Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

    Hoi,
    In de winter kom ik enkele keren in noorwegen, finland, zweden en het alpen gebied maar met mijn 2015 8V heb ik al heel gauw dat alle handvaten dichtvriezen.
    Voorheen heb ik een 2009 8P gehad en hier kwam het eigenlijk niet echt voor, hoogstens 1 handvat wat vast zat na een hele koude nacht.
    Het gaat dan ook echt om het handvat mechaniek wat vast vriest en niet om het slot, de auto is namelijk van binnen wel te openen.
    Nadat ik de afgelopen winter weer meerdere keren de auto via de kofferbak heb moeten betreden omdat de ruiten ook niet omlaag gingen zoek ik een oplossing.
    In vergelijking met andere auto's om mij heen gebeurd het bij mij dan ook echt structureel velen malen vaker.

    Ik vraag me dus af of ik misschien het mechaniek van de handvaten kan inspuiten met iets om het te voorkomen, ik was al even bij de lokale autozaak geweest maar die hadden er niet echt iets voor.

    Graag hoor ik of jullie suggesties hebben

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.254
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

    Is het echt het handvat/bediening die vast vriest of je deur rubbers? Het is hier niet zo extreem maar doe deur rubbers altijd met siliconen of een dry wax. De handvatten bewegen vaak nog wel maar iets van wd40 of ander vettig er tussen spuiten iets kan helpen.

    Ramen moet je helemaal met rust laten voordat een auto warm is anders breek je kabels of kapotte raam motoren.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

    Het is echt het handvat wat gewoon niet meer wil bewegen, zit vaak hooguit een paar mm speling op.

    De rubbers smeer ik inderdaad in en daar heb ik ook niet echt problemen mee, van binnenuit gaan de deuren vrijwel altijd open.
    De ramen blijf ik ook zoveel mogelijk vanaf natuurlijk om de genoemde redenen.

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.254
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

    Bijzonder, geen vocht vriest ie ook niet vast dus een vocht verdrijver zoals wd40 is je enige kans, plus zoveel mogelijk voorkomen dat er water in loopt.
    Benieuwd of er meer A3 eigenaren zijn die dit hebben, mijn A4tjes hebben dat eigenlijk nooit gehad, handvat beweegt altijd wel.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

    Ik ben ook benieuwd of dit echt een probleem is met dit type handvat, mijn A3 8P heeft er nooit last van gehad.


  6. #6
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.433
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

    In de bijna 11 jaar dat ik de A3 8V heb gehad, is er nooit de handvaten vastgevroren.

    Zoals Rol-co al zei inspuiten wat vocht verdrijft en smeerd.
    Daar zijn genoeg spullen voor.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  7. #7
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Goede tip, dat ziet er goed uit.

    Zelf had ik dit gevonden, volgens de beschrijving zou dit aardig overeen komen, maar helemaal thuis ben ik niet in al die goedjes.
    https://www.bol.com/nl/nl/p/wd-40-sp...0000049952922/

    Zover ik vandaag zag kan ik het mechanische van de handvaten inspuiten als ik hem open hou.

  10. #9
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

    Siliconenspray kan idd ook werken, ik gebruikt dat op de deurrubbers in de winter.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Ik heb dit goedje geprobeerd en met succes! in een maand tijd is me slechts 1 handvat een keer dicht gaan zitten in temperaturen tot -35.
    Laatst gewijzigd door Crush3r; 18-01-24 om 16:19.

  12. #11
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe voorkom ik dichtgevroren handvatten in Scandinavische winters?

    Pff -35 heeft mijn Audi volgens mij nog nooit meegemaakt 😉
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •