Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 46

Onderwerp: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

  1. #1
    Bkaelen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Ik zit met het volgende:

    Vorige week heeft mijn A3 (8v 2.0 tdi cuna, 181.000km) een grote beurt gehad waarbij ook de distributieriem is vervangen inclusief waterpomp.
    Nu had ik tot die beurt al minimaal verlies aan kvs. Ik dacht dat na vervanging van de waterpomp dit opgelost zou zijn.

    Sinds deze week houd ik mijn kvs peil dagelijks bij en wat mij opvalt is dat het kvs niveau in het reservoir bij afgekoelde/koude motor, net onder het minimum zit

    Na het losdraaien van de dop van het reservoir, ontsnapt de druk en komt het peil omhoog tot normaal peil. Bij warme en draaiende motor, staat het niveau ook netjes op peil.

    Ik heb verder geen klachten als vermogensverlies, slecht starten, rookontwikkeling of iets.
    Geen zichtbare lekkage of smurrie in de oliedop.
    Ook heb ik nog geen enkele melding gehad van een te laag kvs niveau.

    Moet ik mij hierom zorgen maken of is dit gebruikelijk?

    Alvast bedankt voor de reactie.

  2. #2

    Standaard re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Volgens mij is het gebruikelijk. Je moet het KVS peil altijd checken op bedrijfstemperatuur.

    Verstuurd vanaf mijn Mi MIX 3 met Tapatalk

    Audi A4 B6 Avant 1.8T

  3. #3
    daniela4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    822
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Ik zou hem zelf gewoon tot max vullen.
    Het is een buffervat en kan dus geen kwaad,wanneer het gaat vriezen is er een grote kans dat het niveau wel te laag is en je wel melding krijgt na de eerste keer starten.
    Audi A4 pro-line S Edition. Vcds 18.9 OBDeleven Pro

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Goed mogelijk dat er nog wat lucht in het koelsysteem zit na de waterpompvervanging vorige week.
    Audi dealers gebruiken vacuum om het systeem te vullen, ergens anders (?) vaak niet (denk ik). Dan werkt de lucht zich er vanzelf uit maar dat duurt even en moet je het systeem wel bijvullen. Bij koude motor op max zetten.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Ik vermoed ook dat er nog wat lucht in het systeem.. Koud mag het niveau best net iets boven MAX zitten, maar het niveau moet echt niet te laag worden. Er is gewoon een uitgewerkte ontluchtingsprocedure voor deze motor die ze bij Vagtechniek vast kunnen uitvoeren dus ik zou gewoon even terug gaan en vragen of ze dat kunnen uitvoeren/checken.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 02-02-19 om 14:58.


  6. #6
    Bkaelen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Bedankt voor de reacties. Ik heb het niveau tot max aangevuld bij koude motor. Nu paar dagen in de gaten houden en anders richting Vagtechniek.

  7. #7

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    @Bkaelen Probleem inmiddels opgelost?

  8. Ad
  9. #8
    Bkaelen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    @Bkaelen Probleem inmiddels opgelost?
    Ja, sinds vorige week weer normaal niveau kvs, bij koude en warme motor; denk dat er toch veel lucht in zat

  10. #9
    Bkaelen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Helaas iets te vroeg gejuicht.
    Gisteren melding bij starten 'zet motor uit en controleer kvs niveau'

    Niveau zat ver onder het minimum.
    A3 is vandaag op druk gezet, maar geen lekkage.

    Blijven twee dingen over:
    1. lekke koppakking (zeer onwaarschijnlijk; heb verder geen symptomen die daar op duiden)
    2. lekke EGR-koeler

    Na overleg zet ik nu (letterlijk) mijn geld op de EGR-koeler.
    Volgende week wordt deze vervangen
    Laatst gewijzigd door Bkaelen; 12-03-19 om 20:10.

  11. #10
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Wanneer er druk in het systeem zit, pers eerst de intercooler maar eens af.

    Jos.

  12. #11
    Bkaelen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Wanneer er druk in het systeem zit, pers eerst de intercooler maar eens af.

    Jos.
    Bedankt voor je advies Jos, ik zal ze er op wijzen.
    Het is dat jij zo verrekte ver weg zit..

  13. #12
    Bkaelen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Het was toch een kapotte EGR-koeler die de boosdoener was.
    Laatst gewijzigd door Bkaelen; 23-04-19 om 19:02.

  14. #13
    Bkaelen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Helaas te vroeg gejuigd, problemen zijn niet verholpen.
    Nu terug bij af..

  15. #14
    Morris1973's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bkaelen Bekijk Berichten
    Helaas te vroeg gejuigd, problemen zijn niet verholpen.
    Nu terug bij af..
    Wat een pech. Hoop dat je het euvel snel vindt.
    A4 B9 Avant '19 S-line, A3 8V Sportback '19 S-Line, A4 B8 Avant '10 Pro Line S en A3 8P Sportback '09 Attraction

  16. #15
    Bkaelen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Dankjewel. Vroeg of laat komt het ware euvel wel boven water.
    Nu wel even moedeloos van

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    en? al opgelost?
    heb hetzelfde probleem, twee keer een dop gekocht en nu de erg koeler vervangen maar naa een lange rit van ongeveer 100-150 km aan 1 stuk is het peil weer onder niveau en krijg de melding motor uitzetten.
    Audi staat nu bij de dealer en die gaan de kop eraf halen.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2015
    Posts
    174
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Kachelthermostaat was het ooit bij mij ... bij 180k heb je toch geen lekke kop of iets ...

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Bij koude motor koelsysteem afpersen en kijken waar de lekkage is, onderdelen gewoon vervangen lost niks op en duur.

  20. #19

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Nog geprobeerd op de juiste manier laten ontluchten zoals ik in februari opperde? Hoor je wel te doen bij vervangen waterpomp. Hier instructie:

  21. #20
    Bkaelen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI Koelvloeistofniveau laag bij koude motor, OK bij warme motor

    Bedankt voor de reacties. De A3 is vorige maand een week voor diagnose in de garage geweest. Gedurende die tijd is de motor zowel warm als koud onder druk gezet; zonder zichtbare lekkages. Ook zijn de gloeibougies verwijderd en is er in het blok gekeken; hier is niets afwijkends geconstateerd. Het gehele systeem is ook weer een keer met ODIS ontlucht. De A3 weer meegekregen zonder dat er iets geconstateerd is / verholpen is. Sindsdien rijd ik probleemloos, inclusief week in heuvelachtig Engeland, zonder noemenswaardige problemen. Wel een paar keer bij koude motor het kvs-peil onder de min zien staan, maar ik kreeg geen melding.

    Geen idee of bovenstaande ontluchtingsmethode is toegepast bij het vervangen van de waterpomp begin dit jaar, ik ga er vanuit van wel, maar het navragen waard.
    Laatst gewijzigd door Bkaelen; 08-08-19 om 22:02.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •