Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Audi A3 foutmelding klep van inlaatspruitstuk

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Audi A3 foutmelding klep van inlaatspruitstuk

    Beste lezer,

    Ik rij een Audi A3 S-line
    Bouwjaar 2004
    2.0 fsi motor

    Een x aantal weken geleden ging tijdens het rijden het lampje van het uitlaatgascontrolesysteem in mijn display branden.
    de motor liep nogal rot en had het idee dat ie ook minder fel was in rijgedrag.
    ben de volgende dag naar de dealer gegaan om het uit te laten lezen. (aangezien ik hier momenteel geen diagnose apperatuur voor heb)
    als uitkomst kreeg ik het volgende te horen:

    - de klep van mijn inlaatspruitstuk geeft een foutmelding
    - katalysator cilinder 4 is defect


    De melding van de defecte katalysator beschouw ik als "logisch gevolg van" de foutmelding op de klep van het inlaatspruitstuk.
    De klep is vacuum gestuurd, deze heb ik getest en blijft goed op vacuum. Membraan in de vacuumpomp lijkt mij dus in orde!
    Het "armpje" dat de klep opent en sluit, beweegt dan ook.
    Wat mij verteld is tijdens het uitlezen bij de dealer is, dat de stang en de klep los van elkaar zouden kunnen gaan bewegen.
    In dit geval staat de klep logischerwijs te ver open/dicht.

    Heb van het weekend ff snel tussendoor de vacuumpomp eraf gehaald (2 torx boutjes los en het pompje eraf gehaald (klep verder laten zitten) is wat olie te zien.

    De monteur bij de dealer raadde mij na het uitlezen aan om de fout(en) gewoon te wissen en kijken of de melding opnieuw zou verschijnen. (foutenrapport opgeslagen bij dealer)
    Zo gezegd zo gedaan en vandaag was het raak, het lampje sprong weer aan.

    Dan even als operking erbij: als ik de auto start lijkt deze ook niet helemaal lekker te lopen. motor trilt " licht voelbaar" een beetje onregelmatig.
    Dit is voor op dit moment misschien logisch maar was ook af toe het geval voor dat ik de melding van het uitlaatgascontrolesysteem kreeg.

    Mijn vraag aan jullie is of een van jullie toevallig ervaring heeft met een soortgelijk geval?
    Vragen, eventuele opmerkingen of tips en dergelijken, het is allemaal welkom.

    Alvast bedankt!

    Groet,
    Jorn
    Laatst gewijzigd door A3AUDIJDR; 24-12-12 om 16:17.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Audi A3 foutmelding klep van inlaatspruitstuk

    In vervolg op mijn vorige bericht:
    Motor vertoont inmiddels een vreemd geratel bij stationair draaien bij motor op temperatuur. zodra ik toeren ga maken verdwijnd dit.
    Heb even verder rondgezocht op het forum en kwam eenzelfde probleem tegen waarbij de klep van het inlaatspruitstuk vervangen werd en probleem was vervolgens verholpen. http://www.audiforum.nl/forum/8p-200...sportback.html
    Hierbij werd alleen niets vermeld over een lampje van het uitlaatgascontrolesysteem.
    vervolgens even gegoogled en kwam het volgende tegen op problemcar.nl: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=203586
    Nadat ik dat gevonden had heb ik gebeld naar mijn audi lexpoint voor een prijsopgave van onderdeel apart en onderdeel incl. reparatie.
    Kreeg te horen dat de klep zelf niet los leverbaar was maar alleen als compleet nieuw inlaatspruitstuk inclusief klep te krijgen.
    Kosten: ongeveer 265 euro (incl. klein materiaal) en 625 euro voor onderdeel+reparatie.

    Nu vraag ik me af of ik daadwerkelijk een geheel nieuw inlaatspruitstuk moet aanschaffen, is de klep echt niet los te krijgen?
    Zit me daarnaast ook te bedenken of ik het zelf ga repareren of het zal laten doen. weten jullie misschien een beter adresje?

    Groet,
    Jorn

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Leeftijd
    37
    Posts
    20
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Audi A3 foutmelding klep van inlaatspruitstuk

    Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Audi A3 Sportback 2.0 TDI uit sept 2004.
    Maar op het forum is hier niemand die hier iets duidelijks over kan aangeven.

    Hoe heb jij je probleem opgelost?

    Ik heb afgelopen zaterdag de gasklephuis vervangen, maar de lampje is dag erna toch weer gaan branden.

    ik weet er geen raad meer mee.

  4. #4
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.968
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 foutmelding klep van inlaatspruitstuk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karacaoglu Bekijk Berichten
    ..Ik heb afgelopen zaterdag de gasklephuis vervangen, maar de lampje is dag erna toch weer gaan branden.
    Heb je ook je smoorklep vervangen, met andere woorden valt onder de vervangen "gasklephuis" ook je smoorklep?
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Leeftijd
    37
    Posts
    20
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Audi A3 foutmelding klep van inlaatspruitstuk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattroA3 Bekijk Berichten
    Heb je ook je smoorklep vervangen, met andere woorden valt onder de vervangen "gasklephuis" ook je smoorklep?
    Ik heb het even nagevraagd, en de monteur heeft me verteld dat de "elektrische gedeelte van de gasklephuis is vervangen".
    Misschien een domme vraag, maar de smoorklep is waarschijnlijk weer wat anders dus..

    Ik ben van plan om zaterdag de auto even langs Leon te brengen van Audiwereld. Kan hij me hopelijk vertellen wat er mis mee is.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •