Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: 1.6TDI - koelvloeistoflek

  1. #1
    AB21's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2017
    Leeftijd
    25
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard 1.6TDI - koelvloeistoflek

    Inmiddels rij ik al een aantal maanden in de audi rij prima! Alleen na een aantal weken begon het motormanagement lampje op te lichten en kreeg ik de melding "Motor afzetten en koelvloeistof bijvullen" Hij lekt sinds dien koelvloeistof. Terug geweest naar de garage en daar is onder garantie de EGR Koeler vervangen omdat deze een melding gaf. Probleem niet opgelost. Een paar weken later weer naar de garage en is er een nieuwe thermostaat in gekomen. De dag dat ik er mee weg reed bij de garage ging het al weer mis: "Het lampje van motormanagement sprong weer aan ben van Heerenveen(garage) naar Emmen gereden. Van Emmen naar harderwijk toen ik daar weg wou rijden kreeg ik de melding "motor afzetten koelvloeistof bijvullen" het reservoir was helemaal leeg en zo goed als droog. Bijgevuld tot de streep. Van morgen in Emmen was deze weer helemaal leeg. "

    Nu heb ik er zelf een nieuw koelvloeistof reservoir op laten zetten omdat deze onder druk nog wel eens stuk kan gaan. Maar nog geen succes er liggen vaak plasjes koevloeistof onder het reservoir.

    photo_2017-09-09_12-34-59.jpg

    Ook krijg ik vaak de melding tijdens net na wegrijden van "bijvullen" dan is het reservoir helemaal leeg draai ik de dop open en stroomt hij weer vol.
    Hij spoelt de vloeistof dan niet terug in het reservoir terwijl die lang heeft stil gestaan.

    Iemand met een soort gelijk probleem?

    Alvast bedankt,
    AB

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: 1.6TDI - koelvloeistoflek

    Misschien is de koppakking lek? Hierdoor bouwt het koelwatersysteem te veel druk op en komt de vloeistof via het overdrukventiel in de vuldop eruit.
    Of die lek is kun je testen, dit zouden ze bij een goede garage wel moeten kunnen.

  3. #3

    Standaard Koelvloeistofverlies A3 1.6TDI (bj 2014)

    Beste techneuten,

    Mijn A3 verliest koelvloeistof. Dit is al een feit sinds ik hem aanschafte in 2015 met 19.000 km op de teller. Nu staat er 136dkm op.
    Kort na de aanschaf rook ik al een koelvloeistof geur onder de motorkap. In de garage kon geen lek gevonden worden, maar ik moet wel regelmatig wat vloeistof bijvullen.
    Het laatste half jaar merk ik dat er koelvloeistof uit het expansievat lekt.
    Een paar weken geleden na een rit naar Italië was het vloeistofniveau zover gedaald dat er een waarschuwing op mijn dashboard verscheen. Het expansievat vertoonde sporen van gelekte koelvloeistof. De motortemperatuur is altijd 90 graden gebleven en de olie is niet warmer geweest dan 115 graden.
    Op de terugweg naar Nederland daalde de buitentemperatuur 's avonds tot 12 graden en viel het ons op dat de kachel niet meer warm werd.

    Twee weken geleden heeft de Audi-dealer het koelsysteem (en kachelradiateur) gespoeld en gereinigd. Daarna deed de verwarming het weer, maar sinds enkele dagen wordt de kachel alleen nog aan de linkerzijde op de stand HI redelijk warm, maar rechts blijft het koud.

    Ik denk zelf dat de koppakking lek is, maar geef mijn mening graag voor een andere/betere.

    Update 17-10-2017:
    Een week of 2 geleden heb ik met een CO2-meter het CO2 gehalte in de koelvloeistof gemeten. De meter meet in normale buitenlucht ca. 400 ppm CO2. De meter heeft een bereik tot 10.000 ppm.
    Zodra ik de aanzuigslang boven de koelvloeistof in het expansievat hield vloog de waarde tot boven de 10.000 ppm en sloeg het alarm van de meter aan.

    Hoe kan er CO2 in de koelvloeistof komen? Mijnsinziens alleen door een lekke koppaking.

    Update 14-12-2017:
    Inmiddels heeft de dealer de koppakking vervangen. De cilinderkop bleek vlak en niet gescheurd. Voor de zekerheid is ook de EGR koeler vervangen.
    De motor loopt nu goed stationair en trekt goed op. Geen koelwaterverlies meer.
    Helaas wordt de kachel niet goed warm. De binnentemperatuur wordt krap 21 graden. Op de stand HI blaast hij na ca. 10 seconden alleen lauwe tot koude lucht.
    De dealer krijgt de kachel niet goed ontlucht en is nu voornemens de kachelradiateur te vervangen omdat ze een verstopping vermoeden (ondanks dat het hele systeem al gereinigd en gespoeld is).

