Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Hulp met diagnose defecte mistlampen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Hulp met diagnose defecte mistlampen

    Hallo Audifanaten,

    Ik ben in het bezit van een Audi A3 8p hatchback uit 28-09-2010 met een 1.2 tfsi dsg. De auto heeft achteraf ingebouwde bi-xenon koplampen die door de vorige eigenaar zijn ingebouwd.

    Daarnaast is de auto voorzien van mistlampen voor en natuurlijk een enkele achter. Helaas werken deze allemaal niet. Alle lampjes zelf zijn voor de zekerheid vervangen voor nieuwe, allemaal halogeen. Ik weet niet zeker of de voorste mistlampen er standaard opzaten, staat niet op pr lijst namelijk.

    Wanneer de spanning wordt gemeten op de contacten kom je uit op 0 volt. Ook de achterste.

    Met een OBDeleven wat testen gedaan en daar kon je alle lampen van de auto tegelijk inschakelen, de linker mistlamp en achterste gingen toen aan.

    Nu heb ik nog iets raars, mijn lichtschakelaar. Dit is er 1 met DRL en mistlampen voor/achter. Deze hoort normaal een andere kleur op te lichten wanneer je hem bijv. op stadlicht zet. Dit doet die van mij dus niet, alles blijft in het gedimde rood branden. (Edit 29-11: zag later pas dat stadlicht altijd groen brand, dit doet hij wel gewoon)

    Hierna heb ik mijn lichtschakelaar in de auto van een vriend van mij getest (2012 A3 8p1) ook met bi-xenons. Wanneer hij mijn schakelaar gebruikt, lichten de individuele standen wel op naar een andere kleur (groen bij stadslicht, oranje bij drl of dimlicht als ik het goed heb).

    Door dit allemaal lijkt het voor mij door de aansturing of codering te komen. Maar ik ben benieuwd of jullie misschien ideeën hebben waardoor dit zou kunnen komen of misschien tips waar ik naar zou kunnen kijken!

    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door Matsp; 29-10-23 om 13:54.

  2. #2
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.950
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Hulp met diagnose defecte mistlampen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Matsp Bekijk Berichten
    ... voorzien van mistlampen voor en natuurlijk een enkele achter. Helaas werken deze allemaal niet...
    Wellicht zijn de achteraf gemonteerde zaken niet goed bedraad, werken ze ook niet met de schakelaar van je vriend ingebouwd?
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Hulp met diagnose defecte mistlampen

    Nee, met zijn schakelaar blijft het hetzelfde probleem. Hoe kun je makkelijk zien of je mistlampen achteraf zijn ingebouwd? Thanks!

  4. #4
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.950
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Hulp met diagnose defecte mistlampen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Matsp Bekijk Berichten
    .... Hoe kun je makkelijk zien of je mistlampen achteraf zijn ingebouwd?...
    Aan de bedrading waarmee de mistlampen zijn aangesloten.
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Hulp met diagnose defecte mistlampen

    Oke heb dus even gechecked. Bedrading lijkt origineel te zijn, bij de mistlampen zit een bruine en een zwarte draad. En die lopen via de originele kabelboom naar binnen.

    Ik had al zitten zoeken naar een aansluitschema van de mistlampen maar helaas niks kunnen vinden. Alleen de handleiding van kufatec om ze achteraf in te bouwen, is die aansluiting in de handleiding ongeveer gelijk aan de originele aansluiting? (Mistlamp bedrading gelijk van lampen naar BCM, en een enkel draad van BCM naar de schakelaar)

    Nog wat extra info over de schakelaar: het is een 10 pins connector met nog een connector met 1 pin ernaast. Onderdeelnummer schakelaar: 8P1 941 531 BT

    Zit er nergens een relais voor de mistlampen??

    Volgens kufatec zou er op pin 5 van de schakelaar een draad moeten komen voor de aansturing van de mistlampen, bij mij zat hier dus al een wit-blauw draad.

    Alle hulp is welkom!


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2023
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Hulp met diagnose defecte mistlampen

    OPGELOST!!

    Het mysterie is opgelost. Wat bleek: een zekering ontbrak van het binnenste zekeringpaneel. Dit was nr. 1 Diagnose / motor. Ook zat er geen zekering in nr. 6 AFS-scheinwerfer rechts

    Na hier een zekering in geplaatst te hebben werkte de mistlampen en schakelaar naar behoren, de schakelaar brandt nu ook de juiste kleuren zoals eerder vermeld wat hij dus eerst niet deed.

    Lesje geleerd, altijd goed je zekeringen checken in dit soort gevallen. Ook als er 1 inzit haal ze eruit en controleer ze!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •