Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 30 van de 30

Onderwerp: Verschil 1.4 TFSI en 1.5 TFSI

  1. #21

    Standaard Re: Verschil 1.4 TFSI en 1.5 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renzo Bekijk Berichten
    Ik snap eigenlijk niet goed waarom men is begonnen met dat coasting? Wanneer je aan het uitbollen bent gebruikt je motor per definitie al geen druppel meer als je de koppeling gekoppeld laat, hoe kan je hier dan in godsnaam brandstof mee besparen?
    Klopt, maar dan remt de auto af op de weerstand van de motor. Je rolt dus veel minder ver uit dan met coasting.

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Verschil 1.4 TFSI en 1.5 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renzo Bekijk Berichten
    Ik snap eigenlijk niet goed waarom men is begonnen met dat coasting? Wanneer je aan het uitbollen bent gebruikt je motor per definitie al geen druppel meer als je de koppeling gekoppeld laat, hoe kan je hier dan in godsnaam brandstof mee besparen?
    Ontkoppelen: auto zal een véél langere afstand kunnen afleggen dan wanneer gekoppeld bij het uitbollen. Je kan het zelf eens proberen. Ik gebruik het vooral op zachte hellingen en wanneer ik zie dat er verderop een licht op rood springt.
    Coasting: de motor zal nog eens extra besparen, stationair draaien kost ook brandstof. Dit lijkt me echter wel belachelijk weinig winst.

  3. #23

    Standaard Re: Verschil 1.4 TFSI en 1.5 TFSI

    Het is niet zo dat bij remmen op de motor er helemaal geen inspuiting meer plaatsvindt, wanneer de motor terugschakelt zal er wel degelijk kortstondig geïnjecteerd worden om het motortoerental te synchroniseren aan de versnellingsbak. Daar dit synchroniseren meer energie verbruikt dan alleen het overwinnen van de interne weerstand van de motor (lees stationair draaien), zal dit misschien in de praktijk net iets ongunstiger uitpakken, zeker als de bak terug moet van 7 naar 1. Ik vermoed dat het verschil niet veel is met uitrollen, maar gezien de korte tijd die een uitrol danwel remactie duurt zal het wel uit kunnen. Heb in de praktijk nog nooit goed getest wat het verschil is tussen de twee qua verbruik.

  4. #24

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Posts
    112
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Verschil 1.4 TFSI en 1.5 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3_sb Bekijk Berichten
    Klopt, maar dan remt de auto af op de weerstand van de motor. Je rolt dus veel minder ver uit dan met coasting.
    Akkoord, maar ik heb nog nooit voorgehad dat ik iets had van "tiens, ik kom er niet met remmen op de motor", dit is in mijn ogen juist de bedoeling om de remmen te besparen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eskape1994 Bekijk Berichten
    Ontkoppelen: auto zal een véél langere afstand kunnen afleggen dan wanneer gekoppeld bij het uitbollen. Je kan het zelf eens proberen. Ik gebruik het vooral op zachte hellingen en wanneer ik zie dat er verderop een licht op rood springt.
    Coasting: de motor zal nog eens extra besparen, stationair draaien kost ook brandstof. Dit lijkt me echter wel belachelijk weinig winst.
    Stationair draaien kost brandstof, maar daar hebben we start/stop voor
    Al bij al, volgens mij is het "zever me pakskes verkopen", zoals men in de kempen zegt. Start/stop bij stilstand kan ik nog bij komen dat dit opbrengt, ik zie dit elke dag in de file. Als ik start/stop uitzet is mij verbruik x2. Alhoewel ik toch nog de belasting op startmotor en accu in twijfel stel.

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Verschil 1.4 TFSI en 1.5 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renzo Bekijk Berichten
    Stationair draaien kost brandstof, maar daar hebben we start/stop voor
    Ik bedoelde het stationair draaien van de motor wanneer de auto uitbolt en ontkoppelt is. Dus wanneer je in efficiency-modus de gas loslaat. Dan werkt de start/stop natuurlijk niet


  6. #26
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Verschil 1.4 TFSI en 1.5 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typer Bekijk Berichten
    Dank je voor de info.
    Zijn er nog andere mensen met de nieuwe 1.5?
    Ik ben erg benieuwd naar jullie verbruik.
    Vorige maand (januari 2020) mijn nieuwe Q3 35 TFSI Proline S in ontvangst genomen. Dit is onze 3e Q3 in 6 jaar, dus we hebben (ondanks geringe jaar kilometrages) wel wat ervaring met dit model. De selectie van modeluitvoering en opties in juli vorig jaar was bij de bestelling dus niet zo'n probleem: automaat/ parkeerhulp/ rondom kamera/trekhaak/open dak etc. was ons reeds bekend ! Ook de "gepropageerde verbeteringen" m.b.t. de kofferruimte afdekking kwam ons positief over. Het vroegere rolgordijntje was weer vervangen door een harde en (!) een onder de in hoogte verstelbare koffervloer opbergbare harde afdekking (zoals "voor-vroeger").

    Wat schetst onze ( en van de verkoper !!) verbazing bij onze aflevering: De vloer stond in de "hoogste stand" en was niet in een lagere stand (meer) te plaatsen omdat die extra ruimte opeens was ingenomen door een 48V Accu en een blok electronica !! Grote verbazing alom (gemeend of niet) maar mijn nieuwe Q3 was zonder enig bericht van dealer/Pon gemodificeerd tot de nieuwste uitvoering....een z.g. Mild Hybrid Electric Vehicle !! Of ik hier nu echt blij van moet gaan worden weet ik na 500 km nog niet... in ieder geval is de motor aan het geluid te horen ook weer een COD type geworden (wat Niet meer in de bestelspecificatie stond), zou ca. 10 sec. een extra "boost" kunnen geven van ca. 10 PK/50 Nm. uit opgewekte energie tijdens rem-acties en zou daardoor ca. 0.4 liter per 100 km brandstof kunnen besparen !
    Vreemd genoeg is er geen wijziging/verlaging in Co2 /BPM toegepast. Per brief werd mij door PON in september j.l. medegedeeld dat de waarde was bepaald op 134 gr/Co2.

    Hoewel ik blij ben met mijn nieuwe aanwinst vind ik het toch beschamend dat zonder enige info vooraf ik word geconfronteerd met een aantal ongevraagde items:
    == een niet (meer) te verlagen laadvloer (=vergroten kofferruimte)
    == een niet praktisch op te bergen hoedenplank zoals gepromoot !
    == een gewichtstoename van de auto door een extra 48V accu met toebehoren (grotere startmotor/dynamo, extra bekabeling van voor naar achter, electronica-blok/omvormer (?) (ca 45 kg totaal))
    == in de toekomst misschien extra onderhoud / vervangingskosten 48V accu systeem.
    == weer een COD motor waarvan ik met mijn beperkte jaarkilometrage weinig brandstof bespaar en alleen de trillingen en gebrom ervaar.
    == geen prijsverlaging of Co2 aanpassing van de prijsstelling. (Prijsniveau per jan. 2020 is m.i. wel verlaagd !)
    Maar meest irritant vind ik de waardering voor mij als klant die toch voor zo'n auto meer dan 60K neerlegt door een importeur / (en/of) dealer die dit soort informatie niet vooraf "even" communiceert !!

    Toch hoop ik dat wij gaan genieten van onze nieuwe aanwinst hoewel alle moderne snufjes nog niet helemaal gewend zijn. Ook het model is duidelijk wat verbetert, hoewel ik met mijn vorigen ook al heel tevreden was (maar ja.. mijn wederhelft vond het digitale dashboard en de gekleurde LED binnenverlichting zo mooi en... nu past haar i-Phone ook nog aan het MMI systeem. Helemaal prachtig vond ze de dynamische richtingaanwijzers (die ik nooit zie !).
    Ik ben meer van het mechanisch-technische: gelukkig zit er een motor in en heeft hij ook 4 wielen !! Zo gaat het vaak in deze moderne tijden nietwaar ??

    Qua verbruik heb ik nog (na 500km) weinig ervaring met deze nieuwe motor; de beruchte "hik" tijdens het wegrijden/schakelen is (nog) niet door mij geconstateerd: optrekken en schakelen met de DSG -7 bak gaat zeer vloeiend ! (het SS systeem zet ik sowieso uit...vind ik al jaren een drama omdat het wegrijden m.i. daardoor wordt vertraagd.).
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 28-02-20 om 11:54.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  7. #27
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.842
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Verschil 1.4 TFSI en 1.5 TFSI

    Het gaat hier om een A3, niet om een Q2 en puur om de motorische verschillen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #28
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Verschil 1.4 TFSI en 1.5 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Het gaat hier om een A3, niet om een Q2 en puur om de motorische verschillen.
    Ik heb mij aan het topic-item gehouden door te reageren op de verschillen tussen mijn ervaringen van vroegere 1.4 en de allernieuwste 1.5 tfsi-mhev motoren zoals werd gevraagd.
    Het type AUDI is m.i. daarvoor minder relevant: trouwens, ik rijd nu mijn 3e Q3 (dus geen Q2 zoals modje Tom meent op te merken.)

    Dat de nieuwe 1.5l (35 TFSI) in de q3 ook technische veranderingen in zowel rijgedrag en (ruimte-) uitvoering (Kofferbak) voor mij impliceerde achtte ik ook van belang in deze discussie.
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 29-02-20 om 15:43.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  10. #29
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.842
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Verschil 1.4 TFSI en 1.5 TFSI

    Weet je dan zeker dat dit ook geldt voor de A3? Anders heeft TS niets aan je bericht.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #30

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    51
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Verschil 1.4 TFSI en 1.5 TFSI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renzo Bekijk Berichten
    Ik snap eigenlijk niet goed waarom men is begonnen met dat coasting? Wanneer je aan het uitbollen bent gebruikt je motor per definitie al geen druppel meer als je de koppeling gekoppeld laat, hoe kan je hier dan in godsnaam brandstof mee besparen?
    Met een onkoppelde motor kom je verder omdat je dan niet meer remt op de motor. Dus je kan eerder je gas loslaten om op het zelfde punt stil te staan.

    Werkt zo ook met mijn A4 35tfsi mild hybrid. Daar gaat ook soms de motor helemaal uit, bijvoorbeeld brug af of gas los omdat het verkeerslicht op rood staat.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •