Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Foutcode: Laaddruk, onderste regelgrens onderschreden. 1.6 TDI trekt niet door

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Foutcode: Laaddruk, onderste regelgrens onderschreden. 1.6 TDI trekt niet door

    Mijn vrouw klaagt al een tijdje dat ze soms met moeite boven 120 km/u kan komen op de snelweg. Toen haar A3 maandag na een "start/stop" stop aan een groen licht niet meer wou opstarten moest er even naar gekeken worden (dit is nooit gevonden hoe dat eigenlijk kwam, naar haar zeggen werd heel het dashboard donker. Na contact uit en aan was ze weer vertrokken)

    De VAG-COM van bevriende garagist eraan en als fout stond er "Laaddruk, onderste regelgrens onderschreden, intermitterend". Ik ben er zelf mee tot bij hem gereden en vond dat de auto de stenen uit de grond trok, maar goed, eens de snelweg op in 6e versnelling is het een ramp.

    De gevraagde turbodruk en werkelijke turbodruk op grafiek in beeld en duidelijk zichtbaar dat de werkelijke turbodruk bij vollast van bijlange na de gevraagde druk niet bereikt.

    Nu heeft die auto net 70.000 km gelopen en is op twee weken na geen 4 jaar oud.
    De diagnose zou een kapotte turbo zijn.
    Bevriende garagist werkt ook bij een dealer waar de auto uiteindelijk gekocht is, hij ging horen of coulance mogelijk was.

    Wat ik aan jullie vraag: is na 70.000 km een kapotte turbo niet hééél snel? Met de auto worden dagelijks snelwegkilometers gereden, in het weekend de klassieke boodschappen rond de kerktoren.
    Ik denk wel dat mijn vrouw redelijk hard op de schakelindicator rijdt en altijd de start/stop gebruikt aan het rode licht. Ik ben daar geen fan van en ik rijd met mijn A6 altijd wat op goed gevoel, maar vrouwen... . Heb zelf nog nooit een kapotte turbo gehad in mijn auto's...( Vorige A6 2.7TDI is eruit gegaan op 250.000 km met originele turbo.)
    Is dit mogelijk, of komt dit amper voor kapotte turbo's op zo'n A3?
    Het is een 1.6TDI 105PK, bouwjaar 2014.

    tnx
    Gert
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  2. #2

    Standaard Re: Foutcode: Laaddruk, onderste regelgrens onderschreden. 1.6 TDI trekt niet door

    Wat betreft start/stop wordt er heel veel opgeslagen in de auto wat je kunt uitlezen, maar het dashboard op zwart is dan wel opmerkelijk. Normaal gesproken kan volgens mij alleen een open motorkap, open deur of sleutel uit het contact automatisch herstarten voorkomen. Batterijtjes van de sleutels al eens vervangen? Geen andere foutmeldingen?

    In TPI 2041722 wordt een probleem met de 1.6TDI turbo beschreven met exact dezelfde foutmelding. Die turbo zit aan het inlaatspruitstuk vast, vervangen is prijzig. Probeer dus wel vast te stellen dat de turbo kapot is en het bijvoorbeeld geen gescheurde drukslang o.i.d. is.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Foutcode: Laaddruk, onderste regelgrens onderschreden. 1.6 TDI trekt niet door

    Wat het uitvallen van het dashboard betreft: ik begin haast te geloven dat mijn vrouw gedroomd heeft. Er stond niks noppes foutcode in het geheugen, behalve dat van die turbo. Is sindsdien ook niet meer voorgevallen.
    Een probleem dat de auto al heeft van nieuw af aan: dat het mmi scherm halverwege blijft hangen en dat heel de handel niet opstart (geen muziek enz.). Contact uit en weer aan zorgt voor goede start.
    Het is geen keyless go, dus mag in principe toch niet uitmaken dat de batterijen in de sleutel leeg zijn? Batterijen zijn wel de eerste nog.

    Alle slangen rond die turbo zijn gechecked en allen goed. Het vacuüm is goed. Koppel je die slangen af gaat er meteen een andere foutcode in het geheugen staan.

    Wat omvat dat TPI? Ik kan zelf niet bij de technische docs van Audi.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  4. #4

    Standaard Re: Foutcode: Laaddruk, onderste regelgrens onderschreden. 1.6 TDI trekt niet door

    @raverke95
    Daar heb je gelijk in, die transponder in de sleutel zou ook moeten werken met lege batterij. Die TPI omvat kort samengevat:
    Na het uitzetten van je auto kan de (draaiende) as van de turbo vast gaan 'kleven'. Als er dan een stuk later gestart wordt kan het voorkomen dat die as blijft staan en zorgt dan voor ellende bij flink optrekken met P0299 als gevolg. Als dan opnieuw gestart wordt raakt de as wel los en is er niets meer aan de hand.. Pas als je zeker weet dat het de turbo zelf is, het probleem vaker terugkomt en het geen marterschade o.i.d. is raden ze vervangen aan..

    Nieuwprijs ~€1400 ivm inlaatspruitstuk.. Er is sinds 5.2017 een nieuw artikelnummer (ik ken de wijziging niet). 04L253016H 'oud', 04L253020A nieuw.

    Het MMI schermpje is waarschijnlijk een software-issue. Als je de standaard MMI hebt kun je in uitleeslog address 5F kijken of er software 420 of lager in zit, daar is een update naar 461 voor.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Foutcode: Laaddruk, onderste regelgrens onderschreden. 1.6 TDI trekt niet door

    Vandaag de auto naar de dealer om eventueel wat garantie toestanden te bekijken. Er zijn twee dingen...

    Wat je vertelt uit het TPI heeft mijn vrouw een klein jaar geleden wel gehad. Niks vermogen meer en gloeispiraal knipperen. Na de 5e keer starten alles weer normaal. Het verdikt was dus 1 op 1 wat je beschrijft en dat is later nooit meer voorgekomen.

    Na vandaag alles nog eens goed te bekijken, leken er inderdaad slangetjes doorzeefd. Toch marterschade dus. Slangetjes vervangen en auto rijdt weer prima.
    Wat een ongelooflijk kleine gaatjes. Je moet de slang buigen wil je de gaatjes kunnen zien.

    Hoe hou je die rotbeesten nu uit de auto, of hoe maak je ze een kopje kleiner? Mijn A6 staat er naast geparkeerd. Ik heb geen zin dat onze beide auto's voer worden voor marters...
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever


  6. #6

    Standaard Re: Foutcode: Laaddruk, onderste regelgrens onderschreden. 1.6 TDI trekt niet door

    @raverke95 Geen idee wat betreft de marters, hier zitten ze niet. Misschien goed idee om daar een nieuw topic over te maken Als je meer info over die MMI update wil moet je me maar even een berichtje sturen.

  7. #7
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Foutcode: Laaddruk, onderste regelgrens onderschreden. 1.6 TDI trekt niet door

    Auto parkeren op een rooster, of alleen de voorkant.

    Verzonden met Tapatalk pro.
    In bezit van Vagcom & VCP.
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Foutcode: Laaddruk, onderste regelgrens onderschreden. 1.6 TDI trekt niet door

    Fijn dat het toch opgelost is.
    Als je bereid bent te betalen heeft Audi zelf marterverschikkers dacht ik die ze kunnen inbouwen.
    Anders is er aftermarket genoeg te verkrijgen.
    Google maar eens op marterverschikkers voor auto's.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Foutcode: Laaddruk, onderste regelgrens onderschreden. 1.6 TDI trekt niet door

    Ik had al een tijdje een apparaat onder de carport hangen om katten af te schrikken. Even de handleiding van dat ding bekeken en mits de frequentie aan te passen is dat ook prima geschikt voor marters. Even op de grond gezet voor de auto's en hopen dat dit voldoet.
    Als het echt niet helpt zal ik maar bij Audi zelf te raden gaan. De beestjes zijn blijkbaar beschermd, dus ze om het hoekje helpen zal ik niet moeten doen

    Gekke dieren wel, want in de 10 jaar dat we hier nu wonen heb ik er nog nooit één gezien.

    @razor: zie je PB
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •