Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Storing op DAB zenders

  1. #1
    Paulus7109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Posts
    84
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Storing op DAB zenders

    Ik heb sind ik de auto heb (1 maand) al direct gemerkt dat ik ondanks DAB toch nog storing op de radio zenders krijg.
    Ik kies al speciaal enkel DAB radiozenders, en niet de FM zenders, maar toch krijg ik storing?
    Ik dacht dat je ofwel de zender ontving of niet, maar storing zou toch niet mogen met digitale zenders?
    Nog iemand deze problemen?
    Laatst gewijzigd door Paulus7109; 22-09-17 om 07:30.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Storing op DAB zenders

    Het hangt van het type storing af.

    Storing op FM hoor je als wegvallende stereo / ruis / ... Storing op DAB zorgt er gewoon voor dat je signaal plots volledig weg is.

  3. #3
    mmaximaal
    Guest

    Standaard Re: Storing op DAB zenders

    In heb een 2 jaar geleden ook een DAB radio in mijn audi gehad. De zenders stoorden niet, maar zodra het signaal te zwak wordt dan valt de zemder geheel uit.
    Tussen Arnhem en Utrecht viel het signaal zo vaak weg dat ik de DAB maar uitgeschakeld heb en lekker naar FM ben gaan luisteren.

    DAB gaat pas goed werken als er veel meer steunpunten komen. Daarom nu weer lekker FM en perfect signaal.

    Max

  4. #4
    Paulus7109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Posts
    84
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Storing op DAB zenders

    Dat van die storing begrijp ik wel. digitaal is ofwel goed of helemaal niets.
    Maar dat is nu net het gekke, bij digitale zenders (DAB) krijg ik toch ruis??
    Ik ben deze week naar duitsland gereden en had een belgische zender op DAB en ergens na 200km in Duitsland begon deze toch vrolijk te ruisen. Ok was al veel verder weg als ik gedacht had, maar dan zou ik het nor,aal vinden dat ik via DAB helemaal geen signaal zou krijgen.

  5. #5
    gijsv's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    42
    Posts
    103
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: Storing op DAB zenders

    Ik heb ook DAB+. Bij mij heeft het een tijd geduurd om er achter te komen dat alle opladers in de auto (12v) storing geven op het ontvangst! Als ik deze er weer uit haal heb ik geen problemen meer. Misschien is dit ook bij jou het euvel?


  6. #6
    Paulus7109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Posts
    84
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Storing op DAB zenders

    Ga ik zeker eens proberen.
    Wat me ook opvalt is dat ik ook dezelfde storing krijg als vroeger op FM op een plek niet ver van mijn werk. is maar in een straal van 50 m, ben ik daaruit is er ook geen storing meer.

  7. #7
    Ries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.233
    Kudos
    41
    Auto
    Audi RS4
    Land
    Land

    Standaard Re: Storing op DAB zenders

    Normaal gesproken geen last van. Enkele weken geleden heb ik dit eenmalig ook gehad. Even contact aan en uit en daarna niet meer gehad. Ik heb geen losse opladers.

  8. Ad
  9. #8
    Akita's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    2.625
    Kudos
    281
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Storing op DAB zenders

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gijsv Bekijk Berichten
    Ik heb ook DAB+. Bij mij heeft het een tijd geduurd om er achter te komen dat alle opladers in de auto (12v) storing geven op het ontvangst! Als ik deze er weer uit haal heb ik geen problemen meer. Misschien is dit ook bij jou het euvel?
    @gijsv hier kom ik er ook net achter dat bij mij hetzelfde gebeurt. Is dit bij jouw opgelost? Als ik de telefoon via de “charge-poort” onder de armsteun verbind (om te laden) is er niks aan de hand. Net overigens ff het 12 volt dvdscherm er in gestoken, maar hiermee geen probleem!
    Laatst gewijzigd door Akita; 04-02-18 om 13:14. Reden: Aanvulling
    A4 Allroad Pro Line Business 2.0 TFSI 2011.
    A4 Allroad Quattro Edition 2.0 TFSI 2018.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2017
    Posts
    301
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Storing op DAB zenders

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Akita Bekijk Berichten
    @gijsv hier kom ik er ook net achter dat bij mij hetzelfde gebeurt. Is dit bij jouw opgelost? Als ik de telefoon via de “charge-poort” onder de armsteun verbind (om te laden) is er niks aan de hand.
    In zo'n oplader zit een kleine DC-DC converter (om 12-14V input af te regelen naar 5V). Meen me te herinneren dat de trafo ook in slechte versterkers storing levert op radiosignalen etc. (en dan stoort er ook nog een gelijkrichter mee)

    Ik heb met m'n Chinese ladertje hetzelfde probleem. Gebruik ik de externe USB-aansluiting van de radio, dan werkt het perfect.
    Kunnen jullie ook ergens 5V uit de radio trekken (met minimaal 1A)? Dan zou dat misschien de oplossing zijn... USB is namelijk niets meer dan 5V+ en 5V- (ja en een datapaar, maar dat heb je alleen nodig als je ook data wil versturen via de kabel, zoals bijvoorbeeld muziek naar mijn radio).

    Laatst gewijzigd door tdt; 04-02-18 om 13:20. Reden: USB pinout toegevoegd

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Posts
    412
    Kudos
    0
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Storing op DAB zenders

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tdt Bekijk Berichten

    Kunnen jullie ook ergens 5V uit de radio trekken (met minimaal 1A)? Dan zou dat misschien de oplossing zijn... USB is namelijk niets meer dan 5V+ en 5V- (ja en een datapaar, maar dat heb je alleen nodig als je ook data wil versturen via de kabel, zoals bijvoorbeeld muziek naar mijn radio).

    Achter de MMI unit (dvd speler in het handschoenen kastje) zit in een van de quadlock stekkers een USB gedeelte, dus + en - 5V en de dataparen. Daar kan je hem vanaf halen.
    Laatst gewijzigd door base86; 06-02-18 om 08:33.
    SQ5 2018 PL+ en nog zo veel meer
    TTS 8S Roadster 2016, PL+
    A3 8V Limousine 2018, Design PL+

  12. #11

    Standaard Re: Storing op DAB zenders

    DAB is inderdaad erg gevoelig voor omgevingsfactoren.
    Ik heb het niet in de auto, maar wel in huis (losse radio)
    Die moet al voor het raam staan, en zelfs daar ontvangt-ie nog maar een beperkt aantal zenders.
    En zodra iemand een laptop of PC aanzet in huis, is het afgelopen met de ontvangst.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    57
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Storing op DAB zenders

    Ik heb ook een DAB+ ontvanger in mijn A3. Ik zie dat de radio automatisch overschakelt van DAB -> FM bij slechte ontvangst DAB. Je kan dit zien aan het FM symbool in de centrale display. Volgens mij ben je dan ook 'ergens na 200km in Duitsland ' al naar FM aan het luisteren zonder dat je dit door hebt en na enige tijd heb je daar ruis op.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •