Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 33

Onderwerp: ->Panoramadak lekkage gefikst!<- Demonteren hemelbekleding <- gelukt

  1. #1

    Standaard ->Panoramadak lekkage gefikst!<- Demonteren hemelbekleding <- gelukt

    Beste leden,
    Ik ben opzoek naar wat advies en tips omtrent het demonteren van de hemelbekleding in mijn A3 8v 2013.
    Ivm de lekkage van het panorama dak wil ik alvast wat voorwerk doen alvorens het hele panoramadak vervangen wordt (scheelt ook kosten) en dus de hemelbekleding los halen.

    Het los halen van de A, B en C stijlen is geen punt, ook de binnenverlichting, handvaten en zonnekleppen geen probleem.
    Alleen dan, hoe haal ik de hemel los, zit deze gelijmd? Of zitten er ergens bepaalde chipjes?
    Hoe zit die bevestigt rond om het gat van het panorama dak?

    Is die er überhaupt heel zonder vouwen er uit te krijgen en stel hij is gelijmd hoe krijg ik hem dan later weer vast?

    Ik zie graag reacties van de mensen die het al gedaan hebben of er ervaring mee hebben.

    Alvast bedankt!

    Gr Bas
    Laatst gewijzigd door AudiArticwhite; 22-03-20 om 21:34.

  2. #2
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Bas,

    Hier wat theoretische handreikingen ( bijlagen ) voor een dergelijke klus.
    Zelf geen praktische ervaring hierin, maar het ziet er naar uit dat er niets geplakt is.

    Voor dit soort werk gewoon een handleiding ( zoals bv de bijlage van emanualonline.com ) aanschaffen, dan heb je altijd alle details van de auto ter raadpleging.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  3. #3

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Beste pon3,

    Bedantk! ik zal kijken of ik hier wat aan heb. Maar de site die je mij geeft kun je een hoop krijgen maar dit kost wel geld.
    Opzicht niet heel erg, maar hoe kom jij aan deze foto's, heb je mogelijk iets betere kwaliteit en is dit 100% van mijn auto?
    Nogmaals, bedankt en zie graag je reactie.

  4. #4
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Beste Bas,

    Mijns inziens wegen een paar tientjes niet op tegen de eventuele molest ( kosten ) door onwetendheid bij demontage/montage en daarbij krijg je een zeer gedetailleerd inzicht in alle facetten van de Audi A3

    Die foto's zijn geüploade screenshots van de Audi Erwin PDF files welke behoren tot het door mij aangekochte " A3 complete workshop service repair manual 2014-2015-2016 " van deze Emanuelonline site. Elke kopie geeft natuurlijk een slechtere beeldkwaliteit. Op de site kiezen voor Cars > Audi > A3 > en dan het bouwjaar en de eventuele subversie kiezen.

    Succes met je klus.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    39
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Even account aanmaken bij Erwin.audi.com
    Volledig legaal, officiële audi info te zoeken op VIN.

    Je kan een flatrate kopen, geldigheid variërend van een uur tot een jaar.
    Ik had een uur voor 8euro en een beetje, om even te kijken. Binnen een half uur kon ik alle relevante algemene pdfs downloaden voor de A3 8V.
    Hier heb je doorgaans voldoende aan.

    Indien je niet zeker ben op VIN voertuig specifiek zoeken.

    De emanualonline is hier een kopie van.
    Laatst gewijzigd door ledo; 17-02-20 om 20:36.


  6. #6
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Lijkt me op termijn kostbaar om voor elke case 8 euro en centen te moeten dokken en jezelf te verplichten om binnen dat uur achter het systeem de juiste zaken te vinden en te downloaden. En voor 3 van die beurten heb je hetzelfde uitgeven als de complete Service en Maintenance manual in aanschaf kost en die heb je voor life time met werkelijk alle info over je auto, hoe je een b.v. een panoramadak moet onderhouden, ruitensproeiers- koplampen moet afstellen, olie vervangen met filter- , storingscodes en richtlijnen voor testen componenten- en vele vele andere zaken, inclusief foto's en smeerpunten ed, alle elektrische en mechanische tekeningen, etc, etc, zeer informatief mag ik wel zeggen en je kunt eens rustig bladeren voor de beeldvorming zonder tijdslimiet.

    Enige voordeel van een 8 euro en centen actie lijkt mij als je een recent model ( 2018-2019) hebt waarvan nog geen Manuals verkrijgbaar zijn, maar dan heb je meestal nog garantie en kun je het zelf klussen beter laten.
    Laatst gewijzigd door pon3; 20-02-20 om 17:34.

  7. #7

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Welke moet ik hebben dan?

    Workshop-Manual-AUDI-A3-2013_2016-> https://www.emanualonline.com/Cars/A...2013_2016.html
    Audi-A3-Complete-Workshop-Service-Repair-Manual-2013-2014-2015 -> https://www.emanualonline.com/Cars/A...2014-2015.html
    2013-AUDI-A3-Service-and-Repair-Manua -> https://www.emanualonline.com/Cars/A...ir-Manual.html

    Hoor het graag.

    gr

  8. Ad
  9. #8
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    De tweede, zie ook mijn bericht van 17-02-2020
    Bij levering krijg je dan de versie van 2014-2016, ze verjongen de versie wel maar vergeten blijkbaar de titel aan te passen
    Laatst gewijzigd door pon3; 02-03-20 om 14:21.

  10. #9

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Beste Leden,

    Gisteren was een mooie dag en ben ik bezig geweest om de hemelbekleding los te halen. Ik kan zeggen dat het best nog al een klusje was.
    Gezien ik bepaalde items heb laten zitten kwam ik er achter dat een volledig gedemonteerde auto (alle panelen binnen weg) beter werkt dan hoe ik nu te werk ben gegaan.
    Het werkplaatsboek als eerder in deze aangegeven heb ik gebruikt en kwam zeker van pas.

    Wat heb ik gedaan.
    Eerst de A stylen aan de bovenzijde los geklikt.
    Zonneklep L+R verwijdert.
    Handgrepen L+R V+A gedemonteerd.
    B style gedemonteerd
    C Style laten zitten
    D style gedemonteerd
    Kofferbak panelen L+R verwijdert.
    Bedieningsmodule voor zijde gedemonteerd, maar wel kabels laten zitten en uit eindelijk netjes door de hemel heen gevoerd.
    Hemel verlichting achterzijde gedemonteerd.
    Plastic rand van het panoramadak los gemaakt volgens de handleiding.
    Als laatste nog 3 clips aan de achterzijde van de hemelbekleding los geklikt.

    Hierna kon de hemel er uit, echter was dit nog steeds lastig, de achterbank was neer geklapt de voorste stoelen stonden in hun verste positie naar voren.
    Rug leuning helemaal omlaag maar toch was er nog erg weinig ruimte om de hemel via de achterklep schuin er uit te halen. Dit moest namelijk volgens de handleiding.
    Voornamelijk zaten de hoofdsteunen van de voorste stoelen in de weg, deze kreeg ik met geen mogelijkheid los ook niet bij volgen van de handleiding:
    Verwijderen hoofdsteun.jpg

    Maar het is uit eindelijk wel gelukt.
    Hier volgen wat foto's vanuit de binnen kant.
    image0.jpeg
    image1.jpeg
    image2.jpeg
    image3.jpeg
    image4.jpeg
    image5.jpeg

    Nu het vervolg.
    in afwachting op het nieuwe dak zal ik eens kijken of ik hem tijdelijk kan lijmen, al krijgen we nu een droge periode ben ik die spons onder je voeten en een natte hemel toch wel zat. Het dak moet gemaakt worden 100% maar we kunnen altijd even experimenteren.

    Wordt vervolgd.
    Laatst gewijzigd door AudiArticwhite; 16-03-20 om 22:03.

  11. #10
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Waar laat je het maken, bij dealer?
    Wordt dan ook de rand die ervoor en aan de zijkant vervangen aan de buitenkant?
    En valt het nog onder garantie?

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  12. #11

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remi66 Bekijk Berichten
    Waar laat je het maken, bij dealer?
    Wordt dan ook de rand die ervoor en aan de zijkant vervangen aan de buitenkant?
    En valt het nog onder garantie?

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    De bedoeling is dit bij een garage te laten maken, enkel het Covid-19 gooit roet in het eten m.b.t. de levering van het dak.
    Wat bedoel je eigenlijk met "Wordt dan ook de rand die ervoor aan de zijkant vervangen aan de buitenkant" ik begrijp je vraag niet.

    Helaas valt dit niet onder de garantie. De auto is van 2013 en er is helaas voor dit welbekende probleem geen coulance meer helaas!

  13. #12

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Na veel lees en zoekwerk na een mogelijk tijdelijke oplossing kwamen de volgende items voorbij:
    1. kunststof solderen, dit kon alleen als het type kunststof het ook toe liet. Helaas kon ik hier niet achter dus ben ik daar niet aan begonnen.
    2. Dicht kitten met raam kit. Dit wou ik proberen maar dit moest dan heel erg dun aan gesmeerd worden anders sloot het dak niet goed. Daarbij kon je niet weten of je de scheur vergenoeg dicht had. Dit leek mij dus geen goede optie en te risicovol.

    Uit eindelijk stuitte ik op een Engelse pagina na dat ik in het Engels een aantal forums had door gespit. Daar werd de naam "captaintolley" genoemd.
    Ik ben dat spul eens gaan bekijken, filmpjes gekeken enz. Mijn conclusie was "Dit moet werken!" dus een flesje besteld.

    Sinds gisteren ben ik druk bezig gegaan met lijmen.
    Het spul is water dun en vloeit dus zo door de haar scheurtjes heen en volgt zijn weg, door een soort van zuigkracht trekt het zich door de kleinste naadjes.
    Om de 30 min weer een wat in de scheurtjes gedruppeld. Na ongeveer 7x leek het scheurtje gevuld. Voor de zekerheid heb ik nog een achtste keer een laagje aan gebracht.

    Nu moet het minimaal 24 uur drogen maar het beste is 48 uur voor dat ik kan testen of het geholpen heeft.

    Morgen ga ik de hoge druk er eens op zetten en dan eens zien of het droog blijft binnen.
    Ik kan dit zien want de hemel is uit de auto en kan dus mooi zien of het nog lekt. Ook kan ik kijken of de windvanger nog steeds nat word. Zoja, dan is nog niet alles dicht en kan ik na goed droog maken opnieuw het spul aan brengen.

    Zie hier een foto hoe het er uit ziet.

    image10.jpeg

    Beetje melkachtig. Voordeel is dat je het daardoor goed kan zien. Nadeel (daarom is de hemel er ook uit) het mogelijk ook blijvende kringen kan geven in de bekleding.
    Nog een voordeel is dat het uit eindelijk bijna helemaal transparant opdroogt.

    Wordt vervolgd!

  14. #13
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Als dat helpt.
    Mag je de wel vertellen waar je het koopt.

    Ik bedoel het stuk wat tussen de voorruit en je dakje zit.of dat ook wordt vervangen.

    Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7 Pro met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  15. #14
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Gevonden.

    Laat maar weten of het werkt, ben benieuwd.

    Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7 Pro met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  16. #15

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remi66 Bekijk Berichten
    Als dat helpt.
    Mag je de wel vertellen waar je het koopt.

    Ik bedoel het stuk wat tussen de voorruit en je dakje zit.of dat ook wordt vervangen.

    Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7 Pro met Tapatalk
    Ow, ik snap wat je bedoelt. Zover ik kan zien vanuit de binnenkant lijkt me dat niet nodig.
    Maar dat weet en hoor ik pas als het dak echt vervangen gaat worden.

  17. #16

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remi66 Bekijk Berichten
    Gevonden.

    Laat maar weten of het werkt, ben benieuwd.

    Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7 Pro met Tapatalk
    Mooi, ja het lijkt me top spul. Ben benieuwd we gaan het mee maken.
    Laat het weten als het werkt!

  18. #17

    Standaard Re: Demonteren hemelbekleding

    Daar zijn we weer.
    Ik ben 2 dagen aan het testen geweest. Deze test heb ik op de volgende manier gedaan:
    Tuinslang laten lopen over het dak.
    Natte washandschoen steeds over de zelfde plek.
    Hoge drukspuit flink op de randen van het panorama dak laten gaan.

    Bovenstaande zeker 10 min vol gehouden. Ik heb dit dus 2 dagen gedaan, en na iedere keer heb ik de binnenkant bekeken. Geen water. Daarna het dak open gedaan en gekeken of de windvanger nat was. Ook dit was niet het geval.

    Vandaag ben ik bezig geweest met het terug plaatsen van de hemelbekleding. Voor dat ik dit deed heb ik nog 2x 10L water over het panorama dak laten lopen en gekeken of ik nog water binnen zag dringen. Dit was niet het geval.

    Ik durf voor nu te zeggen dat Captain Tolly http://www.captaintolley.com/ werkt en het 100% water dicht is.

    Het is nu natuurlijk even afwachten hoe sterk het spul is, het gaat hier om een scheurtje en die is ontstaan door het rollen van het frame van de auto omdat er te weinig of verkeerde kit is gebruikt. Of het dus opnieuw scheurt dat is nu de vraag.
    Volgens het product zou het ik citeer een tekst van de site: "Once in place, Captain Tolley’s creates a watertight seal that’s strong, flexible and clear in colour. Originally developed for marine waterproofing, it stands up to the toughest conditions" dit lijkt mij dat het niet zomaar opnieuw scheurt.

    Zo die het er uit na het lijmen:
    IMG_3308.jpg
    IMG_3310.jpg
    IMG_3312.jpg
    IMG_3313.jpg

    Er blijft een lichtelijke glans achter en het zou helemaal transparant moeten opdrogen, echter in het scheurtje is het nog lichtelijk melkachtig en waar het teveel opgehoopt is ook.

    Ik raad het echter wel aan voor iedereen die dit probleem heeft eerst dit eens te proberen!

    Moet het dak ooit vervangen worden, dat licht er aan. Officieel gezien ja, maar als dit spul 10 jaar houd dan is het ook goed.
    Mocht het overigens nog lekken, dan éénmaal goed droog maken en gewoon weer verder afvullen net zolang tot het niet meer lekt!

  19. #18
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: ->Panoramadak lekkage gefikst!<- Demonteren hemelbekleding <- gelukt

    Top dat het gemaakt/werkt.


    Had gelezen dat je het gedroogde weg kon halen met terpetine.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  20. #19

    Standaard Re: ->Panoramadak lekkage gefikst!<- Demonteren hemelbekleding <- gelukt

    Dat klopt. Maar dat is niet persee nodig als je gelijk het overtollige gelijk weghaalt.

  21. #20

    Standaard Re: ->Panoramadak lekkage gefikst!<- Demonteren hemelbekleding <- gelukt

    Zou het zinvol kunnen zijn om dit spul preventief te gebruiken? Ik lees vrij veel over problemen met het pano-dak, als die voorkomen kunnen worden door de probleemnaad ‘te sealen’ met dit spul dan is dat wel aantrekkelijk. Voordeel is ook dat de hemelbekleding er dan niet uit hoeft. Er lekt immers nog niets.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •