Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Aandrijving schakelt telkens van elektrisch naar verbrandingsmotor

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Aandrijving schakelt telkens van elektrisch naar verbrandingsmotor

    Hallo mede A3 etronners, mijn hybride A3 schakelt steeds vaker ineens vanzelf over naar de verbrndinsgmotor terwijl de accus nog voldoende pit heeft (volgens de accumeter). Dit gebeurt vooral op de snelweg en 80 wegen. JE rijdt bv gewoon 80-100km/u en zomaar schekelt ineens de verbrandingsmotor aan. Heel irritant als dat elke dag gebeurt en dan 4 of 5 x op een rit. Iemand hier ervaring mee? En hoe dat aan te passen?
    ------------------------------------
    mijn ex-en: Audi A5 - 2012, BMW330D -2006, GMC Sierra - 1994, Chevrolet Camaro - 1969, Opel Commodore - 1975, Honda Civic - 1991, BMW 325i - 1990

  2. #2
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard re: Aandrijving schakelt telkens van elektrisch naar verbrandingsmotor

    Ik heb dat heel af en toe, dat ie dat zonder reden doet (1x per 3 maanden).
    Ik heb het wel vaak als ik met koud weer te veel vermogen pak, dan is het accupakket nog niet op bedrijfstemperatuur en ik de verwarming bijv ook aan heb.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2016
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard re: Aandrijving schakelt telkens van elektrisch naar verbrandingsmotor

    Ik merk dat ook, met name bij koud weer. Kennelijk heeft de accu dan te weinig power en schakelt de brandstof motor erbij in.
    Dat kun je zien gebeuren op het dashboard, als je de weergave selecteert zoals te zien in onderstaand plaatje...
    Als de groene balk (hoeveelheid gevraagd vermogen) over de witte balk gaat (hoeveelheid elektrisch beschikbaar vermogen), dan schakelt de verbrandingsmotor mee in...

    a3_etron.JPG
    Laatst gewijzigd door Roelvandekerkhof; 27-01-23 om 15:03.

  4. #4

    Standaard re: Aandrijving schakelt telkens van elektrisch naar verbrandingsmotor

    Hier ook hetzelfde bij koud(er) weer. Ik rij dan ook vaak met de stoelverwarming aan, Airco aan, trekt allemaal best veel stroom. Volgens mij is dit dus helemaal normaal.

    In welke stand heb je de auto staan? In EV of in Auto? Als ik de auto in EV heb staan, dan doet hij dit niet snel in stadverkeer. Op de B en snelwegen zeker wel. Als ik in Auto rij, dan schakelt de etron bij koud weer boven de 50 km of bij het te snel optrekken bij een stoplicht al vrij snel over naar de motor. In de zomer is dat zeker minder.

    Ik rij in de winter maar net 30 km op 1 acculading. In de zomer red ik vaak precies 40 km. Dat laat wel zien dat bij koud weer de accu veel meer moeite heeft om efficient te werken.
    Laatst gewijzigd door marsman1980; 27-01-23 om 16:20. Reden: typo's

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roelvandekerkhof Bekijk Berichten
    Ik merk dat ook, met name bij koud weer. Kennelijk heeft de accu dan te weinig power en schakelt de brandstof motor erbij in.
    Dat kun je zien gebeuren op het dashboard, als je de weergave selecteert zoals te zien in onderstaand plaatje...
    Als de groene balk (hoeveelheid gevraagd vermogen) over de witte balk gaat (hoeveelheid elektrisch beschikbaar vermogen), dan schakelt de verbrandingsmotor mee in...

    a3_etron.JPG
    Ik heb dat balkje helemaal niet in mijn scherm. Dat is raar

    40km haallde ik maar net toen hij nieuw was. Nu is het 20-25km in winter en net geen 30i n de zomer
    Laatst gewijzigd door tom; 28-01-23 om 16:54.
    ------------------------------------
    mijn ex-en: Audi A5 - 2012, BMW330D -2006, GMC Sierra - 1994, Chevrolet Camaro - 1969, Opel Commodore - 1975, Honda Civic - 1991, BMW 325i - 1990


  6. #6
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Aandrijving schakelt telkens van elektrisch naar verbrandingsmotor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kingkitse Bekijk Berichten
    Ik heb dat balkje helemaal niet in mijn scherm. Dat is raar
    Zie handleiding pag 30 en 121



  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Aandrijving schakelt telkens van elektrisch naar verbrandingsmotor

    Het wordt steeds erger, kan bijna niet meer electrische rijden de auto schakelt heel snel oer naar verbrandingsmotor. Dealer weet het ook niet......

  8. Ad
  9. #8
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Aandrijving schakelt telkens van elektrisch naar verbrandingsmotor

    Bij een vol accupakket? Dan zou ik even een accutest laten uitvoeren, er zit 8 jaar (Max 160k) garantie op. Moet ik overigens ook laten doen voordat hij de 8 jaar haalt deze maand. :-/

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2015
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Aandrijving schakelt telkens van elektrisch naar verbrandingsmotor

    Er van uitgaande dat je in EV rijdt en niet in Hybride is dit niet correct!

    Behoudens een enkele keer als je lang niet meer met verbrandingsmotor rijdt zou dit niet moeten gebeuren.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •