Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Definitief antwoord Pon - A3 e-tron - bediening separate standkachel benzine

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    47
    Posts
    556
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Definitief antwoord Pon - A3 e-tron - bediening separate standkachel benzine

    Ik maak er even een apart topic voor aan. Er is al veel (nouja) gesproken over de werking van de nieuwe app i.c.m. de standverwarming, zowel op elektra als op benzine. Er is slechts een handjevol mensen die een A3 e-tron hebben mét separate standverwarming op benzine, maar we ervaren dezelfde problematiek:

    - De benzineverwarming is niet in te schakelen als de acculading te laag is via de app (of dit in de auto wél werkt is mij nog niet bekend, maar als ik de auto programmeer en de accu is echt leeg dan gebeurt er inderdaad niets).

    Ik heb er een case van gemaakt bij Audi Nederland, die het gelukkig nu serieus oppakte en dit via PON hebben uitgezocht (mijn dealer had zelf niet de beschikking over een e-tron mét standverwarming op benzine; ze hadden best mijn auto even mogen lenen trouwens...).

    Ze kwamen erachter dat de Q7 en de A3 toch een andere unit hebben hiervoor (ze namen eerst aan dat dit dezelfde control unit was). Bij de Q7 kun je daarom kiezen of je elektrisch of met benzine wilt verwarmen/koelen. Bij de A3 kan dit dus _niet_; deze unit is minder geavanceerd. De unit in de Q7 is de "CGW". De unit in de A3 is de "OCU".

    Kortom; voor de mensen met standverwarming op benzine kun je deze alleen maar inschakelen als je minimaal zo'n 3km bereik hebt in de accu. Daaronder heeft het systeem te weinig "vermogen" om de standverwarming op benzine te starten.
    Ik was zelf van mening dat ik deze ook wel eens gebruikt heb met 2km bereik of zelfs leeg, met de oude app. Dit is blijkbaar niet zo, en kan ik ook niet meer achterhalen met zekerheid.

    Dat gezegd hebbende, bij de e-tron zonder standverwarming op benzine moet je minimaal >7km bereik hebben anders doet deze het geheel niet (zonder aan de stekker te staan), en zal ook stoppen bij 7km bereik als je meer bereik had. Deze stopt ook na 15 minuten als je niet aan de stekker zit; na 30 minuten als je wél aan de stekker zit. De standverwarming op benzine stopt sowieso pas als de gewenste temperatuur bereikt is (of je benzinetank bijna leeg is).

    De app gaat niet aangepast of veranderd worden op dat vlak. Dit is simpelweg how it works.

    Conclusie: nooit je accu leeg rijden als je nog wilt verwarmen/koelen en je kan niet opladen die nacht.
    Dit geldt natuurlijk ook voor mensen die de standverwarming op benzine niet hebben, alleen moet de accu daar minimaal >7km bereik hebben en voor "ons" dus minimaal zo'n 3km.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Definitief antwoord Pon - A3 e-tron - bediening separate standkachel benzine

    @Soeski: Al een heel oud topic van je, maar hopelijk lees je nog mee en kan je mij informeren:

    Ook ik heb een A3 E-Tron met benzine standkachel. Een 2017 facelift model.
    Hoe kan je nu eigenlijk weten/bepalen of de 'voorverwarming' of 'voorverkoeling' ELEKTRISCH geschied of op BENZINE?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    47
    Posts
    556
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Definitief antwoord Pon - A3 e-tron - bediening separate standkachel benzine

    Dit is helaas niet mogelijk bij de A3 e-tron. Als enige Audi (!) die beide standkachels heeft (dit is ook mogelijk op andere hybrides) zit dit niet in de app. Er werd mij verteld dat de A3 e-tron een "gevalletje apart" was. Eigen app, eigen standkachels (dus niet de standaard versie die Audi op bijna alle modellen kan leveren) die geïntegreerd is met de elektrische kachel. De andere e-tron (Q7) heeft de kachels echt apart en deze zijn apart te bedienen b.v.
    Het is dus feitelijk één systeem gemaakt. De auto bepaalt zelf a.d.h.v. de binnen- en buitentemperatuur en de gewenste tijd of het op benzine moet of op elektra. De benzinekachel is krachtiger, en dus sneller. Als je aan de laadpaal staat zal deze doorgaans elektra gebruiken, maar ik heb ook al meegemaakt dan deze aan de paal stond te laden en alsnog benzine gebruikte. Misschien is dit ook nog afhankelijk van de programmering (getimed=gepland) of directe start (=snel/nu).
    Als je op benzine klimatiseert ruik je dat overigens wel, er hangt dan een walm rond je auto.
    Overigens kan je in de app niet alleen klimatiseren schedulen, zoals bij b.v. een VW Golf GTE wel kan. Je kunt laden+klimatiseren wel programmeren, maar klimatiseren werkt dan NIET als je niet aan het laden bent. Snugger systeem dus... . Als je dus laden+klimatiseren programmeert en je staat niet aan de paal, is je auto dus ook nog bevroren 's ochtends. Programma doet dan niks.
    Als laatste; de dealer gaf me aan dat de A3 e-tron met 2 kachels eigenlijk een miskleun was. Het systeem was speciaal gemaakt voor de A3 en werkte niet goed (met name de app/servers). Het is dan ook het jaar erna al van de prijslijst gehaald. Dat jij dus een MY2017 hebt met beide systemen is vrij uniek
    Laatst gewijzigd door Soeski; 04-03-19 om 17:37.

  4. #4

    Standaard Re: Definitief antwoord Pon - A3 e-tron - bediening separate standkachel benzine

    Thanks hier voor. Heb ook een Etron met benzine standkachel en was al een tijdje aan het stoeien met hem aan de praat te krijgen. Door de melding van te lage accuspanning in de app is de gewone accu al eens vervangen, zonder resultaat. Nu begrijp ik waarom. Weinig doordachte optie, zeker gezien de extra kosten.

    Wat ik ook raar vind is dat je normaal een andere afstandsbediening bij een auto met standkachel krijgt. Maar voor dej A3 niet, en moet je dus wel de niet zo goeie app gebruiken. Hebben jullie dit ook?
    Laatst gewijzigd door Janjanjan; 05-03-19 om 07:09.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Definitief antwoord Pon - A3 e-tron - bediening separate standkachel benzine

    Ik zou zelf nóóit de benzine versie erbij hebben gekozen. Zeker voor de extra prijs (hoe duur was dat?), maar ik heb mijne bij een Duitse Audi dealer als ex demo gekocht en hij zat propvol met alle opties...
    Het (elektrisch) voorkoelen/verwarmen zie ik echt als meerwaarde. Gebruik het erg vaak, maar altijd als hij ook aan de lader hangt. maar dat hij het ook op benzine kan als de accu leeg is, is voor mij niet zo relevant. Én dus erg onhandig omdat je het niet kan zien/beïnvloeden. En er dus ook mij onze E-Trons geen extra sleutel zit zoals bij andere standkachel-Audi's (@Janjanjan: geen extra afstandsbediening/sleutel dus)
    Jammer, net mislukt van Audi...


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2021
    Leeftijd
    51
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Definitief antwoord Pon - A3 e-tron - bediening separate standkachel benzine

    Hallo leden,

    Een oud topic, maar heb een vraag over de standkachel. Laatst geprobeerd te koelen bij mooi weer. Dit werkt prima via de airco.
    Op een koude ochtend de functie weer gestart en dan verwarmt de auto inderdaad. Dit gaat ook via de normale verwarming die ook tijdens het rijden werkt.
    Nu viel mij op, dat er onder de bestuurdersstoel ook nog een unit zit, waarvan ik dacht, dat dat de standkachel zou zijn, maar daar komt geen warmte uit.
    Heeft iemand een idee wat deze unit is?

    Erik

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Definitief antwoord Pon - A3 e-tron - bediening separate standkachel benzine

    Dat zijn meen ik de digitale versterkers van het Bang & Olufsen audiosysteem.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2021
    Leeftijd
    51
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Definitief antwoord Pon - A3 e-tron - bediening separate standkachel benzine

    A kijk, dat zou inderdaad ook heel goed kunnen. Heb de B&O speakers.

    Erik

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Definitief antwoord Pon - A3 e-tron - bediening separate standkachel benzine

    Misschien een domme vraag maar hoe weet ik of mijn A3 e-tron uit 2015 benzine standkachel heeft? Ik heb de full options uitvoering (sportback) met B&O trekhaak opendak enz (ter info in zoverre het van belang is)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •