Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Rechter zijde climate control blijft koud

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Posts
    20
    Kudos
    0

    Standaard Rechter zijde climate control blijft koud

    Hoi,

    Ik zit met het probleem dat de rechterzijde van mijn auto niet warm wordt. Betreft een climate control, 2 zones.


    Nou heb ik net even een testje gedaan en blijkt dat de flaps die de luchtstroom regelen lijken te werken. Ik hoor ook de stappenmotors aan beide kanten draaien en de flappen dicht en opengaan. De kachelradiator wordt zowel bij de inlaat als bij de uitlaat goed heet. Kan ik met mijn vingers net enkel seconde aanraken.

    Zie afbeelding.

    2.png

    Ik hoor graag of iemand hier een oplossing voor heeft.

    Bedankt.

  2. #2

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Controleer aan de passagierzijde onder het dashboard bij de kachel module,daar zit zowel links(kant chauffeur) als rechts(passagierzijde) een stelmotor, bij de rechtse stelmotor zit een wit tandwiel gemonteerd,alsook in de kachel bak,het deel die in de kachel bak klikt durft aan de rechterzijde loskomen en zo ergens op de vloermat vallen...

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Posts
    20
    Kudos
    0

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Bedankt voor je reactie.

    Stel motor en tandwielen zaten netjes in elkaar en functioneerde normaal. Ik heb hem inmiddels eraf gehaald en de kleppen met de hand bewogen. Daarbij heb ik met een endoscope binnenin gekeken. Hier lijkt niks mis mee te zijn.

    IMG_20200225_133418.jpg

    Ik denk eerlijk gezegd dat ik het dan toch moet gaan zoeken in de kachelradiateur. Ik heb het vermoeden dat deze voor een deel verstopt zit en dat er enkel aan de linkerzijde waar ook de in en uitgang zit, stroming plaatsvind. De rechter zijde zit dan denk ik verstopt en stroomt niet goed door.

    Of zou er nog een andere mogelijke verklaring kunnen zijn?

  4. #4
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Kan er door omstandigheden misschien lucht in deze heater zijn gekomen, waardoor er een luchtbel in zit, en er daar geen waterflow op kan treden.
    Vergelijk het met een luchtbel in een verwarmingsradiator thuis.
    Zit er een mogelijkheid om te ontluchten, of is daar een werkprocedure voor.

  5. #5

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Met de vag com basisstelling van de kleppen doen en nadien kijken of er fouten in het geheugen komen, de kans bestaat dat de regelklep van de doorstroom naar achter defect is en als deze haar werk niet doet blaast hij aan de rechtse zijde lauwe tot koude lucht, het kan ook zijn dat na het uitvoeren van de basisstelling alles terug normaal functioneert...


  6. #6

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Als het aan de kachel radiator ligt gaat deze op de hoogste blaasstand zowel links als rechts afkoelen en uiteindelijk( na 5min) overal koude lucht blazen, dus als deze links warme lucht blijft blazen kan je dit al uitsluiten

  7. #7
    AudiA38V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    48
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Toch weet ik uit ervaring dat het probleem in de kachelradiateur zit. Golf 7 en octavia hebben er ook last van. Ze zitten dan verstopt. Nieuwe erin en alles werkt weer naar behoren.

  8. Ad
  9. #8
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Bedoel je luchtzijdig of waterzijdig
    Verstopt
    Luchtzijdig zou ik me kunnen voorstellen, waterzijdig niet omdat
    dit een gesloten systeem zonder vervuilende bronnen is.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Posts
    20
    Kudos
    0

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieterdw Bekijk Berichten
    Als het aan de kachel radiator ligt gaat deze op de hoogste blaasstand zowel links als rechts afkoelen en uiteindelijk( na 5min) overal koude lucht blazen, dus als deze links warme lucht blijft blazen kan je dit al uitsluiten
    Daar ben ik nog niet zo zeker van. Hij lekt namelijk ook koelvloeistof om de paar duizend km. Komt dan uit het expansiereservoir doordat de druk waarschijnlijk te hoog is. Nou zat ik zondag even te kijken en zie ik dat op de inlaat van de kachelradiator een dun slangetje richting het expansievat gaat. Dus lijkt mij dat er dan een grote kans wanneer hij zijn druk niet kwijt kan via de kachelradiator hij die druk richting het expansievat opbouwt.

    Ik ga toch maar een nieuwe radiator bestellen en deze dan vervangen.

  11. #10
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Te hoge drukopbouw en daardoor koelmiddel overstort komt door of een te hoge vloeistof temperatuur of een lekkage ( drukdoorslag) van de koppakking.

    Wel of geen flow door een kachel heater heeft daar in principe geen invloed op, enkel dan dat je in noodsituaties de koelwater temperatuur er iets mee kunt verlagen.
    Maar als dat al zo is, zit er duidelijk iets niet goed in het hoofdkoelsysteem van de wagen zelf.

    Thermostaat, koppakking, lucht in het systeem. Succes
    Laatst gewijzigd door pon3; 06-03-20 om 21:02.

  12. #11

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Heb ondertussen een Passat gehad met het zelfde probleem( en dezelfde kachel bak), wagen had diverse storingen van stelmotoren en heb deze vervangen,probleem bleek niet opgelost, nadien de kachel radiator uitgebouwd en opgevuld met heet water, de radiator werd maar voor de helft warm, nieuwe radiator geplaatst en het probleem blijkt opgelost

  13. #12
    AudiA38V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    48
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Presies dat bedoel ik😉
    Pon3 ik bedoel natuurlijk de waterzijde zoals jij dat noemt.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Posts
    20
    Kudos
    0

    Standaard Re: Rechter zijde climate control blijft koud

    Zo als sommige hier al voorspelde bleek het de kachelradiator te zijn. Eruit gehaald en gevuld met warm water en inderdaad enkel de linkerkant werd warm. Nieuwe erin en probleem was opgelost.

    Bedankt voor alle feedback.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •