Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Tikkende motor 1.4 tfsi 150pk "CZE"

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2021
    Leeftijd
    27
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Tikkende motor 1.4 tfsi 150pk "CZE"

    Hallo allemaal,


    2 weken geleden heb ik mijn golf diesel ingeruild met een audi a3 limousine van het bouwjaar 06/2016 deze heeft nu bijna 60.000km op de teller.
    De verkoop is heel vlot verlopen auto is ook in een goede staat.
    Nu zijn er me een paar dingen opgevallen dat de motor tikt bij stationair draaien en verder..
    De verkoper beweerde dat dit normaal was bij een koude motor omdat deze met een ketting is.

    Ik heb nu al wat opgezocht want ik maak me toch wat zorgen en wil geen schade extra rijden als er echt iets mis zou zijn.
    Bij koude motor tikt hij en dit gaat niet over.
    Ik had ook gelezen dat dit door de olie kon zijn, sommige zeggen dat het "tik" geluid normaal is, een wastegate clip plaatsen, kettingspanner en ketting vernieuwen enz verder lees ik nu allemaal.
    Na tijdje gebruik en als de auto op temperatuur staat (olie & water) blijft deze een tikkend geluid maken op zijn normaal toerental tot +-3000 toeren.

    Het betreft een 1.4 tfsi benzine motor met 150pk CoD en als ik me niet vergis (bij rustig gebruik zou hij op 2 cilinders overgaan leesde ik).
    Hiervan heb ik nu ook niet zoveel goeds gelezen op het internet en weet niet wat ik zou moeten doen..

    Ik heb de auto al uitgelezen met (VCDS) hieruit komen ook geen fouten. (hiermee heb ik de olietemperatuur kunnen activeren ook "laptimer".)
    Ik ben zelf ook niet zo handig hierin allemaal maar ik probeer wel uit te zoeken wat het zou kunnen zijn, naar de garage wil ik nog niet als de verkoper beweert dat dit normaal zou zijn.
    Als ook de "clip" voor de wastegate zou kunnen bevestigd worden maar dit heb ik gecontroleerd en is in orde volgens mij zonder deze te moeten plaatsen.
    De motorcode zou "CZE" zijn volgens de papieren.

    Als ook de zetelverwarming geeft enkel warmte aan de rugleuning en niet op het zitvlak hier vind ik ook nergens info over en ook geen fouten te vinden.


    Ik kan gerust een filmpje maken of meer info geven moest dit nodig zijn!

    Ik ben ook nieuw hier en niet bekend met Audi problemen, hieruit hoop ik dat er iemand op dit forum kennis heeft over dit gekende "probleem" en me meer kan vertellen of ik me zorgen moet maken of wat ik verder zou kunnen doen om meer zekerheid te hebben.


    Alvast enorm bedankt! :-)
    Laatst gewijzigd door Tys0n; 22-11-21 om 21:11.

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Tikkende motor 1.4 tfsi 150pk "CZE"

    Ketting en nokkenasversteller is wel een ding bij deze motoren in de vag groep, maar dat is niet echt tikken. Als je het echt wilt weten zou ik gewoon eens langs een dealer rijden en daar een 2e opinie vragen.

    Stoelverwarming kan een matje kapot zijn als de kinderen van de rechterkant over de stoelen mochten lopen, dan trap je ze kapot maar kan ook gewoon een stekker onder de stoel zijn of een zekering maar die laatste is vaak beide stoelen gok ik.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2021
    Leeftijd
    27
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Tikkende motor 1.4 tfsi 150pk "CZE"

    Het is raar ik heb daarnet het zwarte deel eraf gehaald om te kijken of het nu effectief een ketting was wegens discussie met een collega. (werk in een carrosserie)
    Het is geen ketting maar een riem dus dit kan het ook niet zijn.. Hij vertelde me dat het de high pressure fuel pomp is die dit geluid maakt..
    Ivm de stoelen klopt het dat het beide stoelen zijn die hetzelfde probleem hebben.
    Ik zal de stekker eens controleren en opnieuw aansluiten, zo niet zal ik de zekering eens controleren voor ik de hele stoel eruit haal om naar het matje te kijken..
    Enorm bedankt alvast!

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2021
    Leeftijd
    27
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Tikkende motor 1.4 tfsi 150pk "CZE"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ketting en nokkenasversteller is wel een ding bij deze motoren in de vag groep, maar dat is niet echt tikken. Als je het echt wilt weten zou ik gewoon eens langs een dealer rijden en daar een 2e opinie vragen.

    Stoelverwarming kan een matje kapot zijn als de kinderen van de rechterkant over de stoelen mochten lopen, dan trap je ze kapot maar kan ook gewoon een stekker onder de stoel zijn of een zekering maar die laatste is vaak beide stoelen gok ik.
    Het is raar ik heb daarnet het zwarte deel eraf gehaald om te kijken of het nu effectief een ketting was wegens discussie met een collega. (werk in een carrosserie)
    Het is geen ketting maar een riem dus dit kan het ook niet zijn.. Hij vertelde me dat het de high pressure fuel pomp is die dit geluid maakt..
    Ivm de stoelen klopt het dat het beide stoelen zijn die hetzelfde probleem hebben.
    Ik zal de stekker eens controleren en opnieuw aansluiten, zo niet zal ik de zekering eens controleren voor ik de hele stoel eruit haal om naar het matje te kijken..
    Enorm bedankt alvast!

  5. #5

    Standaard Re: Tikkende motor 1.4 tfsi 150pk "CZE"

    CZE heeft geen ketting, dus scheelt alweer. De ene tik is de ander niet dus dat is lastig oordelen. CoD is bedoeld om je brandstof te besparen. Als je het vervelend vindt kun je het er eventueel bij een tuner uit laten programmeren (ga alleen naar goede tuners, staat hier genoeg over beschreven op dit forum). Stoelverwarming moet het gewoon doen als je 'm inschakelt. Geen garantie? Dealers zou ik overslaan, het scheelt frustraties als je naar een goede garage kunt als er wat is. Ook daarover staat e.e.a. op dit forum beschreven.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2021
    Leeftijd
    27
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Tikkende motor 1.4 tfsi 150pk "CZE"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    CZE heeft geen ketting, dus scheelt alweer. De ene tik is de ander niet dus dat is lastig oordelen. CoD is bedoeld om je brandstof te besparen. Als je het vervelend vindt kun je het er eventueel bij een tuner uit laten programmeren (ga alleen naar goede tuners, staat hier genoeg over beschreven op dit forum). Stoelverwarming moet het gewoon doen als je 'm inschakelt. Geen garantie? Dealers zou ik overslaan, het scheelt frustraties als je naar een goede garage kunt als er wat is. Ook daarover staat e.e.a. op dit forum beschreven.
    Ik heb vandaag het bekeken en idd de wagen heeft geen ketting maar een riem..
    Mijn collega vertelt me dat het de high pressure fuel pomp zou kunnen zijn,
    Ik ga dit wel laten controleren, zou graag een herprogrammatie op maat laten doen (als alles 100% in orde is natuurlijk) bij DVX Performance die hadden mijn golf ook gedaan en heb altijd probleemloos rondgereden mits goed onderhoud.
    Dealers kom ik niet denk ik, een goede kennis van mijn vader die in een garage werkt deed mijn golf altijd waar ik bijstond en kan ik vertrouwen en zou het voor deze auto ook door hem laten doen toekomst gericht.
    De Stoelverwarming werkt enkel op de rug beide stoelen hebben dit nu, ik ga dit nu ook eens nakijken dit heb ik nog niet gedaan..

    Bedankt!

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Tikkende motor 1.4 tfsi 150pk "CZE"

    Tikkend geluid is vaak de brandstofpomp. Zit een kleine ketting van nokkenas naar pomphuis die kan gaan tikken. Niet heel ernstig in veel gevallen en heeft bijna elke Audi die ik heb gehad nog gehad. Tik gaat ook in toerental mee, dus gaat sneller tikken als je gas geeft.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2021
    Leeftijd
    27
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Tikkende motor 1.4 tfsi 150pk "CZE"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Tikkend geluid is vaak de brandstofpomp. Zit een kleine ketting van nokkenas naar pomphuis die kan gaan tikken. Niet heel ernstig in veel gevallen en heeft bijna elke Audi die ik heb gehad nog gehad. Tik gaat ook in toerental mee, dus gaat sneller tikken als je gas geeft.
    Excuses voor later antwoord na een goede 500km verder nog steeds hetzelfde,
    uiteindelijk ben ik met de wagen een 2-3 tal weken terug naar Audi dealer geweest om even te laten nakijken.
    Na 10 minuten vertelde ze mij dat het tik geluid normaal is en dat ook de nieuwere 1.5 tfsi motoren dit kunnen hebben hoefde me verder geen zorgen te maken...
    Als ook klopt het dat het in toerental mee gaat enkel bij stationair draaien hoor ik het goed en als ik gas geef nog meer...
    Verder niet enkel als ik alles van geluid uitzet en niet boven 50km/h ga rijden.
    Ik stoor er me toch nog elke dag wel aan eerlijk gezegt en moest dit te repareren zijn laat ik het onmiddellijk uitvoeren.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Tikkende motor 1.4 tfsi 150pk "CZE"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tys0n Bekijk Berichten
    Excuses voor later antwoord na een goede 500km verder nog steeds hetzelfde,
    uiteindelijk ben ik met de wagen een 2-3 tal weken terug naar Audi dealer geweest om even te laten nakijken.
    Na 10 minuten vertelde ze mij dat het tik geluid normaal is en dat ook de nieuwere 1.5 tfsi motoren dit kunnen hebben hoefde me verder geen zorgen te maken...
    Als ook klopt het dat het in toerental mee gaat enkel bij stationair draaien hoor ik het goed en als ik gas geef nog meer...
    Verder niet enkel als ik alles van geluid uitzet en niet boven 50km/h ga rijden.
    Ik stoor er me toch nog elke dag wel aan eerlijk gezegt en moest dit te repareren zijn laat ik het onmiddellijk uitvoeren.
    Dat is de pomp dan, 100%. Mijn a3 uit 2017 tikt ook (100k gelopen). Ook bij koude start erg hoorbaar maar is niet direct zorgen tot reparatie. Het is de ketting van de pomp aan de (ik geloof) nokkenas vast zit.

    Snap je frustratie, ik had dat eerst ook maar heb me dr bij neergelegd.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •