Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

  1. #1
    VirtualReality's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Zit even met een dilemma; welke ketting gaat passen en heeft iemand hier al ervaring mee zodat ik niet opnieuw het wiel hoef uit te vinden.

    Set up:
    A38V S-line onderstel / quattro
    225/40/18 Michelin Pilot Alpin

    Probleem is niet zozeer de hoogte in wielkast (houdt niet over maar gaat), maar vooral tussen band en veerpoot.

    Heeft iemand al gereden met bovenstaande set up i.c.m. kettingen en zo ja welke?

    Denk zelf aan Pewag Servo Sport (+/- 140 EUR) of Pewag Servo 9 (+/- 95 EUR).

    Ik weet dat het met een quattro aandrijving lang aankan maar steeds meer is er een harde ketting plicht op sommige stukken.

    Alvast bedankt voor jullie input.

  2. #2
    Ronald Alexander Uhl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    40
    Posts
    582
    Kudos
    10
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Morgen m'n Pewag Snox 550 nog eens proberen hoe de speling is tussen band en veerpoot.

    image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg
    A3 Limousine 2.0 TDI S Line edition [2018-heden]
    A3 Sportback 2.0 TDI Pro Line S [2014-2018] | A3 Sportback 1.6 TDI Attraction Pro Line Business [2011-2014] |
    A3 Sportback 2.0 TDI Ambition Pro-Line [2008-2011]

  3. #3
    tomaat85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Leeftijd
    62
    Posts
    547
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Alternatief is Thule (http://www.thule.com/nl-nl/nl/produc...k11-_-04505711) of Maggi-Trak (http://www.conti.nl/sneeuwkettingen/maggi-trak-auto/#)
    Wel fors duurder maar komen beide niet aan de binnenzijde van het wiel.
    Overigens heb ik de afgelopen 10 jaar met een 4-motion de wintersport gedaan en nooit kettingen nodig gehad , maar idd je moet ze bij je hebben (spike spiders meegenomen) ..Succes met kiezen.

  4. #4
    VirtualReality's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tomaat85 Bekijk Berichten
    Alternatief is Thule (http://www.thule.com/nl-nl/nl/produc...k11-_-04505711) of Maggi-Trak (http://www.conti.nl/sneeuwkettingen/maggi-trak-auto/#)

    Overigens heb ik de afgelopen 10 jaar met een 4-motion de wintersport gedaan en nooit kettingen nodig gehad , maar idd je moet ze bij je hebben.....
    @tomaat85: bedankt voor je reply.
    Deze twee alternatieven zijn inderdaad aan de prijs en schieten een beetje hun doel voorbij om alleen maar aan de kettingplicht te voldoen.
    Ook ik heb in het verleden (o.a. Subaru Impreza) nog nooit kettingen nodig gehad en verwacht het met mijn huidige quattro ook niet.

    Echter; ben een fanatiek skiër en ga meerdere malen per seizoen de snow dumps achterna om daar 2 a 3 dgn van te genieten. M.a.w., het komt altijd met bakken uit de lucht vallen als wij op pad zijn.

    Ik ga de Pewag Servo Sport proberen; deze ketting is maar 7mm dik (zijkant) en heeft volgens mij voldoende ruimte tussen wang van de band en de veerpoot.
    Heb ik in ieder geval een ketting bij me die er op past als de politie het mij verplicht.

  5. #5
    dionysos1973's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    180
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Ik heb gewoon loopvlakkettingen gehuurd bij topspace.nl. Met mijn S-Line onderstel is er echt geen ruimte meer beschikbaar om er kettingen tussen te krijgen. Daarnaast is het risico te groot dat je je velgen beschadigt.
    Nu: 2011 A4 Avant 1.8 TFSI 118KW PLS B&O Edition, Briljantrood, Lichtpakket, Isofix
    Juni: 2014 A3 Sedan 1.4 TFSI CoD PLS B&O, Scuba, Alu, MMI+, Verw. Stoelen, Park. Sens, Full-LED


  6. #6
    VirtualReality's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dionysos1973 Bekijk Berichten
    Ik heb gewoon loopvlakkettingen gehuurd bij topspace.nl. Met mijn S-Line onderstel is er echt geen ruimte meer beschikbaar om er kettingen tussen te krijgen. Daarnaast is het risico te groot dat je je velgen beschadigt.
    ''Ons'' S-Line onderstel is hetzelfde en daar passen heel makkelijk kettingen tussen ;-)
    Het probleem zit hem aan de achterkant wang band / veerpoot bij 225/40/18.

    Jouw gehuurde loopvlakkettingen zijn een mooie oplossing.

    Velgen beschadigen....: ik denk dat dit wel meevalt ........en anders zij het zo.
    Laatst gewijzigd door VirtualReality; 30-12-14 om 22:27.

  7. #7

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Ik heb goede ervaring met Spike Spiders.
    Audi Q3 S edition 35 TFSI S tronic 150 pk

  8. Ad
  9. #8
    VirtualReality's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Allemaal bedankt voor jullie input.

    Ik heb zojuist Pewag Servo Sport gekocht op basis van de geringe 7mm aan wang (achterkant) band. Meer dan voldoende ruimte bij veerpoot en met investering van 119 EUR beduidend goedkoper dan de dure loopvlakkettingen die in omloop zijn.
    Indien ik geen quattro zou hebben dan had ik zeker mijn geld geïnvesteerd in de loopvlakkettingen ........echter met quattro aandrijving vind ik deze uitgave overbodig. Ik heb nu voor een te overzien bedrag een ketting die ik kan gebruiken op ijs of als de "wet" me daar toe verplicht.

    Happy New Year!
    Laatst gewijzigd door VirtualReality; 01-01-15 om 22:42.

  10. #9
    JM A7's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    2.488
    Kudos
    620
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Ik ben nog op zoek naar passende sneeuwkettingen voor mijn. A7 met 235/45/19 winterrubber. Setje Maggi-kettingen voor alleen het loopvlak en bescherming van de LM-velgen kosten ca. €.275,-!😳
    Zouden sokken evt. een alternatief kunnen zijn?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


  11. #10
    VirtualReality's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    @JM A7: sokken gaan je in heel veel situaties helpen, echter worden niet geaccepteerd als er een kettingplicht van toepassing is.

  12. #11
    JM A7's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    2.488
    Kudos
    620
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroTDI Bekijk Berichten
    @JM A7: sokken gaan je in heel veel situaties helpen, echter worden niet geaccepteerd als er een kettingplicht van toepassing is.
    Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels het e.e.a. aan informatie al ingewonnen betreffende bandensokken en die zijn inderdaad geen goed alternatief voor kettingen. Indien er zo`n sneeuwbui komt zoals 27 december jl. en je moet afdalen, dan zijn kettingen bittere noodzaak.
    Ik zal dus op zoek moeten gaan naar passende sneeuwkettingen.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Beste Ronald, heb je inmiddels een positieve ervaring met de Pewag Snox 550 sneeuwkettingen? Ik heb een Audi A3 SB s-line met sportonderstel (2014) en volgens de Audi dealer zijn hier geen sneeuwkettingen voor beschikbaar, dus ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaring.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald Alexander Uhl Bekijk Berichten
    Morgen m'n Pewag Snox 550 nog eens proberen hoe de speling is tussen band en veerpoot.

    image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

  14. #13
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Ik rijd om reden van de ruimte met 17 inch in de winter met een 8p. Op 18 inch is een no go ...ook volgens het boekje van de A3. Ik ben er vanuit gegaan dat alleen sneeuwkettingen die passen maar waar je technische niet mee mag rijden niet voldoende is als er wat gebeurt.
    Ik heb één jaar gebruik gemaakt van spiders. Dat werkte prima maar namen wel veel ruimte in beslag omdat die nog van plastic waren.
    Grootste gevaar zit volgens mij dat een losse sneeuketting de remleiding raakt.

  15. #14
    Giesso's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    39
    Posts
    519
    Kudos
    34
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Hier dezelfde reden, ik vind met 18 inch dat de ruimte vrijwel nihil is om daar sneeuwkettingen om heen te leggen. Verder is het effect in de sneeuw en op ijs met 18 inch minder dan met 16 of 17 inch (hoe smaller de band hoe beter). Vandaar dat ik ook andere kleinere velgen heb genomen
    A3 8V Sportback 1.6 TDI S-Tronic Ambition Pro Line S [2013-20**]
    A3 8P Sportback 1.4 TFSI S-Edition [2010-2013]
    In het bezit van VAG-COM kabel (regio Achterhoek)

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Mijn vorige (lease-) auto was voorzien van banden met de maat: 235/40-R17. Hier mochten geen sneeuwkettingen op gemonteerd worden volgens de dealer. Omdat ik nog hooguit 2 jaar in deze auto zou rijden was de aanschaf van een andere set banden geen interessante optie (te duur). Tijdelijk andere banden+velgen huren was een optie (heb ik in het verleden wel eens gedaan), maar was qua kosten niet interessant. Het kwam er op neer dat ik gewoon de "..." was en dure "Loopvlak" sneeuwkettingen moest gaan aanschaffen.

    Uiteindelijk heb ik dat maar gedaan ondanks het belachelijke bedrag dat ik er voor moest neerleggen.
    Geluk bij een ongeluk is dat de maat die ik toen gekocht heb ook gebruikt kan worden op mijn huidige 18" S-Line velgen. In mijn huidige lease regeling zat geen ruimte om voor deze auto een andere set LM velgen+banden op te nemen. Ik ben verplicht om de winterbanden op mijn huidige velgen te laten monteren. Aan de andere kant vind ik dat ook niet zo erg. Ik hoef nu niet een half jaar met optisch te kleine velgen rond te rijden.

    Overigens: Ja, smalle banden verwerken water wellicht beter en grip in de sneeuw zal ook beter zijn. Maar die paar dagen in het jaar heb ik daar niet zoveel last van. In de zomer kan ook veel regen vallen en dan heb ik ook geen smallere band. Gewoon je rijstijl op aanpassen denk ik dan. De overige mooie winterse dagen kan ik dan lekker blijven genieten van de hogere bochtensnelheid waarmee ik met de bredere banden een voordeel heb.

    Ter info, de kettingen die ik bezit zijn van het merk: Weissenfels. Model: QUATTRO M90 En maatlabel: F30

    Weissenfels-Quattro-M90-F30.jpg

    Het zijn zogenaamde loopvlak kettingen, wat wil zeggen dat ze dus op een velg-bout vastgezet worden en alleen op het loopvlak van je band liggen. Ze komen dus niet aan de binnenkant van je band en kunnen dus ook niet rem-leiding of ophanging oid raken.

    Meer info fabrikant: http://www.weissenfels.com/en/snow-chains/quattro
    Aangeschaft bij: http://www.brezan.nl
    Ik weet de exacte kosten niet meer uit mijn hoofd, maar de kosten waren +/- €300,- !!
    Hahaha, ik schrik er weer van en het doet weer pijn als ik er aan denk (normale kettingen kosten €30,- ???)
    Audi A3 Sportback Pro Line S - 2.0TDI H6 8V - MY 2014

  17. #16
    Ronald Alexander Uhl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    40
    Posts
    582
    Kudos
    10
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robin607 Bekijk Berichten
    Beste Ronald, heb je inmiddels een positieve ervaring met de Pewag Snox 550 sneeuwkettingen? Ik heb een Audi A3 SB s-line met sportonderstel (2014) en volgens de Audi dealer zijn hier geen sneeuwkettingen voor beschikbaar, dus ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaring.
    Ik heb ze nog niet in de sneeuw hoeven gebruiken, enkel getest op het droge asfalt en een stuk gereden ermee.
    Snel,te monteren en loopt niet aan.
    A3 Limousine 2.0 TDI S Line edition [2018-heden]
    A3 Sportback 2.0 TDI Pro Line S [2014-2018] | A3 Sportback 1.6 TDI Attraction Pro Line Business [2011-2014] |
    A3 Sportback 2.0 TDI Ambition Pro-Line [2008-2011]

  18. #17
    2015a3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    156
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald Alexander Uhl Bekijk Berichten
    Ik heb ze nog niet in de sneeuw hoeven gebruiken, enkel getest op het droge asfalt en een stuk gereden ermee.
    Snel,te monteren en loopt niet aan.
    Dus een aanrader? Ik ga over 3 weken richting de sneeuw, ik heb een limousine met s-line onderstel en standaard velgen
    2018 Audi A3 8V 1.0 TFSI S-edition

  19. #18
    Solburn's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Van het weekend standaard sneeuwkettingen Pewag Sportmatik SMX75 getest die ik van een collega heb geleend, op mijn A3 8V Limousine standaard 18" S line velgen. Zat ruimte over tussen binnenkant wang van de band en veerpoot. De totale ruimte is ca 2 a 3 cm, ketting is iets minder dan 1 cm dik. Verder is er ook niets in de wielkast wat dichter bij de band zit dan de veerpoot.

    Rondje op een parkeerplaats gereden, met volledig ingestuurde draai naar links en rechts. Met raam open niks horen aanlopen (wat je zeker zou horen, mocht dat het geval zijn).

    Officieel mogen er dus enkel loopvlak kettingen onder (bij 225 en breder) Voor mezelf ben ik er heilig van overtuigd dat normale kettingen niks zullen raken als je er normaal mee rijdt.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  20. #19
    2015a3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    156
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Gisteren pewag servo 9 gekocht, werkt super!
    2018 Audi A3 8V 1.0 TFSI S-edition

  21. #20

    Standaard Re: Iemand ervaring met sneeuwketting 225/40/18 i.c.m. S-line onderstel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Solburn Bekijk Berichten
    Officieel mogen er dus enkel loopvlak kettingen onder (bij 225 en breder) Voor mezelf ben ik er heilig van overtuigd dat normale kettingen niks zullen raken als je er normaal mee rijdt.
    Waar kan ik dit terugvinden?
    Ik rij zelf met een A3 40TDI Quattro sline met Magnetic ride. En ik heb 225/40R18 winterbanden laten plaatsen op mijn originele velgen.
    Ik dacht ook aan de pewag servo sport r2ss 74 aangezien ik geen zin heb om dure loopvlakkettingen aan te schaffen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •