Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Grotere banden op 17 inch velgen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Leeftijd
    66
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Grotere banden op 17 inch velgen

    Omdat de wielkasten van mijn A3 G-tron uit 2015 niet mooi gevuld zijn, overweeg ik om iets dikkere banden om mijn 17 inch velgen te laten monteren. In plaats van 225/45/17 wil ik 225/50/17. Ik denk dat de auto hierdoor 1 cm hoger komt te staan, maar dat vind ik juist een voordeel, het instappen gaat dan nog gemakkelijker. Een kleine afwijking van de kilometerteller neem ik wel voor lief. Is dit nu erg onverstandig, of kan het zonder problemen. Ik rijdt alleen hier in Nederland, niet op de autobahn, en niet harder dan 120. Graag hoor ik jullie mening!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    39
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio

    Standaard re: Grotere banden op 17 inch velgen

    Volgens mijn informatie is de originele bandenmaat bij 17 inch 205-50-17. Wat er nu onder zit is 2,5mm kleiner in diameter.
    225-50-17 is 20mm groter in diameter dan het origineel.
    Gaat wel passen verwacht ik, omdat de e-tron hoger op zijn poten staat.

    Als je het voor de looks wil doen kan je beter verlagen naar de hoogte van een niet e-tron. Als je de "hoge" e-tron te laag vind kan je beter een Q nemen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Leeftijd
    66
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Grotere banden op 17 inch velgen

    Beste Ledo, bedankt voor je reactie, ik zou graag in een Q7 rijden, maar dat is een te grote aanslag op mijn budget. Ik begrijp ook wel dat verlagen mooier staat, maar ik heb een G-tron en het lijkt me niet wenselijk dat mijn gastanks dichter bij de grond komen te liggen dan Audi wenselijk acht. Ik ben ook al een dagje ouder en ik zou het niet erg vinden als de auto een wat hogere instap zou hebben.

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.131
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Grotere banden op 17 inch velgen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AdrievH Bekijk Berichten
    Omdat de wielkasten van mijn A3 G-tron uit 2015 niet mooi gevuld zijn, overweeg ik om iets dikkere banden om mijn 17 inch velgen te laten monteren. In plaats van 225/45/17 wil ik 225/50/17. Ik denk dat de auto hierdoor 1 cm hoger komt te staan, maar dat vind ik juist een voordeel, het instappen gaat dan nog gemakkelijker. Een kleine afwijking van de kilometerteller neem ik wel voor lief. Is dit nu erg onverstandig, of kan het zonder problemen. Ik rijdt alleen hier in Nederland, niet op de autobahn, en niet harder dan 120. Graag hoor ik jullie mening!
    Dit kleine stukje is geen probleem, bij grotere verschillen kan je misschien problemen krijgen met abs/esp. Je teller gaat wel wat preciezer worden inderdaad dus wat meer op je snelheid letten.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Grotere banden op 17 inch velgen

    Ik denk dat deze bandenmaat prima past. Ik heb al is 215/55R17 gehad ipv 225/45/17 en dat paste ook gewoon (welliswaar een andere auto maar toch). Ik verwact alleen niet dat je die ene centimeter bij het instappen echt gaat merken. Kwa rijden op snelheid maakt het niet heel veel uit of je nu 225/45 of 225/50 hebt.

    Wat je nog zou kunnen proberen is een 2e hands setje in de maat op te zoeken en die te proberen. Dan heb je niet direct geinvesteerd in een dure set banden terwijl het misschien niet het beoogde resultaat heeft.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Grotere banden op 17 inch velgen

    Uit mijn ervaringen op een A4 is dit geen probleem als je complete stuuruitslag mogelijk is. Maar let wel op: Als diameter voor en achter niet hetzelfde zijn dan draaien je wielen niet even snel en zal ABS/ESP zwaar in de war raken. Je accelleratie zal iets teruglopen en topsnelheid iets oplopen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •