Pagina 3 van 10 EersteEerste 1234567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 198

Onderwerp: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

  1. #41

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Leeftijd
    27
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Ofwel, als je auto een van de eerste standen in punt 1 nadert en blijkt dat de accu meer dan 30% van zijn capaciteit kwijt is, lijkt het mij dus dat je aanspraak kan maken op de garantie? Maar de vraag is natuurlijk hoeveel mensen hem ook echt door laten meten.

  2. #42
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Als je manco optreed voordat je een van de grenswaarden vanuit rubriek 1 bereikt, ok, maar ik lees nergens in rubriek 2 dat een capaciteit verlies van 30% binnen deze grenswaarden ook rechten geeft.

    Heb je de " A3 e-tron terugroepactie TRA 93D2: de hoge spanning accubak" al laten uitvoeren.
    Want als je A3 e-tron van 2015 die modificatie nog niet ondergaan heeft, dit zeker gratis laten doen, want dan meet men ook gelijktijdig de capaciteit van de HS accu door.

    Mijn theoretisch bereik in de zomer maanden was een keer opgelopen tot 48 Km, de buitentemperatuur heeft een zeer grote invloed op de daadwerkelijk te leveren capaciteit van de HS accu.

  3. #43

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Leeftijd
    27
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pon3 Bekijk Berichten
    Als je manco optreed voordat je een van de grenswaarden vanuit rubriek 1 bereikt, ok, maar ik lees nergens in rubriek 2 dat een capaciteit verlies van 30% binnen deze grenswaarden ook rechten geeft.
    Excuus, ik had dit gelezen in een eerder bericht van Allewijn. Maar inderdaad lees ik niets over ''30%'' in de garantie.

    De TRA93D2 was al uitgevoerd voordat ik de auto had gekocht, geen idee dus wat de capaciteit was van de HS accu. Ook geen idee van of de accu ook daadwerkelijk is vervangen of dat alleen die rand extra is dicht gekit. Enig idee of je dat ergens in de auto kunt zien of er een nieuwe HS accu in zit? In het onderhoudsboekje staat er niks over.

    Bijna 10K met de auto gereden nu, viel mij op dat toen ik er net in reed, ik een hogere range had dan de laatste 2,5 maand. Dit zat toen regelmatig rond de 38-41km. En tegenwoordig is dit ''maar'' 34-35km bij een volle accu. Ja het wordt kouder, maar ook met het warmere weer in augustus haalde ik dezelfde afstand.

    Dat doet mij dus vermoeden dat er veel verder terug wordt gekeken in historisch verbruik dan alleen de laatste paar ritten. Mogelijk dat de berekening van de elektrische afstand soort van gereset wordt zodra er een nieuwe eigenaar van de auto in MyAudi wordt geregistreerd. Geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is hoor. Maar zelfs wanneer het verbruik laag is, en geen airco etc gebruik, blijft de range na een laadbeurt hetzelfde.
    Laatst gewijzigd door Lexsis; 08-09-20 om 18:56.

  4. #44

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Bij mij staat in het onderhouds info, in de app, reparatie HV. Als ik hem oplaad, staat er 41km op. Ben zelf ook wel benieuwd of de accu vervangen is. Deze auto bij de Audi dealer gekocht, en was de reparatie al uitgevoerd voordat ik hem kocht.

  5. #45
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    In het onderhoudsboekje van de auto worden vanaf pagina 34 deze TRA`s ingeschreven; ook laat men een stikker met het TRA nummer en datum achter op de 12 volt accu afdekking in de kofferbak. ( schijnt een afspraak binnen de Audi groep te zijn )
    Daar is dan te zien welke Audi dealer de TRA heeft uitgevoerd en anders een willekeurige Audi dealer bellen, zij kunnen in hun systeem precies zien, welke dealer de TRA heeft uitgevoerd en of er bijzonderheden waren.


  6. #46
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Ik zie nu pas in mijn onderhoudsboekje op pagina 13 de tekstuele bevestiging van de eerdere bewering van Allewijn.
    Hier wordt inderdaad voor PHEV voertuigen gesproken over 8 jaar en 160.000 Km garantie ( wat eerst bereikt wordt ) op het HS accu pakket en gedurende deze periode wordt een capaciteits verlies tot 30% als acceptabel benoemd en daarboven kan men onder omstandigheden aanspraak maken op garantie.

  7. #47
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pon3 Bekijk Berichten
    Ik zie nu pas in mijn onderhoudsboekje op pagina 13 de tekstuele bevestiging van de eerdere bewering van Allewijn.
    Hier wordt inderdaad voor PHEV voertuigen gesproken over 8 jaar en 160.000 Km garantie ( wat eerst bereikt wordt ) op het HS accu pakket en gedurende deze periode wordt een capaciteits verlies tot 30% als acceptabel benoemd en daarboven kan men onder omstandigheden aanspraak maken op garantie.
    Ik ben benieuwd hoe ze dat verlies meten. Ik kom met opladen niet boven de 34 km bij vol en ik haal de 28 niet elektrisch. Onder geen één normale omstandigheid, dus niet 2 minuten er over doen om van 0 naar 50 km/u te gaan. Ik probeer bij acceleren en rijden onder 20% te blijven om de accu zo weinig mogelijk aan te spreken.

    Audi adverteerde met een tot 50 km rijbereik dus onder de 35 km zou dan garantiewerk zijn.

  8. Ad
  9. #48

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Capaciteitsverlies is niet hetzelfde als vermindering van rijbereik.

    Het 1e wordt bepaald door metingen op de accu en is objectief te bepalen.
    Het 2e is van allerlei factoren afhankelijk en daarom niet objectief en/of universeel reproduceerbaar.

  10. #49

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Leeftijd
    27
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pon3 Bekijk Berichten
    Ik zie nu pas in mijn onderhoudsboekje op pagina 13 de tekstuele bevestiging van de eerdere bewering van Allewijn.
    Hier wordt inderdaad voor PHEV voertuigen gesproken over 8 jaar en 160.000 Km garantie ( wat eerst bereikt wordt ) op het HS accu pakket en gedurende deze periode wordt een capaciteits verlies tot 30% als acceptabel benoemd en daarboven kan men onder omstandigheden aanspraak maken op garantie.
    Dus in dat geval lijkt mij dat je hem dus wel door kan laten meten, blijkt er dus een verlies van meer dan 30% te zijn, dan kan je aanspraak maken op de garantie.

    Wel benieuwd wat de omstandigheden zijn. Lijkt mij dat als er binnen die 8 jaar/160K KM meer dan 30% verloren is gegaan, dit toch wel overmatig verlies is geweest. Audi geeft zelf aan/de garantie dat tot 30% binnen die periode of KM-stand normaal verlies/slijtage is.
    Laatst gewijzigd door Lexsis; 28-09-20 om 12:29.

  11. #50
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Capaciteitsverlies is niet hetzelfde als vermindering van rijbereik.

    Het 1e wordt bepaald door metingen op de accu en is objectief te bepalen.
    Het 2e is van allerlei factoren afhankelijk en daarom niet objectief en/of universeel reproduceerbaar.
    Ik laat ze graag de 50km bereik reproduceren. :-)

  12. #51
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Dat zal zeker in de praktijk niet gaan gebeuren, zij het enkel onder de bij toelating gehanteerde test condities. ( zie ook de bijlage )

    Het is gelijk als bij de opgave van het benzine verbruik, hier is ook geen relatie met de praktijk door de test condities. ( zie ook bijlage )
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  13. #52

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Ik laat ze graag de 50km bereik reproduceren. :-)
    Simpel. Volg de NEDC of WLTP voorwaarden.
    Maar ik begrijp best wat je bedoelt...

  14. #53

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Leeftijd
    27
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Ik laat ze graag de 50km bereik reproduceren. :-)

    Die 50KM heb ik nooit gehaald. Hoogste wat ik zelf gehad heb was 41KM.

    Overigens snap ik geen ene pepernoot meer van hoe de guess-o-meter aan zijn range komt. Vanmiddag vol elektrisch even naar de sportschool gereden. Aankomst, nog 4KM range. Stap bijna 2 uur later weer in, en de auto start meteen in Hold mode en kan niet eens meer in EV mode, geschatte range, nu 0 KM. Software zal de rit heen wel gezien hebben als hoog in verbruik en daarom mijn range maar verminderen. Normaal verlies je wel een KM als de accu nog koud is, maar nu dus alles.

    Overigens laat ik de accu gewoon lekker doormeten bij de eerstvolgende grote beurt, eerder interesse van mijzelf, omdat ik het ook wel interessant vind hoe goed zo accu nou mee gaat.
    Laatst gewijzigd door Lexsis; 30-09-20 om 10:19.

  15. #54

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Die 50km heb ik ook nooit gehaald, maar ook deze afgelopen zomer heb ik eigenlijk weer identiek hetzelfde ervaren als hoe ik het vorig jaar al in dit topic omschreef:

    Toen zei ik:
    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    De winter kan echt de boosdoener zijn hoor heren!

    Mijne is een facelift van 2017.
    De indicatieve range is echter volledig gebaseerd op je vorige elektrische rit.
    Dus als dat een rit was met een fluwelen voet, en je zet voordat je hem volledig oplaad, ook nog eens je climate control, je elektrisch verwarmde spiegels, je verwarmde stoelen en je dimlicht uit, dan zie je makkelijk een +4km extra er bij komen, tov dat je al die verbruikers aan laat staan.
    Ik heb op die manier een aantal keer 47km indicatie range gezien. Maximale wat ik zo max haalde was 49km. (De 50km die Audi noemt heb ik nooit gehaald).
    Alleen dat is dus maar een indicatie... Die haal je in de praktijk niet.
    Afgelopen zomer haalde ik gemiddeld 35 tot 38 daadwerkelijke elektrische kilometers.

    Nu, in de winter, haal ik gemiddeld 25 tot 32km realistische range.
    Die range is sterk afhankelijk van bijv. wel of niet voorverwarmen, wind en buitentemperatuur nu.

    Dus zomer (en dan het liefst net niet te heet, zodat accu bij de start al lekker warm is, maar geen airco aan hoeft etc.) is makkelijk 10km extra daadwerkelijke range.

    Verder denk ik niet dat de daadwerkelijk te halen range in zeg de eerste 5 levensjaren van de Audi daadwerkelijk terug loopt!
    Er zit nml een 8.8kWh accupakket in, máár ik haal altijd maar van volledig leeg naar vol, max 7.3kWh laden.
    Gemiddeld is een volledige volle lading voor mij 7kWh, zowel op laadpalen als bij mij thuis, waar ik ook een verbruiksmeter er tussen heb.

    Dat betekend dus een 'overcapaciteit' van zeg 1.6kWh.
    Dat doet Audi expres. De software zorgt er voor dat jij altijd ongeveer een gelijke afstand blijft halen in de loop der jaren.
    Dat doen andere merken (Tesla) niet anders...
    -------------------------------------------------------------------------------------------------

    Afgelopen maand heb ik weer een keer 49km EV range als indicatie gezien (wordt een spelletje voor me om ooit die 50km eens te zien haha).
    Mijn afgelopen zomer ritten (en dan niet de hele warme, waar de airco weer vol aan moet) haalde ik realistisch circa 40km volledig EV op de woon-werk ritten.
    Nu het weer kouder wordt, wordt dat weer minder.
    Op het moment van schrijven zie ik, terwijl hij op mijn oprit vol geladen staat, een indicatie van 40km EV range.
    Ik haal deze herfstige dagen circa 35km volledig EV.

  16. #55

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allewijn Bekijk Berichten
    Afgelopen maand heb ik weer een keer 49km EV range als indicatie gezien (wordt een spelletje voor me om ooit die 50km eens te zien haha).
    Heel herkenbaar.
    Wij (mijn vrouw heeft er ook lol in) houden dat ook altijd goed in de gaten. Vroeger vond ik hard rijden nog leuk; tegenwoordig is een hoog getal voor de range het belangrijkste doel... Is een leuke hobby en scheelt verkeersboetes...

    De range van mijn e-tron 50 is "meer dan 300 km". Ja, ja. In de praktijk mag je al blij zijn als je die 300 km ooit haalt, maar ik heb eens een "theoretische" range gehaald van ruim 360 km!
    Ik had dat bepaald door mijn gereden kilometers op te tellen bij de resterende. Mijn verbruik was op dat moment iets van 19 kWh/100 km, terwijl dat normaal ongeveer 22 is.
    Nou haal je met een niet-hybride dus nooit het theoretisch maximum, want dan sta je dus echt stil...


    Lang verhaal kort: zuinig rijden is een leuke sport.
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 30-09-20 om 09:27.

  17. #56
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Zeg maar met wat voor een rit in die rangecijfers op het display kan beïnvloeden. Wat voor een type rit moet dat zijn. Kort in de bebouwde omgeving zodat er wat geregeneerd kan worden of juist een langere rit op een provinciale weg met 70 km/u constant.

    @allewijn Met wat voor een rit haal jij 40 kilometer in de praktijk?

  18. #57

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Die 40km haal ik in de praktijk in zomerse dagen meermaals op mijn dagelijkse woon werk traject

    (met dus de condities zoals ik hierboven al had omschreven, zoals buitentemp, geen wind, geen airco, etc)
    Ik vetrek rustig vanuit mijn dorp, rij gelijk een 80km/u weg op, na 10 kilometer nader ik een 100km/u weg waar ik tussen de 90 en 100km/u rij en alles op de adaptieve cruise control.
    Dan na circa 10km nader ik een snelweg waar ik zelfde snelheid rechterbaan aan hou, en op die snelweg is op een begeven moment mijn EV range op.
    Dat is eigenlijk voor mij altijd zodra ik de Brienenoordbrug nader. Dat is is circa 40 kilometer
    Dan springt de benzine motor aan...
    Ik moet dan nog 12km door op brandstof motor want dit is 52km...
    Als ik dat ook rustig doe heb ik circa 0.5/0.8 liter brandstof nodig gehad, dat zie ik op een OBD dashcam die ik heb die dat soort extra waardes weergeeft. Leest ie uit via obd poort tijdens ritten).

    Als ik iets wilder rij of ik niet in één streep door kan rijden (dus files of afremmen), dan haal ik het ook absoluut niet meer hoor. En als airco of vooral verwarming moet werken, wind, regen, etc. Dan is het ook terug naar ~26-32km
    Als ik 100+ rij en in winter haal ik soms wel eens maar 25...
    Ik haal dus denk ik, zeker ivm sommige anderen, nog nette waardes. Maar ik vind het range verschil in verhouding tot buitentemp/weer bij de A3 E-Tron/GTE gewoon eigenlijk echt te groot.
    Ik geloof niet dat een volledige kwalitatieve EV zoals een Tesla zo'n enorme terugval in range heeft bij al relatief zacht herfst/winter weer (ik heb het niet over vries temperaturen!)...


    Maximale wat ik ooit haalde op dit traject was 46km volledig electrisch, maar toen reed ik 90 procent achter een vrachtwagen met volgens mij 85km/u...
    Laatst gewijzigd door allewijn; 01-10-20 om 06:37.

  19. #58
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Is het bij jullie ook zo dat hij overschakelt op de motor als het bereik nog 4km is? Als ik ongeveer een minuut wacht, dan kan ik de laatste 4km ook oprijden. Dat doe ik dan voor de laatste 4km.

    Mijn bereik is gemiddeld 34km elektrisch op een traject van 42km. Ik heb een keer achter een verhuisvrachtwagentje van een vriend gehangen en heb ik hetzelfde traject elektrisch kunnen doen.
    De kunst is anticiperen, dus zoveel mogelijk uitglijden. Als ik moet afremmen, dan schakel ik met de flipper terug (naar M5) en geef ik weer een beetje gas en dan gaat ie weer vanzelf in D6.

    Ik gebruik ook wel de B-mode(?!) (EVmode in S-stand) in stadsverkeer. Op de snelweg vind ik hem dan teveel afremmen bij gas los.

    Ik ben wel benieuwd wat nu mijn percentage van de accu is. De auto is 5 1/2 jaar en met 80k op de teller.

  20. #59
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    In een topic van een ander forum had iemand zijn HS accu door Audi laten bemeten op de objectieve conditie.
    De uitkomst gaf aan dat na 48.000 Km de originele accu capaciteit van 25 Ampere met 2 Ampere was afgenomen, bij een celspanning van 3,67 volt.

    Accu vermogen nieuw (25A*96cellen*3,67v) = 8,8Kw. Het capaciteitsverlies over die 48.000 Km was dus circa 8%
    Stel het accu capaciteitsverlies in de tijd is lineair met het voorgaande ( wat feitelijk niet zo is ) , dan is het verlies op einde garantie = 160.000 Km : 48.000 Km = 3,33 * 8% = 26,64% ruim onder de 30% globaal, dus onder de garantie grens.!

    Hebben ze bij Audi voordat ze de garantie regels hebben opgesteld e.e.a. toch goed getest en berekend, zodat er niet teveel claims komen, alleen dan als er werkelijk iets stuk gaat.

    @iLudo Mijn auto reageert ook zo, maar enkel alleen als de auto rekening houd met een te verwachten hoge vermogensvraag ( bij stand S of het voorheen gemeten rijgedrag ) indien de rijmodus of gedrag een lagere vermogensvraag tot gevolg kan hebben, kan ik gewoon doorrijden tot 0/1 Km.

    M.b.t. je objectieve accu capaciteit, uitgaande van die genoemde Audi meting, zelfde rekensommetje 80.000 : 48.000 = 1,67 * 8% = 13,33% verlies ( als je de accu ooit laat bemeten, zullen we weten of deze berekening redelijk klopt )

  21. #60
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Onlangs is de tra op de accubak gedaan. Helaas geen papieren gezien met de status van het accupakket. Er is enkel een aantekening gemaakt in het onderhoudsboekje.

    Onlang dit filmpje gekeken en zij hebben wel een nieuw accupakket ontvangen na de tra:
    https://youtu.be/_APu77_109k

    Het is standaard dat bij mij dat de auto bij 4km op hold gaat. Of ik nou sportief of als een zondagsrijder rij.
    Laatst gewijzigd door iLudo; 07-10-20 om 19:53.

Pagina 3 van 10 EersteEerste 1234567 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •