Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 40 van de 40

Onderwerp: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

  1. #21

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Even een update:

    Ik ben gisteren weer terug geweest naar de garage omdat mijn koelvloeistof niveau weer een vingerdikte was gezakt. Bij de garage aangekomen hebben ze deze bekeken, en ze zeiden:

    'nadat we de dop van de koelvloeistof tank los draaiden.. liep de lucht eruit en toen steeg het niveau weer tot het streepje (dit streepje geeft het goede niveau aan).

    Nu weet ik dus niet of ze simpelweg wat koelvloeistof erbij hebben gegooid en mij voor de gek hebben gehouden.. of dat het echt zo is.
    Ik heb nog een maand garantie; dus ik ga het goed in de gaten houden.

    Ik heb 2 vraagjes:

    1. Klopt het dat je koelvloeistof flink kan zakken na het rijden door de druk die erop komt te staan en dat als je het dopje daarna voorzichtig los draait het koelvloeistof niveau weer stijgt tot het juiste niveau?

    2. Klopt het dat het niveau van de vloeistof minimaal veranderd als de auto koud word (zonder de dop los gedraaid te hebben?

    Ik dacht altijd; als je met de auto rijd.. dan word deze warm en dan stijgt je koelvloeistof.. en als je auto koud word.. dan zakt deze weer.

  2. #22
    Dia's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Leeftijd
    45
    Posts
    138
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xTOny Bekijk Berichten

    Ik heb 2 vraagjes:

    1. Klopt het dat je koelvloeistof flink kan zakken na het rijden door de druk die erop komt te staan en dat als je het dopje daarna voorzichtig los draait het koelvloeistof niveau weer stijgt tot het juiste niveau?

    2. Klopt het dat het niveau van de vloeistof minimaal veranderd als de auto koud word (zonder de dop los gedraaid te hebben?


    Klopt inderdaad allebei.

    1. Wanneer je gaat rijden dan komt er een zekere druk op het koelsysteem te staan. Dit gebeurt omdat het kookpunt dan een stuk hoger komt te liggen. Wanneer de druk echter te hoog wordt dan zal het vloeistofniveau in het expansievat naar beneden worden gedrukt en als je het dan opendraait dan zal het terug stijgen.

    2. Wanneer koelvloeistof afkoelt dan zet het een beetje uit en zal het dan ook een beetje stijgen.

    Het probleem die jij hebt kan verschillende oorzaken hebben: kapotte of slecht functionerende waterpomp, lekke koppakking, kapotte thermostaat,...

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een 2.0tdi uit 2005 (130000 km op teller). Eind vorig jaar moest ik voor het eerst koelvloeistof bijvullen. De waterpomp is toen vervangen, maar dit heeft het probleem niet verholpen. Ben nu een paar keer terug geweest naar de garage en nog weten ze niet zeker wat het probleem is (koppakking is wel getest en deze lijkt goed, systeem hele dag onder druk gezet zonder drukverlies).
    Wat het nu nog kan zijn is de egr-koeler, de koppakking of de cilinderkop, maar welke van de drie??????
    Buiten het koelvloeistofverlies is er ook niets te merken aan de auto.

    Nu is de keuze of doorgaan met het vervangen van onderdelen, dure hobby, of op zoek naar een andere auto ook een dure hobby.
    Ik denk dat het het laatste wordt, achteraf zal het dan wel een lekkend slangetje blijken te zijn......

  4. #24

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Ik zou in dit geval echt proberen zoveel mogelijk te rijden, vooral ook langere stukken zodat de motor goed warm word. Met nog 1 maand garantie zou ik geen enkel risico nemen. Zoals je in voorgaande berichten zag, kostte het iemand 750 euro om zijn probleem op te laten lossen.
    Je moet gewoon niet akkoord gaan met enkel het dopje los. Blijf er desnoods bij. Als het goed is, heeft een dealer niks te verbergen. Zeg gewoon dat je geinteresseerd bent in hoe ze te werk gaan. Pak een kop koffie en ga op 2 meter van zo'n ventje afstaan.

  5. #25
    Dia's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Leeftijd
    45
    Posts
    138
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GertJ Bekijk Berichten
    Wat het nu nog kan zijn is de egr-koeler, de koppakking of de cilinderkop, maar welke van de drie??????

    Het kan ook een defecte oliekoeler zijn. Probleem met dit gekende probleem bij de 2.0TDI is dat het blijkbaar moeilijk is om een correcte diagnose te stellen zodat ze direct het juiste onderdeel kunnen vervangen. Maakt niet echt uit of het een officiële Audi-dealer is of een onafhankelijke garage. Ze kunnen de oorzaak van dit probleem niet vaststellen door de wagen uit te lezen dus beginnen ze meestal met preventief onderdelen te vervangen. meestal beginnen ze met de EGR-koeler of de waterpomp. Als het dan nog niet goed is dan vervangen ze soms nog eens de oliekoeler en daarna gaan ze soms over tot het vervangen van de cilinderkop als de klant het tegen dan nog niet kotsmoe is of volledig door zijn budget heen zit. De kans hiertoe is groot want dergelijke werkjes zijn geen goedkope grapjes...

    Men kan in feite al redelijk zeker zijn of het een defecte cilinderkop is door een simpele test te doen of er uitlaatgassen in het koelsysteem komen.


  6. #26
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.950
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xTOny Bekijk Berichten
    ...
    'nadat we de dop van de koelvloeistof tank los draaiden.. liep de lucht eruit en toen steeg het niveau weer tot het streepje (dit streepje geeft het goede niveau aan).
    ...

    Ik heb 2 vraagjes:

    1. Klopt het dat je koelvloeistof flink kan zakken na het rijden door de druk die erop komt te staan en dat als je het dopje daarna voorzichtig los draait het koelvloeistof niveau weer stijgt tot het juiste niveau?

    2. Klopt het dat het niveau van de vloeistof minimaal veranderd als de auto koud word (zonder de dop los gedraaid te hebben?

    Ik dacht altijd; als je met de auto rijd.. dan word deze warm en dan stijgt je koelvloeistof.. en als je auto koud word.. dan zakt deze weer.


    Mijn 2.0 L TDI SB heeft min of meer zelfde symptomen;
    Begin maart kreeg ik bij het starten een melding dat het koelvloeistof niveau te laag was. Na een paar seconden ging de melding weg en als ik naar het expansievat keek dan was het niveau idd net onder min merkteken. Elke ochtend duurde het verdwijnen van de melding steeds langer en na enkele dagen heb ik het dopje van het expansievat bij koude motor los gehaald. Met een flinke sisser is toen het niveau net boven het max- teken op het expansievat gestegen.

    Dus punt 1. klopt helemaal

    Omdat het niveau naar de oorspronkelijke maat is teruggekeerd betekent het dat er geen lekkage is geweest. Echter moet een oorzaak zijn die ervoor zorgt dat er druk boven in het expansievat komt en zo het koelvloeistof niveau naar beneden druk.
    Ik heb nader onderzoek verricht en het blijkt dat het dopje van het expansievat niet '"zomaar'" een dopje is maar toch iets ingewikkelder in elkaar zit. Er zit namelijk een overdruk ventiel in het dopje. Die gaat dan open tussen 1,4 -1,6 bar. Ik heb vervolgens mij dop gedemonteerd en mijn ventiel getest met behulp van mijn airbrush compressor. Ik heb echter te veel druk op gezet (iets van 2,0 bar) en heb dus niet kunnen vaststellen of het ventieltje daadwerkelijk open ging tussen 1,4 en 1,6 zoals voorgeschreven.
    Mijn vermoeden (en hoop) is nu dat het ventieltje klein beetje vast zat en dat deze laat ik zeggen bij ca. 1,8 bar pas open ging waardoor er een bovendruk kwam aan de bovenzijde van het expansievat die ervoor zorgde dat het niveau omlaag werd gedrukt. Nogmals ik heb dat itteratief niet kunnen vaststellen omdat ik in eerste instantie al te veel druk mijn compressor heb laten genereren. Beter was geweest als ik langzaam de druk hat opgevoerd. Nu die een keer open is gegaan bij 2,0 bar doet ie het nu gewoon zoals het hoort: bij ca. 1,5 bar gaat mijn ventiel open.

    Vervolgens ventiel in het dopje teruggebouwd en dopje op mijn audi expansivat terug gezet. Nu na ca. 2 weken heeft het koelvloeistof niveau zichzelf gestabiliseerd ergens tussen max en min merkteken. Ik hou in iedere geval het niveau in de gaten om de ca. 2 dagen en dan check ik het niveau bij koude motor en bij warme motor. Bij warme motor is het niveau iets hoger dan bij koude motor omdat warm water (net als koud water) uit zet :-))

    Dat is in de natuurkunde bekend als de '"anomalie van water'" Kort samengevat is water het kleinst rond +4 graden. Boven +4 graden zet water uit maar van +4 tot 0 graden zet water ook uit.

    dus punt 2 klopt. Water wat in temp. verschilt zet uit en daarom zit er zo''n expansievat in het systeem ingebouwd om het verschil op te vangen.

    Ik hou in iedere geval mijn auto in de gaten want ik ben nog niet helemaal uit waarom het overtollige druk boven in mijn expansievat niet via het ventieltje uit het systeem is gehaald maar ervoor gezorgd heeft dan het koelvloeistofniveau naar beneden is gedrukt.
    m.v.g.
    Nico
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  7. #27

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Ik zie hier hele verhalen, maar vooral iemand die nog maar 1 maand garantie heeft, en een beetje aan het lijntje wordt gehouden door zijn garage.

    Over het algemeen is het volgens mij zo dat de koelvloeistof uitzet naarmate de temperatuur toeneemt. Als je de koelvloeistof bij koude motor tot max aanvult, en een stuk gaat rijden. Is de koelvloeistof daarna dus waarschijnlijk met warme motor zelfs tot boven het max. streepje gestegen. Dit komt omdat de vloeistof uitzet, en de lucht in het expansievatje het enige in het koelsysteem aanwezige is wat samendrukbaar is. De lucht wordt dus 'kleiner' Bij mijn 4.2 werkt het in ieder geval wel zo.

    Het ventiel in de dop is volgens mij alleen een overdrukventiel, die te hoge drukken afvoert, en zorgt dat er geen slang scheurt.

    Overigens in aansluiting op mijn eerdere verhaal; wanneer de druk in het koelsysteem stijgt, en de lucht wordt samengedrukt, ontstaat er een evenwicht tussen de druk vanuit het koelsysteem (slangen zetten enigszins uit enzz) en de tegendruk die de lucht daarboven in het expansievat kan leveren. Wanneer je dan (met warme motor dus) de dop van het systeem afdraait zal de lucht ontsnappen, en zal het niveau van de vloeistof eerder stijgen dan dalen. het is niet voor niets dat er vaak een waarschuwing opstaat nooit de dop te openen met warme motor.

    Nu weet ik niet of punt 1 of 2 onjuist dan wel juist is. trek zelf je conclusies. Ik denk dat de beste persoon hierboven met de maand resterende garantie moet uitkijken dat over 2 maanden de diagnose voor een grote reparatie wordt getrokken, en dat hij flink in de buidel kan tasten. Ik heb nog nooit een niveau zijn dalen bij het losdraaien van de dop bij warme motor.
    Laatst gewijzigd door BastiaanS2; 28-03-10 om 14:54.

  8. Ad
  9. #28

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Bedankt voor alle reacties.. ik merk dat er meer mensen zijn met dergelijke problemen..
    De komende week kom ik niet aan de dop van de tank.. ik kijk over een week wat het niveau van de vloeistof is, mocht deze gezakt zijn dan draai ik de dop los om te kijken of het niveau weer stijgt tot aan waar het bijgevuld is/was.

    Mocht dat niet zo zijn dan ga ik meteen weer terug naar de garage (120km verder) .. en dan neem ik geen genoegen meer met simpele antwoorden en dan wil ik er ook bij blijven staan als ze de auto onderzoeken (tip die ik hierboven kreeg).

    Ik houd jullie op de hoogte.

  10. #29

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Voor de volledigheid; check dan bijvoorbeeld een paar keer voordat je smorgens naar je werk gaat.. als de motor ijskoud is, en als je op je werk aankomt..

  11. #30

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Ben nu toch wel benieuwd naar wat het was. Gister teruggereden vanuit zuid frankrijk, 1334 km. Bij belgië kreeg ik ook een melding dat m'n kvs bijgevult moest worden. Gelijk gestopt en gekeken. Niveau zat ruim 2 cm onder de 'min-streep'.
    Wilde mijn reis toch nog eindigen diezelfde dag, was niet van plan om na 10,5 uur de reis te stoppen en in belgië te overnachten.
    Mijn onafhankelijke dealer gebeld (om 21.00u), en wat heb ik toch een geluk, hij nam op! Hij raadde mij aan om het bij te vullen met kvs, het liefst het type dat volkswagen/audi voorschrijft.
    Dat hadden ze dus niet bij die pomp in België, dus heb het met kvs van Elf moeten doen. Wat volgens mijn dealer geen kwaad kon, zolang het niet al te veel was wat ik bij moest vullen en dat ik gelijk een afspraak moest maken om het probleem op te zoeken.
    Zo kunnen dealers natuurlijk ook te werk gaan!

    Heb een afspraak staan, maar wil toch graag een mening/ervaring horen van andere gebruikers van een audi a3.
    Ik las al iets over een lekke radiateur, maar ik heb al grondig gekeken, maar geen enkele natte plekken te vinden in/onder het motorruim.

    Mvg Dexter

  12. #31

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    pluimt je auto ook duidelijk witte rook

  13. #32

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skip Bekijk Berichten
    pluimt je auto ook duidelijk witte rook
    Nee, zo erg is het probleem niet.

  14. #33

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    heb wel vaker gehoort dat als je lang hard rijd dus boven de 130

    kun je het nergens an zien maar is het stiekem toch je koppakking eruit licht heel klein lekje ergens

  15. #34

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skip Bekijk Berichten
    heb wel vaker gehoort dat als je lang hard rijd dus boven de 130

    kun je het nergens an zien maar is het stiekem toch je koppakking eruit licht heel klein lekje ergens
    Oke, ja dat was wel het geval, had 6 uur achter elkaar 130 op de cruise gereden.
    Ik merk het wel even extra op bij de dealer. Bedankt voor je reactie.

  16. #35

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Vandaag bij de dealer geweest, het is de radiateur die lekt aan de onderkant. Nieuwe is al besteld en als het goed is, is die over 15 minuten klaar!
    Wel weer minder fijn voor de portemonnee.

  17. #36

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Sinds 6 jaar rijd ik een audi80 uit '88. Ik ben er nog steeds superblij mee, ondanks dat ik elk jaar wel het een en ander moet (laten) repareren.
    Ik weet dat mijn radiator ergens een lekkage heeft, omdat de kvs-tank leegloopt en op de bodem vloeistof is te zien. Als blijkt dat er geen lekkage bij de rubbers is, heb ik het vermoeden dat er in de radiator zélf een lek zit. Ik wil (nog) geen nieuwe radiator kopen, omdat ik het eerst met zo'n lekkage-middel wil proberen.

    Ik heb niet zo héel veel verstand van wat er allemaal onder de motorkap zit, maar ik weet waar de radiator zit, de vuldop voor kvs en de dop aan de onderkant om hem leeg te kunnen laten lopen. Kan iemand mij vertellen waar ik dat reparatiemiddel in moet doen? (gewoon bij de vuldop voor kvs of ergens anders?)

    Alvast bedankt.

  18. #37

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Geen idee hoe groot jouw lekkages/verliezen zijn? Maar die 'reparatie' kitjes zijn alleen voor hele kleine gaatjes, zelfs dan niet scheurtjes. En er wordt nou niet echt aangeraden om met zoiets lang door te rijden.
    Een nieuwe radiateur is duur, maar dat is het hele autorijden. Dat een auto uit 88 nu een keer een nieuwe nodig heeft, is totaal niet gek en niet overbodig. Ik heb mijn radiateur ook laten vervangen en mijn auto is van eind 2005. Als je met een lekkage door blijft rijden, kost het je ook iedere keer weer een tientje aan kvs. Zo denk ik dan weer. De algehele reparatie kostte mij toen 320 euro.
    Dit allemaal is maar een advies en de beslissing blijft dus bij jezelf.
    Dat goedje wat jij hebt, daar zal ongetwijfeld een gebruiksaanwijzing opstaan en er is genoeg op internet te vinden.

  19. #38

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Dank je voor de snelle reactie. Ik zal inderdaad eerst eens regelmatig checken hoe snel ik kvs verlies. Misschien valt het nog mee.
    Ik heb in wat andere forums gelezen dat zo'n reparatiegoedje niet goed is voor de motor. Ik heb dat spul nog niet aangeschaft, en misschien doe ik dat niet.
    Dat er bepaalde reparaties nodig zijn, weet ik inmiddels wel. Gelukkig is mijn audi afschrijvingsvrij zodat ik dat geld voor reparaties kan gebruiken. Nog 2 jaar, en dan is hij ook nog wegenbelastingvrij.

  20. #39

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Zoiets dacht ik dus ook al van dat spul en er lang mee doorrijden kan sowieso niet. Dus bespaar je de 'reparatie kitjes' en koelvloeistof kosten. En ga direct voor een nieuwe radiateur.
    Nou, dat is helemaal mooi.
    Veel succes ermee!

  21. #40

    Standaard Re: Koelvloeistof tank loopt heel langzaam leeg?

    Aangezien mijn kar niet meer de jongste is, maak ik steeds een kosten-baten afweging. Ik houd het vloeistofpijl voorlopig in de gaten en daarna zal ik een beslissing nemen.
    Dank je.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •