Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 25

Onderwerp: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Hallo iedereen,

    Ik heb het volgende probleem.
    Betreft een Audi A3 Limo bj 2017 1.4 tfsi 150 pk. Ongeveer 37.000 km op de teller)

    Bij optrekken heb ik soms een trilling. Dit gebeurt vaak als ik bijna stil sta en weer wil optrekken (in de eerste versnelling).
    Het lijkt alsof je te weinig gas geeft, maar geef ik meer gas erbij dan wordt de trilling alleen maar erger.
    Zelf zat ik aan de koppeling/vliegwiel te denken. Heb de auto ook al eens teruggebracht bij de Audi dealer maar die kunnen niks vinden.

    Kon het ook zo niet op het forum vinden. Herkent iemand dit probleem?

    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door Mikkie; 23-11-19 om 13:33.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mikkie Bekijk Berichten
    Hallo iedereen,

    Ik heb het volgende probleem.
    Betreft een Audi A3 Limo bj 2017 1.4 tfsi 150 pk. Ongeveer 37.000 km op de teller)

    Bij optrekken heb ik soms een trilling. Dit gebeurt vaak als ik bijna stil sta en weer wil optrekken (in de eerste versnelling).
    Het lijkt alsof je te weinig gas geeft, maar geef ik meer gas erbij dan wordt de trilling alleen maar erger.
    Zelf zat ik aan de koppeling/vliegwiel te denken. Heb de auto ook al eens teruggebracht bij de Audi dealer maar die kunnen niks vinden.

    Kon het ook zo niet op het forum vinden. Herkent iemand dit probleem?

    Alvast bedankt!
    Ik heb hetzelfde probleem. Echter niet bij het optrekken,maar direct na het overschakelen. Bij laag toerental. Net als hij opneemt in de volgende versnelling. Mee teruggewenst. Monteur laten rijden. Merkte eerst niets en opeens voelde hij het ook. Maar wist niet wat het was. Ik heb de constatering laten registreren voor de garantie. Ik denk dat de trilling ook te voelen is bij 2000 toeren. Is geen onbelans in de wielen, want als ik terugschakel is het weg met dezelfde snelheid. Ik vind het wel hinderlijk omdat je erop ga letten. Men wil er nog niets aan doen en kijken of het erger wordt.
    Betreft zelfde type, automaat. 40.000 km. Als ik concreet zou weten wat het was zou ik meer aandringen op reparatie. Nu weet ik niet of ik straks van de drup in de regen ga komen. Het is beslist geen trilling in de carrosserie.
    ik hoop dat er iemand ga reageren die ons iets verder helpt.
    Afwachten..

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Ik heb dan geen automaat maar een handbak.
    Paar keer met de monteur gereden, maar op dat moment doet het zich niet voor.
    Ik heb afgesproken dat we een aantal keer gaan proefrijden. En vanuit daar kijken we verder.

    Als ik meer weet laat ik het hier weten

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.369
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Met een handbak denk ik aan het dubbelmassavliegwiel.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Oef ben dus niet de enige!

    Ik heb sinds een jaar een Audi A3 1.4 TFSI (2015) COD automaat. Er staat nu 52.000km op.
    Ik heb precies het zelfde probleem en ik word er gek van! Het is niet heel erg (althans ik mag hopen dat dit niet erger wordt of met de s tronic te maken heeft) maar ik merk het bij
    het schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3. In de normale stand betekent dit dat de bak schakelt rond de 2000 toeren en dan voel ik dus ook trilligen in mn stuur.
    Ik krijg het idee dat als de motor koud is het erger is dan als die warm is gereden, Het valt het meeste op als je sportief optrekt.

    Met de S stand heb ik er vrijwel geen last van, maar dat komt omdat het schakel moment ook pas bij 2500 of 3000 toeren komt. Ik heb ook al eens geprobeerd om in zn 2 op manual rond de 2000 toeren te rijden. Maar het is soms 1900 en soms 2100 toeren. Het is erg lastig te pinpointen maar het vooral voor/tijdens het schakel moment.

    Je probeert er achter te komen wat het is en tijdens het rijden is het het enige waar ik nu op let en is mega irrant. Ik heb nog garantie tot augustus dit jaar en wil dus graag dat het opgelost wordt onder garantie of zekerheid hebben dat dit niet de automaat is die langzaam stuk gaat.

    PS het voelt soms een beetje als een slippende koppeling bij een te laag toerental. Een beetje een hapering met schakelen.
    Laatst gewijzigd door Tukkert; 04-01-20 om 21:00.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Ik schreef eerder mijn ervaring en heb nagenoeg zelfde probleem. Mijn Audi is van 2017, zelfde type km stand 49.000. Ik heb geen trilling in het stuur. Het zit ook niet in de snelheid ansich, want schakel Manueel op dezelfde toerengebied, trilt hij ook. Ik heb het ook bij toerental tussen 19 en 2100 in 7 versnelling, als de auto gering moet trekken. Monteur van Audi met de auto laten rijden, kon het tot nog niet verklaren. Je omschrijving van gevoel slippende koppeling, duid ik meer als met schakelbaar in een te laag toerental optrekken. Afgesproken met dealer dat het nog te vaag is om maar iets op goed geluk te gaan ondernemen. Ik vind het wel erger worden, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten, want zoals jij ook schrijft je gaat er opletten en erg aan storen. Over een maand moet de auto een beurt krijgen en dan hoop ik dat ik zo flink ben om te zeggen; ik wil hem terug als het verholpen is. Jullie horen als ik wat meer weet.
    Laatst gewijzigd door tapijt; 05-01-20 om 16:18. Reden: Type fout

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2019
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    @tapijt Ik heb dezelfde motor/auto als jij. Ik merk wel wat trillen of stotteren bij rijden met laag toerental. Ik dacht dat dit normaal was, omdat dat ook bij een handbak zo is als het toerental heel laag wordt. In jou geval zou ik het advies geven hem uit te laten lezen (bij een audi liefhebben als de dealer te duur is). Dan heb je meer zekerheid/geruststelling als dat je helpt.
    Laatst gewijzigd door LotusgreyAudi; 06-01-20 om 17:39.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LotusgreyAudi Bekijk Berichten
    @tapijt Ik heb dezelfde motor/auto als jij. Ik merk wel wat trillen of stotteren bij rijden met laag toerental. Ik dacht dat dit normaal was, omdat dat ook bij een handbak zo is als het toerental heel laag wordt. In jou geval zou ik het advies geven hem uit te laten lezen (bij een audi liefhebben als de dealer te duur is). Dan heb je meer zekerheid/geruststelling als dat je helpt.
    Komt mede door het COD systeem(cilinder uitschakeling)
    07-10-12 -Audi A5 2.0 tfsi Proline,Manual, Grijs,19 inch Y-5 arm velgen, Geperforeerd leer met grijs stiksel ,stoelverwarming.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Lijkt me sterk. Het is juist bij acceleratie waarbij je nooit op 2 cilinders rijdt. Bovendien is het probleem recentelijk pas ontstaan bij mij.

    Wel heb ik de automaat onlangs opnieuw laten 'inleren' Ik had echt veel lag na he terugschakelen en weer gas geven. De versnellingen zijn toen opnieuw geinitieerd/ingeleerd.
    Volgens mij had ik er daarna dus last van.

  11. #10
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.822
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Heb ik ook gehad, beide klachten (bak en motor)

    1) slippende koppeling. Begin eerst met het laten updaten van je bak software naar de nieuwere versie. Is bij mij ook gedaan op 44k. Maar platen waren dusdaning versleten dat ze onder garantie de koppeling vervangen hebben. Nieuwe kalibratie na software update en na vervangen koppelingsplaten is belangrijk!
    2) trillende motor op 2cyl mode is ook een software update voor. Ik had er ook last van, dealer zei dat er geen sw update voor was terwijl er degelijk twee nieuwere versies waren. Laatste versie zelf erop geplaatst en het was nagenoeg weg.
    3) de nokkenas verstellers en nokkenas kunnen weleens moeilijk doen, is een kwaaltje van de 1.4CoD
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com

  12. #11

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Hallo beste mensen,

    Ik heb sinds een paar maanden een A3 1.4 125PK met S-tronic. Ik ervaar al een tijdje dezelfde trillingen maar dan in de 4e en 5e versnelling. Door de gehele versnelling trilt de auto 3 a 4 keer vrij heftig, daarbij houden de toeren ook in. Het lijkt heel erg op slippende koppeling omdat ik in het begin mijn koppelingen onder garantie heb laten vervangen. Ze waren versleten en slipte in zijn 1 en 2. Daarna meteen de bak laten optimaliseren bij JD. Scheelt een hoop stress op de bak! Het probleem met de trillingen in hogere versnellingen is helaas niet over gegaan.. Iemand nog ideeën / suggesties?

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tukkert Bekijk Berichten
    Oef ben dus niet de enige!

    Ik heb sinds een jaar een Audi A3 1.4 TFSI (2015) COD automaat. Er staat nu 52.000km op.
    Ik heb precies het zelfde probleem en ik word er gek van! Het is niet heel erg (althans ik mag hopen dat dit niet erger wordt of met de s tronic te maken heeft) maar ik merk het bij
    het schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3. In de normale stand betekent dit dat de bak schakelt rond de 2000 toeren en dan voel ik dus ook trilligen in mn stuur.
    Ik krijg het idee dat als de motor koud is het erger is dan als die warm is gereden, Het valt het meeste op als je sportief optrekt.

    Met de S stand heb ik er vrijwel geen last van, maar dat komt omdat het schakel moment ook pas bij 2500 of 3000 toeren komt. Ik heb ook al eens geprobeerd om in zn 2 op manual rond de 2000 toeren te rijden. Maar het is soms 1900 en soms 2100 toeren. Het is erg lastig te pinpointen maar het vooral voor/tijdens het schakel moment.

    Je probeert er achter te komen wat het is en tijdens het rijden is het het enige waar ik nu op let en is mega irrant. Ik heb nog garantie tot augustus dit jaar en wil dus graag dat het opgelost wordt onder garantie of zekerheid hebben dat dit niet de automaat is die langzaam stuk gaat.

    PS het voelt soms een beetje als een slippende koppeling bij een te laag toerental. Een beetje een hapering met schakelen.
    Toevallig nog de moed gehad om er iets over te zeggen? Ik twijfel al weken of ik nu een melding moet maken bij Audi of niet. Soms denk ik, ach het valt wel mee, maar ik ben alleen nog maar aan het rijden en kijken waar en wanneer ik de trillingen voel.
    Ik heb nog tot augustus dit jaar fabrieksgarantie, dus ik heb liever dat ze nu iets gaan vervangen onder garantie dan dat ik over een half jaar nieuwe koppelingsplaten (ofzo) moet gaan betalen.

  14. #13
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.822
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Mijn koppeling is op 44k onder garantie vervangen. Dus zou het zeker melden. Mechatronic is ook een zwak punt van de de auto, dus zou daar ook naar laten kijken.

    Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Testosteronnie Bekijk Berichten
    Hallo beste mensen,

    Ik heb sinds een paar maanden een A3 1.4 125PK met S-tronic. Ik ervaar al een tijdje dezelfde trillingen maar dan in de 4e en 5e versnelling. Door de gehele versnelling trilt de auto 3 a 4 keer vrij heftig, daarbij houden de toeren ook in. Het lijkt heel erg op slippende koppeling omdat ik in het begin mijn koppelingen onder garantie heb laten vervangen. Ze waren versleten en slipte in zijn 1 en 2. Daarna meteen de bak laten optimaliseren bij JD. Scheelt een hoop stress op de bak! Het probleem met de trillingen in hogere versnellingen is helaas niet over gegaan.. Iemand nog ideeën / suggesties?
    Dat van die trillingen met ingehouden toeren in 4de en 5de heb ik ook.
    Het lijkt altijd rond de 1800 toeren en 2000 toeren in te houden bij mij.
    Voorlopig nog niet naar de garage gegaan.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Auto is bij de dealer geweest. Deze meende dat het kwam door de bougies. Ik twijfelde of het zo simpel was. Maar ja, het leek mij ook niet verstandig omdat bij voorbaat tegen te spreken. Maar je raadt het al; heeft niets verholpen. Ik ben nog even in afwachting, want als het het slippen van de koppeling is moet het toch binnen afzienbare tijd erger gaan worden en word ik minder afhankelijk van het gokken van de dealer.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Na lang wikken en wegen toch naar de dealer gegaan vorige week. Mn garantie loopt in augustus af en mochten ze niets vinden, hebben ze er toch een aantekening van gemaakt.
    Ik heb duidelijk omschreven dat ik het een beetje als een slippende koppeling vond voelen. Helaas door Corona heeft de monteur alleen een test rit gemaakt. Ik kon hem dus geen aanwijzingen mee geven. De s tronic is wel soms een aparte bak zei die, het heeft soms zijn eigen leventje. Hij bedoelde daarme dat je nooit goed kon pinpointen waar het euvel ligt.
    Helaas kon hij niet veel vinden tijdens het test rijden, wel op snelweg rond 100 en bij 2000 toeren in 2 cyl motor vond hij idd wat trillingen maar dat was door wat onbalans in de wielen dacht hij. Wellicht dat 1 band iets meer versleten was en daardoor de druk op de band vanaf de velg wat aangepast moest worden!? (het was niet echt uitbalanseren maar wat anders)

    Verder hebben ze intern in hun computer systeem gekeken bij omschrijvingen als "trillingen schakelen 2000 toeren". Er was wel een nieuwe firmware beschikbaar voor de automaat en die gaan ze a.s. vrijdag er onder garantie op zetten (de banden balanceren 1,5 uur arbeid / 250 euro) moest ik wel zelf betalen.(pittig uurloontje hebben die gasten tegenwoordig) maar ja Audi he.
    De firmware die ze er in gaan zetten moet oa trillingen bij koud en lage toerental verhelpen. Ik kon me niet echt vinden in die klacht omschrijving want mijn trillingen gebeuren het hele jaar door, ook met dit mooie weer. Maarja niet geschoten is altijd mis denk ik maar. Hopelijk dat het wat helpt.
    Laatst gewijzigd door Tukkert; 01-06-20 om 18:31.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Leeftijd
    29
    Posts
    1
    Kudos
    0

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Ik heb hetzelfde probleem met mijn audi a3 1.4 tfsi 122pk 2013. Auto trilt bij lage toeren als die wilt schakelen. Is het al opgelost bij een van jullie ?

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibra Bekijk Berichten
    Ik heb hetzelfde probleem met mijn audi a3 1.4 tfsi 122pk 2013. Auto trilt bij lage toeren als die wilt schakelen. Is het al opgelost bij een van jullie ?
    Ik moet zeggen dat de firmware update van de s tronic bak bij mij wel ervoor heeft gezord dat op lage toeren er veel minder trillingen zijn.
    Eigenlijk zo goed als weg.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2020
    Leeftijd
    62
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tukkert Bekijk Berichten
    Ik moet zeggen dat de firmware update van de s tronic bak bij mij wel ervoor heeft gezord dat op lage toeren er veel minder trillingen zijn.
    Eigenlijk zo goed als weg.
    Waar heb jij die update laten doen dan, in Zwolle kunnen ze hem niet vinden,

  21. #20

    Standaard Re: Trilling eerste versnelling 1.4 TFSI

    Leest als de trillingsproblematiek door slechte S-tronic koppeling (automaat dq200 / dsg7) waar wij ook last van hebben gehad, loopt een topic over (dat trillen naast de tjirp had onze S-tronic destijds ook)...

    https://www.audiforum.nl/forum/model...schakelen.html
    Laatst gewijzigd door JINXED; 05-01-21 om 00:51.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •