Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 198

Onderwerp: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

  1. #1
    AudiFranc72's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2015
    Leeftijd
    52
    Posts
    461
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Dag mede E-tronners!

    Inmiddels rijden er al aardig wat mensen rond met een E-tron. Ik ben wel benieuwd hoeveel kilometers jullie kunnen rijden op een volgeladen accu.

    Ik heb de auto opgehaald op 28-10-2015 en heb nu ruim 130.000km gereden. In het eerste jaar kon ik laden tot ca. 37/38km (theoretische waarde die de auto aangeeft op basis van verbruik gereden km). Nu maximaal nog 30/31km, ik ben dus 7km 'kwijt'. Ik ben niet anders gaan rijden. Ik denk dat Audi iets heeft veranderd in de software. De praktische afstand is ongeveer hetzelfde gebleven, zo'n 27/28 km. Onder de 100km/h rijd ik zoveel als mogelijk elektrisch, erboven vraagt teveel van de accucapaciteit. Ik verdeel de accucapaciteit over de te rijden route. Dus alle kilometers binnen de bebouwde kom rijd ik elektrisch en wat overblijft verdeel ik op de route onderweg.

    En jullie?

  2. #2
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Niet gewoon de kou? Mijn BMW i3 levert nu ook 50 km aan range in.
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  3. #3
    AudiFranc72's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2015
    Leeftijd
    52
    Posts
    461
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hansderk Bekijk Berichten
    Niet gewoon de kou? Mijn BMW i3 levert nu ook 50 km aan range in.
    Nee Hans, De kou zorgt idd ook voor een afname. Ik verwacht dat ik nog wel verder zal zakken. Die 30/31 is als het nog niet zo koud is. Vorige winter leverde ik algauw 10km in...Dan zou ik deze winter op 21km uitkomen...Ik denk dat Audi de te rijden kilometers iets meer naar waarheid heeft gezet.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    In het E-Tron chit chat topic had ik al wat gevraagd over het 'zuinige rijden', waarop AudiFranc72 aan gaf er een draadje over aangemaakt te hebben, omdat dit voor vele E-Tron rijders interessant is (waarvoor dank).
    Dus gooi ik mijn vraag hier er nog eens in:

    Dan nu 'DE ECO HYBRIDE VRAAG':

    Vandaag voor het eerst een goede rit met mijn geïmporteerde A3 E-Tron gemaakt, nml de rit naar de RDW om hem te laten 'keuren'.
    Nu dat gebeurd is en bpm aangifte gedaan, wachten op de kentekendelen. Daarna NL platen en dan ga ik rijden.
    Dit was mijn eerste rit met het oog op 'zuinig rijden' (de rit van Duitsland naar Nederland, na aankoop, was flink 650km lang lekker hard door rijden).

    Jullie E-Tronners begrijpen dit vast als geen ander, en hebben ongetwijfeld al de nodige praktijk ervaring, dus hier de vraag:
    Hoe rij ik, zonder als een bejaarde te rijden, zo zuinig mogelijk?

    Mijn traject:
    Ik rij 5x per week woon-werk. Dat is een traject van 53km enkele rit.
    Thuis altijd opgeladen. Dorp uit rijden, direct 80km/u weg op. Circa 10km lang deze weg. Daarna snelweg op. Circa 35km op deze weg. Daarna snelweg af en laatste kilometers bebouwde kom door naar werk.
    Op werk kan ik hem opladen en kan ik opgeladen dezelfde route weer terug naar huis.
    Ik wil/hoef op de snelweg niet harder te rijden dan zeg 110km/u...

    Wat is nu 'wijsheid' qua EV standen?
    Eerst (waar hij altijd standaard op begint) volledig electrisch rijden tot dat op is en dan rest va de rit door laten gaan in 'hybrid hold' (waar hij dan automatisch naar springt)?
    Óf bij start gelijk kiezen voor 'Hybride'?
    Óf....

    En de 'S' stand? Die gebruiken of beter in 'D' stand 'zeilen'?
    Want die 'S' stand voelt, zeker in bebouwde kom, wel erg fijn met dat harde remmen/regenereren.

    De rit die ik nu naar de RDW gemaakt had (en retour naar huis) heb ik met één acculading gedaan (thuis opgeladen voor vertrek, waarbij hij bij start 42km bereik aan gaf).
    Ik zie op de boordcomputer nu dat ik over de 123 afgelegde kilometers een gemiddeld verbruik had van 27,5 km/l.
    Is dat 'netjes'?!?!?!
    En een elektrisch verbruik van 11,6 km/kWh.
    Die elektrische waarde zegt mij echt niks... Iemand die dat kan uitleggen?

    Jullie snappen het al -> Dit 'eco-lulletje' wil natuurlijk ook eventjes zo zuinig mogelijk rijden met zijn nieuwe E-Tron en de EV modussen volledig meester worden ;-)
    Ik hoop op jullie ervaring.
    Bedankt.

    PS: Mijn E-Tron laadt zichzelf op dit moment telkens op tot '42 kilometer'.
    Laatst gewijzigd door allewijn; 16-11-18 om 20:59.

  5. #5
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Momenteel geeft de app 34-36 kilometer aan bij een volle accu. Als ik de accu 'helemaal' leeg aan de laadpaal leg dan gaat er max 6,9 kWh in. Waar die ander 1,9 kWh allemaal voor wordt geserveerd weet ik niet.


  6. #6
    AudiFranc72's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2015
    Leeftijd
    52
    Posts
    461
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Momenteel geeft de app 34-36 kilometer aan bij een volle accu. Als ik de accu 'helemaal' leeg aan de laadpaal leg dan gaat er max 6,9 kWh in. Waar die ander 1,9 kWh allemaal voor wordt geserveerd weet ik niet.
    Dat heb ik eigenlijk nooit gecontroleerd. Zal wel voor de verwarming, ruitenwissers en andere elektrische componenten zijn?

    @allewijn Ik rijd ongeveer hetzelfde traject als jij (nog iets meer snelwegkilometers, Almere Buiten-Nieuwegein). Dan gebruik ik de accu dus zoals ik hierboven heb geschreven.
    Laatst gewijzigd door tom; 17-11-18 om 12:35.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Ik heb theoretisch nog 27 - 30 km over. In de praktijk is dit 20 - 25 km. Maar dit dan wel na 213.000 km. Ik heb net mijn laadpas uitgelezen bij New Motion. Geladen tot nu toe 15.500 Kwh = 7,3 Kwh per 100km. 1 acculading is ook nog maar 5,8 - 6Kwh. Meer gaat er niet meer in. Mag ook wel na ruim meer dan 2.000 keer laden, toch?

    Wil je zuinig rijden? Doe een jas aan en laat je kachel uit. Dat is de grootste verbruiker. Zorg dat je je accu meteen minimaal 50% ontlaad. Dan werkt het regeneratief remmen het beste. Wil je in S rijden, zorg dan dat er nog minimaal 12 km range in je accu zit. Is dit namelijk minder dan gaat de auto de accu laden tijdens het rijden en dat is niet zo efficient.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    37
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Volgens mij is deze discussie ook al aan bod gekomen in het 'e tron leasetopper of verre toekomstmuziek' topic.
    Het is volgens mij van heel veel zaken afhankelijk. Als ik standaard woon-werk rij, dan geeft de auto aan dat ik 35km op een volle accu kan rijden. Echter, rijd ik naar Oostenrijk en terug, geeft hij bijna 50km aan......?:S

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Kan iemand mij nu goed de 'S' mode uitleggen?
    In mijn gedachten denk ik bij de 'S' mode aan de sportieve stand, hoger in toeren houden, etc. (zoals bij alle andere normale brandstof auto's).
    Maar bij de E-Tron lijkt dit vooral met het harde afremmen/regenereren te maken te hebben.
    Is deze stand nou energiebesparend / zuiniger dan in de D-stand zeilen, omdat hij weer vlot oplaad/regenereert?
    Óf deze stand beter niet gebruiken tijdens 'zuinig-rijden-georiënteerde-ritten?

    En wat is het verband tussen de 'S' stand en de rijmodus 'Dynamic', waar ik ook nog voor kan kiezen, met of los van de S-stand.
    Volgens mij wordt er in de Dynamic stand (met de bak in D) ook gewoon net zo hard geregenereerd.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    37
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    In de S stand reageert de bak sneller op gas response en wordt er sneller meer 'power' gebruikt. Ook gaat de auto over naar auto-hold en gaat de auto sneller (bij minder accelereren en bij lagere snelheden) over op de benzinemotor. Tevens schakelt de bak sneller terug volgens mij.
    De drive modi hebben volgens mij alleen effect op het stuur, correct me if I'm wrong.....

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Als ik een rit volledig elektrisch gemaakt heb, dan geeft hij altijd bij verbruik (kort verbruik weergave) aan: 143km/l (brandstofverbruik).
    Wat houdt die '143km/l' eigenlijk in? Wat bedoeld de Audi hier mee? De brandstofmotor is tijdens dit soort ritten dan natuurlijk helemaal niet aan geslagen.

    Overigens haalde ik nu, volledig elektrisch rijdend, met dit koude weer 30,3 kilometer volledig elektrisch, voordat de elektrische lading op was.

  13. #12
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Bij mij 300km/l bij volledig elektrisch.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Wat gek, dat daar verschil in zit?!?
    Wat zien anderen?

    En hoe is deze waarde 'uit te leggen'?

    En gelijk nog een vraag:
    Als de elektrische lading op is, en ik rijd bijv op de snelweg continue 120km/u (dus op de verbrandingsmotor): wat is dan jullie actuele verbruik???
    Want ik heb dan echt het idee dat de E-Tron helemaal niet meer zuinig is... Volgens mij rijdt hij dan actuele maar 1 op 12 oid...!?!
    Laatst gewijzigd door tom; 25-11-18 om 08:58.

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Tja, vrij zware auto en lichte motor. Een hybride op de verbrandingsmotor is nooit zuinig.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Niemand heeft nog geantwoord/uitleg over mijn bovenstaande vraag over het electrische verbruik (weergave max 143km/l) zie ik.
    Gisteren tijdens een rit zelf nog eens gekeken in mijn 2017 E-Tron:
    Als ik de weergave van km/l veranderd naar bijv. l/100km dan geeft hij als verbruik (als ik volledig electrisch rij) 0.0 weer.
    Als ik kies voor weergave in mpg (zowel uk als us), dan geeft hij 300 weer!
    Snap de 'vertaalslag' (aanduiding 143km/l) nog steeds niet, maar wel opvallend om te zien.

    Verder ook nog even wat verbruiks-ervaring:
    Gisteren, heenreis woon-werk, lengte 53km, op snelwegen op acc max 100km/u:
    Gemiddeld verbruik van 51.0km/l in 'kort geheugen' zichtbaar bij bereiken werkplek.
    Lijkt mij ééérg netjes!

    Terugreis (op werk dit keer niet opgeladen): Zelfde route, zelfde rijgedrag. Eerste deel volledig op de verbrandingsmotor.
    EV bleef bijzonder lang op 0km staan, maar na circa 23km (en wat remmen, acc en beetje file rijden) begon hij ineens op te lopen naar uiteindelijk 10km ev range.
    10km voor bereiken huis dan ook weer overgeschakeld naar ev en zo naar huis gereden.
    Gemiddeld verbruik van 16.8km/l.
    Niet heel spannend, maar ook niet gek denk ik zo?...

  17. #16
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Gewoon een volledig elektrische BMW i3 nemen van slechts 1240 kilo met de nieuwe 120Ah batterij en daar 300 km mee rijden. Na vele Audi’s bevalt mij de overstap uitstekend. Kost 16 a17 kWh per 100 km tegen 22ct/kWh. En geen motorrijtuigenbelasting en waarschijnlijk betere afschrijving!
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    i3 steekt qua range/afschrijving/verbruik/etc absoluut de figuurlijke middelvinger op naar oa de A3 E-Tron.
    Maar qua design/uiterlijk wordt die middelvinger dan weer snoeihard terug gestoken...
    Over smaak valt (niet) te twisten natuurlijk...

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Unhappy Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    [QUOTE=AudiFranc72;1835246]Dag mede E-tronners!

    Inmiddels rijden er al aardig wat mensen rond met een E-tron. Ik ben wel benieuwd hoeveel kilometers jullie kunnen rijden op een volgeladen accu.

    Ik heb de auto opgehaald op 28-10-2015 en heb nu ruim 130.000km gereden. In het eerste jaar kon ik laden tot ca. 37/38km (theoretische waarde die de auto aangeeft op basis van verbruik gereden km). Nu maximaal nog 30/31km, ik ben dus 7km 'kwijt'. Ik ben niet anders gaan rijden. Ik denk dat Audi iets heeft veranderd in de software. De praktische afstand is ongeveer hetzelfde gebleven, zo'n 27/28 km. Onder de 100km/h rijd ik zoveel als mogelijk elektrisch, erboven vraagt teveel van de accucapaciteit. Ik verdeel de accucapaciteit over de te rijden route. Dus alle kilometers binnen de bebouwde kom rijd ik elektrisch en wat overblijft verdeel ik op de route onderweg.

    En jullie?

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    Mijn etron is nu ook 4 jaar oud en 90.000 km. gisteren accu laten doormeten, capaciteit was oorspronkelijk 25Ah, meeting gisteren gaf aan dat er in 4 jaar 3Ah verloren is gegaan (12% dus). Eerste jaar gaf display aan dat ik 44 km kon rijden met volle accu. Nu geeft display 33 km aan (25% minder!!!!), maar in werkelijkheid kan ik er maar 24 km mee rijden. Dealer wijst winter aan als boosdoener.
    Zijn er meer ervaringen met doormeten accu en afname na aantal jaren?

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 E-tron Hoeveel kilometers kom jij op een volle accu?

    De winter kan echt de boosdoener zijn hoor heren!

    Mijne is een facelift van 2017.
    De indicatieve range is echter volledig gebaseerd op je vorige elektrische rit.
    Dus als dat een rit was met een fluwelen voet, en je zet voordat je hem volledig oplaad, ook nog eens je climate control, je elektrisch verwarmde spiegels, je verwarmde stoelen en je dimlicht uit, dan zie je makkelijk een +4km extra er bij komen, tov dat je al die verbruikers aan laat staan.
    Ik heb op die manier een aantal keer 47km indicatie range gezien. Maximale wat ik zo max haalde was 49km. (De 50km die Audi noemt heb ik nooit gehaald).
    Alleen dat is dus maar een indicatie... Die haal je in de praktijk niet.
    Afgelopen zomer haalde ik gemiddeld 35 tot 38 daadwerkelijke elektrische kilometers.

    Nu, in de winter, haal ik gemiddeld 25 tot 32km realistische range.
    Die range is sterk afhankelijk van bijv. wel of niet voorverwarmen, wind en buitentemperatuur nu.

    Dus zomer (en dan het liefst net niet te heet, zodat accu bij de start al lekker warm is, maar geen airco aan hoeft etc.) is makkelijk 10km extra daadwerkelijke range.

    Verder denk ik niet dat de daadwerkelijk te halen range in zeg de eerste 5 levensjaren van de Audi daadwerkelijk terug loopt!
    Er zit nml een 8.8kWh accupakket in, máár ik haal altijd maar van volledig leeg naar vol, max 7.3kWh laden.
    Gemiddeld is een volledige volle lading voor mij 7kWh, zowel op laadpalen als bij mij thuis, waar ik ook een verbruiksmeter er tussen heb.

    Dat betekend dus een 'overcapaciteit' van zeg 1.6kWh.
    Dat doet Audi expres. De software zorgt er voor dat jij altijd ongeveer een gelijke afstand blijft halen in de loop der jaren.
    Dat doen andere merken (Tesla) niet anders....
    Laatst gewijzigd door allewijn; 08-02-20 om 17:29.

Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •