Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: E-tron stottert bij optrekken

  1. #1
    R0CKtotheSTAR's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Leeftijd
    36
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Post E-tron stottert bij optrekken

    Hoi Allemaal,

    Sinds september vorig jaar ben ik (opnieuw) trotse bezitter van een Audi A3 E-tron uit 2020 (8V). Ik heb deze auto laten importeren bij een officiële Audi dealer uit Duitsland met nog geen 36.000 KM op de teller.

    Nu na een aantal maanden merk ik op dat na langere ritten 30 KM+, de auto bij het optrekken vanuit stilstand behoorlijk begint te stotteren en te ratelen. Ik heb hier 3 korte video's van gemaakt. Het stotteren is niet goed te zien gezien de automatische stabilisatie van de camera maar het geluid is goed hoorbaar. Overigens kwam ik op een Engels forum exact hetzelfde probleem tegen waarbij deze persoon vertelde dat de gehele Mechatronic was vervangen en het probleem daarmee verholpen was... Een dure "grap" als dit niet onder de garantie van Audi valt lijkt mij.

    Video 1:


    De andere 2 video's zijn te zien op deze YouTube playlist: https://www.youtube.com/playlist?lis...NVp92diFZ0piGI

    Ik ben erg benieuwd of iemand van jullie dit probleem herkent of al dan niet weet wat dit probleem exact is.

    Gr. Sam.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.667
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron stottert bij optrekken

    Eerste waar ik aan zou denken is een defect vliegwiel (tweemassa vliegwiel). Zou er zo niet meer mee (durven) rijden, het klinkt behoorlijk angstaanjagend.
    Als het aan de bak ligt zijn er zeker foutcodes te vinden, zou dus beginnen met uitlezen.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3
    R0CKtotheSTAR's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Leeftijd
    36
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron stottert bij optrekken

    Dank voor je reactie! Vandaag bij een Audi garage langs geweest, uiteraard was het probleem er op dat moment niet. Maar na het laten zien van de video's denk de monteur dat het de versnellingsbak is. Er is mij verteld dat er een behoorlijke aantal diagnoses moeten worden gedaan om het exacte probleem vast te stellen. Dit zou enkel al in de EUR. 1.000,- gaan oplopen... Ik moet even nagaan wat hier nu handig in is.. Intussen tijd hoop ik iemand op het forum te vinden die het probleem herkent.

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.667
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron stottert bij optrekken

    Mogelijk, de E-tron heeft de elektromotor in de bak zitten, waren er geen foutcodes dan? Uitlezen moet toch “even” kunnen?

    Als er verder geen reactie komt, zou ik me bij Erwin.audi.com registreren, voor een paar € kun je dan een beperkte tijd alle gewenste info over de auto ophalen. Met name de TPI’s zijn dan in dit geval interessant. Dat zijn Technical Product Informations van Audi, met instructies voor dealers mbt bepaalde product problemen. Oorzaak, symptomen, hoe te handelen, garantieafwikkeling enz. Het zou niet de eerste keer zijn dat een dealer op een TPI gewezen moet worden…..
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5
    R0CKtotheSTAR's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Leeftijd
    36
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron stottert bij optrekken

    Hi Kees,

    Dat leek mij ook en daar was ook even spraken van tot dat ze me toch maar wegstuurde en mij adviseerde om toch maar "even" langs Audi Hamburg te rijden voor een diagnose. Maar goed, dank voor je advies wat betreft Erwin.audi.com . Ik heb een account aangemaakt en kan zien dat ik voor een paar euro data "kan ophalen"? Deze site is nieuw voor mij en snap dan ook niet goed hoe dit verder werkt.. Haalt hij de TPI's online binnen welk ik dan kan inzien of moet ik fysiek ergens langs?


  6. #6
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.667
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron stottert bij optrekken

    Het bekende verhaal helaas, dealers staan niet te popelen in zo'n geval.

    Heb zelf geen ervaring met Erwin, gebruik elsawin maar die is te oud voor jouw auto.

    Deze uitleg heb je mss al gezien:
    https://erwin.audi.com/erwin/showInfoTour.do

    Daarin lees ik o.a. het volgende.

    QUOTE Via het menupunt "Voertuigindividuele informatie - voertuigidentificatie" wordt u gevraagd om een geldig voertuigidentificatienummer (VIN) in te voeren.
    Als resultaat worden u alle belangrijke voertuiggegevens zoals model, modeljaar, motorcode etc. getoond.
    U kunt nu alle voor de reparatie relevante informatie voor het betreffende voertuig opvragen.
    Deze bestaat in detail uit technische productinformatie, arbeidsposities, reparatiehandleidingen, schakelschema’s, carrosseriereparatie, onderhoud strikt genomen, milieukeuring en onderhoudstabellen. UNQUOTE

    “Technische productinformatie”, dat zouden dan de TPI’s kunnen zijn, maar kan ook algemeen zijn bedoeld…… en dat daar dan alleen dealers toegang toe hebben. Mss een gokje wagen?

    Alle info op Erwin is beschikbaar als pdf en kan direct gedownload worden naar je pc.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 08-04-24 om 17:10.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  7. #7
    R0CKtotheSTAR's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Leeftijd
    36
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: E-tron stottert bij optrekken

    Bedankt voor je reactie en uitleg, ik ga is kijken wat hier uitkomt

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •