Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 30

Onderwerp: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3

    Standaard Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Na het forum te hebben doorgespit op bonkende geluiden, heb ik geen bevredigend antwoord kunnen vinden dus laat ik maar even hier de vraag stellen in de hoop dat er antwoorden op komen die tot een oplossing leiden.

    Het gaat om een audi S3-8V van 2015 met (al) 140.000 km op de teller. De auto is helemaal perfect behalve als ik hard optrek vanuit stilstand.
    Zodra de wielen doorslippen (bv bij nat wegdek) dan hoor ik een hard bonkend geluid wat van de onderkant/voorkant van de auto komt van het doorslippen van de voorwielen.
    Slippen de wielen niet meer dan is het geluid weg. Ook op droog wegdek bij voluit accelereren, slippen de banden door maar wel minder dan als ik de ESP/EC (heet dat zo?) uit schakel. Staat deze uitgeschakeld dan is het bonkend geluid er ook. Het zal dus niet de esp zijn die je hoort.
    Dealer gebeld maar die kon er zo geen uitspraak over doen. In maart kan ik er pas terecht voor een afspraak helaas.
    Tijdens het rijden en dan hard accelereren is het geluid er niet behalve als ik bv op nat wegdek in de 2e versnelling gas geef en de voorwielen slippen, dan is het er wel.
    Dat geluid hoort er niet te zijn. Op youtube diverse filmpjes gekeken van acceleratie en dan hoor je niets behalve de slippende wielen dan.

    Zou het iets met de ophanging kunnen zijn?
    Homokineten niet vermoed ik, dat is een ander geluid en hoor je vaak in een bocht.
    Motorsteunen misschien? Maar is het dan niet vreemd dat je niets hoort als de wielen niet doorslippen?
    De haldex koppeling vermoed ik zelf een beetje omdat het bij het doorslippen van de voorwielen gebeurt. De voorwielen blijven ook slippen en het vermogen gaat waarschijnlijk niet naar de achterwielen.

    Ik hoor graag jullie mening.
    Laatst gewijzigd door Dignes; 21-02-19 om 17:34.

  2. #2

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    @Dignes Ik zou het ook eerst in je Haldex zoeken. Misschien ligt het aan de haldexpomp zelf, verstopping van het aanzuigfiltertje voor de haldexpomp of zekering van het haldex-regelapparaat? Toevallig al uitgelezen? Je kunt met een geschikt uitleesapparaat ook een haldex-functietest doen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Nee nog niet uitgelezen. 8 Maart heb ik een afspraak bij de dealer voor een check en dan zal de auto ook wel uitgelezen worden neem ik aan.
    Ik zal eens even naar de zekeringen kijken.
    Laatst gewijzigd door Dignes; 21-02-19 om 18:13.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Zekering is goed....

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Inmiddels de S3 op de brug gehad en alle 4 de wielen draaien dus het lijkt er op dat de koppeling niet stuk is.
    iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
    Misschien een update installeren?
    Hoofddrukregelklep?


  6. #6
    Zluytr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Leeftijd
    42
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Is het niet gewoon je sperdifferentieel die ingrijpt?

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zluytr Bekijk Berichten
    Is het niet gewoon je sperdifferentieel die ingrijpt?
    Bij optrekken op een recht stuk? Lijkt me van niet.

  8. Ad
  9. #8
    Zluytr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Leeftijd
    42
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Lijkt mij wel namelijk.

    Als de auto vloelt dat je gaat slippen gaat hij het proberen te corrigeren met de andere wielen en krijg je een bonkend geluid alsof je ergens overheen rijd.

    Dit is bij snelle voorwielaangedreven auto’s erger met een sper.

  10. #9

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Vreemd. Hoe “hard” trek je dan op?
    Ik trek ook weleens hard op met mijn auto’s, maar heb geen bonkend geluid...
    Lijkt mij niet goed, dat wat je beschrijft. Er moet naar mijn idee iets los zitten.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    TTS (8S) Roadster + S5 Sportback (B9) + S3 Sportback (8Y) + VAG-COM v16.8.0 + OBDEleven Ultimate

  11. #10
    Ries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.233
    Kudos
    41
    Auto
    Audi RS4
    Land
    Land

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Ik heb ook een S3 gehad en de tractiion control grijpt vrij fors in bij wat wheelspin. Probeer de tc eens uit te zetten of het geluid er dan ook is.

  12. #11
    Zluytr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Leeftijd
    42
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Ik ken het wel van mijn vorige GTI, die had t best heftig. Maar die had ook verschrikkelijk veel vermogen op zn voorwielen.

    Bij een 7R idem, en de S3 valt in mijn ogen in de zelfde categorie.

    Bij de A5 heb ik er totaal geen last van.

    Als je de ESP uitzet moet het weg zijn. Maar dan wel voledig uitzetten. (Langer ingedrukt houden)

    Of normaal optrekken

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zluytr Bekijk Berichten
    Lijkt mij wel namelijk.

    Als de auto vloelt dat je gaat slippen gaat hij het proberen te corrigeren met de andere wielen en krijg je een bonkend geluid alsof je ergens overheen rijd.

    Dit is bij snelle voorwielaangedreven auto’s erger met een sper.
    Dat heb ik dus....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RonVAG Bekijk Berichten
    Vreemd. Hoe “hard” trek je dan op?
    Ik trek ook weleens hard op met mijn auto’s, maar heb geen bonkend geluid...
    Lijkt mij niet goed, dat wat je beschrijft. Er moet naar mijn idee iets los zitten.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Nee zit niets los dat heb ik allemaal gecheckt. Het is puur dat de voorwielen blijven slippen en er gaat geen of weinig vermogen naar de achterwielen althans, dat vermoed ik.
    Tja, wat is hard optrekken met 300 PK? ;-)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ries Bekijk Berichten
    Ik heb ook een S3 gehad en de tractiion control grijpt vrij fors in bij wat wheelspin. Probeer de tc eens uit te zetten of het geluid er dan ook is.
    Dat heb ik geprobeerd maar het geluid blijft totdat het slippen ophoudt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zluytr Bekijk Berichten
    Ik ken het wel van mijn vorige GTI, die had t best heftig. Maar die had ook verschrikkelijk veel vermogen op zn voorwielen.

    Bij een 7R idem, en de S3 valt in mijn ogen in de zelfde categorie.

    Bij de A5 heb ik er totaal geen last van.

    Als je de ESP uitzet moet het weg zijn. Maar dan wel voledig uitzetten. (Langer ingedrukt houden)

    Of normaal optrekken
    Dat heb ik gedaan maar het geluid blijft. Misschien is er wel iets niet oké met de esp. Maar als ik op youtube kijk dan blijven de voorwielen niet doorspinnen en dan doen die van mij wel of..... Het is idd toch de esp aangezien de auto als een blok op de weg ligt in bochten, ook bij nat weer. Bedankt voor de tip.
    Laatst gewijzigd door tom; 25-02-19 om 18:33.

  14. #13
    Ries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.233
    Kudos
    41
    Auto
    Audi RS4
    Land
    Land

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Als er geen of weinig vermogen naar achter gaat is je haldex het probleem. Schijnt vaker voor te komen. Bij een S3 behoor je weinig wheel spin te hebben, zeker met droog weer niet.

    Als je in de buurt van Nuenen woont kun je daar uit laten lezen
    Laatst gewijzigd door Ries; 24-02-19 om 19:43.

  15. #14

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Een sperdiff op een S3 8V? Anyway, er gaat standaard ook al een paar procent naar je achterwielen dus dat alles draait op de brug zegt nog niet alles over de Haldexkoppeling. Lees 'm sowieso even uit (kan ook bij iemand uit het vagcom-topic). Even je haldexpomp-aanzuigfilter checken is ook een kleine moeite, bij vervuiling schoonmaken en de Haldex-olie even een keer extra flushen.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Een sperdiff op een S3 8V? Anyway, er gaat standaard ook al een paar procent naar je achterwielen dus dat alles draait op de brug zegt nog niet alles over de Haldexkoppeling. Lees 'm sowieso even uit (kan ook bij iemand uit het vagcom-topic). Even je haldexpomp-aanzuigfilter checken is ook een kleine moeite, bij vervuiling schoonmaken en de Haldex-olie even een keer extra flushen.
    Dat ga ik woensdag doen, het filter schoonmaken en de olie verversen. Baat het niet dan schaadt het niet. Op youtube zie je echt ernstig vervuilde filters dus wie weet misschien is dat de oorzaak. 8 Maart heb ik een afspraak om uit te lezen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ries Bekijk Berichten
    Als er geen of weinig vermogen naar achter gaat is je haldex het probleem. Schijnt vaker voor te komen. Bij een S3 behoor je weinig wheel spin te hebben, zeker met droog weer niet.

    Als je in de buurt van Nuenen woont kun je daar uit laten lezen
    Daar woon ik ongeveer 200 km uit de buurt Ries.
    Laatst gewijzigd door tom; 25-02-19 om 18:34.

  17. #16

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dignes Bekijk Berichten
    Dat ga ik woensdag doen, het filter schoonmaken en de olie verversen. Baat het niet dan schaadt het niet. Op youtube zie je echt ernstig vervuilde filters dus wie weet misschien is dat de oorzaak. 8 Maart heb ik een afspraak om uit te lezen.
    Na Haldexolie vullen moet je eigenlijk nog de Haldexpomp-functietest draaien en daarna wederom peil-checken. Adaptatie van de Haldex koppeling kan trouwens ook nog. Kijk anders eens naar OBDEleven Pro o.i.d. dat biedt mogelijkheden om dingen in de toekomst zelf te doen. Diagnose bij de dealer kost ook geld.

  18. #17
    Zluytr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Leeftijd
    42
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Een sperdiff op een S3 8V?
    Ok touché.. is Quattro natuurlijk

  19. #18
    Cheff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    45
    Posts
    168
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Welke banden zijn gemonteerd? En wat is actuele profieldiepte?
    TT 8J S-LINE+ 2.0 TFSI dolfijngrijs, o.a. navi, stoelverwarming, extra lederpakket, lichtpakket + A3 8V E-tron. Ambition PL+ S-line, mythos zwart
    A3 8V SB PL+ 2.0 TDI gletsjer wit o.a. leder, stoelverwarming, ASS, lichtpakket.

  20. #19
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    @Dignes: rechts onderaan in elk bericht vind je de quote+ functie. Daarmee kun je meerdere citaten in één antwoord samenvoegen zodat het topic leesbaar blijft.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3

    Standaard Re: Bonkend geluid bij doorslippende wielen tijdens optrekken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Na Haldexolie vullen moet je eigenlijk nog de Haldexpomp-functietest draaien en daarna wederom peil-checken. Adaptatie van de Haldex koppeling kan trouwens ook nog. Kijk anders eens naar OBDEleven Pro o.i.d. dat biedt mogelijkheden om dingen in de toekomst zelf te doen. Diagnose bij de dealer kost ook geld.
    Bedankt voor de tip.
    Die OBD-eleven had ik ook al gezien wellicht de moeite waard om aan te schaffen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cheff Bekijk Berichten
    Welke banden zijn gemonteerd? En wat is actuele profieldiepte?
    Voor Michelin en achter conti. Beiden zo goed als nieuw dus weinig verschil in profieldiepte

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    @Dignes: rechts onderaan in elk bericht vind je de quote+ functie. Daarmee kun je meerdere citaten in één antwoord samenvoegen zodat het topic leesbaar blijft.
    Goeie tip, nooit eerder gezien dus bedankt.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •