Verplaatst naar het 8V-subforum, svp voortaan hier zelf de vragen over deze auto neerzetten.
Hallo! Ik heb een probleem met mijn auto.. Situatie is als volgt:
Vandaag 2 uur met de auto gereden -> thuiskomst de auto aan de lader gelegd -> Uur later wou ik weer weg gaan, kwam bij de auto en de koelvin draaide hard. Stekker uit de auto gehaald, wou de auto starten en kreeg de meldingen: acculading gering: laden door te rijden / dynamo storing: accu wordt niet geladen / aandrijving: systeemstoring! Wagen veilig parkeren. Direct auto uit gezet en de koelvin ging weer luid draaien. Zo’n 15 minuten later ging hij uit. -> auto proberen te starten, gelijk vin ging weer aan, auto ging ook even aan en daarna gingen alle mogelijke meldingen af. -> accu gemeten, 9,3v. -> 1u later, accu gemeten 11,4v. Auto starten ( ging niet, weer alle meldingen ) 9,3v. -> half uur later 10,2 v.
Iemand zei dat me accu kapot is. Nu denk ik zelf dat er iets met koelvin is en dat die juist de accu helemaal leeg heeft getrokken. Is er een mogelijkheid om de vin te controleren? Of dat ik vin uit kan schakelen (stekker eruit?) de auto start met startkabels, een rondje rij. En kijk of de accu het weer normaal doet. Dan weet ik dat het aan de vin ligt?
Buurman kan de auto wel uitlezen maar dat gaat niet omdat de auto al leeg getrokken is voordat hij hem uitgelezen heeft en alle meldingen geeft..
Iemand tips? alvast bedankt.
Lijkt mij de temperatuur sensor, die de koelfan aan stuurt, die meet dat je motor te warm is en warm blijft, terwijl hij dat niet is.
Peeet
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 -> Retrofits Topic A5/8T
ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld
Als ik hem start, start hij de elektra motor maar slaat gelijk af met de melding: Aandrijving systeemstoring: wagen veilig neerzetten. Dus ik ben bang dat als ik hem aan een andere auto hang dat hij ook direct uitvalt?
De garage heeft volgende week pas tijd.. Maar even geduld hebben
Ik heb soortgelijke melding gehad met mijn A3 E-tron, dat kwam doordat de auto een tijd op contact stond in de werkplaats en ik vermoed ook de kou begin december die daar aan meedroeg.
Na het resetten van de melding en het inleren van de accu (BEM code wijzigen -> opslaan) een week aangekeken en de BEM code weer teruggezet -> opslaan geen problemen meer. De accuspanning was laag (maar niet ver onder de 12v), maar kennelijk heeft het geholpen. Ik heb wel een nieuwe accu liggen just-in-case, maar nog niet nodig gehad (of tijd gevonden om hem erin te hangen). Inmiddels 2 1/2 maand verder zonder problemen. Als ik jouw informatie lees, dan is de accu echt op, want onder 10v is het wel echt klaar… die fan is denk ik een beveiliging voor de hogevolts accu.
Ps. Wat ik vergeten ben om te vermelden, is dat ik op internet had gevonden dat als je je accu op de a3 E-tron wilt laden, dan moet je je stoelverwarming aanzetten. Zo reed ik dan ook rond. Ik weet niet of jij die optie hebt, anders zou ik de achterruitverwarming aanzetten (ook een energieslurper). Het is het proberen waard.
Allen tnx voor reactie, ik had de auto bij de garage neergezet en de reacties erbij verteld. Gisteren kreeg ik alleen de diagnose dat de Vermogens- en besturingselektronica voor elektroaandrijving €6694.87,
- ex.btw. vernieuwd moest worden.. Ik heb de auto uiteindelijk er wel heen kunnen rijden, kan het alsnog dat dat kapot is? Na mijn werk wou ik erheen rijden om te vragen of ze de accu wel gecontroleerd hebben en gekeken of dat het niet kan zijn maar toen waren ze helaas al dicht (voor sluitingstijd pff) dus nu afwachten op reactie maandag..
Helaas gaat het een duur grapje worden.. Bij aankoop, garantie afgesloten, maar dit onderdeel valt niet onder de garantie wordt er gezegd..
We hebben met de originele diagnoseapparatuur het testschema doorlopen voor deze storingen. Hier
kwam als resultaat uit dat het regelapparaat voor vermogens- en besturingselektronica voor
elektroaandrijving intern defect was en dat deze vervangen moest worden. Hierdoor is ook de 12 volt
accu diep ontladen geweest en defect geraakt.
Zal dan toch eens bij rechtsbijstand na vragen.
Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
Ikmvind het opmerkelijk dat zoiets cruciaals buitennde garantie valt. Daarnaast lijkt mij dit onderdeel zo essentieel voor de auto dat er minimaal een coulanceregeling zou moeten zijn. Het is geen slijtdeel maar elektronica!
Verder zou ik navragen of dit alleen opgelost kan worden met een nieuw onderdeel of dat dit apparaat ook als gebruikt onderdeel te vinden is.
“Wordt er gezegd…..” Ik zou dat zelf eerst eens checken, aan de hand van de (schriftelijke) garantievoorwaarden.
Is “de garage” een Audi dealer? Het lijkt erop dat je garage weinig ervaring heeft met deze nieuwe techniek, en afgaat op wat het diagnoseapparaat aangeeft. Hetzelfde geldt overigens voor veel Audi dealers. Was het maar zo simpel! De kosten zijn gigantisch en jij mag het risico van een verkeerde diagnose dragen, elektronische onderdelen kunnen niet worden geretourneerd! De oorzaak ligt vaak elders, ik zou in elk geval een tweede mening verlangen.
Bv bij Danny Versluis, alias DiagnoseDan, zit in Mijdrecht. Hij is ook op YouTube te vinden met zijn kanaal, heel leerzaam.