Waarom doe je dan geen aanspraak bij Audi op de garantie van de accu? Volgens mij is dat 8 jaar en wordt hij daarom kosteloos vervangen...
Of zit jij over de max kilometers binnen die garantie?
O, jawel hoor! Hier een etron van 4 jaar en 11 maanden. Range op de display max: 26km. Range in echte km: geen idee, auto haalt als de batterij onder de 70% zit de 100km/u niet eens meer. Dus een volledige rit volledig elektrisch is niet meer mogelijk zonder dat de benzinemotor aangaat door gebrek aan (elektro) kracht. Maximaal nog te laden: 4,9Kw. Leeftijd zal overigens niet het probleem zijn. Wel de kilometers: 280.000km. En elke dag 2x volledig laden zal ook een behoorlijke aanslag zijn geweest op de accu.
Als de accu méér dan 30 procent vermindert binnen die 8 jaar (en max dus 160.000km), dan wordt de accu vervangen lees ik nu.
Helaas heb jij zo veel kilometers gereden dat je boven de max zit.
Bijna 60.000km per jaar in een A3. Netjes!!!
Ik heb het nog wel geprobeerd voor garantie. De auto heeft in EV stand ook bij 3/4 lading geen elektro power meer en dat kan best gevaarlijk zijn. De software van de auto snapt het namelijk niet. Waarschijnlijk hadden ze zo'n degradatie van de accu bij Audi niet verwacht. Als je bij mijn auto bij 3/4 lading in EV stand in vollast rijdt springt de benzinemotor niet bij maar valt het vermogen wel weg! Niet zo veilig natuurlijk als je net aan het invoegen bent. Ik vind dit niet kunnen. De auto had hier op voorbereid moeten zijn. Ik heb dit Audi duidelijk willen maken middels een video. Maar helaas kom je PON niet voorbij. Zij vegen het direct van tafel. Voldoet niet aan de garantievoorwaarde dus we kijken er niet eens naar. Dus binnen 5 jaar heb je een nieuw gekochte Audi van 50.000 euro die niet meer alles kan. Maar goed, een TFSI met een geklapte distributieketting kan ook niet veel meer en valt vast ook niet binnen de garantie. Ik heb gelukkig wel nog steeds een fijn rijdende Audi.
jbr610 Jij stelt " Als je bij mijn auto bij 3/4 lading in EV stand in vollast rijdt springt de benzinemotor niet bij maar valt het vermogen wel weg! Niet zo veilig natuurlijk als je net aan het invoegen bent "
Als je in die situatie gaat komen of komt, hoef je het gaspedaal toch enkel over het boost moment door te trappen en dan komt de motor altijd gewoon bij; dat gebeurt mij namelijk vaker ongewild als ik te snel ( met een loden voet) elektrisch vol wil accelereren.
De accu zelf al eens laten diagnostiseren of het enkele- of dat het alle cellen zijn die slechter zijn geworden, zodat er eventueel met redelijke kosten een opfrisbeurt uit te voeren is ( bij hiervoor gespecialiseerde bedrijven )
Klopt, maar ik laat de koude motor liever niet gelijk met 6.000 rpm wakker worden
Nee, omdat de auto verder prima functioneert heb ik dan nog niet gedaan. Dat ga ik wel doen op het moment dat de auto de eerste foutmeldingen gaat geven. Want dat moet ik de auto wel nageven. De 280.000km zijn gehaald zonder storingen. Alleen 1x een wiellager en een lekke schokbreker achter. Zelfs de remblokken zijn nog maar op de helft.
In deze tijd (en we hebben nu geen erg koude winter) rijd ik niet meer dan 23 km met een volle accu. Ik heb een keer de stoelverwarming en airco uitgezet, daarmee kon ik 2 km verder rijden. Ik ga het de komende maanden goed in de gaten houden. Heb ik de afgelopen 4 jaar amper gedaan
Ik rijd voornamelijk electrisch tussen woon en werk. Dat is exact 31,8 km met ongeveer 19 km snelweg. Het ligt aan het weer of de auto het haalt. Wind mee, achter een vrachtwagen rijden scheelt behoorlijk. Dan heb ik soms 5 km over bij aankomst. Accu geeft bij volle lading 34 km aan, en dat is vaak redelijk accuraat. Ik rijd dan wel 90 km/u waar je 120 km/u mag. Het is een hele sport geworden. Mijn e-tron is 4 jaar oud en heeft 80000 km op de teller.
Ik rijd bijna dagelijks diverse trajecten van 10 tot 25 Km met vrijwel allemaal stad verkeer of randwegen met max 80Km en af en toe een grotere afstand, waarbij ik dan buiten de stad middels de S stand overga op accu behoud en ik de terugreis afstand spiegel aan de momentele accu inhoud, zodat ik weer tijdig terug kan schakelen naar de EV modus.
Na elke rit gaat de auto weer aan de lader zodat ik weer met een 100% opgeladen accu kan vertrekken. Auto nu 5 jaar oud met 80k Km.
Een volledige laadsessie vanuit 0 Km naar met mijn rijstijl berekende gemiddelde eindstand van circa 34 Km neemt de accu 7,6 Kw Elektra in
Met de verwarming en de koeling uit, realiseer ik deze berekende afstand binnen de 10 % circa 30 km echte Km dus.( behalve als mijn fluwelen voet tot een betonvoetje wordt, moet ook kunnen )
Het verbruik voor deze conditie is dan gemiddeld 250 W per gereden km
Nu in de wintermaanden, met veel stadse wachtmomenten voor stoplichten en andere locaties met de verwarming aan lever ik circa 25% in dus realiseer ik maximaal 25 Km
Het verbruik voor deze winterse conditie is dan gemiddeld 300 W per gereden km
Van de zomer of bij warmer weer gaan we het zien, die ervaring heb ik nog niet met deze auto .
Kleine update van mijn ervaringen.
Nu de buitentemperaturen toenemen heeft de HS accu een veel beter rendement.
Hij geeft nu bij circa 10-15 graden buiten, voor een volle lading een bereik van 39 Km ( 200 w per km ) i.p.v. de eerdere 34 Km in de koudere voorliggende periodes.( bij gelijk gebruik )
Ben benieuwd wat de HS accu capaciteit in de zomer bij 20-25 graden gaat aangeven als Km bereik, als zijn rendement op basis van die hogere buiten temperaturen nog verder gaat toenemen. ( verwacht ik, want 20-25 graden zou de ideale temperatuur voor maximaal rendement zijn )
Hogere buitentemp doet idd wonderen.
Zet je climate control maar eens uit als straks de buitentemp 20 graden is, bijv aankomende zondag.
Dan, icm een rustige vorige rit (want altijd gebaseerd op vorige rit en rijgedrag), zal je vlot een indicatie range van 40~45km gaan zien. Hoogste wat ik heb gezien is 49km.
Niet dat je dat ook daadwerkelijk haalt..
Alhoewel, hoogste wat ik ooit op Ev in één rit haalde was 46km.
Vandaag haalde ik 38km volledig electrisch, terug vanaf mijn werk naar huis. Indicatie bij start was meen ik 44km. Ook al netjes bij deze buitentemp (panorama dakje gekanteld open en climate control lekker uit).
Ik had vandaag maar een meeropbrengst van 2 km. De auto is nu geladen tot 35 km. Valt wat tegen dus.
Er zaten vandaag echter wel redelijk wat snelwegkilometers in de EV stand bij maar ik had de climate control uitgezet.
Kan het kloppen dat er tijdens een laadsessie af en toe een soort van ventilator geluid hoorbaar is onder de motorkap?
In de Audi voorwaarden:
Garantie voor hoogvoltaccu’s voor PHEV’s1)/BEV’s2) van Audi AG
1. In aanvulling op de Audi garantie verleent AUDI AG voor de
hoogvoltaccu’s van nieuwe auto’s een garantie voor wat
betreft alle gebreken in materiaal of vervaardiging gedurende
8 jaar resp. 160.000 km, afhankelijk van welke van beide
situaties zich het eerst voordoet.
2. Een vermindering van de accucapaciteit binnen de garantie-
periode is inherent aan het onderdeel en geen gebrek in het
kader van deze garantie.
3. De garantie voor de hoogvoltaccu’s geldt niet, indien het gebrek
is ontstaan doordat de accu niet correct gebruikt, behandeld
of onderhouden is. Dit geldt vooral voor het laden van de accu.
4. Aanvullend gelden, afgezien van de duur van de garantie,
de Audi garantievoorwaarden (voorwaarden, maatstaf voor
vrijheid van gebreken, uitsluitingsgronden, afwikkeling van
claims, van kracht worden en begin van de looptijd van de
garantie, geldigheidsgebied, enz.) overeenkomstig voor de
hoogvoltaccu’s.
https://www.google.com/url?sa=t&sour...n6Rl1lFfrCKFP5
En overal op internet als je even googled met Nederlandse, Duitse of Engelse steekwoorden...