Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: 1 van de 2 achteruitrijlichten en achter mistlamp werkt niet

  1. #1

    Standaard 1 van de 2 achteruitrijlichten en achter mistlamp werkt niet

    Hoi Audi vrienden,

    Ik heb sinds kort een elektra probleem met mijn Audi a3 1.6 TDI sedan 2014. Het begon met een melding in mijn boord computer, deze gaf aan achteruit rij verlichting rechts werkt niet. De linker kant werkt wel gewoon wanneer ik de auto in zijn achteruit zet. Dus het eerste wat ik had gedaan is een nieuw lampje (H6W) gekocht en in de rechter module gedaan. Helaas was dit niet de oplossing en kwam ik erachter dat de oude lamp gewoon goed was, hier kwam ik achter door de lamp in de linker unit over te plaatsen waar wel gewoon het achteruit rij licht werkt en hier brandde het lampje wel. De normale (rode lichten) branden wel gewoon aan zowel de linker achterkant als de rechter achterkant.

    Toen kwam ik erachter dat ook mijn achter mistlamp het niet deed, en deze zit ook in de rechter module. Vervolgens heb ik een module switch uitgeprobeerd. De rechter module aan de linker kant gekoppeld en andersom. Bij deze poging werken ze beiden niet! (De stekkers zijn gewoon hetzelfde maar denk dat er toch verschil zit tussen de linker en rechter module, terwijl alles hetzelfde lijkt)

    Toen heb ik de spanning gemeten op de modules. De linker module waar de achteruitrij lamp werkt gaf aan 9,25V en de rechterkant waar de lamp niet werkt gaf aan 0,52V. Blijkbaar komt er geen spanning aan de rechter kan, of niet genoeg spanning. Wat denken jullie?

    Ook heb ik op forums gelezen dat het te maken kan hebben met mijn afneembare trekhaak. Het 13 polige stopcontact heb ik uit elkaar gehaald en er is geen roest of corrosie aanwezig. Dat ding ziet er gewoon nieuw uit.

    Heeft iemand enig idee wat ik verder nog kan proberen of waar ik moet zoeken naar de fout? Ik heb van een auto monteur vernomen dat het geen zekering kan zijn want dan zou de linker kant het ook niet doen omdat ze beide op 1 zekering zitten gekoppeld.

    Alvast bedankt.

  2. #2
    daniela4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    822
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1 van de 2 achteruitrijlichten en achter mistlamp werkt niet

    De spanning die je meet kan wel kloppen want het is een canbus systeem, de spanning word uit geschakeld als de computer ziet dat een lamp niet werkt.

    Zit er in je aanhanger aansluiting een schakelaartje?
    kan je de auto uitlezen?
    Audi A4 pro-line S Edition. Vcds 18.9 OBDeleven Pro

  3. #3

    Standaard Re: 1 van de 2 achteruitrijlichten en achter mistlamp werkt niet

    Hoi,

    Dat klinkt wel logisch inderdaad. Ik heb de aansluiting van de aanhanger uit elkaar gehaald, maar er zit geen schakelaar in verwerkt zoals vaak wel het geval is. Kan het zijn dat er een schakelaar in de trekhaak module zit? Maar hoe kan het dan dat een kant het wel doet en de andere niet?

    Ik heb de auto uitgelezen en ik kreeg de melding geen massa of kortsluiting op rechterachterlicht, achtermistlamp en heel vreemd ook op de rechter buitenspiegel verwarming.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Posts
    262
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1 van de 2 achteruitrijlichten en achter mistlamp werkt niet

    Mss eens uitmeten met ohm meter of er idd verbinding is ts de massa van je rechterachterlicht en de negatieve pool van je batterij ( of chassis)?
    Ook even meten ts massa in de kabel die toekomt op je rechterachterlicht en chassis (of neg pool batterij) . Kwestie van zeker te zijn of er wel een massa verbinding is van zowel kabel als lichtunit met het chassis.

  5. #5

    Standaard Re: 1 van de 2 achteruitrijlichten en achter mistlamp werkt niet

    Het probleem is opgelost!

    Er bevond zich een kabelbreuk in de kabelboom bij de kofferklep. Doordat de kofferbak vaak open en dicht gaat zijn ze kabels op dit stuk gaan breken. Dit gedeelte van de kabelboom bevond zich aan de linkerkant van de kofferbak, achter de stoffen beplating waar ook de trekhaakmodule zich bevind. De plus kabel van het rechter acheruit rij licht was compleet gebroken en een stuk of 7 andere kabels waren al begonnen met breken. Ik heb ze allemaal stuk voor stuk gesoldeerd en nu werkt alles weer zoals het hoort. De achtermistlampen zaten ook op deze kabels en doen het nu weer. Ik heb dus weer 2 achteruitrijlichten en 2 achter mistlampen

    Wat betreft de verwarmde rechter buiten spiegel ging het om de verwarming in de spiegel zelf. Heb een nieuwe spiegel besteld en dan is dat ook opgelost.

    Voor de mensen die mee hebben gedacht, bedankt. En voor de mensen die een soortgelijk probleem hebben, misschien heb je wat aan de informatie.

    Groetjes.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •