Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: DSG altijd in vrijloop behalve in Dynamic en start stop werkt eigenlijk nooit

  1. #1

    Standaard DSG altijd in vrijloop behalve in Dynamic en start stop werkt eigenlijk nooit

    Sinds kort ben ik eigenaar van een Audi A3 8v 1.5 CoD met stronic.
    Mijn ouders zijn eigenaar van een Audi A1 1.4 tevens met stronic.
    Beide auto's zijn voorzien van drive select systeem.

    Nu valt mij het volgende op, de A1 gaat alleen in vrijloop wanneer efficiency geselecteerd is en de A3 doet dit altijd.
    Alleen als ik in de A3 kies voor dynamic word de vrijloop functie van de automaat uitgeschakeld.

    Helaas kan ik nergens vinden (in het boekje staat dat dit gedrag kan maar afhankelijk is van het land) of dit normaal gedrag is.

    Daarnaast gaat in de A3 het start stop systeem eigenlijk nooit aan.
    Heel af en toe schakelt het zichzelf in maar zeker niet zo vaak als in de A1.

    Kunnen jullie mij vertellen of deze dingen normaal zijn?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2022
    Leeftijd
    58
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio

    Standaard Re: DSG altijd in vrijloop behalve in Dynamic en start stop werkt eigenlijk nooit

    Hallo JVDH,

    De werking vrijloop bij verschillende modellen kan te maken hebben met verschillende motor software.
    De dealer kan hier wellicht naar kijken als dat al een wens is.

    Het start stop systeem is afhankelijk an veel verschillende zaken; o.a. motor temperatuur, gebruik van stroom verbruikers en de algemene staat van de accu.
    Start stop is een leuk gevonden manier om de CO2 naar beneden te halen echter is het motorisch een belasting.
    Ik ben vermoedelijk één van de velen die het start stop systeem (software matig) ALTIJD UITGESCHAKELD heeft.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2017
    Leeftijd
    46
    Posts
    43
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: DSG altijd in vrijloop behalve in Dynamic en start stop werkt eigenlijk nooit

    Tot voor kort had ik het laatste model van Tiguan, 1.5 TSI DSG. Op dit model gaat de automaat constant in vrijloop wanneer je het gaspedaal lost, bijzonder vervelend. Enige manier om eraan te ontspannen was de hendel in S zetten maar dat wilde ik dan weer niet omdat hij te taat opschakelde naar mijn zin. Ook bij de dealer bot gevangen zij konden/mochtend dit niet uitschakelen. Uiteindelijk heb ik na een zoektocht op het net het zelf kunnen wegcoderen met OBD Eleven.

  4. #4
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.312
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: DSG altijd in vrijloop behalve in Dynamic en start stop werkt eigenlijk nooit

    En wat is de codering daarvan.
    Is misschien wat voor anderen.

    Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2017
    Leeftijd
    46
    Posts
    43
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: DSG altijd in vrijloop behalve in Dynamic en start stop werkt eigenlijk nooit

    Excuses voor de late reactie, ik heb er even op moeten zoeken want ik vond de exacte zoektermen niet meer. Je kan de DSG vrijloop deactiveren door longcoding;

    "Der Punkt versteckt sich seit Mj.19 im Diagnoseinterface (STG19) => Byte 9 => Bit 4 … "FPA_Funktion_Freilauf_DefaultON" … standardmäßig ist das Bit gesetzt => und muss "entfernt werden"."

    Het vinkje uitzetten en weg is de constante vrjjloop. Op deze manier heb ik het ook uitgeschakeld bij mijn Tiguan


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •