel hele bijzonder zuinigheid ! Die ring is bedoeld om iets te vervormen om af te dichten, kan eigenlijk maar 1 keer goed. Mijn ervaring als dealermedewerker is hetzelfde als van Niels, altijd vervangen.
    Jullie draaien de plug ook zeker vast met een momentsleutel.......yeah right..
    Nou ik geloof er geen barst van, in de praktijk wordt een momentsleutel heel zelden gebruikt dan maakt die vervormde ring helemaal niets uit want je draait 'm toch met je normale sleutel (dus eigenlijk te hard) vast.
    Hebben jullie een concreet voorbeeld dat het los is gekomen en dat de olie uit de carter is verdwenen?
    ik heb tot nu toe minimaal 3x hergebruikt en nog geen problemen gehad.
    gr.
    Nico
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  11. #10
    Gluibert's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    556
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattroA3

    Jullie draaien de plug ook zeker vast met een momentsleutel.......yeah right..
    Nou ik geloof er geen barst van, in de praktijk wordt een momentsleutel heel zelden gebruikt dan maakt die vervormde ring helemaal niets uit want je draait 'm toch met je normale sleutel (dus eigenlijk te hard) vast.
    Hebben jullie een concreet voorbeeld dat het los is gekomen en dat de olie uit de carter is verdwenen?
    ik heb tot nu toe minimaal 3x hergebruikt en nog geen problemen gehad.
    gr.
    Nico
    Dit wordt een hele bijzondere discussie over een ring van een paar euro.. Meestal gaat het over de uurtarieven van de dealer, nu over een aftapplugring (3 keer woordwaarde)

    Als jij er blij van wordt, succes ermee, back on topic maar denk ik
    Huibert

    '03 A4 Avant 1.8T
    '05 A3 Sportback Tdi

  12. #11
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.968
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gluibert Bekijk Berichten
    Dit wordt een hele bijzondere discussie over een ring van een paar euro.. ..
    Tja het is crisis tijd...
    Helaas is die aftapplugring niet van de aftapplugbout te demonteren... want als dat kon dan wist ik het wel.
    Maar er zijn ook garages die zeggen die te hebben vervangen terwijl dat helemaal niet gebeurt en die 3,00Euro of wat het mag kosten wel schijheilig gefactureerd wordt. Ik zeg natuurlijk niet dat jullie dat zouden doen hoor ...
    gr.
    Nico
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  13. #12
    et1961
    Guest

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Heren,

    Ik ga de ring gewoon vervangen, wist niet dat de ring niet van de plug te verwijderen is, en dat je het geheel moet vervangen.

    Vond op ebay nog aftappluggen met een magneet. Dit lijkt me wel wat. Alle kleine metaaldeeltjes worden zo door de magneet als het ware uit de olie gefilterd.

    http://www.ebay.de/itm/130672979192?...84.m1438.l2649


    Iemand ervaringen met een dergelijke aftapplug? Ik heb ook wel eens een verhaal gehoord van iemand die gewoon een sterk magneetje op zijn carterpan had geplakt....

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Heeft niet iedere aftapplug een magneet? Mijn oude 205 had het zelfs. Lijkt me ook wel logisch dat hij standaard een magneet heeft.
    Ik zou sowieso voor de magneet gaan als er ook bestaan zonder magneet, better save than sorry...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door et1961 Bekijk Berichten
    Heren,

    Ik ga de ring gewoon vervangen, wist niet dat de ring niet van de plug te verwijderen is, en dat je het geheel moet vervangen.

    Vond op ebay nog aftappluggen met een magneet. Dit lijkt me wel wat. Alle kleine metaaldeeltjes worden zo door de magneet als het ware uit de olie gefilterd.

    http://www.ebay.de/itm/130672979192?...84.m1438.l2649


    Iemand ervaringen met een dergelijke aftapplug? Ik heb ook wel eens een verhaal gehoord van iemand die gewoon een sterk magneetje op zijn carterpan had geplakt....

  15. #14
    Cerdobbel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Leeftijd
    35
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gluibert Bekijk Berichten
    Dat is idd wel hele bijzonder zuinigheid ! Die ring is bedoeld om iets te vervormen om af te dichten, kan eigenlijk maar 1 keer goed. Mijn ervaring als dealermedewerker is hetzelfde als van Niels, altijd vervangen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nielsdf Bekijk Berichten
    Nico, ik werk inderdaad bij een dealer.

    Ik ben alleen van mening dat je, voor die drie euro die je bespaard, beter het risico niet kan lopen. Wat iemand daar mee doet moet hij/zijn natuurlijk zelf weten! Ik zou het namelijk zuur vinden als hij daarop gaat lekker en je weer je beschermplaat etc er vanonder moet halen.

    Groeten Niels
    Helemaal met Niels eens... Ik werk niet bij een dealer en heb al een onderhoud op een Caddy moeten opnieuw doen omdat die verdomde carterplug niet goed afdichte! Ik raad dus aan om deze bij elk onderhoud te vervangen....

  16. #15
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.663
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Ik zuig met een pomp gewoon het carter leeg via de peilstok.
    En dit werkt prima.
    In de meeste werkplaatsen doen ze dit ook.

  17. #16
    et1961
    Guest

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Hoe weet je dan dat alle oude olie eruit is? Het zuigslangetje moet namelijk wel op het diepste punt van je carter liggen.

    Zal eens kijken of Conrad zo'n setje heeft, want dan hoef ik niet onder mijn auto te piellen...

  18. #17
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.663
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Je kan het voelen.
    En je kan dan ook het kleine meetje olie bij het filter weg pompen.
    Op de tdiclub hebben ze het getest.
    En hij zuigt compleet leeg.

    Ik heb een 6liter Pela pomp.(was toen 30euro)
    PL-6000 Oil-Extractor (bolvorm) 6 liter
    Gewoon met de hand pompen.
    Want de elec zijn niet altijd super.
    Eerst wel een meetje warm rijden.
    En de vuldop verwijderen.
    Duurt circa 10min

    http://www.correct.nl/artikel.php?MO...k&ARTNR=390052

  19. #18
    et1961
    Guest

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    en deze;





    Olie-afzuigpomp 12 V
    Bespaar nu tijd en geld, want met deze olie-afzuigpomp kan de olie van uw auto zonder veel moeite worden ververst. De afgewerkte olie wordt via een slang door de vulopening van de oliepeilstok weggepompt. De pomp kan met de beide accuklemmen op de accu van uw voertuig worden aangesloten.


    Uitvoering:

    • Aanzuigslang: lengte: 125 cm
    • Ø binnen: ca. 3,80 mm
    • Ø buiten: 6 mm.
    • Afvoerslang: lengte: 152 cm · Ø binnen: 10 mm · Ø buiten: 13,80 mm.
    Laatst gewijzigd door et1961; 07-04-12 om 10:44.

  20. #19
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.663
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Ik kan hem niet openen.
    Want hij staat in je winkelwagen.
    Maar het is vast de elec.
    Schijnt wel goed te zijn.

    Maar de Pela word het meest gebruikt.

  21. #20
    et1961
    Guest

    Standaard re: Zelf olie verversen 2.0 TFSI

    Ok, dank je Bert. De Pela ziet er puik uit, met z'n reservoir.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •