Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 34

Onderwerp: Storende windruis linkerraam/portier

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2021
    Leeftijd
    52
    Posts
    65
    Kudos
    0

    Standaard Storende windruis linkerraam/portier

    Ik heb een 2018 a3 e-tron, uit Dld geimporteerd. Vanaf het begin had ik last van windruis bij het linkerportier, in de linkerbovenhoek (van binnenuit gezien), dus bij je linkeroor. Na enige tijd kwam ik erachter dat het erger was als de ruit open/dicht ging, toen bleek dat de ruit bij het openen/sluiten scheef zakte en er een - dat was aan buitenzijde zichtbaar - in de hoek een klein gaatje open bleef. Dat kon ik verhelpen door de ruit omhoog te duwen bij het sluiten.

    Ik heb de ruit opnieuw laten vastzetten bij de Audi-dealer a € 200, maar ik heb nu nog steeds een zeer storende windruis op dezelfde plek, afhankelijk van de windsnelheid/richting al vanaf 80, maar zeker vanaf 100+ km/u.
    Op sommige momenten klinkt het alsof de ruit - of misschien de deur ? - niet goed sluit.

    Ik weet zeker dat het uit die hoek komt, want als ik tijdens het rijden een doek (handdoek oid) in die hoek duw is de windruis volledig weg. Ik heb ook het sterke vermoeden dat deze windruis niet standaard is, want als ik rechts zit (gisteren vriendin laten rijden) dan is het er niet of nauwelijks.

    Dealer laten kijken, maar op dat moment was het zeer windstil en de monteur kon niet echt iets horen tijdens een proefrit waar ik rechts zat. Zijn conclusie was dat de windruis van de spiegel kwam en als de spiegel ingeklapt was was het weg. Dat laatste kan ik zelf niet bespeuren (ik bedoel: ik hoor de windruis van de spiegel ook wel, maar weinig verschil of deze ingeklapt is of niet)

    Iemand een idee? Ik heb tape op de ruit geplakt, zowel links als rechts, om te zien hoe ver de ruit precies sluit en dat lijkt tot op de millimeter gelijk te zijn links en rechts. Ook kan ik niks zien aan de raam of deurrubbers wat verkeerd lijkt te zitten; de deur heeft volgens mij 2 of 3 dubbele rubbers, dus het lijkt mij niet de deur.

    Ik ben van plan om de hele ruit/rubber eens met tape netjes af te plakken en te kijken of het er dan nog is, en wellicht ook de hele deurrubbers.

    Iemand een tip?

    Is een behoorlijke windruis bij je linkeroor misschien toch een standaardkwaal van de a3?
    Laatst gewijzigd door zakske; 30-08-22 om 10:01.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2021
    Leeftijd
    52
    Posts
    65
    Kudos
    0

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    NIemand issues met windruis naast je linkeroor?

  3. #3
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.310
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Heb een A3 uit 2013 en geen geen last ervan.
    Maar weet niet of er verschil in zit met de jouwe.

    Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  4. #4
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Vervelend. Ik heb ook nergens last van (A3 e-tron 2015)

  5. #5
    Applejuice's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Leeftijd
    55
    Posts
    862
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    nope,

    Een benzine, maar ik hoor niks bijzonders. lijkt of er iets tussen de deur zit?? kijk eens in de deurpost, aan de voorkant. Zit daar dat rubberen flapje goed, ik bedoel onder je scharnier of iig daar in de buurt? Lijkt wel of er "wind" door de sponning komt en ter hoogte van je oor hoorbaar wordt.
    Kan goed verder naar beneden gebeuren en op de zwakste/dunste plek hoorbaar is.
    Succes
    *** Q3 TFSIe Chronos Grey*** A1 8X 1.2 TFSi Phantom black *** ***
    Luister, leer en reageer. Niemand weet alles. We weten allemaal iets.



  6. #6

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Ik weet niet hoe het zit bij de 8V, maar bij de B6 is het raamframe géén opgelast deel ten opzichte van de deur - hij zit vastgebout. Het kan daar zomaar zijn dat het frame een fractie uit 't lood staat, en dus de buitenste deurrubbers niet goed aansluiten. Dan kan het raam in het raamframe goed aansluiten, als dat frame dat niet doet ten opzichte van de auto, dan hou je windruis.

    Oplossing is, officieel, laten stellen. Andere oplossing is een stuk makkelijker: knie tegen je deur zetten waar de bovenkant van de deur overgaat in het raamframe, zeg maar bij de chroomstrip. Aan de binnenkant wel te verstaan, tegen je deurpaneel. Dan de bovenkant een flinke sjor geven en naar je toe trekken. Niet te veel doen, je kan 't slopen, maar beun 'm een beetje meer naar binnen, en test.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Leeftijd
    40
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Bij mijn Audi A5 8T maakt de spiegel zelf wind-lawaai. Ik was nog van plan een keer met tape te gaan spelen om uit te zoeken welk stuk van de spiegel het precies is.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2021
    Leeftijd
    52
    Posts
    65
    Kudos
    0

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wommes Bekijk Berichten
    Bij mijn Audi A5 8T maakt de spiegel zelf wind-lawaai. Ik was nog van plan een keer met tape te gaan spelen om uit te zoeken welk stuk van de spiegel het precies is.
    Het is niet de spiegel, je hoort t geluid duidelijk langs je linkeroor als je zit. Ga ik met mijn hoofd naar de spiegel dan ga ik daar een klein beetje windruis horen, maar hoor ik achter me nog steeds de hoek.
    Gisteren veel geprobeerd met een ruitendoekje dat ik heb liggen; druk ik de doek in de hoek dan hoor ik helemaal niets, haal ik hem weg dan hoor ik weer "geflapper"; hetzelfde soort geluid als wanneer je de ruit op een kier zet (maar dan minder hard natuurlijk).
    Hou ik de doek 5cm naar voren of 5cm naar onderen (dus niet in de hoek) dan is het geluid er ook.

    Afhankelijk van de weersomstandigheden (windsnelheid/richting) al vanaf 80, bij 100 vrijwel altijd, maar vanaf 120-130 is het echt storend.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Ik weet niet hoe het zit bij de 8V, maar bij de B6 is het raamframe géén opgelast deel ten opzichte van de deur - hij zit vastgebout. Het kan daar zomaar zijn dat het frame een fractie uit 't lood staat, en dus de buitenste deurrubbers niet goed aansluiten. Dan kan het raam in het raamframe goed aansluiten, als dat frame dat niet doet ten opzichte van de auto, dan hou je windruis.

    Oplossing is, officieel, laten stellen. Andere oplossing is een stuk makkelijker: knie tegen je deur zetten waar de bovenkant van de deur overgaat in het raamframe, zeg maar bij de chroomstrip. Aan de binnenkant wel te verstaan, tegen je deurpaneel. Dan de bovenkant een flinke sjor geven en naar je toe trekken. Niet te veel doen, je kan 't slopen, maar beun 'm een beetje meer naar binnen, en test.

    @Bastet: Ik heb ook gedacht aan de deur, maar als dat de oorzaak zou moeten zijn dan zou ik denken dat ik het geluid moet kunnen beinvloeden door tegen de deur te duwen (bovenzijde); een minieme opening zou dan een fractie groter moeten worden, maar dat is ook niet het geval.
    Ook met de doek heb ik gezorgd dat ik alleen de ruit in de sponning afdek (en niet de deur) en het lijkt toch echt de ruit te zijn.

    Maar zal nog verder testen. Ik had vanochtend een afspraak bij de dealer, maar in het huidige weer (vrijwel windstil) hoor je het veel minder dus dan krijg ik weer een opmerking "het is de spiegel"

  10. #9
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.374
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Je kunt testen om bv een soort glasband-beglazingsband in de sponning te maken aan de bovenkant.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  11. #10
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Storende windruis linkerraam/portier

    Probeer de ruiten even opnieuw in te leren. Hoe dat precies moet weet ik niet, maar het zal zoiets zijn van:
    - ruit naar beneden, knop naar beneden houden voor paar (2) tellen en dan ruit weer omhoog en vasthouden voor paar (2) tellen.
    Laatst gewijzigd door iLudo; 07-09-22 om 10:19. Reden: Elders gelezen voor twee tellen vasthouden

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2021
    Leeftijd
    52
    Posts
    65
    Kudos
    0

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Ik ken die procedure niet. Wat bereik ik daar mee? Als ik op normale wijze de ruit open of sluit is het geluid niet anders of weg. Gaat hij dan de ruit beter in de sponning proberen te drukken/eindstand opnieuw vinden?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Je kunt testen om bv een soort glasband-beglazingsband in de sponning te maken aan de bovenkant.
    Ik heb beglazingsband (en ook compriband). Aangezien het geluid weg is wanneer ik een doek in de hoek duw is het misschien ook opgelost door in de hoek wat band te zetten, als de dealer er niet mee wil/kan helpen. Ze vroegen al hoeveel tijd ze mochten besteden, maar ja, ik denk dan; jullie hebben mijn ruit opnieuw vastgezet, dus je mag er zoveel tijd aan besteden als je wil.
    Probleem is alleen dat ik de dealer eerst moet kunnen laten horen welk geluid het precies is, maar nu heb ik "proof":
    Gisteren heb ik op de buitenzijde de ruit (niet de deur) in de hoek afgetaped (ong 20x20cm) en dan hoor ik het geluid duidelijk (helemaal) niet meer, zelfs niet bij 150km/h. Wat ik dan wel hoor is de (lichte) ruis die de spiegel veroorzaakt, maar die hoor ik dan ook duidelijk niet bij mijn linkeroor, maar bij mijn linkerhand (bij het stuur dus)

    Ik denk dat 10x10cm tape ook al voldoende is (omdat het echt in de hoek is), maar dat probeer ik nog wel even
    Screenshot_1.jpg

    MIsschien moet ik juist een stukje glasband of compriband in de sponning drukken, dan is de ruit zeker gesloten.
    Laatst gewijzigd door zakske; 08-09-22 om 13:42.

  13. #12
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zakske Bekijk Berichten
    Ik ken die procedure niet. Wat bereik ik daar mee? Als ik op normale wijze de ruit open of sluit is het geluid niet anders of weg. Gaat hij dan de ruit beter in de sponning proberen te drukken/eindstand opnieuw vinden?
    Ja, volgens mij is het een soort calibratie/inleren. Het kan in ieder geval geen kwaad om het te proberen.

  14. #13
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    241
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    @zakske
    Je eerste melding was scheef wegzakken ruit met een resterende opening rechts boven.
    Audi heeft dat schijnbaar opgelost voor € 200,-, maar dan toch niet goed lijkt mij als er daarna op de locatie rechts boven nog windgeruis aanwezig is.

    Jij plakt die hoek zelf af met tape af en het is weg.

    Hoe goed was dan de reparatie, want blijkbaar staat de ruit er nog steeds scheef in.
    Of is die ruit ooit vervangen door een niet originele of door een met een onjuiste pasvorm ( dan zal ook inleren niet helpen omdat de bovenzijde waarschijnlijk niet goed past en de ruit daardoor niet voldoende in de rubbers rechtsboven opgesloten wordt)
    Zou stellen, terug naar Audi en repareer het maar goed, of geef aan wat er niet aan de spec`s voldoet, waardoor het niet kan.
    Betaald is het al, toch.
    Laatst gewijzigd door pon3; 09-09-22 om 15:54.
    A3 8V etron, A3 8V 3 deurs, A3 8P 5 deurs
    BMW 528 station, BMW 518 station, BMW 320 sedan
    Ford Sierra, Ford Capri II, Ford Capri I, Ford Taunus, Ford Cortina

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    @zakske:

    Ik heb sinds kort IDENTIEK HETZELFDE PROBLEEM bij mijn facelift 2017 A3 E-Tron.

    IMG20220923173455__01.jpg

    Als ik handmatig mijn raam ietsje optil/rechter probeer te zetten dan is het geluid soms weg/zit raam in de hoek beter in de sponning, maar dit is geen permanente oplossing, want als je eenmalig je raam weer opent, zit het weer niet 100% dicht en hoor ik de irritante wingeruis weer in het hoekje.
    Ik moet bij mijn werk iedere dag mijn raam openen/sluiten, dus zoek een permanente fix... Het liefst wil ik het zelf doen, want zie het (ook qua kosten) niet zitten om hem op de gok naar de dealer te sturen.

    Aan de buitenzijde is bij mij overigens niets te zien. Het glas en alle betreffende rubbers lijken correct te zitten.
    (maar als ik dus een doekje tijdens het rijden met 80km/u+ in het betreffendehoekje duw dan is het geluid weg)


    Audi dealer schijnt er een TPI voor te hebben, maar ik begrijp niet precies wat er aan het raamframe gesteld kan worden.
    Technical Product Information 2047728/2:
    S3 TPI.pdf

    Ik heb op audisport.net forum ook om extra info gevraagd, maar nog geen reactie:
    https://www.audi-sport.net/xf/thread...3#post-3474010
    Laatst gewijzigd door allewijn; 09-10-22 om 07:37.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    735
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    De oorzaak is dus een versmalling in het deel van de deur waarin het raam loopt.

    Kennelijk moet het raam en de geleiding ervan worden verwijderd of in elk geval worden losgemaakt.
    Daarna moet de ruimte, waarin het raam normaal beweegt, worden verbreed. Hoe? Dat staat er niet, maar ik denk aan een soort wig van "metaal-en lakvriendelijk" materiaal om de deur niet te beschadigen. Misschien kunststof of zo?

    Echte Audi-reparateurs onder ons zullen wel weten hoe je dit uitvoert, maar het lijkt me dat jouw dealer deze TPI moet uitvoeren.
    Hij is er tenslotte al voor betaald...
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 09-10-22 om 08:06.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    De oorzaak is dus een versmalling in het deel van de deur waarin het raam loopt.

    Kennelijk moet het raam en de geleiding ervan worden verwijderd of in elk geval worden losgemaakt.
    Daarna moet de ruimte, waarin het raam normaal beweegt, worden verbreed. Hoe? Dat staat er niet, maar ik denk aan een soort wig van "metaal-en lakvriendelijk" materiaal om de deur niet te beschadigen. Misschien kunststof of zo?

    Echte Audi-reparateurs onder ons zullen wel weten hoe je dit uitvoert, maar het lijkt me dat jouw dealer deze TPI moet uitvoeren.
    Hij is er tenslotte al voor betaald...
    Zijn TPI's buiten de garantie ook gratis dan?
    (mijne is uit 2017, dus geen garantie meer)

    Hoe zou die versmalling in de raam geleider ineens kunnen komen?
    Want heb de auto sinds 2018 en al die jaren volledig stil geweest, tot een paar weekjes geleden, toen kwam het probleem ineens...
    Laatst gewijzigd door allewijn; 09-10-22 om 09:20.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Kwam online net wel nog een scherpere/gekleurde afbeelding tegen uit de TPI, maar heb helaas de hele TPI nog niet in een betere versie gevonden en dus de overige afbeeldingen/uitleg nog niet in goede kwaliteit gevonden.
    Ik kan dus nog steeds niet goed opmaken 'wat' er nu precies veranderd wordt:

    JxnOkW5h7ipn0gE5.10.jpg
    Laatst gewijzigd door allewijn; 09-10-22 om 09:52.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    735
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allewijn Bekijk Berichten
    Zijn TPI's buiten de garantie ook gratis dan?
    (mijne is uit 2017, dus geen garantie meer)
    Sorry, dat was een reactie aan de oorspronkelijke topicstarter.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2021
    Leeftijd
    52
    Posts
    65
    Kudos
    0

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    Interessant, inderdaad precies hetzelfde als ik had.

    Bij mij kon je na openen/sluiten aan de buitenzijde zien dat de ruit niet goed zat, want je zag de rand/hoek van het glas in de hoek open staan, een gaatje van een millimeter of 2, exact in de hoek van de deurrubbers. Als ik tijdens het sluiten de ruit naar boven drukte - door naast mijn schouder met vlakke hand de ruit omhoog te drukken - zat ie goed. Ik zou dan zeggen dat mijn ruit juist naar achteren kantelde na het openen/sluiten.

    Ik heb het dus de dealer laten oplossen, nu heb ik permanent de windruis. Het ZOU kunnen dat dat er voorheen ook was, maar dat het nog erger was met de kleine opening zoals hierboven beschreven en het toen niet opviel.

    In ieder geval exact wat beschreven wordt in de TPI (de klacht sowieso, windruis op exaxt die omcirkelde plek vanaf 80km/h). Ik lees daar wel dat de ruit naar voren tilt? Ik heb tapes op de ruit geplakt om de "sluiting" van de ruit te markeren en bij het openen bleek dat de ruit voor en achter "exact" even hoog in de sponning zat, 6mm. Tenminste, voor zover ik exact kon werken/meten, in mijn beleving met een marge van 0,5mm. Die lijkt dus niet "getilt" te zijn.
    Ik kan de TPI verder ook niet goed duiden, het klinkt alsof een versmalling van de deursponning de boel open drukt wanneer de ruit sluit?

    Ik moet de dealer nog steeds spreken, ik probeer al weken om (dezelfde) te spreken te krijgen maar altijd in gesprek en die ene keer dat ik teruggebeld wordt mis ik het gesprek. Ik ga weer even bellen. Ik zal de TPI naar de dealer doorsturen, die kan vast de juiste versie krijgen.
    Laatst gewijzigd door zakske; 10-10-22 om 08:16.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Storende windruis linkerraam/portier

    @zakske: Wat vervelend dat de dealer met zijn 'reparatie handelingen' het alleen maar erger heeft gemaakt.
    Ik denk dat jij en ik precies hetzelfde probleem hebben (evenals vele andere A3's, gezien de TPI)...
    Mijn raam is zichtbaar/op het oog goed in de rubbers gesloten. Dus niet zo'n gaatje in de hoek zichtbaar.

    Goed idee van het meten/tape op de ruit plakken om te markeren.
    Heb ik net ook gedaan. Bij mij lijkt hij ook overal 'even hoog' in de sponning e zitten. Circa 5mm zonder de geslepen ronde bolling van de kopse kant van de ruit, circa 7mm met...
    Lijkt bij bij dus ook niet getilt te zijn.
    Maar: Ik heb er net zon grote zuignap op gezet (zo'n glasdrager) waardoor ik makkelijk zijwaartse kracht op de ruit kon zetten en toen schoof hij gemakkelijk enkele milimeters meer die bovenste hoek in.
    Zometeen maar even proef rijden om te kijken of geluid dan weg is.
    Dat lost het nog steeds niet op, maar ik weet nu zeker dat hij iig maximaal in die hoek nu gedrukt zit (meer dan je met bijv een vlakke hand qua kracht kan doen).

    Ik hoop dat je bij de dealer er uit komt/dat ze het volledig fixen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •