Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

    Beste leden,

    Sinds begin dit jaar ben ik een trotse eigenaar van een Audi A3 e-tron. Ik ben natuurlijk direct lid geworden van dit forum, en bij deze plaats ik mijn eerste bericht.

    Ik zou graag gebruik willen maken van de bijgeleverde mobiele thuislader van Audi. Het betreft de thuislader van het model 2013/2015. De bijgeleverde type 2 kabel heeft een lengte van 2,5 meter. Ik heb geen oprijlaan maar een voortuin en publieke parkeerplaats. Gemeente technisch mag ik met een kabelbrug de auto opladen. De kabel lengte van 2,5 m is wat aan de krappe kant en zou deze graag willen verlengen naar 5 of 10 meter. Audi levert zover ik weet geen andere kabel lengte voor dit type thuislader.

    Zover ik weet zijn dit mijn opties.

    Optie 1.
    De goedkoopste optie is met een verlengsnoer 3x2,5 mm de stekker kant verlengen en de thuislader in zijn geheel buiten plaatsen (eventueel in een koffer). Totale kosten ongeveer 50 euro.

    Optie 2.
    Beter is om de thuislader in huis te houden en de type 2 kabel te verlengen. Dit zou kunnen met een type 2 kabel met open einde en deze zelf aan de stekker monteren die in de thuislader gaat. De vraag is of de thuislader dit accepteert en/of eventuele problemen kan veroorzaken. Totale kosten 160 euro.

    Optie 3.
    Uiteraard is er ook nog de optie om een geheel nieuwe thuislader aan te schaffen met een type 2 kabel lengte van 10 meter maar daar hangt helaas een behoorlijk prijskaartje aan. Totale kosten 450/500 euro.

    Zijn en nog andere opties? en is optie 2 mogelijk?

  2. #2
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

    Bij de originele lader zitten twee aansluitkabels een met normale stekker 10 Ampere en een met een krachtstekker waarbij 1 fase is doorbedrag naar de adapter voor 16 Ampere.
    De indicatie voor de lader, hoever hij mag gaan laden ten aanzien van de maximale stroom, is verwerkt in deze stekkers, d.m.v. weerstanden tussen de aansluit pennen op de lader. Bij aansluiting op de 16 Ampere stekker kun je op de adapter altijd nog kiezen voor 10 of 16 Ampere laden, bij de 10 amper aansluiting uiteraard niet.

    Optie 1
    is uiteraard het goedkoopste een standaard verlengkabel van 10 meter 3x2,5 kosten 12 euro. ( dit pas ik momenteel ook zelf toe met de 380 volt steker, afhankelijk van de groepsbelasting door het huis ( oven- wasmachine, etc ) laden met 10 of 16 Ampere op een deugdelijke goed geaarde wandcontactdoos met een afzekering van 20 ampere.
    Indien je maximaal 10 ampere wil laden hoeft dat geen 20A te zijn maar de normale 16 ampere. Allemaal afhankelijk van de elektra groepsbelastingen.
    Praktisch nadeel tijdens het op deze wijze laden bij regen, is het met plastic afdekken van de lader en na het laden alles weer naar binnen omdat de unit aansluitingen niet waterdicht zijn en omdat het zo niet diefstal zeker is.

    Optie 2
    Hier heb ik momenteel zelf een prijsaanvraag voor uitstaan bij Audi omdat er volgens de prijslijst van 2015 een standaard 7,5 meter type 2 kabel met steker verkrijgbaar zou zijn ( i.p.v. de 2,5 meter kabel ) met code 7PP971676A die in de 2015 prijslijst 113,- euro gekost zou hebben ( krijg deze week bericht van Audi )
    Dan ga ik de oplader unit inderdaad binnen monteren ( regen en diefstal zeker) en de type 2 kabel van 7,5 meter naar buiten brengen via een wanddoorvoer.
    De type 2 kabel laat ik na het laden dan ook met een dop ( tegen de regen ) op de stekker gewoon buiten liggen.

    Optie 3
    Als je al zoveel geld zou uitgeven, is een tweede hands laadpaal ( waterdicht ) aan straat zijde monteren met een vaste aansluiting naar binnen voor circa 250 euro ook een optie.
    Daar ben ik zelf nog over aan het nadenken, echter dan is mijn speelveld tussen 10 en 16 amper laden keuze afhankelijk van de huisbelasting niet meer aanwezig en moet ik voor de zekerheid een zwaardere hoofdzekering en aanpassingen in mijn groepenkast gaan voorzien, zwaardere aardlek, ed of overstappen naar een 3 ph aansluiting van 25 ampere ( een zwaardere hoofdzekering 1Ph van 35A naar 50A kost ook al 50 Euro per maand meer vastrecht )

    Doe er je voordeel mee.
    Laatst gewijzigd door pon3; 22-01-20 om 16:08.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

    Allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord.

    Ik was niet bewust van de weerstand in de stekkers. Ter voorbereiding heb ik een extra groep in mijn meterkast toegevoegd d.m.v een aardlekschakelaar 40A en een 1P+N 16A automaat. De extra groep is aangesloten op een wandcontactdoos met twee Schuko stopcontacten. Dat laatste is dan niet zo handig als ik via de krachtstekker moet laden.

    Optie 2 klinkt interessant. Heel benieuwd naar het antwoord.

    Overigens, ik zag deze lader voor een redelijke prijs. Besen Mobiele Lader Type 2 naar Schuko 10m

  4. #4
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

    Vandaag bericht van de Audi dealer ontvangen t.a.v. de huidige kostprijs van de aansluitkabel type 2 van 7.5 meter voor de originele Audi lader 10/16 Ampere.
    Hij stond destijds in de prijslijst 2015 voor 115,00 euro maar inmiddels moet dat blijkbaar 346,50 euro inclusief BTW kosten.

    NB:
    Ik heb de krachtstekker om dezelfde reden dan ook vervangen door een Schuko stekker ( de stroom bepalende weerstand zit namelijk in de unit aansluit stekker verwerkt )

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

    Schandalige prijzen voor een kabeltje. Ik heb uiteindelijk voor optie 3 gekozen en een laadpaal van laadpaal24 van mijn werkgever kunnen overnemen. Nu alleen nog even aansluiten. Succes verder.


  6. #6

    Standaard Re: Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

    Hi ik lees deze post met interesse omdat ik ook een A3 Etron wil kopen.

    Is optie 1 ook mogelijk met een normaal 220v verlengsnoer en de schuko stekker? Ik werk regelmatig een dag thuis en kan hem dan overdag gerust 8-10u aan de lader hebben en opladen met mijn overtollige zonne-energie.

    En zijn er dan nog speciale eisen aan het verlengsnoer en het binnen stopcontact?

    Als ik het op deze manier kan oplossen zou dat mega fijn en niet te duur zijn. Ook omdat ik door eigen oprit ook geen vaste plek kan hebben maar wel vaak redelijk in de buurt kan staan (binnen 10 meter).

    Dank!!!

  7. #7
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

    De Audi Lader verlengen met een verlengkabel aangesloten op een geaarde WCD, kan natuurlijk altijd mits de verlengkabel ( altijd in geheel afgerolde toestand) die circa 2000 watt thermisch kan hebben.
    Dan zou ik uit mijn eigen ervaring toch kiezen voor een 3 aderig 2,5 mm2 verlengsnoer ivm de warmte ontwikkeling in het verlengsnoer.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2022
    Leeftijd
    34
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

    Ikzelf heb 2 maand overbrugd door middel van de originele Audi stekkerlader en een verlengsnoer. Ik moet wel toegeven dat zowel het stopcontact als het verlengsnoer na énige tijd toch lauw tot lichtwarm begon aan te voelen...

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2024
    Leeftijd
    69
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

    [QUOTE=pon3;1867312]Bij de originele lader zitten twee aansluitkabels een met normale stekker 10 Ampere en een met een krachtstekker waarbij 1 fase is doorbedrag naar de adapter voor 16 Ampere.
    De indicatie voor de lader, hoever hij mag gaan laden ten aanzien van de maximale stroom, is verwerkt in deze stekkers, d.m.v. weerstanden tussen de aansluit pennen op de lader. Bij aansluiting op de 16 Ampere stekker kun je op de adapter altijd nog kiezen voor 10 of 16 Ampere laden, bij de 10 amper aansluiting uiteraard niet.

    Optie 1
    is uiteraard het goedkoopste een standaard verlengkabel van 10 meter 3x2,5 kosten 12 euro. ( dit pas ik momenteel ook zelf toe met de 380 volt steker, afhankelijk van de groepsbelasting door het huis ( oven- wasmachine, etc ) laden met 10 of 16 Ampere op een deugdelijke goed geaarde wandcontactdoos met een afzekering van 20 ampere.
    Indien je maximaal 10 ampere wil laden hoeft dat geen 20A te zijn maar de normale 16 ampere. Allemaal afhankelijk van de elektra groepsbelastingen.
    Praktisch nadeel tijdens het op deze wijze laden bij regen, is het met plastic afdekken van de lader en na het laden alles weer naar binnen omdat de unit aansluitingen niet waterdicht zijn en omdat het zo niet diefstal zeker is.

    Optie 2
    Hier heb ik momenteel zelf een prijsaanvraag voor uitstaan bij Audi omdat er volgens de prijslijst van 2015 een standaard 7,5 meter type 2 kabel met steker verkrijgbaar zou zijn ( i.p.v. de 2,5 meter kabel ) met code 7PP971676A die in de 2015 prijslijst 113,- euro gekost zou hebben ( krijg deze week bericht van Audi )
    Dan ga ik de oplader unit inderdaad binnen monteren ( regen en diefstal zeker) en de type 2 kabel van 7,5 meter naar buiten brengen via een wanddoorvoer.
    De type 2 kabel laat ik na het laden dan ook met een dop ( tegen de regen ) op de stekker gewoon buiten liggen.

    Optie 3
    Als je al zoveel geld zou uitgeven, is een tweede hands laadpaal ( waterdicht ) aan straat zijde monteren met een vaste aansluiting naar binnen voor circa 250 euro ook een optie.
    Daar ben ik zelf nog over aan het nadenken, echter dan is mijn speelveld tussen 10 en 16 amper laden keuze afhankelijk van de huisbelasting niet meer aanwezig en moet ik voor de zekerheid een zwaardere hoofdzekering en aanpassingen in mijn groepenkast gaan voorzien, zwaardere aardlek, ed of overstappen naar een 3 ph aansluiting van 25 ampere ( een zwaardere hoofdzekering 1Ph van 35A naar 50A kost ook al 50 Euro per maand meer vastrecht )

    @ pon 3, Heb je inderdaad optie 2 uitgevoerd en wat is je ervaring ermee?

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2024
    Leeftijd
    69
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

    Ik ben aan het kijken naar de door jouw geopperde optie 2. Heb je deze uitgevoerd en zo ja wat is je ervaring?

  12. #11
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Mobiele thuislader type 2 laadkabel verlengen

    De 7,5 meter kabel met stekker 2 voor aansluiting op de originele lader ipv de standaard 2,5 meter bleek inderdaad nu bij Audi veel te duur € 375,- vroeg men daarvoor.

    Gelukkig kon ik een Porche lader uit die periode overnemen, met dezelfde specs en uitvoering als Audi maar mooi ingebouwd in een unit voor buiten op de muur, standaard met 7,5 meter kabel voor € 175,- deze Porsche unit kon dus ook buiten op de muur bevestigd worden, en de 7,5 meter kon je er ook mooi omheen wikkelen. Prima gefunctioneerd deze combi.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •