Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: 1.4 TFSI Ambition hoge pieptoon 6e versnelling

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard 1.4 TFSI Ambition hoge pieptoon 6e versnelling

    Hallo,

    ik woon in Zwitserland, en bezit sinds maart 2013 een A3 1.4 TFSI Ambition, Handgeschakeld 6 versnellingen. Nadat ik een beetje rustig aan gedaan heb tijdens het inrijden, heb ik inmiddels iets meer dan 10.000 km op de klok, en reed laatst van Zwitserland naar Nederland over een zeer rustige autobahn, prima gelegenheid dus om hem eens even op zijn staart te trappen.

    210 km/h had ik al eens eerder op de klok gehad, maar nu was er een stukje bergaf waar de teller op een gegeven moment zelfs 230 km/h aangaf, moet zeggen dat ik dat zeer indrukwekkend vindt voor een 1.4 motor. Ik denk nu echter dat het voor de versnellingsbak misschien iets teveel is geweest, ook al was het maar 10 seconden. Sinds die rit krijg ik namelijk in de 6e versnelling een hoge pieptoon te horen bij het gas geven, de frequentie is afhankelijk van het toerental, en het volume van deze piep is afhankelijk van hoeveel gas ik geef, oftewel het koppel. Bij ongeveer 130 km/h verdwijnt de pieptoon dan weer.

    Turbo kan het mijns inziens niet zijn, omdat 1: turbo toerental is niet gekoppeld aan het motortoerental en 2: turbo zou je horen in iedere versnelling, niet uitsluitend in de 6e. Helaas kan ik pas over twee weken een afspraak bij de Audi garage krijgen, voorlopig gebruik ik de 6e versnelling dus maar even niet. Ik zou het erg jammer vinden als blijkt dat de versnellingsbak kapot is, naar mijn idee is er dan een te lichte versnellingsbak ingebouwd, of het is een productiefout geweest.

    Verder weleens gemerkt dat ie niet altijd lekker in de eerste versnelling gaat, dit was al vanaf het begin het geval, moest dan de koppeling nog een keer indrukken om hem er goed in te krijgen. Soms heb ik het niet door en dan is het tandjes poetsen bij het wegrijden, b.v. voor een stoplicht...

    Kortom, dit zijn toch dingen die je niet verwacht van een nieuwe Audi, ik hou jullie op de hoogte van de uitkomst bij de garage is.

    Oh ja, moet er wel bij zeggen, het rijgedrag van deze auto is geweldig. Vooral het bochtenwerk hier in de bergen, en ook de ESP doet heel subtiel maar perfect zijn werk.
    Laatst gewijzigd door tmennink; 14-08-13 om 13:21.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •