Pagina 10 van 10 EersteEerste ... 678910
Resultaten 181 tot 198 van de 198

Onderwerp: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

  1. #181

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2021
    Leeftijd
    53
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iLudo Bekijk Berichten
    Met een buitentemperatuur van 20gr, met fluwelen voet het pedaal bedienen, alle energieslurpers uitgeschakeld, weinig remmen en veel uitrollen en max 90 km/u. Moet ik de 36km kunnen halen, hoger ben ik volgens mij niet gekomen.

    Km-stand is 85k, bj 02-2015, nu een jaar in bezit. 15K gereden, waarvan 53% elektrisch.

    heb zelf een e-tron net een paar maanden in bezit, 188.000 op de teller uit 2016, en haal exact 45 km op electrisch rijden - ritje voornamelijk 80 km en over de snelweg 100
    op de consol staat 40-42km na volledig laden




    mvg a

  2. #182

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Dat is echt een behoorlijke prestatie van een auto met dit aantal kilometers. Zelfs met een nieuwe accu is dat voor de meeste onhaalbaar.

  3. #183

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Tijdens mijn vakantie in Bretagne heb ik telkens maar liefst 47 km geklokt.

  4. #184

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2015
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    A3 e-tron uit 2015, 171dkm op de teller sinds vorige week in bezit (particulier). Na volladen 31km in de app als actieradius. Dit klopt ook wel aardig met het praktische bereik, afgelopen weekend. Vind het wat tegenvallen eerlijk gezegd..

  5. #185
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerdfoto Bekijk Berichten
    A3 e-tron uit 2015, 171dkm op de teller sinds vorige week in bezit (particulier). Na volladen 31km in de app als actieradius. Dit klopt ook wel aardig met het praktische bereik, afgelopen weekend. Vind het wat tegenvallen eerlijk gezegd..
    Hier hetzelfde. Meer dan 28 kilometer in EV zit er gewoon niet in, al staat de airco en gehele verwarmingssysteem uit. Volgens de dealer is het accupakket in orde.


  6. #186
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Wat geven de ritgegevens in jullie myAudi app aan voor het verbruik door de motor in ..... Kwh/100km , m.a.w. wat zijn voor jullie de omstandigheden en persoonlijke rijstijl?

    Indien dit gemiddeld op 20kWh/100km ligt, ( een vrij normale waarde voor deze auto) haal je uit de netto 7,2kW HS accu, nooit meer dan (7200/200=) 36 km.(exclusief primaire en secundaire verbruikers )
    Als ik mijn eigen historie in de app bekijk voor enkel EV rijden varieert het verbruik van 16,3kWh (theoretisch 44Km) tot 23,8 kWh (theoretisch 30Km)
    Voorgaand is dan wel zonder aftrek van de noodzakelijke primaire verbruikers zoals alle verlichting, druk- en bekrachtigingspompen voor de remmen en de besturing, wissers, HS accu en motor koelwater pomp, etc, samen ook gemiddeld goed voor 5% extra verbruik. Indien ook de ventilatie en koeling en/of verwarming er nog bij komen nogmaals 10% erbij.
    Dus uitgaande van een gemiddeld EV motor verbruik van 20 kWh/100 inclusief primaire en secundaire vermogens ( 4kWh) is het gemiddelde bereik circa 30 km en dat komt aardig overeen met mijn eigen ervaringen over de afgelopen 2 jaren. ( in de winter conditie is het extra secundaire vermogen voor de verwarming 5 kWh en in de zomer door koeling 3 kWh, dan kan het bereik zomaar met nog eens 5km naar 25km totaal afnemen.

    NB:
    Een volledige EV heeft gemiddeld gezien ook een verbruik van circa 20kWh/100km en dus met een accu van 72Kw komt zulk een auto gemiddeld ook niet verder dan 300-360km.( en ook in de winter neemt dat sterk af )
    Dus de A3 etron doet het wat dat betreft best wel aardig met al het extra wagen gewicht wat hij als PHEV moet meenemen.
    A3 8V etron, A3 8V 3 deurs, A3 8P 5 deurs
    BMW 528 station, BMW 518 station, BMW 320 sedan
    Ford Sierra, Ford Capri II, Ford Capri I, Ford Taunus, Ford Cortina

  7. #187

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    @pon3, wat een fijne gedetailleerde uitleg. Erg welkom.
    Ook ik zie vaak jouw genoemde waardes voorbij komen. Bijv vandaag woonwijk+rest rit snelweg met rustig 100km/u rijden geeft me een gemiddelde van 19kWh/100km.

    Heb wel idee dat ook mijn accupakket het laatste jaar wat gedegradeerd is, want hypermilend achtig rijden, wat ik nog steeds vaak interessant vind om te doen, haalde ik vroeger vaker makkelijk 40+ ev kilometers (max was ooit 46km), maar huidige ritten eigenlijk altijd zo'n 33km (met airco op rustig standje aan).

    Het blijft een hulpmiddel op mijn dagelijkse 55km enkele reis woon werk ritten... Zat er maar een 20kW oid pakket in de A3 E-tron...

  8. Ad
  9. #188
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.122
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pon3 Bekijk Berichten
    Wat geven de ritgegevens in jullie myAudi app aan voor het verbruik door de motor in ..... Kwh/100km , m.a.w. wat zijn voor jullie de omstandigheden en persoonlijke rijstijl?

    Indien dit gemiddeld op 20kWh/100km ligt, ( een vrij normale waarde voor deze auto) haal je uit de netto 7,2kW HS accu, nooit meer dan (7200/200=) 36 km.(exclusief primaire en secundaire verbruikers )
    Als ik mijn eigen historie in de app bekijk voor enkel EV rijden varieert het verbruik van 16,3kWh (theoretisch 44Km) tot 23,8 kWh (theoretisch 30Km)
    Voorgaand is dan wel zonder aftrek van de noodzakelijke primaire verbruikers zoals alle verlichting, druk- en bekrachtigingspompen voor de remmen en de besturing, wissers, HS accu en motor koelwater pomp, etc, samen ook gemiddeld goed voor 5% extra verbruik. Indien ook de ventilatie en koeling en/of verwarming er nog bij komen nogmaals 10% erbij.
    Dus uitgaande van een gemiddeld EV motor verbruik van 20 kWh/100 inclusief primaire en secundaire vermogens ( 4kWh) is het gemiddelde bereik circa 30 km en dat komt aardig overeen met mijn eigen ervaringen over de afgelopen 2 jaren. ( in de winter conditie is het extra secundaire vermogen voor de verwarming 5 kWh en in de zomer door koeling 3 kWh, dan kan het bereik zomaar met nog eens 5km naar 25km totaal afnemen.

    NB:
    Een volledige EV heeft gemiddeld gezien ook een verbruik van circa 20kWh/100km en dus met een accu van 72Kw komt zulk een auto gemiddeld ook niet verder dan 300-360km.( en ook in de winter neemt dat sterk af )
    Dus de A3 etron doet het wat dat betreft best wel aardig met al het extra wagen gewicht wat hij als PHEV moet meenemen.
    Dank voor de uitleg! Wat ik niet snap is dat als ik elektrisch rijd, dat ik dan geen verbruik zie enkel ‘- - -‘ gaat ie over op de motor, dan begint hij op 300 km/L. Ik kan ook niet schakelen op kWh o.i.d. Ik zie het alleen in de app. Klopt dat? Maar 30 à 33 km op de accu is nu de standaard (alles eco en veel anticiperen), hoger kom ik op het moment niet, plat op het stuur helpt ook niet. Inmiddels 92000 km op de teller. Verder heel erg tevreden, het rijdt echt subliem.

  10. #189
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Aui heeftvde auto geadverteerd met 50 kilometer. Met 7,2 kWh beschikbaar zoubdat 140 wh/u zijn per kilometer. Ik kom zo'n 28 kilometer op de accu metneen rustige rijstijl (efficiency op 10-15%). Dat is bijna 250 wh per kilometer.
    Daarvoor moet ik met de Model 3 echt stampen.

  11. #190

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    726
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Aui heeftvde auto geadverteerd met 50 kilometer. Met 7,2 kWh beschikbaar zoubdat 140 wh/u zijn per kilometer. Ik kom zo'n 28 kilometer op de accu metneen rustige rijstijl (efficiency op 10-15%). Dat is bijna 250 wh per kilometer.
    Daarvoor moet ik met de Model 3 echt stampen.
    Mijn e-tron 50 Quattro is -in dit jaargetijde- ook veel zuiniger dan die 25 kWh/100 km (ongeveer 21 kWh/100 km), terwijl die veel groter en zwaarder is.
    Een opgegeven verbruik van 14 kWh/100 km is zelfs nog zuiniger dan het praktijkverbruik van een VW ID.3 met de laatste software (18 kWh/100 km), dus lijkt inderdaad nogal optimistisch...

  12. #191

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    @pon3 net ook nog even een eco EV ritje gedaan waarbij ik naar de betreffende cijfers heb gekeken :
    Rustige rit, met volle accu gestart, dorp uit en dan snelweg met circa 100km/u.16 graden buiten en heel klein windje.

    36 EV kilometers kunnen maken waarna brandstof motor aan sprong. Verbruik gaf toen aan 15,1kWh/100km...

    Betekend dit dat ik dus eigenlijk nog maar ~5, 4kW ipv 7,2kW in mijn batterijpakket heb??...
    Laatst gewijzigd door allewijn; 19-08-21 om 20:49.

  13. #192

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    De HV accu heeft volgens mij een bepaalde onderwaarde die niet kan worden gebruikt dit om te voorkomen dat deze helemaal wordt ontladen.

  14. #193

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Barkie Bekijk Berichten
    De HV accu heeft volgens mij een bepaalde onderwaarde die niet kan worden gebruikt dit om te voorkomen dat deze helemaal wordt ontladen.
    Volgens mij is de accu 8.8kW (lees ik overal als je googled) en 7.2kW daar bruikbaar van. Althans als die nieuw is... Dus daarom mijn bovenstaande vraag waarom ik op basis van 36 elektrisch gereden ev kilometers en een indicatie verbruik van 15,1kWh/100km op een accu van nog maar 5,4kw lijk te komen... Of begrijp/bereken ik verkeerd?...

  15. #194
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    @iLudo
    Bij de 2015 versie A3 etron is (nog) niet voorzien in een weergave van de actuele Electra verbruikscijfers op het scherm van het dashboard, ( volgens mij heeft de update versie van 2017 wel die mogelijkheid, maar dat weet ik niet zeker) zoals dat wel is uitgevoerd voor de benzine modus, waarbij je in die benzine modus zelfs op een stage 1 ( actueel ) en stage 2 ( langdurig gemiddelde ) uit kunt lezen. stage 1 is ook nog eens resetbaar op 0 zodat je daadwerkelijk van die ene rit van het verbruik kunt monitoren.

    De daadwerkelijke test voor het echte totale elektra verbruik van de HS accu over een bepaalde afstand ( onder die rijcondities ) is feitelijk dus enkel te meten door de accu 100% op te laden- een EV ritje te maken en aansluitend wederom tot 100% op te laden en dan het verbruik te berekenen, want de ritgegevens in de myAudi app geven enkel het verbruik van de Electra motor weer en dat is niet het werkelijke totale verbruik over die rit afstand.
    Feitelijk net zo als dat voorheen voor benzine modellen gebeurde - vol tanken- rijden en weer aftanken en het echte verbruik onder die rijcondities berekenen.
    A3 8V etron, A3 8V 3 deurs, A3 8P 5 deurs
    BMW 528 station, BMW 518 station, BMW 320 sedan
    Ford Sierra, Ford Capri II, Ford Capri I, Ford Taunus, Ford Cortina

  16. #195
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    @allewijn

    De accu van de Audi a3 etron is 8,8 kW en werkelijk beschikbaar is 7,2 kW de resterende 20% 1,6 kw worden door het systeem afgeblokt c.q. hiermede wordt de accu beschermd voor te diepe ontlading (en interne functies) omdat hij daar niet tegen kan.

    Je berekening- beredenering is niet geheel juist, het echte totale verbruik voor die (ene) rit kun je enkel bepalen met de methode zoals ik dat hiervoor in het antwoord naar @iLudo heb beschreven. ( feitelijk de verbruiksmethode zoals dat bij benzine auto's wordt toegepast, vol tanken- rijden - aftanken en berekenen) Maar ik weet niet precies wat de 2017 A3 etron modellen aan Elektraverbruik op de schermen presenteren en of die ook net als de benzine versies nu ook een stage 1 en stage 2 verbruiksmeters voor elektromotor verbruik hebben.
    Jouw opgegeven verbruik van die bedoelde rit is volgens mij nog vervuild is door eerdere ritten waarvan het algoritme het gemiddelde in de berekening meeneemt en het feit dat die waarde enkel het verbruik door de elektra motor weergeeft en niet het totale Elektra verbruik van de auto over die ritafstand.

    Accu "rest" vermogen is simpel te bepalen, geheel leeg rijden en aansluitend 100% opladen, via een kW meter, dan is dat snel duidelijk.

    Veroudering accu is meer merkbaar doordat hij dan inwendige weerstand opbouwd en daardoor ook temperatuur verhoging in de accu veroorzaakt, wat resulteert in minder piek- stroom vermogen voor de motor c.q. acceleratie en rendement van de accu.

    NB:
    De HS accu ideale werktemperatuur wordt net als de interieur temperatuur automatisch door het accu management systeem geregeld en daarbij wordt gebruik gemaakt van de E verwarming en de E koeling. Dus al heb jij de interieur temperatuur regeling uitgeschakeld , de HS accu temperatuur regeling is altijd actief zal dus in wintermaanden het accu water circuit opwarmen en in de zomer en onder belasting koelen, dus ook daar gaat energie naartoe, wat niet wordt weergegeven in de verbruikscijfers van de elektra motor.
    Zo zijn er vele verbruikers welke niet weergeven worden in het verbruikscijfer van de elektra motor, 12 volt accu bijladen, diverse pompen, bekrachtigingen, etc, etc.
    A3 8V etron, A3 8V 3 deurs, A3 8P 5 deurs
    BMW 528 station, BMW 518 station, BMW 320 sedan
    Ford Sierra, Ford Capri II, Ford Capri I, Ford Taunus, Ford Cortina

  17. #196

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Dankjewel voor je zeer uitgebreide uitleg

    Mijn facelift E-Tron heeft idd ook al die stage 1 en 2 verbruiksmeters. Virtual Cockpit waar je dat allemaal kan tonen.
    Goede uitleg van je mbt waarom dat enkel het verbruik van de elektroMOTOR toont en niet het totaal HV verbruik wat aangesproken wordt door niet uit te schakelen verbruikers zoals jouw uitgelegde E-verwarming/koeling etc. Interessant en logisch.

    Na de door mij eerder boven genoemde EV rit, heb ik hem bij mijn werk op een laadpaal gehangen en zie ik de app dat er maar 6,4kW in is gegaan.
    7,2 - 6,4= 0,8kW verlies/degradatie dus...?
    (hoewel ik ook recente andere laadcyclussen in de app zie met waarden rond de 7kWh na compleet leeg rijden, dus ook daar zullen wel weer allerlei 'voorwaarden' aan zitten?)

  18. #197
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    @allewijn (hoewel ik ook recente andere laadcyclussen in de app zie met waarden rond de 7kWh na compleet leeg rijden, dus ook daar zullen wel weer allerlei 'voorwaarden' aan zitten?)

    Inderdaad, het accumanagement heeft o.a. een voorspellend algoritme en bij een bijna lege HV accu en bepaalde belasting schakelt de EV modus om de accu te sparen vaak vroegtijdig af.
    Maar als je dan op een locatie aankomt om te parkeren of bij een stoplicht of zelf weer naar EV omschakelt kan het zo maar zijn dat je de resterende lading welke nog aanwezig was in jouw geval 0,8 kWu alsnog kunt gebruiken. Het is dus altijd maar bij benadering te voorspellen, omdat de auto zovele algoritmen kan combineren.
    A3 8V etron, A3 8V 3 deurs, A3 8P 5 deurs
    BMW 528 station, BMW 518 station, BMW 320 sedan
    Ford Sierra, Ford Capri II, Ford Capri I, Ford Taunus, Ford Cortina

  19. #198

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Vandaag nog maar eens een HYPERMILEND ritje gedaan met de A3 E-Tron, gewoon omdat dat best wel bevredigend kan zijn:

    Volle EV lading, airco uit, 20 graden buiten, amper wind, woonwijk, polderweg en daarna snelweg achter vrachtwagens hangende:
    39,3km volledig ev gehaald.
    Gemiddeld 73km/u snelheid over dat traject.
    Gemiddeld 14,5kWh/100km.

    Volgens mij allemaal érg netjes, maarrrr helaas ben ik vrees ik wel wat accu capaciteit kwijt.
    Toen ik deze facelift A3 E-Tron net had (2018)haalde ik met gelijke omstandigheden wel eens 45km EV range.
    Toch zo'n 6 kilometers verloren...
    Snik...

Pagina 10 van 10 EersteEerste ... 678910

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •