Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 69

Onderwerp: Waterlekkage A3 E-tron

  1. #1

    Standaard Waterlekkage A3 E-tron

    Beste Audiforum leden,

    In de zomer van 2020 heb ik een Audi A3 e-tron van het bouwjaar 2015 gekocht. Erg content met de auto, totdat ik lekkage kreeg.

    Een aantal maanden geleden bemerkte in een natte achterbank aan de bijrijders zijde. Met de auto ben ik naar een lokale garage gegaan. Al snel bleek niet alleen de achterbank nat, maar ook de isolatie op de bodemplaat. Om schimmelvorming en schade aan de kabelboom te voorkomen heeft de auto een uitvoerige droog sessie gehad. De oorzaak leek de klep aan de achterzijde van de auto welk zorgt voor afvoer van lucht bij het dichten van de deur. De klep heb ik later verwijderen, reinigen en opnieuw laten monteren. De auto leek hierna kurkdroog. Maarrrr helaas. Na een aantal natte snelweg kilometers bemerkte ik opnieuw een vochtige achterbank. Nijdig heb ik alles los geschroefd en ben ik op onderzoek uit gegaan. Al snel liep ik tegen een nat rubber aan ter hoogte van het slot van de kofferbak aan. Het rubber is verantwoordelijk voor de afdichting van de gap tussen het interieur/exterieur. Onder het rubber bevindt zich een loze ruimte maar is alles behalve vocht vrij (ruimte achter bumper, tussen de achterwielen). Naar alle waarschijnlijkheid is door achteruitgang van het rubber de mogelijkheid ontstaan om met de nodige werveling water te doen doortreden. Het water liep vervolgens over de relatief vlakke bodem (geen reserve wiel & een verhoging door de accu's) door naar de achterbank en trok hier in het schuim van de achterbank.

    Ik heb het rubber (50 euro) laten vervangen, en het probleem lijkt verholpen. Ik hou het nog even in de gaten voordat ik de bekleding terugplaats. 10 manuren veder en de nodige knaken wil ik jullie hier voor waarschuwen! Controleer het een keer naar een aantal snelweg kilometers.


    IMG_3022.jpgIMG_3023.jpg
    Laatst gewijzigd door Daveydeman; 15-03-21 om 15:49.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard

    Mooi dat het probleem eindelijk opgelost is. Mij valt het ook op dat er onder het achterste piepschuimdeel in de kofferbak (met de vorm van een winkelhaak) van mijn auto vaak een klein plasje water ligt. Zou dit dezelfde oorzaak kunnen zijn. Zit dit rubberdeel bij het slot in de klep zelf of bij de vergrendeling in de kofferbak? Wat moet je daar precies voor demonteren?

    Hoewel ik leren bekleding heb lijkt het schuim van de achterzitting wel droog voorzover ik dat kan beoordelen.
    Laatst gewijzigd door tom; 12-05-21 om 14:08.

  3. #3
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard re: Waterlekkage A3 E-tron

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daveydeman Bekijk Berichten
    Beste Audiforum leden,

    In de zomer van 2020 heb ik een Audi A3 e-tron van het bouwjaar 2015 gekocht. Erg content met de auto, totdat ik lekkage kreeg.

    Een aantal maanden geleden bemerkte in een natte achterbank aan de bijrijders zijde. Met de auto ben ik naar een lokale garage gegaan. Al snel bleek niet alleen de achterbank nat, maar ook de isolatie op de bodemplaat. Om schimmelvorming en schade aan de kabelboom te voorkomen heeft de auto een uitvoerige droog sessie gehad. De oorzaak leek de klep aan de achterzijde van de auto welk zorgt voor afvoer van lucht bij het dichten van de deur. De klep heb ik later verwijderen, reinigen en opnieuw laten monteren. De auto leek hierna kurkdroog. Maarrrr helaas. Na een aantal natte snelweg kilometers bemerkte ik opnieuw een vochtige achterbank. Nijdig heb ik alles los geschroefd en ben ik op onderzoek uit gegaan. Al snel liep ik tegen een nat rubber aan ter hoogte van het slot van de kofferbak aan. Het rubber is verantwoordelijk voor de afdichting van de gap tussen het interieur/exterieur. Onder het rubber bevindt zich een loze ruimte maar is alles behalve vocht vrij (ruimte achter bumper, tussen de achterwielen). Naar alle waarschijnlijkheid is door achteruitgang van het rubber de mogelijkheid ontstaan om met de nodige werveling water te doen doortreden. Het water liep vervolgens over de relatief vlakke bodem (geen reserve wiel & een verhoging door de accu's) door naar de achterbank en trok hier in het schuim van de achterbank.

    Ik heb het rubber (50 euro) laten vervangen, en het probleem lijkt verholpen. Ik hou het nog even in de gaten voordat ik de bekleding terugplaats. 10 manuren veder en de nodige knaken wil ik jullie hier voor waarschuwen! Controleer het een keer naar een aantal snelweg kilometers.


    IMG_3022.jpgIMG_3023.jpg
    Bedankt voor het delen! Zal ook binnenkort een inspectie doen.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard re: Waterlekkage A3 E-tron

    Davydeman:
    In mijn auto tref ik nog steeds een plasje water aan in de kofferbak na een nat ritje. Ook de achterkant van de achterzitting bijrijderszijde voelt nat aan en ik heb ook vaak beslagen ruiten aan de binnenzijde. Na het autowassen blijft het daar wel droog. Ik veronderstel dus dat de oorzaak is gelegen in het door jouw genoemde rubber. Ik wil dit rubber binnenkort dan ook laten vervangen. Moet voor de vervanging van dat rubber veel gedemonteerd worden?

  5. #5

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Beste Barkie. Is zo gefixt! Alleen de plastic cover welk de inval van het kofferbak slot verbergt moet verwijderd worden. Het rubber kost rond de 50 euro.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Dank voor je info! Ik heb over twee weken een afspraak met de dealer om de lekkage te fixen en om eea te laten drogen. Ik heb ze jouw oplossing over dat rubber daarbij meegedeeld. Het water zou volgens de dealer ook via de achterlichten binnen kunnen komen. Dit gaan ze ook even checken.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Cool Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Interessante post. Lekkages zijn lastige gebreken. Was het rubber gescheurd of uitgehard? Heeft de garage/dealer, die dit gebrek niet zelf kon vaststellen, nog laten weten of dit gebruikelijk is bij recente audi's? Vind afdichtingsrubber dat al na 5 jaar vervangen moet worden geen teken van audi-kwaliteit, eerlijk gezegd. En als dat er tegenwoordig bijhoort, moeten ze het eigenlijk bij reguliere onderhoudsbeurten meenemen (na inspectie).
    Laatst gewijzigd door Kassaar; 14-05-21 om 22:31.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    De dealer kon me vertellen dat de golf 7 vaker lekt langs de kleppen welk in de bumper zijn verwerkt ter uitdrijving van lucht. Eerst werd gedacht dat de lekkage ook daar zijn oorsprong kende; maar helaas. Ook de achterlichten zijn uitvoerig nagekeken, geen lekkage. Na vele uren onder de sproeier leek de Audi droog. Vervolgens reeds ik een aantal natte snelweg kilometers, 2 dagen wachten; wederom een natte achterbank.

    Het rubber was niet uitgehard, maar was redelijk vergaan. Op het oog leek alsof er al een keer met een pasta of kit gebeund was... (altijd dealer onderhouden)

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Leeftijd
    35
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Hi,

    Ik heb ook een Audi A3 e-tron uit 2015. Ook eigenaar sinds zomer 2020. En ook een lekkage...

    Afgelopen weekend bleek mijn achterbank zeiknat te zijn. De maanden daarvoor merkte ik ook weleens een muffe (vochtige) geur op, en waren mijn ramen soms beslagen aan de binnenkant. Ik heb de achterbank verwijderd en daar lag ook een flink plasje water onder. Na jouw post te hebben gelezen heb ik de achterbak ook leeggehaald. Het rubber bij het kofferbakslot lijkt helemaal droog en onbeschadigd. Maar het isolatiemateriaal onder de achterlichten is aan beide kanten wel vochtig. Dus ik denk dat het water bij mij binnenkomt rond de achterlichten en/of de wielkasten.

    Ik ga er binnenkort maar eens mee naar de dealer. Maar voelt een beetje raar om hier veel geld aan uit te moeten geven. Een Audi van 2015 zou toch geen lekkage mogen hebben? En wij zouden daar toch al helemaal geen kosten aan mogen hebben? Of ben ik nou te verwend?

    Benieuwd of er meer A3 bestuurders zijn met dergelijke lekkages. En eventueel hoe dit is opgelost met Audi.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Ook die van mij heeft last van lekkage in de kofferbak. Volgens mijn dealer komt dit door een ingescheurd afdichtingsrubber van de achterklep ter hoogte van de gasveer. Je kan daar idd je pink door heen steken. Het rubber (ongeveer € 60,-) is besteld en wordt volgende week gemonteerd. Ik hoop dat het hiermee opgelost wordt.

  12. #11

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daveydeman Bekijk Berichten
    De dealer kon me vertellen dat de golf 7 vaker lekt langs de kleppen welk in de bumper zijn verwerkt ter uitdrijving van lucht. Eerst werd gedacht dat de lekkage ook daar zijn oorsprong kende; maar helaas. Ook de achterlichten zijn uitvoerig nagekeken, geen lekkage. Na vele uren onder de sproeier leek de Audi droog. Vervolgens reeds ik een aantal natte snelweg kilometers, 2 dagen wachten; wederom een natte achterbank.

    Het rubber was niet uitgehard, maar was redelijk vergaan. Op het oog leek alsof er al een keer met een pasta of kit gebeund was... (altijd dealer onderhouden)

    Hoi Davey jouw post hierover lijkt mij veel kosten te gaan besparen aan onderzoek Bij Audi!. Voor mijn vakantie ook even de achterbank eruit gehaald voor de extra platte laadvloer en zag ik twee plasjes water liggen. Toch nog een vraag; is het uiteindelijk alleen maar dat rubber geweest en is het nu dus helemaal opgelost? Mijn dealer begon ook over de luchtkleppen in de bumper en de achterlichten en kwam vervolgens met een offerte van bijna 400 euro.(!)

  13. #12

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Beste Shifty, de monteur heeft bij mij ook de ventilatie kleppen opnieuw gekit; lekkage bleef. De vergelijkbare golf heeft veel problemen laten zien met de ventilatie kleppen waardoor aangenomen wordt dat de lekkage daar afkomstig van zal zijn. Ik zou eerst het kofferbak rubber goed controleren, natte snelweg KM's maken, kappen aangrenzend aan het rubber verwijderen en inspecteren of er water loopt.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    @Daveydeman:
    Nadat ik het gehele kofferbakrubber heb laten vervangen hoopte ik van de waterlekkage af te zijn, maar helaas trof ik vanochtend weer een plasje water aan in het achterste deel van de kofferbak na gereden natte snelwegkilometers vorige week. Ik ben gelijk langs de dealer gereden en heb de monteur jouw advies omtrent de vervanging van het door jouw genoemde rubber van € 50,— ter sprake gebracht. Afgesproken is dat ik de auto op 2 november ga brengen. Ik heb echter niet het idee dat zij van de aanwezigheid van een rubber op die plaats op de hoogte zijn. Zou jij mij duidelijk kunnen uitleggen waar dit rubber zich precies bevindt en welke handelingen er nodig zijn om deze te vervangen. Ik kan dit dan opnieuw even voorleggen aan de monteur. Dit om te voorkomen dat zij misschien onnodige werkzaamheden gaan verrichten.
    Alvast bedankt.

  15. #14

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Beste Barkie,

    Betreft het rubber wat de gehele laadruimte omvat. Als de klep gesloten wordt verzorgd het de afsluiting tussen koets en klep. Problemen leken bij mij verholpen, echter ondanks wederom een natte achterbank. Opnieuw op onderzoek uitgegaan; bleek een 'dopje' ter hoogte van het rechter achterlicht in de bodemplaat 'doorprikt' te zijn. Voor 50 cent vervangen... Hopen dat hij droog blijft.

    ik hoor graag wat de monteur vindt bij je! Ervaring leert dat je beter na een aantal natte snelweg kilometers de auto kan brengen, laat hem niet onder de sproeier zetten; zie gaan niks vinden. Succes!

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Leeftijd
    35
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Hi Davey en Barkie,
    Ik rijd inmiddels al een paar weken rond zonder interieurdelen in de achterbak, om zo te kunnen zien waar het vocht binnen zou moeten komen. Ik was er 100% van overtuigd dat het water inderdaad via het kofferbakrubber binnen kwam, want als ik het rubber iets optilde was het ook helemaal vochtig eronder. Ik heb sindsdien alleen nog geen lange snelweg rit met regen gedaan, dus heb het nog niet opnieuw naar binnen zien komen. Nu ga ik door jullie berichten ook twijfelen of het water niet inderdaad via de 'dopjes' bij de achterlichten binnen komt. Davey, zie foto. Bedoel je dan het zwarte dopje, waardoor ook bedrading van buiten naar binnen komt? Of het witte dopje?

    Hoe dan ook, we zitten volgens mij heel warm qua oorzaak van de lekkage in onze e-trons. En een zekerheid is dat er vanuit Audi zelf totaal geen oplossing zal komen, ondanks dat dit wel een bekend probleem zou moeten zijn.IMG_6735.jpg

  17. #16
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hottentotter Bekijk Berichten
    Hi Davey en Barkie,
    Ik rijd inmiddels al een paar weken rond zonder interieurdelen in de achterbak, om zo te kunnen zien waar het vocht binnen zou moeten komen. Ik was er 100% van overtuigd dat het water inderdaad via het kofferbakrubber binnen kwam, want als ik het rubber iets optilde was het ook helemaal vochtig eronder. Ik heb sindsdien alleen nog geen lange snelweg rit met regen gedaan, dus heb het nog niet opnieuw naar binnen zien komen. Nu ga ik door jullie berichten ook twijfelen of het water niet inderdaad via de 'dopjes' bij de achterlichten binnen komt. Davey, zie foto. Bedoel je dan het zwarte dopje, waardoor ook bedrading van buiten naar binnen komt? Of het witte dopje?

    Hoe dan ook, we zitten volgens mij heel warm qua oorzaak van de lekkage in onze e-trons. En een zekerheid is dat er vanuit Audi zelf totaal geen oplossing zal komen, ondanks dat dit wel een bekend probleem zou moeten zijn.IMG_6735.jpg
    Bij optie 1 heb ik onlangs de doorvoer gedaan van mijn trekhaakkabel. Dopje eruit en nieuw dopje gebruikt die bij de kabel meegeleverd was. In de handleiding stond expliciet vermeld om de boel dicht te kitten, dat heb ik dan ook van onderen gedaan. Misschien is dat sowieso handig om dat van onderen te doen?

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    @Daveydeman:
    Het laatstelijk door jouw genoemde complete afdichtingsrubber tussen de achterklep en de koets heeft de dealer begin juni dit jaar vervangen. Afgaande op jouw eerste post van dit topic veronderstelde ik echter dat er ter hoogte van de slotpin in de kofferruimte zich nog een ander rubber zou bevinden, maar dat is niet het geval dus. Ik zal mijn dealer hierover informeren en zal het dopje bij het achterlicht als mogelijke oorzaak meedelen. Overigens heeft mijn auto wel een afneembare trekhaak dus ook de doorvoer van de bedrading kan dus de lekkage veroorzaken.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Ik trof zonet ook weer een plasje regenwater aan in de kofferbak zonder dat ik deze week in de regen heb gereden. Dus kennelijk komt er bij stilstand ook regenwater naar binnen. Heeft iemand een idee waardoor dit komt?

  20. #19
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    En waar ligt het plasje dan?
    Komt het niet ergens bij de achterlichten vandaan? In de klep of de grote units?

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Waterlekkage A3 E-tron

    Helemaal achteraan (dus ter hoogte van de achterlichten) ligt telkens een plasje. De stoffen afdekplaat is niet vochtig dus het komt ergens daaronder binnen.

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •