Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Sinds een jaar rijd ik tot volle tevredenheid in mijn A3-etron uit 2015. Omdat ik feitelijk alleen maar in de rij-modus “auto” rijd met de automaatstand op D wil ik graag van jullie weten wat jullie voorkeuren zijn. Tips zijn welkom!

  2. #2
    AndreCabriAvant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.504
    Kudos
    147
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Barkie Bekijk Berichten
    Sinds een jaar rijd ik tot volle tevredenheid in mijn A3-etron uit 2015. Omdat ik feitelijk alleen maar in de rij-modus “auto” rijd met de automaatstand op D wil ik graag van jullie weten wat jullie voorkeuren zijn. Tips zijn welkom!
    Gewoon in D


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Audi S5 Cabrio Green en Q3 45 TFSI

  3. #3
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.125
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    In EV-modus duw ik altijd de pook naar rechts, dan krijg je het 'one pedal driving' met remmen op de elektromotor waarbij de accu uit de remenergie wordt opgeladen. Op benzine wel in D.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Ook ik rij volledig EV meestal in D-stand.
    Als ik grotere afstanden rij dan de EV range aan kan, kies ik de hybride modus en automaat in D-stand.
    Als ik sportief wil rijden kies ik de S-stand en drive select op Dynamic. Dan dus zwaarste sturen, meeste vermogen door optimale gecombineerde vermogen en bij gas los direct regenererend remmen om accu's vol genoeg te houden voor elektroboost.

    Normaal rijdende heb ik drive select meestal op comfort in de stad, lekker licht sturen. En auto in andere situaties.

    Ik vind het alleen steeds storender worden dat de brandstof motor in alle standen waarbij de brandstof motor ook actief is, dus zelfs ook de S-stand, uit valt bij gas los.
    Had dat in ander topic ook genoemd en ik overweeg daarom een chiptuning:

    Ik wil dat de brandstof motor bij gas los NIET UIT VALT. Nu gebeurd dat in de (hybride) D-stand <130km/u en in de S-stand <70km/u.
    Super irritant, als je bijv. in een snelweg oprit bocht hangt, gas los laat, valt de brandstof motor uit/naar 0 toeren. Als je dan besluit sportief die oprit te te nemen, knalt ineens de brandstof motor weer aan. Ook bij leuk rijden op polderwegen etc. een irritatie. Ook slecht voor olie-temp/rondpompen/etc.

    Wil zelf dit wel-niet uitvallen van de brandstof motor onder controle hebben. Dus minimaal altijd áán in S-stand, maar ook in de hybride-D stand zou ik het vaak wel willen. Dus bijv. gekoppeld aan een Drive-Select modus: in DYNAMIC altijd aan.

    Bij een goede tuning schijnt dat aangepast te kunnen worden.

    Ook kan de DSG aangepast worden bij verschillende tuners. Bijv: 'Bij een stage2 van een DQ400e (e-tron/GTE) wordt juist het toerental wat verlaagd zodat de auto meer op het riante koppel gaat rijden. Dit in plaats van het oncomfortabel hoge toerental bij deze auto's in de sport/GTE modus.'

    Daar zie ik ook voordeel in. De brandstof motor schiet dan ook niet ineens zo hoog-toerig aan, maar laag-toeriger. Stukken fijner, zeker bij koude motor/in dit soort winterse omstandigheden.
    Laatst gewijzigd door allewijn; 19-02-21 om 22:10.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Kijk hier heb ik wat aan Allewijn. Dank je wel. Ik ga deze week ook eens de andere rij-modi en automaatstand uit proberen.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Ik begrijp dus uit jouw relaas dat je feitelijk alleen de EV modus en Auto-modus gebruikt en niet de hybride-hold en hybride-charge?

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Als je mijn 'relaas' bedoelt? ->

    In mijn bovenstaande uitleg heb ik uitgelegd wat ik 'meestal' gebruik.
    Mijn Facelift heeft géén Hybrid Charge.
    Heeft Audi meen ik er uit gehaald omdat het brandstof verbruik daardoor wel hééél slecht werd.

    Mijne heeft 3 E-Tron modussen:
    1: EV
    2: Hybrid
    3: Battery Hold

    Dus volledig elektrisch
    óf
    Hybride (een samenspel tussen elektrische aandrijving bij lagere snelheden/zacht gedoseerd bedienen van het gaspedaal en brandstofmotor-aandrijving bij hogere snelheden/grover bedienen gaspedaal zeg maar)
    óf
    volledig rijden op de brandstofmotor (en dus maar 150pk ter beschikking hebben) en de elektrische lading niet aanspreken (wordt toch nog wel een heel klein beetje aangesproken hoor, want als je héél zachtjes weg rijdt gaat dit nog steeds volledig elektrisch).

    Naast deze 3 modussen heb je dan nog in elke modus de keuze om de automaathendel uit de D stand te halen en in manueel te zetten.
    Zo kan je dan, met de pook of met de flippers aan het stuur, zelf bij gas los 'terugschakelen'. Daarmee creëer je regenererend remmen en rem je dus volledig op de elektra motor, waardoor je de accu telkens weer minuscuul wat kan bijladen. Rijdt soms best fijn (zogenaamde one-pedal-driving).
    Echter kan je dit regenereren op volledig gelijke wijze ook doen, gewoon in de D-stand, met gedoseerd indrukken van het rempedaal. Op de linker meter van je instrumentencluster zie je de naald naar 'charge' uit slaan. Als hij te diep uit slaat dan rem je te hard en worden de remblokken/schijven gebruikt.

    Naast de rijmodussen heb je ook nog bij de automaat de S-Stand (bij de Golf GTE is dit een apart knopje met GTE-stand).
    In die modus worden elektro en brandstof motor in krachtigste samenspel gezet, dus dan 204pk ter beschikking (als er voldoende elektriciteit in accu's zit).
    Dan gaat hij bij gas los ook automatisch al regenererend remmen en de brandstof motor zal ook blijven helpen om de HV accu's tot ik meen ~70% vol te houden, zodat je altijd dat gecombineerde vermogen tot je beschikking kan hebben.
    Als je echt gaat trappen, dus te lang 'sportief' rijdt en dus veelvuldig aanspraak doet om dit gecombineerde vermogen, krijgt hij het echter helaas niet voor elkaar om de HV accu's vol genoeg te houden. Een potje trappen op het circuit zou er bij deze setup dan ook gewoon voor zorgen dat je eerst een paar rondjes kan doen met 204 pk, maar uiteindelijk nog maar rondt rijdt met 150pk....

    En dan dus nog het uitvallen van de brandstof motor, telkens bij gas los.
    In de D-stand bij ~ <70km/u en bij de S-stand <130km/u.
    Erg irritant. Zat er maar een optie/menuutje in om dat uit te schakelen.
    Veel beter voor behoud brandstof motor/temp/olie/etc.
    Dus bijv. dat hij alleen uit slaat bij stilstaan voor een verkeerslicht, maar niet super irritant als je bijv. in een bocht hangt waar je je gas even los laat, de brandstofmotor uit valt/toeren volledig naar 0 rpm, en dan weer op het gas willen en moet die motor weer uit het niets in relatief hoge toeren aanspringen...
    Dat zou ik dus met een chiptuning, zoals al eerder uitgelegd, aan willen passen.
    Jammer dat ik hier nog niemand met ervaring kan vinden...
    Laatst gewijzigd door allewijn; 20-02-21 om 20:10.

  8. Ad
  9. #8
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Ik weet niet hoe het met het facelift model zit, maar ik gebruik in stadsverkeer en file (voor zover ze er nog zijn) B-mode. Hierdoor heb je one padel drive. Het enige is dat als je in R gaat en weer in D, dat je dan in de S-stand rijdt en hybride hold modus wordt geactiveerd en dus de motor aanschiet.

    Hier een filmpje hoe het werkt:
    https://youtu.be/OgiFIB4PlNE

  10. #9
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iLudo Bekijk Berichten
    Ik weet niet hoe het met het facelift model zit, maar ik gebruik in stadsverkeer en file (voor zover ze er nog zijn) B-mode. Hierdoor heb je one padel drive. Het enige is dat als je in R gaat en weer in D, dat je dan in de S-stand rijdt en hybride hold modus wordt geactiveerd en dus de motor aanschiet.

    Hier een filmpje hoe het werkt:
    https://youtu.be/OgiFIB4PlNE
    Als je de bak eerst even in D tikt en dan de R selecteert voorkom je dat volgens mij.

  11. #10
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Als je de bak eerst even in D tikt en dan de R selecteert voorkom je dat volgens mij.
    Zou goed kunnen, zal het zo eens testen.

  12. #11
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iLudo Bekijk Berichten
    Zou goed kunnen, zal het zo eens testen.
    Ik had er een kleine irritatie van als ik rustig de parkeergarage inreed op EV en dan achteruit het parkeervak in stak. Dan sloeg de koude motor aan voor de 5 meter achteruit steken.

  13. #12
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Precies dat! ;-)
    Maar het werkt inderdaad. Nu nog even in mijn brein programmeren.. thanks voor de tip

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Voorkeur rij-modus/automaatstand A3-Etron

    Vandaag heb ik de voorkeuren van Allewijn even langdurig uitgeprobeerd. In de auto-hybride stand met de rijmodus op dynamic en de automaat in S krijg je inderdaad een geweldige rijbeleving en dan merk je pas hoeveel vermogen de auto heeft. Op een lang stuk snelweg vervolgens in de auto-hybride stand, rijmodus op auto en automaat in D heerlijk relaxt gereden. Uiteraard terug in de stad ook nog even de rijmudus comfort uitgetest maar ik merkte niet veel verschil met de rijmodus auto. De hybride-charge modus ga ik niet meer gebruiken denk ik. Thuis laadt ik de auto toch altijd onmiddellijk op. Nogmaals dank voor je tips Allewijn.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •