Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: DSG olie verversen

  1. #1
    SX00682's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Leeftijd
    52
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard DSG olie verversen

    Mijn A3 (8V) Limousine 1.4 COD is zo’n 3 jaar geleden stage-1 gechipt inclusief de DSG-bak stage-2 (bij VAG Techniek).

    Op internet zie ik verschillende berichten over de verversings-frequentie van de DSG olie, de één meldt dat de DSG DQ200 (die zit volgens mij in mijn auto) een droge koppeling heeft die geen olie wissel nodig heeft, de ander geeft aan dat dit om de 60.000 km moet… mijn auto staat inmiddels op zo’n 83.000 km.

    Wat is wijsheid? Spoelen en nieuwe olie, of alleen nieuwe olie? Of pas bij 100.000 km verversen? Of gewoon van af blijven?

    En weet iemand eventueel een goed adres rond Rotterdam om dit te laten uitvoeren. Bij de Audi dealer kom ik niet meer aangezien die echt belachelijke prijzen rekent (€650,- voor een kleine beurt zonder reparatie bijvoorbeeld).
    Laatst gewijzigd door SX00682; 22-11-22 om 15:21.

  2. #2
    bandenman74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Leeftijd
    50
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: DSG olie verversen

    Mijn advies aan de klant is om iedere 60.000km de bakolie te verversen, spoelen hoeft niet omdat er idd een droge koppeling in zit.
    Audi A6 Avant 3.0TDI 204PK (gechipt naar 273PK & 502NM) M8
    VW Golf 1 Cabriolet 3.2FSI 250PK DSG (in aanbouw)

  3. #3
    SX00682's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Leeftijd
    52
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: DSG olie verversen

    Thanks voor de verheldering, ik ga opzoek naar een bedrijf

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: DSG olie verversen

    Persoonlijk nog nooit gedaan dsg6 bijna 2ton 0.0 problemen schakelt als nieuw geen bokjes stootjes koud warm

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2022
    Leeftijd
    44
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: DSG olie verversen

    Omdat ik voorstander ben van goed onderhoud aan m'n materiaal, heb ik m'n DQ200 van verse olie voorzien. Hierna mijn bevindingen in dit wat oudere topic, omdat het me onzinnig leek om topic nummer zoveel over de DQ200 te starten.

    Ik ben niet erg ervaren in het uitvoeren van dit soort onderhoud, maar na herhaaldelijk onderstaande howto filmpje bekijken en uitvoerig verzamelen van het benodigde vulmateriaal heb ik de stap genomen. Dit met perfect resultaat afgerond.

    https://www.youtube.com/watch?v=iZ2RxYKzxss

    Het gaat dus om 1,7 liter bakolie in het achterste gedeelte, de tandwielkast / versnellingsbak
    En om 1,0 liter hydrauliek olie in het voorste gedeelte, de mechatronic

    Dit verversen helaas pas bij een tellerstand van een kleine 150.000 kilometer uitgevoerd vanwege occasion aankoop. Wagen was dealeronderhouden en die hebben er dus geen onderhoud aan gedaan omdat in hun werkplaatshandleiding staat "droge koppeling - onderhoudsvrij".
    Bakolie eruit laten lopen, uiterlijk half doorzichtig bruin. Dus op dat moment vroeg ik me af of het wel een zinnige actie was...totdat ik de bak vulde met de nieuwe olie welke uiterlijk volledig helder doorzichtig is. Overtuigd van het nut dus.

    De mechatronic hydrauliek olie eruit laten lopen, uiterlijk doorzichtig groen dus ook hierbij vroeg ik me af of het wel een zinnige actie was. Nieuwe hydrauliek olie vullen, blijkt die uiterlijk hetzelfde eruit te zien. Niet volledig overtuigd van het nut uiteindelijk. Hoewel hydrauliek olie de naam heeft hydroscopisch te zijn (neemt vocht uit de omgevingslucht op), lijkt mij de mechatronic een volledig gesloten apparaat te zijn. Normaal zou ik zeggen "baat het niet dan schaadt het niet" maar ik heb de hydrauliek olie staan vullen met een stukje remleiding met een binnendiamter van iets van 2 millimeter wat dus ongeveer een uur heeft geduurd om die 1,0 liter erin te persen.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •