Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: 3 spaaks B8 stuurwiel in 8P

  1. #1

    Standaard 3 spaaks B8 stuurwiel in 8P

    Hi Audi-liefhebbers,


    Voordat ik begin, heb ik verschillende Audi-gerelateerde topics doorgenomen om mijn antwoord te kunnen vinden, maar helaas zonder succes. Ik heb ook gezocht op internationale Audi-forums, maar tevergeefs.


    Mijn 4-spaaks stuurwiel in mijn Audi A3 8P uit 2012 begint te slijten en soms blijft het plakken, vooral aan de bovenkant. Ik heb het stuur al meerdere keren behandeld, maar de slijtagesporen worden steeds duidelijker (wat te verwachten is met 260.000 kilometer op de teller).


    Daarom heb ik een 3-spaaks multifunctioneel stuurwiel (MFSW) besteld van een Audi A4 B8 uit 2009, inclusief airbag. Mijn huidige stuurwiel is ook multifunctioneel.


    In eerste instantie dacht ik dat ik beide stuurwielen eenvoudig kon uitwisselen, maar nadat ik het nieuwe stuur al impulsief had besteld, viel me op dat de stekkers van de airbag mogelijk verschillend kunnen zijn. Ik heb gezien dat sommige mensen hun oude airbagconnector aanpassen (re-pinnen), sommigen gebruiken hun huidige airbags, en anderen zeggen dat de sleepring niet past. Heeft iemand advies hierover?


    Onderdeelnummers van het nieuwe stuurwiel:



    • Airbag: 8K0 880 201G
    • Stuurwiel: 8T0419091A



    Foto van de nieuwe stuur:

    s-l1600 (1).jpg
    s-l1600.jpg

    Foto van mijn huidige stuur:

    2023-09-14 16_49_55-403101188 - Remote Desktop - RustDesk.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Airbay; 17-09-23 om 13:40.

  2. #2
    johnny boy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    61
    Posts
    6.599
    Kudos
    152
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard re: B8 stuurwiel in 8P

    Past niet A4 is dualstage en A3 is singlestage er kan wel een A3 airbag voor 3 spoke in het stuur

    Audi A/S5 Coupé 8T (looks like a bijmekaar geraapt zooitje) Daytona grijs
    Audi A/S5 Cabrio 8F (looks like a bijmekaar geraapt zooitje 2) Bruin

    VCDS 23.11.0 Ross-Tech &V2 pro regio Meppel no-fear(at)live (punt)nl

  3. #3

    Standaard re: B8 stuurwiel in 8P

    Een Audi A3 8P facelift is voorzien van een dual stage airbag. De 8V heeft wel weer een single stage airbag

  4. #4
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.950
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: B8 stuurwiel in 8P

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Airbay Bekijk Berichten
    Een Audi A3 8P facelift is voorzien van een dual stage airbag. De 8V heeft wel weer een single stage airbag
    Model 8P vanaf 2005 tot 2012 heeft inderdaad ook een dual -stage airbag.
    Je kunt je huidige airbag niet gebruiken omdat die voor 4-spaak is. Enige optie is dan inderdaad om je huidige A3 airbagkabel aan te passen door de stekker van de A4 erop te zetten.
    Wel dien je de juiste pinbezetting te hebben zodat je stuurknoppen en je airbag nog werkt.
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  5. #5

    Standaard Re: B8 stuurwiel in 8P

    Bedankt voor je reactie. Heb jij toevallig de juiste pin bezettingen? Mijn huidige 4 spaaks stuur heeft geloof ik een oranje-gele connector en de stuur uit de Audi A4 een groen-gele connector.


  6. #6
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.002
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: B8 stuurwiel in 8P

    Kun je hier wat mee?

    Groen en zwart (onder) primaire airbag ontsteker (alle Audi's zelfde)
    (de 2 pinnen er links naast is de 2e ontsteker, ook bij alle modellen gelijk en bij groene plug oranje+rood)
    Rood en paars (boven) signaal vd MMI knoppen (bij de groene plug wit en paars)
    Geel is claxon (bij groene plug blauw) en bruin is massa (rechtsboven)
    Let op : dat geldt alleen voor deze foto en voor de auto's waar deze plug met oranje lip wordt gebruikt (deze TT 8J 2013) normaliter kunnen kleuren anders worden gebruikt!!

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door robby70; 17-09-23 om 11:13.
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  7. #7

    Standaard Re: B8 stuurwiel in 8P

    Hi Allen,

    Even een update hier:

    Het is gelukt om de stuur om te wisselen door gewoon zoals de kabelboom van de 4 spaaks stuur te gebruiken. In principe was het gewoon plug & play en geen pinnen overzetten. Alle functies van de de stuurbediening werken ook evenals claxon.

    Dus voor de mensen die het zich afvragen, een Audi A4 B8 3 spaaks stuur is om te wisselen met een Audi A3 8P 4 spaaks stuur. Je kunt de groen- gele plug van de A4 omwisselen met de oranje-gele plug van de A3.

    Bedankt iedereen voor het reageren!

    IMG_20230917_134730406.jpg

    IMG_20230917_124900298_HDR.jpg

    IMG_20230917_125016726.jpg
    Laatst gewijzigd door Airbay; 17-09-23 om 13:39.

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •