Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: 1.4 TFSI - EPC lampje met stotterende motor

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2024
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard 1.4 TFSI - EPC lampje met stotterende motor

    Goededag,

    Ik vroeg me af of iemand enig idee heeft wat dit kan zijn. Ik kom net van de dealer en zit achteraf met meer vragen dan vermoedens.

    Afgelopen vrijdag stond ik een tijdje te wachten op iemand met de motor aan. Gok zo een 15 minuten.
    Toen ik weer eenmaal begon te rijden, begon het EPC lampje te branden en stotterde de auto bij het optrekken.

    Vervolgens heb ik de dealer gebeld en die had helaas geen tijd meer om hem uit te lezen zo aan het einde van de dag.
    Ik heb de auto toen, al haperend en stotterend, naar huis gereden en heel het weekend laten staan, om het vervolgens vanochtend naar de dealer te brengen.

    Het aparte was dat toen ik de auto weer opstartte, het EPC lampje weg was en de auto weer reed alsof er niks aan de hand was.
    Toch maar door naar de dealer gegaan, zodat ze de auto konden uitlezen. Mijn vermoedens waren dat het de bobines zouden moeten zijn.

    Eenmaal uitgelezen gaven ze aan dat er meerdere storingsmeldingen naar voren kwamen, namelijk:

    • Storing cilinderoverslag
    • Storing nokkenasversteller A+B cil 3


    Hun conclusie is vervolgens (zoals omschreven op de bon):

    • Tijdens controle geen cilinderoverslag geconstateerd
    • Storingen gewist en bij eerstvolgende storing verdere diagnose.


    Het verhaal is dat ze nu niet kunnen zien wat er aan de hand is en dat de storingen die naar voren komen elkaar getriggerd kunnen hebben, maar het niet perse de bobine is, of de bougie, of wat anders.

    Nu moet ik dus gewoon doorrijden, wachten tot het weer gebeurt en weer langs de dealer gaan wanneer het probleem actief is. Het lastige is vaak alleen dat ik alleen maar rijd buiten kantoortijden (en dus buiten de openingstijden van de dealer) en ik bang ben daardoor elke keer niet langs te kunnen gaan wanneer het probleem weer speelt.

    Vroeg me daarom af wat voor ervaringen jullie hiermee hebben?

    Ik dacht eerst dat het simpelweg de bobines waren, maar de storingsmeldingen doen vermoeden dat het misschien wat anders is (ik ben geen kenner).

    Geeft een auto uberhaupt bij bobine problemen een storingsmelding bij het uitlezen dat het de bobines kunnen zijn, of valt dit onder cilinderoverslag?
    Laatst gewijzigd door Daemon; 27-02-24 om 12:40.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4 TFSI - EPC lampje met stotterende motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daemon Bekijk Berichten
    Afgelopen vrijdag stond ik een tijdje stil met een brandende motor. Gok zo een 15 minuten.
    Wat bedoel je hier nu precies mee?

    Wat meer info zou ook goed zijn, leeftijd auto, km stand, recente reparaties uitgevoerd? Hoe lang heb je de auto?
    Zo’n storing kan heel veel oorzaken hebben, waarop is jouw vermoeden van bobines gebaseerd?
    Laatst gewijzigd door Kees B; 27-02-24 om 10:55.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2024
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.4 TFSI - EPC lampje met stotterende motor

    Ten eerste bedankt voor je tijd en aandacht. Excuus dat mijn verhaal niet geheel duidelijk was.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Wat bedoel je hier nu precies mee?
    Ik stond stil met de motor aan (niet uitgezet) te wachten op iemand. (Ik weet het niet bepaald milieuvriendelijk)
    Na het wegrijden speelde het toen eigenlijk gelijk op. Zonder dat ik de auto opnieuw heb gestart.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Wat meer info zou ook goed zijn, leeftijd auto, km stand, recente reparaties uitgevoerd? Hoe lang heb je de auto?
    Zo’n storing kan heel veel oorzaken hebben, waarop is jouw vermoeden van bobines gebaseerd?
    Auto komt uit 2015 en ik ben de eerste bezitter.
    A3 1.4 TFSI - S Tronic.
    Km stand: 118.000.

    Recentelijk geen reparaties uitgevoerd. Laatste APK de bougies vervangen.

    Reden dat ik de bobines vermoed, is omdat dit simpelweg uit 9 van de 10 zoekresultaten naar voren komt als meest voorkomende oorzaak bij de symptomen die de auto had (EPC lampje, stotterende motor, minder gevoel van vermogen). En omdat ik ook heb gelezen dat bobines meestal na 100.000 km vervangen dienen te worden.
    Laatst gewijzigd door Daemon; 27-02-24 om 12:35.

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4 TFSI - EPC lampje met stotterende motor

    Oké, duidelijk! Kan me wel voorstellen dat je bobine(s) verdenkt, vind het tegelijk ook positief van de dealer dat ze niet gelijk “met het onderdelenkanon willen gaan schieten”.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daemon Bekijk Berichten
    Nu moet ik dus gewoon doorrijden, wachten tot het weer gebeurt en weer langs de dealer gaan wanneer het probleem actief is. Het lastige is vaak alleen dat ik alleen maar rijd buiten kantoortijden (en dus buiten de openingstijden van de dealer) en ik bang ben daardoor elke keer niet langs te kunnen gaan wanneer het probleem weer speelt.
    Je zou kunnen proberen het probleem op te roepen door weer een kwartier met draaiende motor te gaan staan en dan wegrijden. Als het probleem dan weer optreedt kun je dat bij de dealer ook zo (laten) doen. Het kan goed zijn dat door de warmte opbouw onder de motorkap door gebrek aan rijwind een defect ontstaat, bijvoorbeeld in een toch al zwakke bobine.

    Als alternatief: de gok nemen en alleen bobine nr 3 vervangen, omdat op die cilinder een foutcode opgeslagen was. Indien succesvol, de andere twee vervolgens ook vervangen, voor de zekerheid. Of natuurlijk gelijk alle drie vervangen…..
    Laatst gewijzigd door Kees B; 28-02-24 om 10:30.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •