Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

  1. #1
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Na de laatste prijsstijging betaal ik nu 60 cent per kWh op de openbare laadpaal. Helaas heb ik nog niet de mogelijkheid om thuis te laden.
    Het verbruik van de elektromotor blijft voor mij nog altijd een blackbox. Aangezien ik in mijn handen mag knijpen als ik 30 kilometer kan rijden met een volle accu reken ik met een positief verbruik van 200wh per kilometer. Dat komt dan neer op 12 cent per kilometer in de positieve berekening en 15 cent per kilometer in de negatieve.

    Zou ik niet laden en in de hybridestand zou rijden dan kom ik op een verbruik van 1 op 18-20. Tegen de huidige benzineprijzen is dan ongeveer 10-12 cent per kilometer.

    Ik zit met andere woorden op het omslagpunt van elektrisch rijden volgens mij.

  2. #2
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Qua verbruik liggen de kosten op dit moment redelijk dicht bij elkaar, maar puur elektrisch (EV-stand) heeft, speciaal op korte (boodschappen-)ritjes, de auto/techniek wel voordelen: de benzinemotor komt onvoldoende op temperatuur (condensvorming !!), rem-energie komt elektrisch "terug" , geruisloos, sneller en soepeler optrekken/rijden en voor "groene" fanaten een lagere belasting voor het milieu. Ik ben nog steeds zeer enthousiast over mijn Q3 SB 45 TFSI-e zowel qua techniek als rijcomfort en uiterlijk.
    Als enige "verbeterpunten" (als ik de auto zelf technisch had mogen ontwerpen) zou ik een nieuwste 1.5 150 PK met cilinderuitschakeling en een nog wat grotere accu hebben gekozen (goed voor zo'n 60km actieradius), Maar je kan niet alles hebben. Qua brandstofkosten/wegenbelasting was het voor mij geen dealbreaker vorig jaar: met een aanschaf van een dikke 70K. euro en slechts ca. 5000 km/jaar speelt dat geen rol en is het puur hobby/verwennerij. Aanschaf redenen waren meer het model (had reeds ervaringen met een A-80, A1, A3, 4x A4 en 3x Q3) en was verleden jaar redelijk teleurgesteld tijdens de introductie van de Q4 SB en leveringsproblemen/optie mogelijkheden door chiptekorten. Mijn Q3 SB stond net op "voorraad" en was uitermate kompleet met al mijn optie-wensen.
    Natuurlijk speelden de "laadstress" en andere volledig EV perikelen ook een rol.
    NB.: De techniek van de A3 45TFSI-e komt volgens mij overeen met de Q3 45TFSI-e en ik haal toch wel zo'n 40 km. uit een lading (ca. 11kW) @ momenteel zo'n 60 cent/kW. bij een openbare laadpaal (Geen mogelijkheden thuis te laden.)
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 23-10-22 om 15:03.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Welke laadpalen zijn dat en met welke laadpas?
    Want ik betaal veeeel minder dan 60 cent per kWh.

  4. #4
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Allego laadpalen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Welke laadpas gebruik je dan?


  6. #6
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Ik heb nog een laadpas van Audi/Eneco.

    Tot voor kort was de prijs 37 cent per kWh en was het prima om op te laden en als ons huis af is in juli volgend jaar dan kunnen we laden van de zonnenpanelen maar op dit lijkt het kostentechnisch niet interessant om te laden. Ik had bij aanschaf serieus nooit gedacht dat er een omslagpunt zou zijn.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Ik gebruik in Nederland meestal:
    AC laden: Shell Recharge 0,40 / kWh.
    DC laden: EnBW 0,55 / kWh.

    Vattenfall is ook op veel plaatsen aantrekkelijk; vooral in Brabant en Limburg (soms AC voor 0,20 / kWh).

    Maar thuisladen is natuurlijk het voordeligst. Voor mij (heel soms) gratis of met (een klein beetje) geld toe, want ik heb een dynamisch tarief. Dat is voor mij zinvol omdat ik overdag meestal thuis ben en ook geen nadeel heb van die lage tarieven omdat ik zou moeten terugleveren. Ik heb geen panelen op m'n dak.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Ik betaalde deze maand met de Shell recharge pas 0,32 cent per Kwh aan de paal. Volgens mij gaat dat deze maand naar 0,40 per Kwh. Dat is ongeveer even duur als thuis, ik betaal bij Vattenfal nu 0,45 per kwh. En aan de paal heb ik ook nog een beetje sessiekosten. Jouw kosten die je benoemd zijn denk ik de kosten van snelladen? Dat is voor de a3 etron niet relevant, dat gaat toch niet.

    Anyway, het omslagpunt komt gewoon dichterbij nu de benzineprijzen wat zakken en de elektraprijzen juist stijgen. Toch denk ik dat de je accu nog steeds in kunt zetten voor ritjes waarbij de motor veel meer verbruikt dan de 1 op 18 - 20 die je benoemt. Ik gebruik de accu voor alle ritjes om het huis, waar de motor waarschijnlijk nog niet eens 1 op 10 haalt. Even naar de super, kids naar school, bakkie bij pa en ma, etc. Ik heb ook veel ritjes waarbij ik het net red met de accu, dus ritjes onder de 40 km (wat mijn accu met de huidige temperaturen precies haalt). Dat zijn voor mij specifiek vaak ritjes waarbij de motor veel meer verbruikt dan de 1 op 18 20 die je benoemt.

    Het is allemaal behoorlijk specifiek. Rij van van huis direct de snelweg op, dan is 1:20 zonder laden best mogelijk. Heb je veel ritjes om het huis / in het dorp etc., dan verbruikt de motor veel en veel meer. Mensen met zonnepanelen zijn nu ook spekkoper.
    Laatst gewijzigd door marsman1980; 24-10-22 om 09:06.

  10. #9
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Sommige prijzen herken ik echt niet helaas. Langs de snelweg gaat het inmiddels rap richting de 70 cent of meer. Met de Tesla ziit ik op 72 cent bijj snelladen.
    Het tarief van Allego is niet voor snelladen overigens.

    Met de hybride stand en gewoon rustig rijden houd ik ik zo'n 9-15 kilometer actieradius in de accu. Die kan ik prima gebruiken voor de kortere ritjes hoewel ook hiervoor geldt dat ook elektrisch het verbruik enorm hoog is in de eerste kilometers! Een ritje van 2x1,5 kilometer naar de dierenwinkel kost mij 5-6 kilometer actieradius en dan rijd ik echt met een hele lichte voet.

  11. #10
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Welke laadpalen zijn dat en met welke laadpas?
    Want ik betaal veeeel minder dan 60 cent per kWh.
    Even ter (recente) informatie van het laden van mijn 45 TFSI-e bij een ALLEGRO publieke laadpaal (Maassluis) via ENGIE gratis (zonder abonnementskosten)- laadpas:

    vorig jaar oktober 11.23kWh voor € 4.57 incl.
    Sept. 25-9-2022 11.03 kWh € 4.73 incl.
    Nu 7-10-2022 10,96 kWh € 6,97 incl.
    Dus een zeer sterke plotselinge verhoging van meer dan 50 o/o !!
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 26-10-22 om 15:00.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Ja, je betaalt echt te veel, maar voor een hybride tikt dat niet zo aan.
    Als je ooit EV gaat rijden, dan zal je echt moeten omzien naar andere aanbieders.

    Als ik met de auto op vakantie ga, dan neem ik een abonnement van EnBW. Na een maand schakel ik die weer uit.
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 24-10-22 om 13:06.

  13. #12

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Shell recharge is nu idd 40 cent/kWh bij AC palen (ook bij Allego). Met 200W/km zit je dan aan 8 cent per kilometer. Lijkt me met 20km/dag nog wel lonend.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #13

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Krijg net een email. Shell recharge wordt 46 cent per Kwh per volgende maand voor de reguliere AC punten.

  15. #14

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    De allego paal bij mij om de hoek is nog 37,5ct/kWh. Tijd om de E-Flux pas te gaan gebruiken (laden tegen paaltarief plus 29ct starttarief).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  16. #15
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Shell recharge is nu idd 40 cent/kWh bij AC palen (ook bij Allego). Met 200W/km zit je dan aan 8 cent per kilometer. Lijkt me met 20km/dag nog wel lonend.
    Hmm, ik moet de afrekening de komende maand even afwachten. Mijn Audi laadpas is via Nuon/Vattenfall. Daar kreeg ik een mail van dat het tarief naar 38 cent ging, maar bij de Allegopaal staat 60 cent. Ik deel mijn zorgen op basis van qdat laatste tarief.

  17. #16

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Zolang je via de Audi pas 39 cent betaalt is 't voordeliger. Hoe vaak laad je op?
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  18. #17
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Zolang je via de Audi pas 39 cent betaalt is 't voordeliger. Hoe vaak laad je op?
    Normaal gesproken 'tank' ik de auto 3-4 keer per week af aan de laadpaal en probeer ik de rit naar huis wel zo te doen dat de accu leeg is bij aankomst.

  19. #18

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Uitgaande van 25km per beurt en 4 beurten is dat 100km per week, en 200W/km. Dat betekent dus zo'n 20kWh laden, gooi er 10% verlies op, dus 22kWh. Dat is 22x €0,39 via Audi, oftewel €8,58 + €5/maand abonnement. Maandelijks dus ca €42.

    Met een Shell pas betaal je geen abonnement maar €0,32 per keer, en €0,46/kWh. Diezelfde 22kWh kost dan €10,12 + 4x €0,32 = €11,40 per week. Ca €48,45 per maand.

    Met een E-flux pas zonder abonnement zou je 60 cent per kWh betalen + 29 cent starttarief. In jouw geval zeker niet gunstig dus.

    Op benzine zou je 22,4 liter wegstoken (1 op 19), tegen €1,971 per liter, dus ca €44,15.

    Al met al zou voor mij de keuze voor elektrisch rijden doorslaggevend zijn ivm comfort/rust/uitstoot/principekwestie en natuurlijk slijtage bij koude motor.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #19

    Standaard Re: Nog zinvol om A3 e-tron op te laden?

    Mijn etron haalt in de zomer meestal zo'n 36 tot 37 kilometer per laadbeurt. In de winter vaak net aan 30. Ik heb dat nu 2 jaar bij zitten houden. Laten we zeggen dat ik gemiddeld 32 km per laadbeurt kan rijden over het hele jaar gezien. Mijn auto laadt zo'n 6,8 kWh per beurt gemiddeld (108K km-ers, 2015). Prijs voor mij is per kWh 0,40 (wordt 0,46) + 0,29 EUR sessiekosten, want ik gebruik Shell recharge.

    Ik heb wel eens gemeten dat mijn auto gemiddeld zo'n 1:15 rijdt als de accu leeg is. Ik heb best wat ritjes binnendoor, dus niet zo gunstig. Ik tank altijd Eur 98. Dat doe ik al mijn hele leven in de verwachting dat dit de motor een veel langere levensduur geeft. Ik wil er ook 98 in hebben, omdat ik zoveel ritten met de accu alleen doe.

    Kosten per km op de accu: ((6,5 kWh * 0,40 EUR ) + 0,29 EUR) / 32 km = 0,090 EUR
    Kosten per km op de motor alleen: 2,25 EUR (prijs hier op de hoek voor EUR 98) / 15 km = 0,15 EUR

    Ik heb persoonlijk gewoon veel ritjes onder de 40 km en ik probeer deze zoveel als mogelijk op de accu te doen. Dat maakt dat de etron voor mij nog altijd veel goedkoper te rijden is op de accu tov benzine. In de praktijk red ik veel ritjes niet op de accu alleen natuurlijk. Dan kruipen de prijzen per km voor de accu en de motor alleen al snel naar elkaar toe.

    Zo zie je maar, de rekensommetjes zijn voor iedereen anders.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •