Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Ik heb mijn eerste Audi aangeschaft en rij nu in een mooie glimmende Audi A3 S-Tronic (2017). Staat zo'n 58.000 kilometer op de teller. In vrijwel alle opzichten geen vuiltje aan de lucht, maar na een paar ritten merkte ik tussen 95 - 105 km/h een laag zoemgeluid. Het bouwt zich vanaf 95km/h op, rond 100 km/h is op z'n hardst, wat meer een irritant laag zoemgeluid oplevert wat je door de muziek kan horen (als je weet waar je naar moet luisteren). Ik vind het zelf wat irritant geluid. Tussen 100 km/h tot 105 km/h bouwt het zoemgeluid weer af en na 105 km/h is het geheel weg.

    Verder lijkt de auto gewoon strak en soepel te lopen. Hij is een maand geleden ook nog eens voor onderhoud (long life) geweest bij een Audi dealer en daar is niks bijzonders aan het licht gekomen.

    Is dit lage zoemgeluid bij die specifiek snelheden normaal of zit er toch iets niet helemaal goed? Ben vooral benieuwd hoe ik dat geluid weg kan krijgen.

  2. #2
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    972
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Kan aan je banden liggen, zou ze even laten balanceren. Zitten er ook trillingen bij het zoemen? Merk, grootte, breedte van he banden doen er ook toe!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Kan het ook een kapotte wiellager zijn?

  4. #4
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    972
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Zou kunnen, maar naar wat ik meegemaakt heb is dat bij lagere snelheden al ..

    Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Auto trilt verder niet, ook niet tijdens het geluid. Lijkt puur geluid te zijn. Het is ook echt exact alleen tussen die snelheden. Ik had de dealer even gebeld en in eerste instantie dachten ze aan gecupte banden. Bij z'n laatste long life onderhoud blijken de twee voorbanden wel een notitie te hebben gehad, dat er normale slijtage is. De voorste hebben 3mm over (was ok genoeg om tot APK te rijden) en de achterste waren nog OK verklaard met 5mm diepte. Dat was dan algemene slijtage, niet specifiek mbt. cupping.

    Er zitten zomerbanden onder. Continental PremiumContact6, 225/45 R17 91Y

    Ik had alleen nooit van gecupte banden gehoord, kan dat dit soort geluid veroorzaken?
    En is er een manier om visueel te checken of dat aan de hand is?

    Ik wil vooral even checken of wat aannemelijk is en hoe ik dit het beste kan aanpakken. Wil niet iets zomaar aangesmeerd krijgen van de garage qua advies, aangezien het voor mij nieuw is.
    Laatst gewijzigd door fonam; 23-02-21 om 17:35.


  6. #6
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    972
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Banden voor met achter wisselen, setje andere (winter) banden eronder .. banden van iemand anders lenen, zoiets dergelijks!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Gecupte banden geven inderdaad een geluid wat je als zoemen kunt omschrijven.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Wrijf met je hand maar eens over de band in beide richtingen dan voel je het gelijk (1 richting op hapt), of linker met rechter band wisselen zodat de draairichting andersom is als je rijdt.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  10. #9

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Ik heb exact hetzelfde probleem gehad (en ook alleen enkel op die snelheden). Dit betreft een kapotte wiellager. Als je met dezelfde snelheid naar links stuurt, en het zoemende geluid wordt frequenter dan betreft het je rechterwiellager. Wordt het geluid frequenter als je naar rechts stuurt, dan betreft het je linkerwiellager.

    Doe je er voordeel mee. Mij kostte het eerst een nieuwe wiellager aan de verkeerde kant en een complete aandrijfas, voordat een wél fatsoenlijk garagebedrijf mij attendeerde op het feit dat het de wiellager aan de andere kant betrof. Na die vervanging was mijn A3 zoemvrij

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    @fons716 Thanks, ik ga dat morgen even proberen!

    @Marcjah bij het sturen wordt het geluid niet perse erger. Dus rechtdoor of zijwaartse verplaatsing, geluid is praktisch hetzelfde. Ik lees wel overal dat de symptomen vrij dicht bij elkaar liggen, dus kan het ook niet uitsluiten.

    Ik ga morgen ook de Audi garage bellen, die het laatste onderhoud heeft uitgevoerd voor een check. Ik zou het ook wat vreemd vinden dat een wiellager nu al naar de knoppen is, aangezien de auto amper twee maanden geleden voor het long life onderhoud is geweest en enkel paar honderd kilometers heeft gemaakt sinds dat onderhoud.

  12. #11
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Een wiellager kan ook bij rechtuit rijden malen of zoemen maar ik zou toch eerst even de banden even wisselen want dat kost alleen maar 15 minuten van je tijd.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Leeftijd
    52
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    HI Fons,

    Hel herkenbaar.
    Ik heb een A3 Etron uit 2015 en hoor tussen de 95km/h en 130km/h een repeterend "wow-wow-wow-".
    Dit is alleen in de 6e versnelling en als de benzine motor aan staat (electrisch is hij muisstil).
    De ene dag hoor je het duidelijker dan de andere dag.
    De garage heeft in eerste instantie de motorsteunen los en vast gezet (op aanraden van PON) maar dat hielp niet.
    Vervolgens hebben ze de banden alle 4 verwisseld maar ook dat heeft niks geholpen.
    Ook verversen van de versnellingsbakolie hielp niet.
    Het is geen hard geluid maar wel irritant als je en langere snelwegrit maakt.
    Audi heeft ook al eens gezegd dat het in het electrische circuit kon zitten (de electromotor draait immers altijd mee), een andere mogelijkheid is de bak denk ik.
    Maandag gaat er een expert naar kijken (ik zit nog in de garantieperiode), let's see.
    Vraagje: is het een constante zoemtoon bij jou of een repeterend geluid zoals ik heb?

  14. #13
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Het geluid van mijn achterbanden had meer weg van jeep met van die grove terreinbanden (zoemen-zingen), achterbanden waren nog nooit vervangen en waren ook nog een stuk harder geworden door ouderdom.

    Als hij het alleen in de 6e versnelling doet kan het niet aan de banden liggen.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Thumbs up Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DennisL Bekijk Berichten
    HI Fons,

    Hel herkenbaar.
    Ik heb een A3 Etron uit 2015 en hoor tussen de 95km/h en 130km/h een repeterend "wow-wow-wow-".
    Dit is alleen in de 6e versnelling en als de benzine motor aan staat (electrisch is hij muisstil).
    De ene dag hoor je het duidelijker dan de andere dag.
    De garage heeft in eerste instantie de motorsteunen los en vast gezet (op aanraden van PON) maar dat hielp niet.
    Vervolgens hebben ze de banden alle 4 verwisseld maar ook dat heeft niks geholpen.
    Ook verversen van de versnellingsbakolie hielp niet.
    Het is geen hard geluid maar wel irritant als je en langere snelwegrit maakt.
    Audi heeft ook al eens gezegd dat het in het electrische circuit kon zitten (de electromotor draait immers altijd mee), een andere mogelijkheid is de bak denk ik.
    Maandag gaat er een expert naar kijken (ik zit nog in de garantieperiode), let's see.
    Vraagje: is het een constante zoemtoon bij jou of een repeterend geluid zoals ik heb?
    Hoi, onlangs ook een a3 e-tron gekocht uit 2016 met exact dit probleem, hoor graag even wat de expert ervan vindt, hoor graag van je...

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Leeftijd
    52
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Hi all,

    Eindelijk duidelijkheid gekregen en.... slecht nieuws!!
    De expert heeft met me meegereden (gelukkig deed hij daar niet moeilijk over in coronatijd) en hij had meteen al een donkerbruin vermoeden.
    Na de rit de auto bij V.d.Udenhout op de brug gezet, tupperware los geschroefd en even aan de aandrijfassen bij het differentieel naar de wielen getrokken, vijf minuten werk.
    Daar zat dus aardig wat speling op, links en rechts.
    Diagnose gesteld... de bak (lagering) is kapot en moet vervangen of gerepareerd worden.
    En dit dus was er dus al vanaf dat ik de wagen kocht met slechts 48.000km op de teller!
    De expert had dit al eerder meegemaakt met een soortgelijke auto maar nog nooit met zo'n lage km-stand.
    Het schijnt dus toch een vaker voorkomend A3-Etron probleem te zijn.
    Het verbaast me trouwens wel dat v.d.Udenhout dit niet eerder heeft kunnen vinden en PON zou het toch ook moeten weten.
    Doe er je voordeel mee.

    Groetjes

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Leeftijd
    52
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    By the way, een beetje fransman zal nooit een Etron kopen:

    le etron = de drol...

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Leeftijd
    52
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Hi Borneo,

    FYI,
    Ik heb gereageerd, kijk maar even in de mail thread het is een probleem met de bak.

    Verder vond ik op Youtube de volgende video van 'klokjerond' over de A3 E-tron:
    https://www.youtube.com/watch?v=UwNuKxBbFjE&t=6s

    Hij heeft volgens mij hetzelfde probleem.

    Succes

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Uiteindelijk bleek het bij met de versnellingsbak te zijn geweest. Bij Audi op de brug laten zetten en bij geluidsmeting bleek het geluid van de lagers te komen. Is onder coulance uiteindelijk vervangen.

    Nu met nieuwe bak helemaal opgelost!

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Leeftijd
    52
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fonam Bekijk Berichten
    Uiteindelijk bleek het bij met de versnellingsbak te zijn geweest. Bij Audi op de brug laten zetten en bij geluidsmeting bleek het geluid van de lagers te komen. Is onder coulance uiteindelijk vervangen.

    Nu met nieuwe bak helemaal opgelost!
    Het zelfde probleem als ik had. Ik heb de auto terugverkocht aan de Lease-maatschappij waar ik hem gekocht had. De bak laten vervangen was te kostbaar voor ze... Slechte service want in hun garantievoorwaarden staat dat ze het kostenloos moeten vervangen. Enfin. Ik vind het niet zo heel erg want ik vertrouw die bakken van A3-Etron niet meer. Als je een nieuwe krijgt kan het net zo goed weer fout gaan. Of heb je een gereviseerde gekregen? Dat is denk ik heb beste.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemgeluid tussen 95 - 105 km/h

    @DennisL Heb een gloednieuwe bak van Audi zelf gekregen. Omdat de onderhoudshistorie netjes was bijgehouden en compleet dealer onderhouden was, deden ze qua vervanging er niet erg moeilijk over. De geluidsmeting moest als bewijs naar Audi en ze hebben vervolgens een geheel nieuwe bak opgestuurd om gewoonweg in geheel te vervangen. Ze hebben de rekening voor de bak ook op hun genomen onder garantie/coulance. De auto is bijna 4 jaar oud, dus ben wel blij dat ze er zo mee om zijn gegaan. De auto had net iets meer dan 60.000 op de kilometerstand op moment van vervanging.

    Ik heb trouwens geen E-tron versie, dus weet niet of ze daar anders mee omgaan. Het hangt trouwens ook af welke dealer je de auto naartoe brengt en hoe behulpzaam ze zijn. Ik had 'm naar twee verschillende Audi dealers gebracht en er zat een melkwegstelsel verschil in service/oplossingsvermogen.
    Laatst gewijzigd door fonam; 18-04-21 om 00:53.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •