Wat erin gaat is een start/stop accu. Deze zijn een stuk duurder dan de normale accu’s. Als ik via het web zoek, dan kom ik op accu’s die adviesprijs €315 kosten en nu €151. Audi zal wel de adviesprijzen hanteren
Mijn etron geeft na starten aan “elektronische storing - contact werkplaats”. Auto naar de dealer gebracht en probleem is uitgelezen. De normale 12V accu moet worden vervangen. Kosten 359,00 euro. Mijn vraag, ‘waarom kost dat 359,00 euro? Antwoord; ‘er moet een speciaal door audi gecertificeerde accu in en deze moet worden ‘ingelezen’ door de dealer in de audi systemen etc. Wie weet hier wat meer over? Ik heb gehoord dat ‘het inlezen’ ook omzeilt kan worden. Uiteindelijk gaat er naar mijn beste weten een gewone 12V accu in welke misschien 100 euro kost. Kan het niet goedkoper? Wie weet er wat meer over dit onderwerp en/of wie heeft dit bij de hand gehad? Thanks!
Op de 12v accu pool is bij de A3 e-tron een spanning bewakingsmoduul geplaatst, een nieuwe accu moet bij vervanging ingelezen worden en de oude opgeslagen storingen dienen ook gereset te worden.
Zie bijgevoegd uittreksel uit het handboek.
Je hebt dus een VCDS unit nodig om deze software inlees en wis werkzaamheden uit te kunnen voeren.
Dankje, gevonden, netjes verstopt.
Ik ben naar de Garage waar de auto in onderhoud is (geen Audi dealer).
Accu is vervangen door de Garage door een Bosch S4, type 0092 S40 050 (Originele accu was type 5KO 915 105D).
Systeem reset gedaan, maar de nieuwe accu hoeft niet te worden 'in te lezen'.?
Er zijn geen fout codes in het systeem maar de melding 'Elektrische storing.. ' blijft staan.
Iemand een idee?
Groet,
Hakob.
De vervanging en inlees procedure is boven in de bijlage van mijn bijdrage van 9-9-2020 al deels beschreven.
Als jouw locale garage dit niet kan realiseren c.q. herstellen, dan misschien toch maar even naar een Audi dealer of andere garage, die dat wel kan.?
Is idd bij de E-tron helaas een kostbaar grapje omdat hij geprogrammeerd moet worden.
Je kan het wel zelf met juiste tools.
Hier een complete instructie film:
https://youtu.be/QN1zXNpDbE0
Donderdag avond bij -8 graden, open de auto en zet het contact aan.
Wat een circusattractie, alle aanwezige lampjes en meters gingen aan en uit inclusief buitenverlichting en het MMI display kwam ook niet meer op.
Auto weer afsluiten was ook geen optie, compleet wild die auto.
In de dagen ervoor of eerder op de dag ook bij lage temperaturen geen enkele voormelding c.q. waarschuwing gekregen.
Audi mobiliteit garantie opgeroepen, blijkt de 12 volt accu vrijwel leeg te zijn, dit terwijl de HS accu nog voor 80% geladen was.
Je zou verwachten, dan neemt die de HS accu met de omvormer de boordspanning van 12 volt bij elektrisch rijden toch gewoon over, niet dus, 12 volt down, alles down.
Accu getest, was wel nog binnen de norm, maar gezien zijn huidige leeftijd van 6 jaren toch maar, op grond van vertrouwen in de auto, besloten om hem te vervangen ( ook i.v.m. 25% kortingsactie)
Momenteel een actie bij Audi 25% korting op de accu, waardoor de schade beperkt bleef voor een nieuwe originele accu € 160,70 inclusief montage en inleren € 81,68 met 2 jaar garantie voor samen € 242,38 incl.
Pon:
Na lezing van jouw bericht overweeg ik om mijn startaccu preventief te vervangen. Ik heb vanochtend hierover contact gehad met mijn dealer in Groningen, maar daar loopt geen kortingsactie. Ik heb een prijsopgave van 350,— ontvangen. Betreft dit een plaatselijke actie?
@Barkie
Daar heb ik mijn dealer Wealer Sittard ( Limburg ) niet naar gevraagd, ik ging er van uit dat dit een landelijke actie was.
Maar ook een bedrag van € 350,- is zonder korting te hoog, ik neem aan dat dealers landelijk met eenheidsprijzen werken.
Mijn dealer benoemd op de factuur dat ik € 66,78 excl. korting heb ontvangen dus € 80,80 incl. dat opgeteld bij € 242,39 = €323,19
Als je zelf een klein beetje handig bent en vcds hebt (of iemand in je buurt) dan kan je hem makkelijk zelf vervangen voor een schijntje van dit soort STEALER prijzen:
https://www.youtube.com/watch?v=QN1zXNpDbE0
En hier interessant leesvoer en meer A3 E-Tron eigenaren met kapotte 12v accu's en oplossingen (uitleg over wanneer/hoe die 12v wel wordt bij-geladen,etc):
http://www.myaudia3etron.com/forum/v...php?f=11&t=560
Dank voor jullie reacties. Volgens de verwijzing naar het artikel via het linkje van Allewijn wordt de gewone 12v startaccu opgeladen bij een ingeschakelde stoelverwarming??
Nog even weer contact gezocht met de dealer alhier maar 350,— is en blijven de kosten van de vervanging. Een absurd hoog bedrag natuurlijk maar omdat ik niet echt handig ben en niemand in mijn omgeving ken met vcds ben ik wel aangewezen op een dealer of VAG specialist.
Ik zal bij laatstgenoemde ook nog even naar de prijs vragen. Ik wacht nog wel even met preventief vervangen.
@Barkie
Merk weet ik even niet wel het type, foto bijgevoegd van de eerste af fabriek accu in mijn auto.
NB; De accu bak, onder de afdekplaat in de kofferruimte, staat blijkbaar in een open verbinding met buiten- onderzijde, vorig jaar een zeer stoffig ritje gehad, vandaar het zand op de accu.