    Mijn vraag is, klopt het dat er bij deze auto op de kachelradiateur geen thermostaat meer zit zodat er dus altijd (warm) koelwater doorheen zou moeten stromen?
    En is er nog een nippel om te ontluchten?
    Laatst gewijzigd door Nug; 14-12-17 om 11:17. Reden: Nieuwe ontwikkeling

  4. #4
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard re: Koelvloeistofverlies A3 1.6TDI (bj 2014)

    Als de koppakking lek is zou je aan het motorblok lekkage moeten zien of als het naar binnen lekt zou je het niet kunnen ruiken lijkt mij? Maar je zegt ook dat je expansievat lekkage vertoont. Ik denk dus niet de koppakking. Ik heb met zelfde auto/motor ook storing gehad en is het expansievat vervangen omdat de sensoren niet goed werkte. Ik kreeg melding direct te stoppen hoewel vloeistof op peil was en motor 90gr was. Misschien expansievat wisselen want water van 100 Gr verdampt tijdens rijden wellicht? Alleen de kachelstand blijft dan vreemd
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    40
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6TDI - koelvloeistoflek

    Hoi AB,

    Rij een 2.0tdi en heb hetzelfde probleem. De auto heeft bij die dealer gestaan en kwamen er ook niet uit. Ze wilden de EGR-koeler en thermostaathuis vervangen zonder garantie, dat het opgelost zou worden. Reparatiekosten +/- 2000 euro.

    Heb er na contact gehad met JB autoservice en die gaf aan de het de koppakking of cilinderkop. Reparatie +/- 2500 ex btw.

    Heb inmiddels de koelvloeistofreservoir met dop vervangen, omdat er steeds een plas onder het reservoir aantrof. Na vervanging nog steeds probleem niet opgelost.
    Kan gewoon ermee rijden zonder dat de koelvloeistof en/of de olietemperatuur oploopt. De ene dag krijg ik wel melding van koelvloeistof bijvullen en de andere dag weer niet zonder bijgevuld te hebben.


    Dus als je het probleem hebt weten te vinden, dan hoor ik het graag
    Laatst gewijzigd door Sportbak; 14-09-17 om 17:46.


  6. #6
    AB21's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2017
    Leeftijd
    25
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
    Misschien is de koppakking lek? Hierdoor bouwt het koelwatersysteem te veel druk op en komt de vloeistof via het overdrukventiel in de vuldop eruit.
    Of die lek is kun je testen, dit zouden ze bij een goede garage wel moeten kunnen.
    Er wordt vandaag een nieuwe koppakking op gezet..

    Ik heb er al een nieuw expansievat opzitten..

    Hey Sportbak,

    Ik had nog garantie en ze hebben inmiddels de EGR-koeler en Thermostaat vervangen onder garantie wat niet heeft geholpen. Zelf heb ik nieuw reservoir gekocht à 45 euro. Ook niet de oplossing want het plasje onder het reservoir komt door het overdruk ventiel(Als je het reservoir aan de onderkant bekijk snap je wat ik bedoel).

    Vandaag wordt er een nieuwe koppakking op gezet straks de auto ophalen en hopen dat het nu goed is. Succes!
    Laatst gewijzigd door tom; 21-09-17 om 18:37.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    40
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6TDI - koelvloeistoflek

    Hoi Ab,

    Heeft de reparatie van de koppakking het probleem verholpen?

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2015
    Posts
    174
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: 1.6TDI - koelvloeistoflek

    Niet dat het hetzelfde is, maar had bij een vervanging van de kachelradiator opnieuw een probleem. De kachelradiator die vervangen was bleek eentje te zijn uit een productieserie met een slechte flens/aansluiting.
    Klachten die ik had klinken vergelijkbaar. Zo had ik een koude kachel ook wat begon aan een kant ofzo. Toen hebben ze hem vervangen en probleem was iig weg.

  10. #9

    Standaard Re: Koelvloeistofverlies A3 1.6TDI (bj 2014)

    Zie mijn update van 14-12-2017

  11. #10

    Standaard Re: 1.6TDI - koelvloeistoflek

    Zie mijn update van 14-12-2017

  12. #11
    Trucker030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2019
    Leeftijd
    37
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.6TDI - koelvloeistoflek

    Ik heb ook een soortgelijk probleem

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •