Vragen over de 8V graag voortaan zelf in het 8V-subforum zetten. Verplaatst.
Beste Leden,
Zoals sommige van jullie weten heb ik een Audi S3 (8v) 2013 model. Ik heb via de search functie vele informatie over accu's kunnen vinden, maar
niet gespecificeerd op mijn auto.
Ik heb een jaar geleden een lamp laten branden (nota bene van het dashboardkastje). Hele auto zwart. Zeer vervelend met o.a keyless entry etc.
Nu heb ik hem met een jumpstarter aan de praat gekregen. Accu laadde goed op daarna.
Helaas merk ik de afgelopen weken dat hij erg moeilijk start. Het kost hem zeer veel moeite. Zeker met een koude start met de nachtvorst gisteren.
Oftewel dit is vragen om problemen als je het mij vraagt!
Nu lees ik veel dingen over zelf een accu vervangen of niet. Afhankelijk van diverse laadstroomindicaties. Ik kan er zelf niet achterkomen. In de handleiding staat:
A replacement battery must have the same
capacity, voltage (12 V) and current rating. It
must also have the same dimensions as the
original, factory-fitted battery and have
sealed caps. The battery must comply with
the standards TL 825 06 (dated April 2008 or
later) and VW 7 50 73 (April 2010 or later).
Tevens word er geschreven dat er diverse functies gereset moeten worden na het vervangen van de batterij...
Wie oh wie kan mij goed advies uitbrengen voor het vervangen ofwel laten vervangen van een batterij?
Klusje om makkelijk zelf te doen, of even laten doen door een expert. (Ik neem aan dat Audi zelf de hoofdprijs rekent).
En natuurlijk benieuwd met welke accu's jullie tevreden zijn...
Groetjes
Slex
Dat is inderdaad aardig aan de prijs. Ik woon zelf in de omgeving Haarlem.
Ben momenteel een beetje aan het rondneuzen.
De huidige accu is een Moll 6R0 915 105 B (12v - 69Ah - 360A - DIN - 680A).
Mijn oog gaat ook uit naar de Varta E39 accu. Iemand ervaring met Varta?
https://www.accudienst.nl/p71450/varta-e39-accu.html
Iemand die toevallig wel zelf een accu heeft vervangen op zijn S3/A3 en weet of dit consequenties heeft omtrent inlezen en dergelijke?
Of dat het plug en play is...
Ik ben benieuwd
heb zelf ook Varta AGM 595901 gemonteerd en doet het goed
als er maar een BEM code op zit voor het aanleren
Vervolg:
De leverancier Moll gecontacteerd. Advies de Moll 82070. Accu besteld en vandaag laten plaatsen door Audiwereld.nl (overigens zoals altijd weer een uitstekende service).
Echter het eerste wat opviel toen de accu uit de verpakking kwam, geen BEM code aanwezig op de accu?!
De accu geplaatst en deze werkt geheel na behoren. Uiteraard doemde wat storingen op (ESP / bandenspanning etc). Echter na een paar honderd meter rijden en het resetten van de bandenspanning, waren alle meldingen verdwenen. De instellingen van de boordcomputer en dergelijke zijn gewoon bewaard gebleven.
Nu alleen ben ik nog benieuwd naar het volgende:
- De auto (A3 8V) heeft voor zover ik weet geen mogelijkheid tot uitlezen van de accuspanning op de MMI? Dus er is voor mij geen controle mogelijk naar de staat van de batterij. Klopt dit?
- Daarnaast bevat de accu dus geen BEM code. Nu ben ik heel nieuwsgierig waarom deze code er niet opzit bij een splinternieuw model accu en waarvoor deze nodig zou zijn? Ik ervaar namelijk tot dusver geen problemen?
Paar weken geleden ook (weer) iets aan laten staan. Jumostarter en weer paar rondjes gereden. Maar helaas volgende dag weer dood.
Ok wederom jumostarter en nu flink gejakkerd op de snelweg en wat langer dan een halfuur gereden. Volledig weer in orde. Bij de dealer uitgelezen en controles gedaan na de staat van de accu. Deze was prima, schilt weer paar €100. Geloof nieuwe accu iets van €400 bij de stealer...
Net ook zelf defecte Moll accu van 8 jaren oud vervangen in mijn Audi A3 Sportback type 8V uit 2013 door een Varta N70 Blue dynamic EFB 12V 70Ah 760a. Ging allemaal prima. Het is heel erg belangrijk om een zelfde accu te bestellen op basis van de BEM code 6R0915105B. Deze leert zichzelf dan in na het rijden van enkele honderden meters. Na vervangen van de accu allerlei toeters en bellen lichten op in het dashboard maar na idd straatje omrijden en bandenspanning opnieuw instellen, wat daarna pas kan, alles dik in orde en geen meldingen meer. Was 114 euro kwijt via website autoonderhoud.nl en accu direct volgende werkdag binnen.
Ter aanvulling: 6R0915105B is het VAG onderdeelnummer van deze accu. Een BEM code is iets heel anders, en alleen accu’s geleverd door de VAG organisatie hebben een BEM code, nodig voor het direct inleren van een nieuwe accu ipv na een paar honderd km rijden. Maakt verder niet uit, het prijsverschil is enorm, dus …..