Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Michelins cuppen?

  1. #1

    Standaard Michelins cuppen?

    Hallo audi rijders,

    Ik ben aan het rond kijken voor een nieuwe zomer set voor de a3 etron.
    Mijn blik viel op de Mam rs4 et45 18 inch mat silver met de Primarcy 4 225/40/r18 xl mfs.
    Ik kreeg het advies om voor een andere band te gaan omdat deze kunnen gaan cuppen door de achterwiel constructie van de audi.
    Mij werd geadviseerd om de Primarcy 4+ te nemen.
    Ik kan hier niet veel verschil in vinden...
    Iemand tips of ervaringen?

    Mvg Marc
    Laatst gewijzigd door Marc88v; 05-04-22 om 10:15.

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.264
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Cuppen heeft te maken met het profiel, het mooiste zijn banden met inside en outside , die hebben geen draairichting maar kan je bij cuppen wel wisselen op dezelfde as.
    Ik zeg dezelfde as omdat je ze nooit naar voren moet wisselen omdat je dan 4 gecupte banden krijgt. Mijn vorige audi deed ook erg cuppen op de achteras en had goede ervaring met michelin pilot sport 4, enige nadeel was dat ze op een non quattro wagen alle 4 tegelijk op waren, maar vond ik niet erg, gaan lang mee.
    Maar gaan niet zingen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Ik heb inderdaad ook last van cuppende banden op mijn A3 etron. De achterbanden (zomer Vredestein Ultrac Satin) waren behoorlijk gecupped. Kwam er achter bij de zomerbandenwissel even geleden, bandenboer liet het me weten. Zijn advies was wel om ze naar de voorkant om te zetten, zodat ik ze weer 'rond' kon rijden.

    Is dit een beetje Audi eigen zoals hierboven genoemd wordt vanwege de achterasconstructie? Ik merkte ook op dat de banden inderdaad een beetje meer geluid maken nu.
    Laatst gewijzigd door marsman1980; 07-04-22 om 14:48. Reden: Wat vergeten te vragen

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.264
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Tijd voor andere bandenboer kerel!
    Nooit naar voren wisselen, je rijd ze niet rond maar je hebt dan gewoon 4 gecupte banden zoals ik hierboven al schreef.

    Of michelin ps4 of vergelijkbaar profiel(langsgroeven met 2 zij banen) of inside outside banden die je van links naar rechts en vice versa kan doen.

    Gewoon oprijden op dezelfde as !
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 07-04-22 om 14:56.

  5. #5
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Ik zie ook geen verschil tussen de Primarcy 4 en de 4+

    Indien door ervaring vast is komen te staan dat een voertuig gevoelig is voor cupvorming is het verstandig voor banden met een profiel met gesloten schouders te kiezen. Door de schouderblokken groter te maken en /of onderling te verbinden zullen deze bij het afrollen op het wegdek minder bewegen (minder kantelen /stuffen).
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.


  6. #6

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Bedankt alle voor jullie reacties.
    Ik heb de michelin pilot sport 4 besteld en ben erg benieuwd!

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.264
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Dan gaat het goed komen 👍
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8
    daniela4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    832
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Ik had pilot sport 4, vond het geluid wel wat tegen vallen. Maar echt prima band.
    Nu primacy 4 deze is iets stiller en zeer fijne band.
    Audi A4 pro-line S Edition. Vcds 18.9 OBDeleven Pro

  10. #9

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Ik heb het gevoel dat dit nog niet echt onder de mensenmenigte is verspreid, maar de michelin pilotsport 5 zijn sinds kort op de markt!

    Ik heb ze zelf voor 4 halen 3 betalen kunnen bemachtigen en ze worden dinsdag gemonteerd. ben benieuwd dus!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.264
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door v10oe Bekijk Berichten
    Ik heb het gevoel dat dit nog niet echt onder de mensenmenigte is verspreid, maar de michelin pilotsport 5 zijn sinds kort op de markt!

    Ik heb ze zelf voor 4 halen 3 betalen kunnen bemachtigen en ze worden dinsdag gemonteerd. ben benieuwd dus!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Dat zou kunnen maar ik vond het spannend genoeg toen ik van ps3 naar ps4 ging, je weet nooit of het goed gaat met een nieuwe band, andere samenstelling of profiel. De ps4 en toen ook de 3 die ken je al.
    Met de 5 neem je dus een klein risico.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11
    Sjonnnies's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    291
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Ik heb sinds vorig jaar juli de Michelin Sport Pro 5, maar wat een tegenvaller. 25000 km mee gereden en nu al cuppen.
    Bandenwissel om de 10000 km gedaan en nu dus vreselijk veel lawaai.
    Hiervoor de Sport 3 en 4 al versleten maar die waren aanzienlijk beter. Die heb ik echt "af" gereden.
    Audi A4 B8 Facelift Sedan 2012

  13. #12
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.264
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    En dat wisselen heb je ook bij de 4 gedaan? Ik had het idee dat wisselen het erger maakte. Beter alleen achter laten en eventueel 1x tussendoor afdraaien.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  14. #13
    Sjonnnies's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    291
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    En dat wisselen heb je ook bij de 4 gedaan? Ik had het idee dat wisselen het erger maakte. Beter alleen achter laten en eventueel 1x tussendoor afdraaien.
    Het wisselen deed ik ook bij de 3 en ook bij de 4. Dat ging goed. Geen last van cuppen.om de 10000 km gewisseld.
    Audi A4 B8 Facelift Sedan 2012

  15. #14
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.602
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Ik heb nooit cuppende banden. Gewoon nooit. Never. En ik rij 50 to 60k per jaar en rij banden op tot ze nog 3mm over hebben (die 1.6mm regel slaat helemaal nergens op).

    Geen band gaat je redden van een verkeerd uitgelijnde auto. Of van een wilde rijstijl waar, na een potje gummen, de vellen aan de banden hangen.

    "Bandenwissel om de 10000 km gedaan"
    Dat is veel te lang gewacht. Als je al wisselt tussen voor en achter moet je het echt voor de 5000km doen, of helemaal niet.

    Maar ik ben geen fan van tussen voor en achter wisselen, want het toe-spoor is anders, het camber is vaak anders etc. etc.
    Laatst gewijzigd door Steven; 24-05-24 om 10:11.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  16. #15
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.264
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Ik heb nooit cuppende banden. Gewoon nooit. Never. En ik rij 50 to 60k per jaar.
    Voorwiel aangedreven auto's? Of Quattro? Laatste heeft het ook niet, puur de voorwielaangedreven wagens achter met grote velg en "sommige banden" uitlijnen heeft er weinig mee te maken.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  17. #16
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.602
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Voorwiel aangedreven auto's? Of Quattro?
    Kep van alles gereden.

    FWD welke ik gehad heb, in chronologische volgorde:
    Datsun Sunny
    Peus 106
    VW Jetta
    VW Bora
    Ford Mondeo
    Audi Cabriolet 2.3
    Audi 100 C4 2.8
    Ford Mondeo Wagon
    Skoda Octavia van de Mrs.
    Audi A4 Cabrio 2.0 met CVT
    Audi Cabriolet 2.8

    RWD:
    Tesla Model S 85

    AWD:
    Audi A8 D2
    Audi A8 D3
    Tesla Model X
    Audi 200 quattro turbo 20V

    Ik ben wel iemand die bovengemiddeld met Banden bezig is. Heb 1x gierige Gerrit gespeeld, spijt van gehad, les geleerd.
    Laatst gewijzigd door Steven; 25-05-24 om 06:52.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  18. #17
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.264
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Natuurlijk gewoon een goed merk maar ook daar weer, cuppen kan op het ene profiel gewoon erger zijn dan op de ander, of elk ander geluid van een band. V profiel dacht ik altijd die kan niet cuppen maar maken ook een hels kabaal in sommige gevallen. Michelin ps3 en 4 weet ik uit eigen ervaring dat ze niet of nauwelijks cuppen achter bij een A4.

    Oudere wagens deden dit ook bijna niet, is een beetje van de laatste 2 decennia heb ik het idee, misschien met bepaalde milieu eisen te maken in het product.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  19. #18
    Sjonnnies's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    291
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Michelins cuppen?

    Klopt wat je zegt, Michelin PS3 en 4 heb ik totaal geen last gehad, waren ook AO banden.
    PS 5 zijn geen AO en na 25000 km cuppen.
    Audi A4 B8 Facelift Sedan 2012

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •