Pagina 7 van 10 EersteEerste ... 345678910 LaatsteLaatste
Resultaten 121 tot 140 van de 198

Onderwerp: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

  1. #121
    RRenken's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2018
    Leeftijd
    32
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Als ik de reacties doorlees dan kan ik concluderen dat 36km een redelijk nette range is.
    Audi A3 Limousine (8V) | 1.6 TDI | S-Tronic | [Showroom: Ricardo's A3 Limousine]

  2. #122

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frankb9 Bekijk Berichten
    is het normaal dat een etron uit 2015 met 63000 op de teller de accu niet verder kan opladen dan 36 km? ( voor het eerst een etron)
    Dat is helemaal normaal.
    Maar die 36km range indicatie haal je denk ik nauwelijks/niet als je een rit maakt mét verwarming aan en 80km/u+ wegen/snelheden en deze koude temperaturen, of wel?

  3. #123

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Net een 2015 etron gekocht met 80K op de teller. Volgeladen geeft hij bij het opstarten met deze temperaturen meerstal 32 km range aan. Ik rij altijd met stoelverwaming, kachel en radio aan enzo, maar kom niet tot de 30km range. Gisteren 26km gehaald, met wel een behoorlijk stuk snelweg erin. Benieuwd naar de range als het weer een graad of 20 is. Maar volgens mij is het allemaal zo slecht nog niet na 6 jaar. Mijn auto had trouwens 25% CO2 neutraal gereden toen ik hem kocht. De accu is dus niet super veel gebruikt.

  4. #124

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    nee klopt, we hebben hem pas een week maar dat haalt hij zeker niet. Ik was in de veronderstelling dat de accu pas vol was met 50 km. afgezien hoeveel je er werkelijk mee kunt rijden.

  5. #125
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Vandaag 21 km gehaald, dit komt door voorverwarmen zonder kabel en haast, waardoor ik niet echt heb geanticipeerd. Nu opgeladen staat het bereik weer op 30km, in praktijk is dat ong 25km met normaal rijgedrag. Ik hoop eigenlijk een keer een doorontwikkeld accupack aan te schaffen, die een bereik heeft van gemiddeld 60km, gaat helaas nooit gebeuren vrees ik....


  6. #126

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Dat is iets waar ik bij de aanschaf ook al over had nagedacht. Zou het tof zijn als je over een jaar of wat de accu's kunt vervangen door een verbeterde versie met meer range. Geen idee of die accu's generiek zijn, in de zin dat we die straks kunnen vervangen voor een betere versie (Duracell :-). Die etron is als een huis gebouwd, die gaat echt wel lang mee

  7. #127

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frankb9 Bekijk Berichten
    nee klopt, we hebben hem pas een week maar dat haalt hij zeker niet. Ik was in de veronderstelling dat de accu pas vol was met 50 km. afgezien hoeveel je er werkelijk mee kunt rijden.
    Als de accu vol zit, betekend het dat er circa 7kw in is gegaan. De indicatie range is in optimale situatie 50km, maar wordt geschat op basis van voorgaande EV ritten, kachel, temp, etc etc. In zomer met optimale, situaties heb ik ooit 49km als indicatie gezien...
    Maar eigenlijk zegt deze waarde heel weinig (en zou Audi beter/accurater hebben moeten implementeren).

    In praktijk haal je nu, afhankelijk van rijgedrag, temp en kachel in winter 20 tot 30km echte EV kilometers en in zomer 30 tot 40km echte EV kilometers.
    En als je dan eens echt je best doet ~45km, maar dan hou je jezelf eigenlijk voor de gek want dan rij je echt hypermilend als een bejaarde en zonder airco of kachel...

  8. Ad
  9. #128
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    241
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Vorige week bij -10 graden buiten, na een koude nacht van -12 graden heb ik zelf mogen ervaren wat het zou betekenen als je een oude of slechte HS accu hebt.
    Bij het voor dit weertype blijkbaar iets te pittig wegrijden, ik schat 50% belasting, nam de benzine motor direct over.
    M.a.w. deze power kon de HS accu onder deze omstandigheden niet leveren.

    Later op de dag onder gelijke buitencondities, kon ik wel normaal tot 100% accelereren in de EV mode, zonder dat de benzine motor inschakelde
    Met een volledig opgeladen accu leg ik normaliter ook de gemiddelde afstanden af, zoals ze in dit item door diverse gebruikers benoemd worden.
    Dus de HS accu verkeerd in een nog goede conditie.

    Maar dit koude testje, was toch een " zwakke" aparte rij ervaring.

  10. #129

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pon3 Bekijk Berichten
    Vorige week bij -10 graden buiten, na een koude nacht van -12 graden heb ik zelf mogen ervaren wat het zou betekenen als je een oude of slechte HS accu hebt.
    Bij het voor dit weertype blijkbaar iets te pittig wegrijden, ik schat 50% belasting, nam de benzine motor direct over.
    M.a.w. deze power kon de HS accu onder deze omstandigheden niet leveren.

    Later op de dag onder gelijke buitencondities, kon ik wel normaal tot 100% accelereren in de EV mode, zonder dat de benzine motor inschakelde
    Met een volledig opgeladen accu leg ik normaliter ook de gemiddelde afstanden af, zoals ze in dit item door diverse gebruikers benoemd worden.
    Dus de HS accu verkeerd in een nog goede conditie.

    Maar dit koude testje, was toch een " zwakke" aparte rij ervaring.
    Ik zal het ook eens op die manier testen met dit koude weer.
    Rij eigenlijk altijd (als ik EV rij) met een fluwelen voetje. Met gladheid sowieso. Vraag eigenlijk nooit 100% EV belasting.
    Maar zou hij dat bij een buitentemp van -12 ook niet zo gedaan hebben als hij 'nieuw' was? Hoe weet/denk je dat jouw HV-accu oud/slecht is?...
    En niet per ongeluk toch even de kickdown aangetikt toen je naar die 100% belasting ging? Dan schiet de brandstof motor natuurlijk ook sowieso aan.

    Update: ik lees in diverse forums dat de VAG phevs onder de -10 graden weigeren om volledig elektrisch te rijden...

    Zelf overweeg ik nog steeds een goede op maat chiptuning zoals bij VAGTechniek.
    Niet alleen om fantastisch meer vermogen er uit te halen (lees gecombineerd vermogen van 280+pk en 480+nm koppel), maar ten tweede ook omdat ik erg vaak langere stukken rij waarbij ik volledig EV al heb opgebruikt en dan 'maar' 150pk ter beschikking heb. De brandstofmotor komt los ook op 180+pk en 320+nm koppel). Dat gaat ook véél lekkerder rijden.

    En ten derde ook zeker omdat ik wil dat de brandstof motor bij gas los NIET UIT VALT. Nu gebeurd dat in de (hybride) D-stand <130km/u en in de S-stand <70km/u.
    Super irritant, als je bijv. in een snelweg oprit bocht hangt, gas los laat, valt de brandstof motor uit/naar 0 toeren. Als je dan besluit sportief die oprit te te nemen, knalt ineens de brandstof motor weer aan. Ook bij leuk rijden op polderwegen etc. een irritatie. Ook slecht voor olie-temp/rondpompen/etc.

    Wil zelf dit wel-niet uitvallen van de brandstof motor onder controle hebben. Dus minimaal altijd áán in S-stand, maar ook in de hybride-D stand zou ik het vaak wel willen. Dus bijv. gekoppeld aan een Drive-Select modus: in DYNAMIC altijd aan.

    Bij een goede tuning schijnt dat aangepast te kunnen worden.

    Ook kan de DSG aangepast worden. Bijv: 'Bij een stage2 van een DQ400e (e-tron/GTE) wordt juist het toerental wat verlaagd zodat de auto meer op het riante koppel gaat rijden. Dit in plaats van het oncomfortabel hoge toerental bij deze auto's in de sport/GTE modus.'

    Daar zie ik ook voordeel in. De brandstof motor schiet dan ook niet ineens zo hoog-toerig aan, maar laag-toeriger. Stukken fijner, zeker bij koude motor/in dit soort winterse omstandigheden.
    Laatst gewijzigd door allewijn; 15-02-21 om 21:52.

  11. #130

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    En zouden we ook niet aan het aantal kwh wat nog in de accu gaat bij een volle lading kunnen zien of de accu nog niet noemenswaardig gedegradeerd is tov toen hij nieuw was?

    Dit is goed inzichtelijk voor mensen die hem vaak aan een publieke laadpaal hangen die gekoppeld zit aan een app, zoals bijv Shell recharge/Newmotion.
    Via zo'n app kan je goed al je laadbeurten in zien.
    Een volle lading (zonder voorklimatiseren) is bij een nieuwe HV accu volgens mij rond de 7kwh???

  12. #131

    Smile Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allewijn Bekijk Berichten
    Als de accu méér dan 30 procent vermindert binnen die 8 jaar (en max dus 160.000km), dan wordt de accu vervangen lees ik nu.
    Helaas heb jij zo veel kilometers gereden dat je boven de max zit.
    Bijna 60.000km per jaar in een A3. Netjes!!!
    Hey Allewijn,

    Waar lees je dit? Is dit officieel document van Audi? Ik vraag dit omdat mijn auto momenteel voor de TRA van de accubak bij de dealer staat.
    Dank!

  13. #132
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    241
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    @davoet Op pagina 13 " Garantie fur Hochvoltbatterie" rubriek 1 + 2 van je onderhoudsboekje is dit benoemd, althans bij mijn A3 etron bj 2015.
    Ik begrijp van anderen, dat bij latere jaargangen van de A3 etron deze tekst eruit gehaald c.q. aangepast is m.b.t. de 30% verlies .

  14. #133
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    241
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    @allewijn Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, als ik daadwerkelijk een slechte HS accu zou hebben.
    Maar dat heb ik zeker niet omdat ik de normale ranges en acceleraties haal, afhankelijk van de buitentemperatuur met een minimum van 24 km winter en een max van 39 km zomer.

    Als ik de HS accu echt helemaal leeg rijd kan ik tussen de 7,2 en 7,4 Kw laden voor 100% vol aanduiding.
    De accu zelf heeft een bruto capaciteit van circa 8,8 kw waarbij een reserve is ingebouwd van circa 19% onderwaarde, zodat de accu nooit geheel ontladen wordt, dit voor de levensduur van de accu.

    NB: Met de OBDeleven tool kun je onder de rubriek HS accu exact de laadspanning c.q. actuele lading van de HS accu zien, maar dus ook de lading van elke van de 96 cellen apart.
    en nog meer procentueel interessante zaken zijn hier af te lezen, zoals bij 0% ladingsaanduiding > is de accu toch 19% geladen en bij 100% ladingsaanduiding is de accu 94,5% geladen en nog vele andere dingen zijn hier te zien.

  15. #134

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    @pon3 heeft heeft gelijk. Is bij latere A3 E-Trons (sowieso bij mijn facelift) er uit gehaald. Denk dat VAG daar mee op z'n 'bek' ging en anders te veel claims zou moeten behappen...

    Iemand die zijn gedachten/ervaring/mening nog wil geven over mijn bovengenoemde uitleg over het 'meten van hoe veel kwh er bij een volle lading in gaat', om wat zinnigs te zeggen over wel of amper degradatie van HV accu's?

  16. #135
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    241
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    @allewijn zie mijn vorige bericht, een minuut voor jouw respons.

    Ook lees ik in het handboek dat de A3 etron niet in EV bereden kan worden bij buitentemperaturen lager dan -28.
    Niet kopen dus als je in Siberië woont.

  17. #136

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    @pon3 haha, we waren idd 'tegelijk' aan het tikken.
    Uit jouw uitleg maak ook ik op dat jouw accu zeer zeker niet (noemenswaardig) gedegradeerd is.
    Hetzelfde geldt voor de mijne (A3 2017 facelift met 50k op de teller).
    Daar gaat ook circa 6.9 tot 7.4kwh in bij een volledige lading (ik denk dat de verschillen komen door buitentemp en laadcapaciteit. Zo laadt ik thuis bewust langzaam met 5Ah en bij andere laadpalen gaat dat op 16Ah). Ook heb ik laatst mijn HV accu (bij de TRA mbt seal van de HV accu) met Odis door de dealer laten uitlezen op gezondheid. Ook daar kwam uit dat hij 'gezond' is. Ik behaal zeer zeker ook dezelfde daadwerkelijke ranges zoals jij ze haalt.

    OBDEleven heb ik niet, maar ga ik denk ik toch maar eens aanschaffen (was wat huiverig met de A3 E-Tron. Las dat sommigen complete E-Tron hybride menu's in het MMI misten na wat met OBDEleven te spelen), maar ook OBDEleven zal wel updaten en steeds meer GTE/E-Tron relevante settings er in krijgen.
    Heb jij zelf jouw A3 E-Tron met OBDEleven uitgelezen mbt de HS accu waardes?

    En wat denk jij zelf over de voordelen mbt 'chippen' zoals ik uit had gelegd? (vooral dus naast het welkome extra vermogen, het niet uitvallen van de brandstofmotor bij gas los, het laagtoeriger aanspringen, etc.)

  18. #137
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Kan je met OBDEleven ook je verbruik zien in EV modus? Ik heb werkelijk geen idee wat het verbruik is in EV stand. Volgens de papieren zou 50 km op 7 kWh zo'n 140Wh per kilomtermoeten zijn maar ik heb het idee dat eerdere rond de 230Wh per kilometer is.

  19. #138

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Thanks Pon3.

    Net een belletje gehad van de dealer en ik krijg een nieuwe HS accu i.v.m. vocht/corrosievorming in de accu bak.

    Ik zou dus elke e-tron eigenaar sterk aanraden deze TRA uit te laten voeren voordat deze verloopt!

  20. #139
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door davoet Bekijk Berichten
    Thanks Pon3.

    Net een belletje gehad van de dealer en ik krijg een nieuwe HS accu i.v.m. vocht/corrosievorming in de accu bak.

    Ik zou dus elke e-tron eigenaar sterk aanraden deze TRA uit te laten voeren voordat deze verloopt!
    Lucky you! Ik ben al geweest, enkel dichtgekit.

  21. #140

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iLudo Bekijk Berichten
    Lucky you! Ik ben al geweest, enkel dichtgekit.
    Ai, jammer!

    Ik denk dat het wellicht ook te maken heeft met leeftijd en KM stand van mijn auto. 2014 en 155000km. Hoe langer, hoe meer kans er bestaat dat er vocht binnendringt.

Pagina 7 van 10 EersteEerste ... 345678910 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •