Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 25

Onderwerp: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

  1. #1
    geert85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2021
    Leeftijd
    26
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Beste leden,

    Bij koude motor maakt mijn Audi een vreemd zoemend geluid. Na ongeveer 10/20 seconden rijden is het geluid zo goed als weg. Alleen bij flink gas geven kun je het geluid nog lichtelijk horen. Weet iemand wat dit kan zijn en of het een garagebezoekje waard is? Ik ben hier voor al langs de Audi dealer geweest. Echter hoor je het geluid amper terug als de motor op temperatuur is. Ik heb de optie om de auto daar een nacht te laten staan zodat ze hem kunnen onderzoeken. Ik heb de auto nodig voor het werk dus het is niet handig om dit te doen. Vandaar mijn post in de hoop dat een van jullie mij meer duidelijkheid kan geven.

    Ik heb voor de duidelijkheid het onderstaande filmpje bijgevoegd:

    Koude motor: https://youtu.be/dbKIU76S8so
    Warme motor:
    https://youtube.com/shorts/-GgfAs5J5cE?feature=share

    Ter informatie: bij het uitschakelen van de airco blijft het geluid aanwezig. Ook is de riem al eens ingepoederd door de dealer om te kijken of dat het probleem zou verhelpen.
    Laatst gewijzigd door geert85; 25-08-21 om 14:21.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - Audi a3 sportback 2016

    We weten dat het een A3 is, dit is het A3-subforum. Dat het een Sportback is, maakt voor de motor niet uit. Maar waarom vermeld je het motortype niet in de topictitel?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - Audi a3 sportback 2016

    Nu nog een zelfde filmpje als je het niet meer hoort, dan is het verschil duidelijker.

    Als het die whine is wat je bedoeld bijvoorbeeld.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4
    geert85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2021
    Leeftijd
    26
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Dat ik de naam van de auto in zijn geheel uitschrijf is ondertussen een gewoonte geworden . Ik heb de motorcode in de titel vermeld en zal morgen een opname maken van de warme motor. Alvast bedankt voor de reacties!

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Wat is een CZEA voor motor? Je kunt niet verwachten dat we dat allemaal weten...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Wat is een CZEA voor motor? Je kunt niet verwachten dat we dat allemaal weten...
    1.4 tsi 110 kW
    Kan alleen niet traceren of ie een riem heeft of ketting, lijkt riem.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7
    geert85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2021
    Leeftijd
    26
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Het is inderdaad een motor met een riem. Ik heb het filmpje met een warme motor toegevoegd aan de post.

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Die whine bij koude motor is bij warm een stuk minder inderdaad, kan een multiriem zijn maar ook distributie riem heb ik wel eens een jank geluid horen maken, (niet specifiek deze motor)

    Eigenlijk zou je hem koud eens zonder multiriem moeten horen, dan heb je een aantal dingen die niet meedoen maar dat is voor even niet erg en weet je wat.
    Kan ook iets simpels als een dynamo zijn die jankt.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9
    geert85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2021
    Leeftijd
    26
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Dat de dynamo de "boosdoener" is zou inderdaad kunnen. De riem of rollen leek de dealer erg onwaarschijnlijk gezien de leeftijd i.c.m. de lage kilometerstand. Ik ga voor de zekerheid toch maar een bezoekje brengen aan de dealer. Het is natuurlijk ook een probleem die vele oorzaken kan hebben en waarvan het lastig is om online te lokaliseren. Als ze de oorzaak hebben weten te achterhalen zal ik die hier uiteraard delen.

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Je kan ook naar een goede algemene garage natuurlijk, die hebben een wat lager uurloon, het is toch een zoek klusje en moet elke keer koud zijn.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Hallo, ik heb hier sinds kort ook last van. A3 1.4 gtron. De auto fluit alleen bij koude motor en het duurt circa 30-60 seconden ongeveer. Wanneer de auto fluit en ik start hem opnieuw is het fluiten ook over? Verder geen problemen met de auto. Het geluid komt pas weer terug wanneer de auto minimaal een uur of 8 stil gestaan heeft, Iemand een idee? Het is ook dit geluid:

    https://m.youtube.com/watch?v=dbKIU7...ature=youtu.be

    Gr Rob

  13. #12

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Hallo, ik ben er dus achtergekomen dat wanneer ik de auto koud start met ‘warmer weer’ deze dan hoger startionair gaat lopen (1100 toeren voor ongeveer 30 seconden). Wanneer dit het geval is gaat de auto fluiten. Nu is het wat kouder buiten en loopt de auto als ik hem koud start stationair(900 toeren). Ik heb nu ook geen problemen met het fluiten van de motor? Iemand een idee? Gr Rob

  14. #13
    geert85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2021
    Leeftijd
    26
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Het hoger in toeren lopen bij een koude motor is niet gek. Dat doen de meeste auto's wel. Ik heb besloten te wachten tot de volgende onderhoudsbeurt met het laten controleren van het geluid. Ik vermoed nog steeds dat dit de Turbo is. Wanneer ik snel het gas intrap en direct weer loslaat neemt het fluitende geluid toe terwijl het toerental vrijwel gelijk blijft. Dit heeft in mijn ogen te maken met de turbodruk die opbouwd. Ben jij er ondertussen al achter wat het kan zijn Rob?

    Kanttekening: ik ben geen monteur dus ik kan het net zo goed mis hebben.

  15. #14
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Pcv valves kunnen ook fluiten, kan je onder de kap niet traceren waar het ongeveer vandaan komt?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  16. #15

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    hee Geert, nee ben er nog niet achter. auto is wel 'kort' met koude motor in de garage geweest en uitgelezen. ze hebben het geluid gehoord maar konden niet zo snel traceren waar het vandaan komt.
    na lang zoeken op internet had ik het idee dat het de secundaire luchtpomp kon zijn? de auto gaat namelijk bij warm weer en een koude motor harder stationair lopen. wanneer dat het geval is fluit hij aanzienlijk.

    nu met kouder weer hoor je hem alleen lichtjes fluiten rond de 2000 toeren. als het straks weer warmer weer is ga ik weer opzoek naar waar het fluiten vandaan kan komen, ik heb het idee dat als je voor de auto staat het ergens rechtsvoor onderin vandaan komt. maar het is lastig te traceren vooral omdat het ook maar 20seconden is.

    weet iemand trouwens waar ik de secundaire luchtpomp ergens kan vinden van een audi a3 8v 1.4 Gtron? dan kan ik misschien iets meer in die richting gaan luisteren wanneer de auto fluit.
    Laatst gewijzigd door RobTermaat; 15-12-21 om 20:42.

  17. #16

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Hé rol-co volgens de Audi dealer komt het fluiten door de turbo-versteller( een of ander staafje onderaan de turbo) ze geven aan dat het geen kwaad kan. Maarja het fluiten is wel vervelend. De optie was om het evt te laten smeren of reinigen. Heb jij toevallig tips hiervoor?

  18. #17
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RobTermaat Bekijk Berichten
    Hé rol-co volgens de Audi dealer komt het fluiten door de turbo-versteller( een of ander staafje onderaan de turbo) ze geven aan dat het geen kwaad kan. Maarja het fluiten is wel vervelend. De optie was om het evt te laten smeren of reinigen. Heb jij toevallig tips hiervoor?
    Nee niet bij de hand gehad, er komt er binnenkort wel 1 met deze motor voor een druk storing op de turbo, dan kan ik eens kijken wat dat kan zijn. Maar een stangetje fluiten is raar, rammelen zou nog kunnen. Stangetje van de wastegate dan denk ik.
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 19-05-22 om 19:56.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  19. #18

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Ja ik neem aan dat het stangetje beweegt en daardoor een klepje of iets in de turbo aanstuurt? Deze zal dan wel niet meer goed sluiten of iets dergelijks

  20. #19
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Als hij vacuüm gestuurd is wel maar dan verlies je vacuüm. Maar zoals gezegd, nog geen ervaring met deze motoren, volgende week misschien wat meer.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  21. #20
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Zoemend/fluitend geluid bij koude motor - 1.4 TFSI CZEA

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RobTermaat Bekijk Berichten
    Ja ik neem aan dat het stangetje beweegt en daardoor een klepje of iets in de turbo aanstuurt? Deze zal dan wel niet meer goed sluiten of iets dergelijks
    Dit stangetje, elektronisch aangestuurd, zie nog niet echt waar dat zou moeten lekken. Het kan wel een soort van rammelen.

    EDA47505-4644-4CFB-B3A7-BEC72364A971.jpg
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 20-05-22 om 23:35.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •