Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: 'Tikkend' geluid panoramadak

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard 'Tikkend' geluid panoramadak

    Beste leden,
    een jaar geleden ben ik eigenaar geworden van mijn A3 8V. Bij aanschaf geen problemen met het panorama dak. Echter na een tijd, toen (net als nu) de winterse temperaturen over waren en het weer het toe liet om met een open dak te rijden begon het panoramadak een tikkend geluid te maken wanneer ik over een oneven weg rijd of wanneer ik door een goot ga om bijvoorbeeld te parkeren. Het dak doet dit in open stand maar ook steeds meer in dichte stand (precies zoals een jaar geleden)

    Een jaar geleden, eind zomer, het dak volledig opnieuw laten smeren bij de dealer waarna het geluid bijna volledig weg was (lees: niet volledig) De temperaturen waren echter toen ook al gedaald. Het geluid is 1 enkele harde tik per keer alsof het dak op zijn plek moet schieten/ het dak een duw krijgt. In de winter 0,0 last van dit probleem. (nu ook pas weer sinds deze week)

    Zijn er mensen met een (soort) gelijk probleem en of een oplossing hiervoor? ik verwacht dat het niet met het smeren te maken heeft (gehad) ook omdat het probleem zich niet voor doet bij het openen/dicht maken maar echt tijdens het rijden. Temperatuur toeval...?

  2. #2

    Standaard Re: 'Tikkend' geluid panoramadak

    Ik heb geen tik, maar het dak is niet fluisterstil. Ik heb mijn dak begin dit jaar (ook) een onderhoudsbeurtje laten geven. Nadien is het stil. Ik zag ook dat het op een reguliere basis gesmeerd moet worden. Ik heb de auto pas een jaar.

    Ik heb juist problemen als het warmer wordt. Dan piept het dak bij het opengaan. Mijn dak 'knarst' altijd een klein beetje op een oneffen weg, maar na een tijdje is dat wel weer weg. Het lijkt wel alsof het dak zich een beetje moet zetten als hij heeft stilgestaan. Ik heb dus ook wel het idee dat temperatuurverschillen geluidjes opleveren.

    Wat bij bij vaak helpt is om het dak een klein tikje open te doen.
    Laatst gewijzigd door marsman1980; 14-03-22 om 09:10.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •