Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: A3 e-tron laadt accu niet genoeg bij in stand Hybride Auto

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard A3 e-tron laadt accu niet genoeg bij in stand Hybride Auto

    Het valt mij op dat als ik lange afstanden rijd (300KM) en ik heb de stand "Hybride auto" aanstaan de accu niet goed bijlaad.
    Ik rij weg met 100% accu maar na zo'n 200KM branden de rode blokjes. Je ziet dat hij onder het rijden soms wel de accu bijlaad maar is blijkbaar niet voldoende.

    Klopt dit eigenlijk wel? Is het niet zo dat je nooit zou hoeven op te laden als je op Hybride Auto stand rijdt (simpel gezegd)

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.512
    Kudos
    147
    Auto
    Audi SQ8
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 e-tron laadt accu niet genoeg bij in stand Hybride Auto

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AudiRic Bekijk Berichten
    Het valt mij op dat als ik lange afstanden rijd (300KM) en ik heb de stand "Hybride auto" aanstaan de accu niet goed bijlaad.
    Ik rij weg met 100% accu maar na zo'n 200KM branden de rode blokjes. Je ziet dat hij onder het rijden soms wel de accu bijlaad maar is blijkbaar niet voldoende.

    Klopt dit eigenlijk wel? Is het niet zo dat je nooit zou hoeven op te laden als je op Hybride Auto stand rijdt (simpel gezegd)
    Eh, een A3 E-tron rijdt max 40 km op de accu.

    Snap je verhaal niet ?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Audi SQ8 Java Green 4.0 TFSI V8 600pk / 900nm en Q3 45 TFSI

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2021
    Leeftijd
    52
    Posts
    65
    Kudos
    0

    Standaard Re: A3 e-tron laadt accu niet genoeg bij in stand Hybride Auto

    Voor zover ik weet (en ik heb pas kort een a3 etron): Hybride modus zorgt voor een lager verbruik, tot de accu op is. Als je je accuniveau op peil wil houden moet je hem op batteryhold zetten.
    Ik weet zo niet hoeveel batterij ik nog over heb na 100km Hybride...ik denk nog 10-12km? Zal er ook wel aan liggen hoe je rijdt

  4. #4
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    241
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 e-tron laadt accu niet genoeg bij in stand Hybride Auto

    @AudiRic
    Inderdaad, simpel gezegd hoef je in die modus nooit op te laden, je hebt dan feitelijk geen PHEV maar een HEV, enkel teruggewonnen vertragingsenergie laad de HS accu dan op.
    Zeer lange afdalingen ( die je eerst bent opgeklommen met 300KG extra HS accu gewicht) kunnen die HS accu dan toch nog behoorlijk opladen, maar gemiddeld genomen blijft hij bij 10% teruggewonnen lading hangen. ( voor korte parkeer acties en koppel versterking bij het wegrijden )

    Zo is deze PHEV A3 etron ook niet bedoeld, voor HEV principes oftewel mild hybride zijn andere auto's met een veel lichtere accu te koop
    A3 8V etron, A3 8V 3 deurs, A3 8P 5 deurs
    BMW 528 station, BMW 518 station, BMW 320 sedan
    Ford Sierra, Ford Capri II, Ford Capri I, Ford Taunus, Ford Cortina

  5. #5

    Standaard Re: A3 e-tron laadt accu niet genoeg bij in stand Hybride Auto

    Reed een tijdje terug ongeveer 350 km, en onder rijden laad hij tot 17km op tijdens rijden, je ziet hem gewoon oplopen, dus idd, hij laad gewoon op. Misschien op korte stukjes gaat dat niet werken, omdat je dan meer op de electro motor rijd, vooral met optrekken elke keer.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2015
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 e-tron laadt accu niet genoeg bij in stand Hybride Auto

    In battery hold en in S stand laat de accu bij tot 50%. Normaal in D stand en battery hold wordt de batterij niet aangesproken.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2021
    Leeftijd
    52
    Posts
    65
    Kudos
    0

    Standaard Re: A3 e-tron laadt accu niet genoeg bij in stand Hybride Auto

    Toch een vreemde logica, waarom zou je een batterij opladen met een inefficiente benzinemotor, zodat je even "zuinig" electrisch kunt rijden? Of wordt het laden alleen gedaan door remgeneratie?

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: A3 e-tron laadt accu niet genoeg bij in stand Hybride Auto

    In Hybrid auto laadt de etron alleen als je remt of van een lange heuvel afrijdt (in Nederlands zelden het geval). In feite gebruikt de wagen de accu daar waar het kan tot hij op is. Dus grofweg tot een kilometer of 40 per uur in de stad en soms op de snelweg als je een beetje heuvelaf rijdt. In de praktijk klopt het dus dat de accu langzaam leeg loopt, omdat de etron de accu simpelweg meer gebruikt dan hij kan laden met alleen een beetje remmen. De etron gebruikt de accu gewoon om het maximale uit de tank te halen.

    Na 1 jaar rijden met de etron is het mijn ervaring dat dit allemaal behoorlijk trajectafhankelijk is. Als je veel snelwegkilometers maakt, dan blijft de accu redelijk op peil of laadt hij zelfs bij. Dit komt omdat de wagen de accu op de snelweg maar zelden aanspreekt en bijna volledig op de motor rijdt. Zeker bij 120+ per uur. Als je veel binnendoor gaat rijden, dan spreekt de etron de accu veel meer aan. Dan is de accu sneller leeg en met het remmen laadt je dan niet meer genoeg bij.

    In de holdstand houdt hij de accuspanning vast, tenzij je de boost gebruikt in D stand. In de S stand gebruikt hij de accu om de volle 204Pk aan te kunnen wenden. Het is mijn ervaring dat hij dit pas gaat doen als je wat meer gas geeft.

    Start stop blijft het altijd doen en in elke stand gebruikt hij even de accu bij het wegrijden. In de D stand tot een ongeveer 40/50 km per uur, in de S stand maar een paar meter.
    Laatst gewijzigd door marsman1980; 04-02-22 om 07:56.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2024
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 e-tron laadt accu niet genoeg bij in stand Hybride Auto

    Beste Audi coureurs,

    Ik rijd zelf sinds kort een a3 etron en ben er ook achter gekomen dat de accu vrij snel leeg loopt (ik rijd doordeweeks korte afstanden), ik was er al achter gekomen dat in de S stand dit minder snel gebeurd. Mijn vraag luidt als volgt: is het niet slecht voor de motor om constant is z'n S stand te rijden (zoals ik nu vaak doe)?

    Ik vind namelijk dat zodra de accu leeg is en je wilt hem is goed onderin trappen dat je ''weinig'' power overhoud. Vandaar dat ik de accu niet elke keer leeg wil rijden.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •