Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Gasachtige lucht door airco bij koude start

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Gasachtige lucht door airco bij koude start

    Ik heb sinds pakweg een week dat bij een koude start er, zover ik het kan omschrijven, een wat subtiele gasachtige lucht door de airco komt. De auto heeft nooit echt problemen gehad, maar wel een grote beurt aantal weken geleden. De lucht blijft even hangen en lijk er wel even wat hoofdpijn van te krijgen (of het is placebo).

    Na wat rijden verdwijnt de lucht vanzelf. De airco stand altijd op dezelfde stand, daar stroomt de airco lucht meeste doorheen (geen idee of het uitmaakt):

    132106712.jpg

    Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Gasachtige lucht door airco bij koude start

    Vermoedelijk is er tijdens de beurt een desinfecterende reiniger gebruikt, om de aircoverdamper te ontsmetten. Er willen zich daar graag bacteriën ontwikkelen, dan ruikt het in de auto naar natte hond 😀. Vandaar het advies om de airco steeds 5-10 minuten voor aankomst uit te zetten zodat de verdamper kan drogen.
    Dat reinigen hoort bij een standaard airco beurt, het komt uit een spuitbus. De geur verdwijnt met de tijd vanzelf.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Gasachtige lucht door airco bij koude start

    Dank voor de tip! Ik wist was nog niet op de hoogte dat zoiets gebruikt werd tijdens een beurt. Ik laat de airco standaard in de laagste stand aanstaan, dus kan zijn dat dit spul kans heeft gehad om zicht te ontwikkelen.

    Ik ga het advies opvolgen en de airco paar keer uitzetten voor aankomst, kijken of het daarmee is verholpen.

    Mocht dit trouwens niet (helemaal) het probleem oplossen, is dat een ozon behandeling een goede oplossing? Ik lees op andere fora dat verschillende airco geur problemen eigenlijk direct de wereld uit helpt.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •