Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Hoe actuator tankklep A3 E-Tron vervangen (klepje gaat niet meer open)?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Hoe actuator tankklep A3 E-Tron vervangen (klepje gaat niet meer open)?

    De tankklep (benzine) van mijn A3 E-Tron gaat vaak niet meer open.
    Het is een iets 'bijzonderder' systeem dan bij de normale Audi's meen ik:

    Het systeem wordt bij gesloten tankklep automatisch ontlucht.
    Dit is om het brandstofsysteem af te sluiten. Want er zijn mensen die alleen maar altijd elektrisch rijden met deze plugin-hybride. Dus als je dan een bijv. een jaar lang dezelfde ongebruikte benzine in je tank hebt staan, is dat niet zo erg.

    Als je wil tanken, trek je aan het elektronische knopje in de bestuurdersdeur.
    Dan ontlucht het systeem zich en geeft hij op het virtual dashboard (Facelift 2017 A3 E-Tron) aan dat het systeem ontlucht wordt en daarna dat je kan tanken.
    Je hoort dan dat hij elektronisch het tankklepje ontgrendeld en het klepje schiet dan al een paar centimeter open zodat je er met je vingers tussen kan en hem verder helemaal kan openen, de dop er af kan draaien en brandstof kan tanken....

    Volgens mij bij 'normale' A3 8v (facelift) schiet hij niet open maar moet je op de tankklep 'drukken', waarna hij opent? En dient de actuator alleen als automatisch slot zodra de auto vergrendeld is... (en zit er dus geen knopje aan de binnenkant van de bestuurdersdeur en wordt er niks ontlucht)

    Nu werkt dit automatisch open duwen bij mij niet meer.
    Hij geeft aan dat het systeem ontlucht is en dat ik kan tanken, maar tankklep zit mooi dicht.

    Via handmatige rode trekkoord/noodontgrendeling krijg ik hem open. Soms ook nog me een plastic pasje oid jutteren terwijl je aan die rode noodhendel trekt.
    Gelukkig kan ik dus nog tanken, maar ik wil het vervangen.
    Heb dat palletje van de actuator al ruim in siliconespray gezet, dan doet hij het heel eventjes, maar een dag of wat later gaat klepje mooi weer niet open.

    Ik begrijp dat dit vermoedelijk een defecte ACTUATOR is.
    Lees er op Engelse forums veel over (bij normale A3's dan, niet zo veel over de E-Tron uiteraard).

    Maar om er bij te komen moet je het plastic omhulsel, wat dus om de volopening etc zit, volledig SLOPEN en een nieuwe voor kopen?

    Klopt dit?
    En zo ja, hoe doe ik dit?
    Iemand toevallig toegang tot ETKA tekeningen hoe ik dit bij de A3 E-Tron kan vervangen?
    Dealer zal wel weer de hoofdprijs rekenen voor vervanging...

    Voorbeeldjes van het 'slopen' (bij een gewone A3): https://www.youtube.com/watch?v=MALrzWxgQDs

    Actuator voorbeeld:
    https://cdn11.bigcommerce.com/s-pn4c...702404.JPG?c=2

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe actuator tankklep A3 E-Tron vervangen (klepje gaat niet meer open)?

    Het is me uiteindelijk zelf gelukt om het plastic omhulsel, met geduld en een aantal plastic-wippers, er volledig schadevrij af te halen. Zonder iets te hoeven doorboren/kapot maken.
    Daarna de actuator vervangen en geheel origineel terug geplaatst.
    Werkt weer perfect.

  3. #3
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe actuator tankklep A3 E-Tron vervangen (klepje gaat niet meer open)?

    Bij mijn etron was het ook zover, steeds vaker niet ontgrendelen, aan het rode koord trekken hielp ook niet.
    Openings trucje door de dealer van het klepje en de pinnetjes van de actuator afgeknipt, zodat het klepje niet meer kon vergrendelen
    Actuator en plastic omhulsel achter het tankklepje door de dealer vervangen.
    Deze reparatie met 4 jaar garantie kost in totaal in € 150,-
    Laatst gewijzigd door pon3; 07-04-23 om 15:02.

  4. #4

    Standaard Re: Hoe actuator tankklep A3 E-Tron vervangen (klepje gaat niet meer open)?

    Hier hetzelfde euvel eind vorig jaar. Tot nu toe het enige mankement aan mijn A3 etron in ruim 2 jaar tijd. Ook bij de dealer laten doen voor hetzelfde bedrag. Rode koortje werkte bij mij altijd wel, maar om op deze wijze je tankdop telkens te moeten openen....

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •